Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
kanto5

Juoksu/kävely/juoksu

Recommended Posts

Aloin tuossa vuodenvaihteessa juosta kaikki lenkit rytmittämällä 2min juoksua ja 30sek kävelyä. Sitä on tähän ikään ehtinyt juosta monenlaista lenkkiä, olen siis 57v. On ollut ihan kiehtova tehdä myös erivauhtisia lenkkejä ja eri pituuksia tällä systeemillä. Nyt viime sunnuntaina juoksin ekan puolikkaan, siis ihan oman, aikaan 2.03. Mäkinen hiekkatie oli pohjana. Siinähän tulee 2min kävelyä jokaista 10min kohti, joten puolikkaalle tällä vauhdilla n.24min kävelyä. Aika kevyesti meni ja palautuminenkin oli nopeaa. Täytynee jatkaa kokeilua jatkossakin. Onko muilla kokemuksia, tällä tai eri rytmityksellä?

• Like 2

Tein samaa enemmän  kymmenkunta vuotta sitten. Yllättävää kuinka vähän kävely hidastaa vanhan matkantekoa. 7 min/km hölkkä vs 9 min/km kävely. Hyviä kokemuksia myös monesta muusta rytmityksestä myös kisoissa.

Koko maraton onnistui hölkkäämällä ensin puolikas 2:30 ja kävelemällä perään toinen 3:30. Aiemmin tein puolikkaita juoksemalla joukon mukana juoma-asemien välit ja kävelemällä niiiden kohdalla. Kotona taas 2-6 km lenkkejä kotipihan tankkauspisteen ympärillä. Kävely on mainio keino pidentää lenkkien pituutta ja kestoa kunhan vain pitkiksille löytyy kalenterista aikaa.

Kävely-juoksusta saa myös intervalleja. Esim. Areenalla 2 min juoksu 400 m (5 min/km) ja lyhyt kävelypalautus. Tai 5 min juoksu 1 km kävelypalautuksella. Mäkimaastossa voi valita juokseeko mäet vai käveleekö. Sykkeitä voi nostattaa vaikka 200 m mäkivedolla 3 min 30 s / km.  Pururadalla taas vetojen pituudet menevät enemmän maaston kuin kellon ja GPS-matkan mukaan.

• Like 1

Minä kähöilen (siis kävelyhölkkä) esim. 500 m/2 - 6 km -jaoilla. Viime kesänä yritin huvikseni kerran 100 m/100 m -jakoa, sain minä kilometrin täyteen. Sitten hajosi jo pää...

Kävelyvauhtia olen tarkoituksella hidastanut entisestä alle @8:30 --> noin @9:00, tosin usein kuitenkin lipsuu vähän kovempaa. Yhdellä pitkiksellä sattui eräs herra kävelemään eteen, juuri kun kävelypätkä alkoi. Hän sitten kiristi vauhtiaan, kun kuuli minun lähestyvän. Pakkohan se oli sitten runtata ohi, 500 metriä vei aikaa noin 4:06.

Kävelylenkkejä (myös painoliivin kanssa) on muutenkin ohjelmassa jonkun verran, kun olen taas menossa Kesäyön Marssiinkin. Vuonna 2009 tuli siellä käveltyä 40 km just ja just alle 5:20. Tuohon vauhtiin en kyllä pysty enää.

Jack Daniels maraton ohjelmat meille yli 50v sisältää kävelyä harjoituksissa, varsinkin pitkiksissä. 

Alle 3h pääsee juoksu/ kävelyä yhdistämällä. 

Yleisesti toimii veteraaneille hyvin. 

Edit. X-caliper laittoi oikean nimen eli Jeff Gallowayhan se olikin näitä juoksu kävelytaukoja. 

Esim. 1mile juoksua 45s kävelyä. 

Riippuu tavoitteesta maralla mikä on hyvä suhde näiden välillä. 

Se kannattaa harjoituksissa löytää. 

Tämä on aika mielenkiintoista ja kiehtovaa. Harmi vain kun noita Herra Gallowayn kirjoja ei ole suomennettu. Tällä englannilla voin tunnustaa, etten ymmärrä yhtään mitään. Kysyn kerran Juoksijalehdestä, että voisivat tehdä laajemman artikkelin, mutta laittoivat vain linkin tuohon ylämainittuun sivustoon.

On 7.5.2019 at 20.26, kiritiina kirjoitti:

Eikös tuosta Gallowayn ohjelmasta ollut aika hiljattain juttua Juoksija-lehdessä? Ei ihan viimeisimmässä, mutta muistaakseni jossain alkuvuoden lehdessä.

Oli kyllä artikkeli ja ihan kiehtova alku jos haluaa perehtyä aiheeseen.