Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Jaakko_S

Realistinen kalorinkulutus

Recommended Posts

En tällä hetkellä aktiivisesti harjoittele mihinkään tapahtumaan, joten lenkkeily käsittää n.50-60km viikossa rauhallista hölkkää, joka muodostuu pääasiassa työmatkojen kulkemisesta juosten/hölkäten. Suunnon mukaan kulutus on keskimäärin n.3500/vrk, mutta kuullostaa minulta kovalta, kun työ on istumatyötä ja juoksua ei ole kuin tuo mainittu km-määrä tai 5-6h/vko.

 

39vee mies olen, paino n. 82kg ja pituus 180.

 

Mikähän se oikeasti ois realistinen kulutus näillä mitoilla, istumatyöllä ja 50-60km viikottaisilla juoksuilla?

 

Oleellista tämä on lähinnä siksi, että haaveissa olisi tiputtaa paino takaisin sinne 75kg tienoille, jossa se vielä reilu vuosi sitten oli. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokonaisenergiankulutusta voidaan arvioida laskennallisesti. Ensin pitää arvioida lepoenergiankulutus (REE). REE kerrotaan fyysistä aktiivisuustasoa kuvaavalla kertoimella (PAL). 

 

REE voidaan arvioida erilaisilla kaavoilla perustuen painoon ja pituuteen. Kaavoja on useita, mutta Harris- Benedictin kaavoja pidetään suhteellisen luotettavina.

 

Harris-Benedict: Miehet REE (kcal/vrk) = 13,75 x kg + 5  x  cm - 6,76 x ikä + 66,47. Käännettynä sulle: 13,75 x 82 + 5x180 - 6,76 x 39 + 66,47 = 1696,89 kcal/vrk.

 

Sulla PAL on 1,9 - 2 (Melko korkea, kohtalaisen aktiivinen arkena, vaativaa kuntoliikuntaa 5-6 kertaa viikossa.

 

REE x PAL=1696,89 x 1,9 -2 = 3224 - 3394 kcal/vrk

 

Miflin - St. Jeor: REE (kcal/vrk) = 10 x kg + 6,25 x cm - 5 x ikä -5.  Sulla: 10 x 82 + 6,25 x 180 - 5 x 39 - 5 = 1755 kcal/vrk

 

REE x PAL = 1755 x 1,9 -2 = 3334 - 3510 kcal/vrk.

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Kokonaisenergiankulutusta voidaan arvioida laskennallisesti. Ensin pitää arvioida lepoenergiankulutus (REE). REE kerrotaan fyysistä aktiivisuustasoa kuvaavalla kertoimella (PAL). 

 

REE voidaan arvioida erilaisilla kaavoilla perustuen painoon ja pituuteen. Kaavoja on useita, mutta Harris- Benedictin kaavoja pidetään suhteellisen luotettavina.

 

Harris-Benedict: Miehet REE (kcal/vrk) = 13,75 x kg + 5  x  cm - 6,76 x ikä + 66,47. Käännettynä sulle: 13,75 x 82 + 5x180 - 6,76 x 39 + 66,47 = 1696,89 kcal/vrk.

 

Sulla PAL on 1,9 - 2 (Melko korkea, kohtalaisen aktiivinen arkena, vaativaa kuntoliikuntaa 5-6 kertaa viikossa.

 

REE x PAL=1696,89 x 1,9 -2 = 3224 - 3394 kcal/vrk

 

Miflin - St. Jeor: REE (kcal/vrk) = 10 x kg + 6,25 x cm - 5 x ikä -5.  Sulla: 10 x 82 + 6,25 x 180 - 5 x 39 - 5 = 1755 kcal/vrk

 

REE x PAL = 1755 x 1,9 -2 = 3334 - 3510 kcal/vrk.

 

 

 

 

 

Kiitos Pasi. Nyt oli täydellisyyttä hipova vastaus. Kiitos! Tästä voisi tulkita, että Suunnon arviomittaus on sitten kuitenkin suhteellisen oikeassa, vaikkakin aavistuksen yläkanttiin. 🙂

 

Kiitos 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli ainakin niin, etta kulutus oli suht helppo laskea. Ne sisaantulevat kalorit ovat se vaikein osa, vaikka ehka kummalliselta kuulostaa. Olin yllattynyt kuinka paljon kaloreita tuli syotya vahan kun puskan takaa. Oli pienia kekseja siina ja taalla, oli makeisia, mutta myos piileskelevia kaloreita (vaikka salaatin kastike, pastan oliivi-oljyt, juusto-kuorrutukset yms).

