Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Juoksu/kävely/juoksu


Recommended Posts

Aloin tuossa vuodenvaihteessa juosta kaikki lenkit rytmittämällä 2min juoksua ja 30sek kävelyä. Sitä on tähän ikään ehtinyt juosta monenlaista lenkkiä, olen siis 57v. On ollut ihan kiehtova tehdä myös erivauhtisia lenkkejä ja eri pituuksia tällä systeemillä. Nyt viime sunnuntaina juoksin ekan puolikkaan, siis ihan oman, aikaan 2.03. Mäkinen hiekkatie oli pohjana. Siinähän tulee 2min kävelyä jokaista 10min kohti, joten puolikkaalle tällä vauhdilla n.24min kävelyä. Aika kevyesti meni ja palautuminenkin oli nopeaa. Täytynee jatkaa kokeilua jatkossakin. Onko muilla kokemuksia, tällä tai eri rytmityksellä?

Link to post
Share on other sites

Tein samaa enemmän  kymmenkunta vuotta sitten. Yllättävää kuinka vähän kävely hidastaa vanhan matkantekoa. 7 min/km hölkkä vs 9 min/km kävely. Hyviä kokemuksia myös monesta muusta rytmityksestä myös kisoissa.

 

Koko maraton onnistui hölkkäämällä ensin puolikas 2:30 ja kävelemällä perään toinen 3:30. Aiemmin tein puolikkaita juoksemalla joukon mukana juoma-asemien välit ja kävelemällä niiiden kohdalla. Kotona taas 2-6 km lenkkejä kotipihan tankkauspisteen ympärillä. Kävely on mainio keino pidentää lenkkien pituutta ja kestoa kunhan vain pitkiksille löytyy kalenterista aikaa.

 

Kävely-juoksusta saa myös intervalleja. Esim. Areenalla 2 min juoksu 400 m (5 min/km) ja lyhyt kävelypalautus. Tai 5 min juoksu 1 km kävelypalautuksella. Mäkimaastossa voi valita juokseeko mäet vai käveleekö. Sykkeitä voi nostattaa vaikka 200 m mäkivedolla 3 min 30 s / km.  Pururadalla taas vetojen pituudet menevät enemmän maaston kuin kellon ja GPS-matkan mukaan.

Link to post
Share on other sites

Minä kähöilen (siis kävelyhölkkä) esim. 500 m/2 - 6 km -jaoilla. Viime kesänä yritin huvikseni kerran 100 m/100 m -jakoa, sain minä kilometrin täyteen. Sitten hajosi jo pää...

 

Kävelyvauhtia olen tarkoituksella hidastanut entisestä alle @8:30 --> noin @9:00, tosin usein kuitenkin lipsuu vähän kovempaa. Yhdellä pitkiksellä sattui eräs herra kävelemään eteen, juuri kun kävelypätkä alkoi. Hän sitten kiristi vauhtiaan, kun kuuli minun lähestyvän. Pakkohan se oli sitten runtata ohi, 500 metriä vei aikaa noin 4:06.

 

Kävelylenkkejä (myös painoliivin kanssa) on muutenkin ohjelmassa jonkun verran, kun olen taas menossa Kesäyön Marssiinkin. Vuonna 2009 tuli siellä käveltyä 40 km just ja just alle 5:20. Tuohon vauhtiin en kyllä pysty enää.

Link to post
Share on other sites

Jack Daniels maraton ohjelmat meille yli 50v sisältää kävelyä harjoituksissa, varsinkin pitkiksissä. 

Alle 3h pääsee juoksu/ kävelyä yhdistämällä. 

Yleisesti toimii veteraaneille hyvin. 

 

Edit. X-caliper laittoi oikean nimen eli Jeff Gallowayhan se olikin näitä juoksu kävelytaukoja. 

Esim. 1mile juoksua 45s kävelyä. 

Riippuu tavoitteesta maralla mikä on hyvä suhde näiden välillä. 

Se kannattaa harjoituksissa löytää. 

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Olen huomannut että juoksukävely voisi mahdollistaa itselleni maastoultrajuoksut. Kävellen säästetään jalkoja ylämäissä ja toki kaikki syöminen/juominen kävellen. Matkan edetessä voi kävelyn osuutta lisätä. Pienikin kävelypätkä tuntuu auttavan, ja jos puskee koko ajan väkisin juosten niin juoksuvauhti voi hidastua enemmän kuin kävelypätkät hidastavat.

 

Link to post
Share on other sites
7 minuuttia sitten, X66 kirjoitti:

Olen huomannut että juoksukävely voisi mahdollistaa itselleni maastoultrajuoksut. Kävellen säästetään jalkoja ylämäissä ja toki kaikki syöminen/juominen kävellen. Matkan edetessä voi kävelyn osuutta lisätä. Pienikin kävelypätkä tuntuu auttavan, ja jos puskee koko ajan väkisin juosten niin juoksuvauhti voi hidastua enemmän kuin kävelypätkät hidastavat.

 

Toimii varmasti maastoultrissa erinomaisesti.

 

Säännöllisellä juoksu/kävely -jaksotuksella on moni juossut myös maantie- ja rataultrissa parhaat tuloksensa. Jopa 24h juoksun maailmanmestaruus on voitettu juoksu/kävely -jaksotuksella, ainakin kerran (Henrik Olsson 2009, 257+ km). 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Mitä mieltä kun on vaikeaa juosta niin että sykkeet pysyisi pk alueella. Niin tehdä alussa vaan niin kauan perus 45-60min. Juoksu/kävely lenkkejä, että sykkeet pysyy aisoissa. Vai heti enemmän vaihtelua, että esim. Pitkiksellä joutuu kävelemään aika paljon. Ja ihan perus lenkilläkin vähän? Vk. Lenkit pystyy kyllä juoksemaan. 

 

Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, Riuska81 kirjoitti:

esim. Pitkiksellä joutuu kävelemään aika paljon. Ja ihan perus lenkilläkin vähän? Vk. Lenkit pystyy kyllä juoksemaan.

Ei kai sillä loppupeleissä ole merkitystä juokseeko, käveleekö vai konttaako. Pääasia että heiluttelee jalkoja treenin tavoitteelle sopivalla kuormituksella. Jos se vaatii kävelyä niin sitten kävelee. Pitäisi minusta ajatella enemmän sitä treeniä ja treenin tavoitetta kuin itse juoksua itseisarvona.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy