Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ei hemmetti

A_Rokka
 Share

Recommended Posts

Olen ollut siinä uskossa ettei yksikään tallaaja tällä kiertoradalla funtsi asioista kuten meitsi. Sitten osuin tänne foorumiin ja vähän joka kommentissa on samanlaista ajatusmaailmaa takana. Tykkään liikkua lähinnä fiilispohjalta, enkä hirveästi käytä sykemittareita vaikka sellainen onkin. Omasta mielestä tunnen kroppani aika hyvin, enkä viitsi tehdä asiasta liian monimutkaista.

Olen harrastellut pitkänmatkan kuntoilua harvakseltaan jo useita vuosia. Junnuaikoina hiihtelin kilpaa huonolla menestyksellä, jonka jälkeen on tullut massaa lisää parikymmentä kiloa ja "harjoittelu" jäänyt aika epäsäännölliseksi ja taukojakin on ollut. Jukolan viestissä on oltu lähes joka vuosi ja pari maratoonia on takana. Ensimmäinen meni n. 3.05 silloin nuorena ja kevyenä...

Viime aikoina olen kiertänyt Kalevan kierrosta, ja klaarannut kaikki lajit läpi ihan kohtuullisesti. Kierroksessa on se hyvä puoli,että harjoittelu on monipuolista ja tavoitetta riittää ympäri vuoden.

Kuitenkin kelloa vastaan kuntoilu tuntuu vähän hölmöläisten hommalta, kun se nautinto tulee kuitenkin siitä matkalla olosta ja pikku epämukavuuden sietämisestä. Kun vielä matka etenee ja on riittävän pitkä, niin sehän on hienoo! Taidan olla tiellä kohti ylipitkiä matkoja...?:undecided:

Nykyisellään kuntoilen n. 3-4 krt/vko, ja lisäksi saan sekalaisesti liikuntaa töissä. Juoksua talvella on 0-1 krt/vko, hiihtoa ja luistelua loput. Keväällä juoksen n. 100% ja kesällä mukaan tulee taas pyöräilyä ja suunnistusta. Tällä reeningillä maratoonit menee n. 3.30.

Teidän kirjoituksista päätellen 100 km lienee mahdollista ilman päivittäistä juoksemista. Pistää miettimään että koettaisi seuraavaksi tavoitella vähän pidempiä matkoja...Meikällä lekuri totesi magneettikuvista lonkissa pientä kulumista ja "ohuita nivelpintoja", mutta arveli että monipuolinen liikunta on ok, jos tekee muutakin kuin vaan juoksee. Niinpä nyt pohdinkin, että reenaisin talvet kuten nytkin, mutta lisäisin vaan vähän juoksua talvelle. Kesäaikana sitten juoksisin mitä juoksen ja sitten rykäisisin niin pitkälle kuin pääsee...:icon_rolleyes:Vaiva ilmenee vihlomisena nivusissa pitkällä lenkillä, venyttely ei ole vaivaa poistanut 20 vuodessa, en tiedä sitten venyttelenkö liian vähän? Ajatus on reenata niin vähän ettei nivelet mene ihan sököksi ainakaan liikaharjoittelun vuoksi.

Mitenköhän voisi määritellä sopivaa aloitusvauhtia jos moiselle reissulle lähtee? Ja onko jotain rukkasmenetelmää loppuajan ennustamiseen?

Pistäkää gonat kommenttia!

mutta pistän kommenttia kuitenkin.

Näitä ultraketjuja lukemalla löydät paljon erilaisia vinkkejä harjoitteluusi ja erilaisia laskureitakin, joiden sivuille on linkkejä. Yksi tapa laskea, joka toistuu usein kommenteissa 100 kmlle on 3* maratonaikasi. Tuo on se minkä muistan ulkoa ;-). Tsemppiä harjoitteluusi ja tervetuloa palstalle.

Viime aikoina olen kiertänyt Kalevan kierrosta, ja klaarannut kaikki lajit läpi ihankohtuullisesti. Kierroksessa on se hyvä puoli,että harjoittelu on monipuolista ja tavoitetta riittää ympäri vuoden.

Kuitenkin kelloa vastaan kuntoilu tuntuu vähän hölmöläisten hommalta, kun se nautinto tulee kuitenkin siitä matkalla olosta ja pikku epämukavuuden sietämisestä. Kun vielä matka etenee ja on riittävän pitkä, niin sehän on hienoo! Taidan olla tiellä kohti ylipitkiä matkoja...?:undecided:

Nykyisellään kuntoilen n. 3-4 krt/vko, ja lisäksi saan sekalaisesti liikuntaa töissä. Juoksua talvella on 0-1 krt/vko, hiihtoa ja luistelua loput. Keväällä juoksen n. 100% ja kesällä mukaan tulee taas pyöräilyä ja suunnistusta. Tällä reeningillä maratoonit menee n. 3.30.

Teidän kirjoituksista päätellen 100 km lienee mahdollista ilman päivittäistä juoksemista.

(...)

Mitenköhän voisi määritellä sopivaa aloitusvauhtia jos moiselle reissulle lähtee? Ja onko jotain rukkasmenetelmää loppuajan ennustamiseen?

Pistäkää gonat kommenttia!

En ole gona, mutta aloittelevana ultraajana (kaksi ultraa takana, toivottavasti useita edessä) toivotan tervetulleeksi heterogeeniseen joukkoomme.

Juoksukertojen määrää tärkeämpää on varmaankin säännöllisyys ja riittävän pitkäkestoisen ulkoilun määrä. Ulkoilu voi tosiaan olla muutakin kuin juoksua.

Juoksukaudellasi jos saat jolkoteltua pitkiksen tai pari viikossa (vaikka 25-40 km) ja lisäksi mielellään 15-20 kilometrin peruslenkkejä, niin hyvä tulee. Jotkut juoksevat myös reippaampaa vauhtia noin kerran viikossa. Itse olen saanut loistavia vinkkejä omaan treenaamiseeni mm. nimimerkki 3.40:n harjoitusviikoista, kannattaa kurkata!

Hyviä tilaisuuksia juosta ensimmäinen satanen (Suomessa) ovat Suomi-juoksu kesäkuussa tai Masokistin unelma elokuussa. Suomi-juoksun reitti lienee todella tasainen. Masokistin 1,8 kilometrin kierroksella on pieni nyppyläkin, mutta jos et pidä asfaltilla juoksusta, niin kannattaa ehdottomasti harkita Masokistia.

Hyvä nyrkkisääntö satasen tavoiteajalle on maratonennätys kerrottuna kolmella. Sun kannattaa lähteä siis tavoittelemaan aikaa 9.15.

Itse jäin tuolla 3x-kaavalla lasketusta tavoiteajasta 17-18 minuuttia, mutta väliäkö tuolla. Ainahan voi yrittää uudestaan ja vahvistaa heikointa lenkkiä (mulla viime vuonna peruskestävyys).

Sataselle treenaaminen on mielestäni vielä helpompaa kuin maralle*, sillä (ainakin) me ultranoviisit voimme tehdä peruslenkit suunilleen satasen tavoitevauhtia eli kevyesti. Sun tavoiteajan perusteella sopiva vauhti peruslenkeille voisi olla esim. 5.30-5.40/km.

8-10 tuntia juoksua viikossa riittää taatusti satasen läpäisemiseen niin, ettei tunnu missään vaiheessa tukalalta. Tottakai monella vähempikin.

Tapoja treenata on tietysti monia, ja tämä on vain yksi ehdotus. Vahvuutesi ja taustasi tuntien valitset oman tyylisi. Palstan nimimerkeistä ainakin artturi sekä ultraa että kiertää Kalevan kierrosta. Häneltä ehkä saisit vihjeitä eri lajien yhdistämisestä.

Tsemppiä treeniin ja tervetuloa palstalle!

* = lisätään vielä sen verran, että monien mielestä sataselle voi treenata täysin samalla tavalla kuin maralle. Tällainen lähestymistapa sopinee kokeneille juoksijoille, joilla on entuudestaan vahva kestävyyspohja - ja sinullahan on.

Kiitti vinkeistä!

Tuo reilun 9 tunnin tavoite tuntuu nyt aika kovalta, kun ei ole käsitystä mitä matkalla voi tapahtua...

Itse laskeskelin, että 11 -12 h voisi olla realistinen: 40km 6min/km, 40-80 km 7min/km, 80-100 10 min/km.

Jokainen päättää aikatavoitteensa tietenkin itse. Jos kuitenkin juokset maratonin rutiininomaisesti alle 3.30:n, niin ei tavoiteaikaa kannata välttämättä laittaa ainakaan päälle 10.30-11-tason. Sitä paitsi 10.30:n alitus on sattuneesta syystä aika monelle se tärkein aikatavoite.

Vauhdinjakosuunnitelmasi ei mielestäni ole viisain mahdollinen. Ei kannata tuhlata (henkisiäkään) voimavaroja liian kovaan alkuvauhtiin ja ajan saamiseen "varastoon". Paras edetä täysin tasavauhtisesti realistisen kuntoarvion perusteella. Toinen tapa on ottaa pari tuntia iisisti, ja lähteä vasta sitten tavoitevauhtia. Loppuun sitten vaikka vähän irroittelua vauhtikestävyys-alueella, jos värkeissä on varaa.:running:

Ajattelin vaan, että kun mainitsit olevasi nautiskelijatyyppi. Liian kova alkuvauhti ja hiipumissuunnitelma viittaisi enemmän tuskasta ammentavaan suuntaan.:hali_knuffl_rein:

Tai siis 6.00/km ei kylläkään ole 3.05-maratoonarille liian kova alkuvauhti, vaan voit siitä jopa hieman kiristää loppua kohden. Tämän uskallan sanoa aika varmasti, sillä oma maratonennätykseni on 3.07.

No joo, se 3.30 alitus vaatii kyllä maksimaalista puristusta, massaa on nykyään 90 kg. Ymmärrän hyvin tasaisen vauhdinjaon merkityksen, mutta jotenkin mielessä on vaan olettamus, että askel ei ole kovin kepeä loppumatkasta, vaikka alkumatkan hiipisi:hali_knuffl_rein: Jotenkin luulisin, että taloudellisessa etenemisessä olisi se juju? Siis sillei vaivatonta vauhtia... Siten kai helposti vetää alun liian kovaa? En ole lenkkivauhtia juuri seurannut, mutta luulisin sen olevan n. 5,30 +- jotain jos olen lenkkeillyt vähänkään enemmän.

Nuo kommentit ettei se 100 km hirveetä reeninlisäystä vaadi, pistää kyllä innostumaan.:026:

Hyviä vinkkejä Hietsulta. Ei noihin minulla ole mitään lisäämistä.

Juoksumäärät ei todellakaan tarvitse olla ihmeellisiä satkua varten, jos on jo vuosia tullut löyhän säännöllisesti harrastettua kestävyysliikuntaa. Jos tuolaiseen 600-80 km/vko tasolle pääsee ilman ongelmia niin alle kymmenen tunnin menee että heilahtaa.

Hietsu se on herrasmies, kun kehaisi minun harjoitteluohjelmiani. Tässä kohtaa on kuitenkin tehtävä pieni korjaus, tai ainakin päivitys tähän kopiointihommaan: Se olen minä joka kopioi nykyään Hietsua, eikä päin vastoin! Syitä en viitsi tässä lähteä erittelemään, mutta niitä on n. 129 568 kpl. Ensimmäisesksi muutan pk-vauhteja 15-30 s/km hitaammiksi.

Tuska vs. nautiskeluun viitaten: Sopiva määrä tuskaa on ok, mutta en viitsi varsinaisesti kiduttaa itseäni esim. 2 tuntia, jos sen tuloksena on vain muutaman sekunnin ajan parannus. Kuitenkin se on niin, että numerolappu rinnassa teen kyllä aina maksimisuorituksen. Toisaalta en kyllä kehtaa enää maalisuoralla ohittaa kaveria, jota olen peesannut esim. 10 km.

Tuosta kitarahymiöstä tuli mieleen, että tietysti 9.6. on se päivä jolloin olisi 100km, mutta myös Black Sabbath Tampereella. Eli ainoa päivä minkä olin buukannut kesästä kulttuurille.:035::morebeer: Nyt taitaa olla ainoa vaihtoehto juosta juoksu alta pois ja mennä sunnuntaina Jäähalliin katsomaan samaa humppaorkesteria, huono puoli on se, että siellä liput on 20 egee kalliimmat, ja voi olla että invaliditeetti on niin paha, ettei pääse sisään...

Vai olisiko jollakulla lainata pyörätuolia?

Niin ja mikäs taika siinä 10.30 alituksessa on? Siis miksi se on suosittu tavoite?

Liekö tuossa kyseessä erään kreikkalaisen hölkkätapahtuman vaatimukset.

Eräs kreikkalainen hölkkätapahtuma

Voisin tosin kuvitella, että niukasti 10.30 alittaneella on aika kova paikka edessä ko. tapahtuman läpimenossa.

Näin olen kuullut kerrottavan. Toisaalta olen kuullut myös alle kahdeksan tunnin satasen juoksijoiden olevan tuolla suurissa vaikeuksissa.