Myos annosten koot ovat hamaavia. Helposti tulee syotya lautanen tyhjaksi, tai ladattua liikaa ruokaa lautaselle, vaikka vahemmallakin parjaisi.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Jaakko_S kirjoitti:

Kiitos Pasi. Nyt oli täydellisyyttä hipova vastaus. Kiitos! Tästä voisi tulkita, että Suunnon arviomittaus on sitten kuitenkin suhteellisen oikeassa, vaikkakin aavistuksen yläkanttiin. 🙂

 

Kiitos 🙂

 

Eipä mitään. Rupes sen verran kiinnostamaan asia itseäkin, että kysyin Polarilta mitä kaavoja käyttävät mittareissaan. Mulla oli aikaisemmin V800, jossa lepoaineenvaihdunnan arvio oli tarkka (verrattuna inbodyyn), mutta Vantage V:ssä taas aivan kuralla. Ottaakohan Vantage V myös sykettä mukaan laskentaan..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Minusta lautanen kuuluu syödä tyhjäksi. Sitä voi ottaa useamman kerran lisää. Ei ole mitään järkeä rohmuta ruokaa tolkuttomasti ja jättää syömättä. 

 

Jos itse lataat lautasen se pitaa paikkansa. Mutta esim tyopaikan ruokalassa, tai ravintolassa et kenties voi siihen vaikuttaa, miten paljon ruokaa lautasella on. Siina tapauksessa mina jatan syomatta, vaikka ei se "hyviin tapoihin" kuulukkaan. Tai jos voi ottaa Doggy Bagin mukaan, sekin helpottaa (mutta sitten pitaa voida sailyttaa ruoka, kuljettaa yms).

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, Miska kirjoitti:

Minulla oli ainakin niin, etta kulutus oli suht helppo laskea. Ne sisaantulevat kalorit ovat se vaikein osa, vaikka ehka kummalliselta kuulostaa.

 

Ei kuulosta ollenkaan kummalliselta, vaan lähes mahdottomalta. Pitäisi olla vaaka ja kontrolloida täydellisesti raaka-aineet. En minäkään edes yritä laskea sisääntulevaa, vaan yritän sitten vedellä fiilispohjalla (onko oikeasti nälkä vai ei).

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10.5.2019 at 13.38, Pasi_P kirjoitti:

 

Eipä mitään. Rupes sen verran kiinnostamaan asia itseäkin, että kysyin Polarilta mitä kaavoja käyttävät mittareissaan. Mulla oli aikaisemmin V800, jossa lepoaineenvaihdunnan arvio oli tarkka (verrattuna inbodyyn), mutta Vantage V:ssä taas aivan kuralla. Ottaakohan Vantage V myös sykettä mukaan laskentaan..

 

 

Sain Polarilta vastauksen: "Kaloreiden laskenta on erilainen V800:n ja Vantagen välillä. Molemmat laitteet käyttävät Polarin omaa algoritmia.

Aktiivisuusmittauskessa V800 ottaa huomioon käsiesi liikkeitä, kun taas Vantage-laitteet käyttävät sekä sykettä että käden liikkeitä. Tästä syystä Vantagessa tulisi aktivoida myös jatkuva sykeseuranta suuremman tarkkuuden saavuttamiseksi. Vantagen energiankulutusalgoritmi on monimutkainen algoritmi. Jotta saavutettaisiin tarkimmat lukemat tulisi laitteesta aktivoida jatkuva sykeseuranta ja tarkistaa että henkilön taustainformaatio on ajan tasalla. Tarkista, että minimisyke, maksimisyke, paino, pituus, sukupuoli ja Vo2max ovat oikein asetettu Flow palvelussa.

Eräs mahdollinen virhelähde Vantagessa on, että jos kello on liian löysällä, se voi aiheuttaa virheellisiä korkeita tai matalia sykelukemia. Nämä edelleen voivat vääristää kalorinkulutuksen laskennan".

 

Itselläni V800 antoi  tarkempaa kulutustietoa, kuin Vantage V. Vantage V:n virhe johtuu varmasti huonosta rannesykemittauksesta, joka ei toimi mulla alkuunkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy