Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
vph

Nilkkamurtuma ja paha takapakki

Recommended Posts

On 30.6.2019 at 11.45, Jim kirjoitti:

Oman kokemukseni pohjalta uskon tähän täysin. Tulehduksen tuntee siitä, että se kohta (esim. polvi) on lämmin. Tulehdus on saatava pois. Lisäksi jokin on aiheuttanut nivelrikon esim. juoksutekniikka, joten ne kannattaa korjata (itse muutin juoksutekniikkaa)

 

En lähtisi tekemään kovaa iskutusta nivelrikkoiseen niveleen, vaan juuri sopivan kovaa, josta nivel toipuu eli seuraavana päivänä siinä on hyvä tunne. Nostaisin tuota kuormitustasoa ajan kanssa. Niveltä hierovat liikunnat kannattaa säilyttää, sillä ne ohjaavat pumpun lailla niveleen ravinteita(nivelneste kiertää), joita siinä iskutuksessa tarvitaan nivelen vahvistamiseksi. Youtubesta voi hakea "knee regeneration" noita liikketä.

Itse en juokse erittäin vaimmennetuilla tai erittäin kovilla kengillä, vaan niillä, jotka antavat sopivaa iskutusta ja nivel siitä toipuu. Hoka Clifton 5 on itselleni liian pehmeä. Taas puolikkaalle yli 400 km juostuilla Altra Escalanteilla oli itselleni hyvä vaikutus polveen

Niin, olennaista on lisätä rasitusta ja "tärähdysten" voimaa asteittain ja vasta sitten, kun itse perusongelma on saatu korjattua. Oli se ongelma sitten virheasento ja tapahtui korjaaminen sitten fysioterapian ja/tai leikkauksen kautta. Tulehtuneen ja virheasentoisen nivelen iskuttavasta rasittamisesta on vain haittaa ja se aiheuttaa lopulta alkavan nivelrikon tai olemassaolevan nivelrikon pahentumisen.

 

Sen jälkeen kun ongelma on saatu parempaan kuosiin pitää niveltä alkaa rasittamaan, ja myös vähittäin kovenevia tärähdyksiä aiheuttavalla liikunnalla. Tämä edesauttaa ruston toipumista ja uudistumista. Rustohan uudistuu äärettömän hitaasti, vanhemmilla ihmisillä puhutaan jopa vuosista.

 

Joskus tuo nivelen ongelmien korjaaminen on vain helpommin sanottu kuin tehty. Nivelessä voi olla niin pahoja virheasentoja, ettei niitä ainakaan fysioterapialla ole mahdollista korjata. Myös pitkälle edennyt kuluma, eli nivelrikko, voi itsessään pahentaa nivelen virheasentoa, koska nivelrikko aiheuttaa useimmiten niveleen osteofyyttien eli luupiikkien kasvua, jotka hankaloittavat nivelen normaalia liikettä entisestään. Osteofyytit voivat aiheuttaa niveleen myös kroonisen tulehduksen, joka nopeuttaa ruston kulumista.

 

Tästä syystä nivelrikko on niin hankala tauti. Se ruokkii itse itseään ja kierrettä on hankala katkaista, varsinkin jos se pääsee etenemään liian pitkälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valtavirran käsitys on, että nivelrikkoa ei voi parantaa eli nivelrusto ei uusiudu. En tiedä, mutta minulla 2013 tammikuussa kun nivelrikko oikeassa polvessa todettiin, piti siinä pitää jääpussia joka 5 tunti useita kuukausia. Töihin kuljetin termospullossa jäitä ja laitoin niitä pakastepussiin ja polven hauteeksi töissä ruokatunnilla. Nivelrikko todettiin myös lonkassa ja jalkaterässä, mutta polvi oli pahin

 

Kun pyöräili, tuntui jatkuva nuljuminen ja paukkuminen. Lopetin juoksemisen ja aloin pyöräillä hiljaa. Asteittain nostin pyöräilytehoa ja lopulta menin Helsingin Polkupyöräilijöiden ryhmälenkeille, joissa tuli jo poljettua kovaa.

Parin vuoden päästä pikku hiljaa juoksua. Aina tunnustellen, mikä vauhti ja millainen kenkä sopii parhaiten.

 

Nykyään tulee jo n. 1300 km juoksua ja 4500 km pyöräilyä vuodessa (lisäksi hiihto ja muu liikunta). En tiedä onko nivelrusto mennyt paremmaksi, mutta liikkua voi melko huoletta

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Jim kirjoitti:

Valtavirran käsitys on, että nivelrikkoa ei voi parantaa eli nivelrusto ei uusiudu. En tiedä, mutta minulla 2013 tammikuussa kun nivelrikko oikeassa polvessa todettiin, piti siinä pitää jääpussia joka 5 tunti useita kuukausia. Töihin kuljetin termospullossa jäitä ja laitoin niitä pakastepussiin ja polven hauteeksi töissä ruokatunnilla. Nivelrikko todettiin myös lonkassa ja jalkaterässä, mutta polvi oli pahin

 

Kun pyöräili, tuntui jatkuva nuljuminen ja paukkuminen. Lopetin juoksemisen ja aloin pyöräillä hiljaa. Asteittain nostin pyöräilytehoa ja lopulta menin Helsingin Polkupyöräilijöiden ryhmälenkeille, joissa tuli jo poljettua kovaa.

Parin vuoden päästä pikku hiljaa juoksua. Aina tunnustellen, mikä vauhti ja millainen kenkä sopii parhaiten.

 

Nykyään tulee jo n. 1300 km juoksua ja 4500 km pyöräilyä vuodessa (lisäksi hiihto ja muu liikunta). En tiedä onko nivelrusto mennyt paremmaksi, mutta liikkua voi melko huoletta

 

Voisin lyödä vetoa että nivelrusto on tullut paremmaksi tässä vuosien myötä. Aika paljon vaivaa näit vaivan parantumiseksi ja se kannatti.

 

Minkä ikäinen muuten olet?

 

Niin ja tuo valtavirran käsitys että nivelrikkoa ei voida parantaa ei pidä paikkaansa. Sinä olet siitä yksi esimerkki. Rusto uusiutuu pitkän ajan kuluessa, mutta VAIN JOS olosuhteet sen mahdollistavat. Tärkein on estää nivelen tulehtuminen keinolla millä tahansa, kunhan se keino ei ole tulehduskipulääke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, vph kirjoitti:

 

Oliko revennyt jänne peroneus brevis vai longus? Oliko kyseessä jänteen täydellinen vai osittainen repeämä?

Mielestäni se lähemmäs varpaita kiinnyttävä eli brevis.

Minullahan kävi siten, että magneetissa todettiin, että tuo jänne on revennyt tai sitä ei kuulemma näkynyt magneetissa. Lääkäri pohti, että sitä ei voi enää kiinnittää, koska tapaturmasta oli jo vuosi.

Kun sitten otettiin 3D röntgen (nilkan ympäri pyörii röngen) ja menin Peijaksen sairaalaan Ortpedin vastaanottoon niin hän sanoi, että ei olisi huolissaan jänteestä vaan siitä, että pohjeluu on murtunut. Tätä eivät huomanneet magneetissa

Pohjeluuta seurattiin ja päätettiin, että ei leikata jos on sattumalta luutunut riittävän hyvään kohtaan.

Hän tunnusteli tuota jännettä ja ei ollut varma, onko se poikki. Sanoi, että jotain tuntuu vaikka ei niin selvästi.

 

Nilkka ei taivu kuten terve, mutta sillä on voinut juosta. Tuossa jalkaterässä on myös lievä nivelrikko

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuuttia sitten, vph kirjoitti:

Minkä ikäinen muuten olet?

 

Täytän 58 vuotta kuukauden sisään. Tiputin myös painoa noiden ongelmien jälkeen. Juoksu kulkee paremmin kuin koskaan ja toisinaan on ikäsarjassa mitalleilla

 

Tämän videon alussa näytettyjä liikkeitä alussa tein https://youtu.be/wP1Vv5Bzw_Q

Sitten kun aloin pyöräilemään lukkopolkimilla ja polkimen lievä nosto aiheuttaa saman, kuin tuon videon liikkeet, pelkkä pyöräily riitti.

Nykyään puolet on pyöräilyä ja puolet juoksua

Olen syönyt tuota Glugosamiini MSM Kondroitiini

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

Täytän 58 vuotta kuukauden sisään. Tiputin myös painoa noiden ongelmien jälkeen. Juoksu kulkee paremmin kuin koskaan ja toisinaan on ikäsarjassa mitalleilla

 

Tämän videon alussa näytettyjä liikkeitä alussa tein https://youtu.be/wP1Vv5Bzw_Q

Sitten kun aloin pyöräilemään lukkopolkimilla ja polkimen lievä nosto aiheuttaa saman, kuin tuon videon liikkeet, pelkkä pyöräily riitti.

Nykyään puolet on pyöräilyä ja puolet juoksua

Olen syönyt tuota Glugosamiini MSM Kondroitiini

 

Kiitos linkeistä. Lähden tänään lomareissulle, mutta kirjoittelen kuulumisia kun taas palaan takaisin joskus parin viikon kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loma ohi ja työt jatkuvat.

 

Nilkan tilanne on ehkä vähän parempi kuin ennen lomaa. Se on edelleen huonon ja jäykän tuntuinen, mutta puutuminen ja tikuttelu on vähentynyt selvästi, tuntuu että olisiko jopa poistunutkin. Ainakaan sitä ei ole nyt  noin pariin viikkoon pahemmin tuntunut.

 

Lomalla tein myös mielenkiintoisen havainnon, että kumppareilla käveleminen onnistuu selvästi paremmin kuin lenkkareilla tai vaelluskengillä. En ottanut reissuun mukaan vaelluskenkiä sillä oletuksella, että reissulla ei kuitenkaan tule patikoitua. Mutta naisystävän lähtiessä patikoimaan tunturiin (päiväpatikalle) en malttanut jäädä sisälle mököttämään, vaan lähdin mukaan kokeilemaan miten nilkka kestää. Kenkävalinta oli siis kumpparit, koska lenkkarit olisivat olleet siihen maastoon vielä vähemmän sopivat (mm. kosteikkojen takia). Ajattelin ensin kävellä selvästi lyhyemmän matkan kuin naiskaveri, mutta kun nilkka ei tuntunut ottavan kävelystä nokkiinsa niin kävelin sitten koko reissun naiskaverin matkassa, yhteensä 4 tuntia ja 15 minuuttia. Tähän aikaan sisältyi yksi noin 15 minuutin ruokatauko.

 

Tuo reissu oli ylivoimaisesti rankin asia, mitä nilkka on joutunut kokemaan yli puoleen vuoteen. Pelkäsin että takapakki tulee vähintään päivän tai parin viiveellä, mutta ainakaan kovin pahana se ei tullut. Nilkka väsyi ja oli hieman arempi ja jäykempi kuin ennen patikkaa, mutta mitään sen pahempaa ei siitä seurannut.

 

Kokeilin reissulla kerran myös varovasti hölkkää. Hölkkäsin hiljaista vauhtia (trackerin mukaan 7,3 km/h) tasan kilometrin. Nilkka kesti sem, mutta ei missään tapauksessa ollut normaalin tuntuinen juoksun aikana.  Mutta pahempaa takapakkia ei tästäkään myöhemmin seurannut.

 

Nilkassa ei ole tällä hetkellä pahempia kipuja eikä puutumista/tikuttelua. Ainoa selkeä kipu tuntuu silloin, jos nousen koko painon vain yhdelle jalalle varaten päkiöille aivan ääriasentoon, jolloin lateraalimalleolin alla tuntuu pistoa. Tulkitsen tuon johtuvan jotenkin peroneusjänteessä olevasta osittaisesta repeämästä. Jännehän kulkee juuri siitä malleolin alta. Rustovaurio sijaitsee telaluussa, ja siinä kohti en ole tuntenut pistoja nyt myöskään pariin viikkoon.

 

Suurin haaste nilkassa on tällä hetkellä jäykkyys, joka on selvästi eteenpäinmenoa siihen verrattuna, missä nilkka oli vielä joitakin aikoja sitten. Jäykällä nilkalla käveleminen on selvästi helpompaa kuin puutuvalla/tikuttelevalla nilkalla käveleminen, tai jos kävely aiheuttaisi selvää pistävää ja paikallista kipua.

 

Olen varannut kuun loppuun ajan tämän kaupungin parhaalle jalan biomekaniikkaan erikoistuneella fysioterapeutille. Kävin hänen luonaan jo kerran ennen lomaa ja sain häneltä muutaman hyvin vinkin kävelyä varten, joista koen olleen apua. Hän on mielestäni ollut ensimmäinen monesta kokeilemastani fyssarista, joka on osannut oikeasti auttaa minua.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Minäkin kävin nyt sitten röntgenissä. Ei lääkärin mukaan löytynyt rasitusmurtumia, nivelrikkoa, luupiikkejä tai muutakaan epänormaalia. En sitten tiedä olisiko seuraavaksi se magneettikuvaus. Pitää muutama viikko tai kuukausi tarkkailla tilannetta. Nilkka on alkanut tuntumaan vähän paremmalta ja kestää jonkin verran juoksua. Sääreen sen sijaan tulee milloin mihinkin kohtaan herkästi sellainen todella juminen ja kireä tunne, mikä estää juoksemisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 26.7.2019 at 21.21, ihan ok kirjoitti:

 

Minäkin kävin nyt sitten röntgenissä. Ei lääkärin mukaan löytynyt rasitusmurtumia, nivelrikkoa, luupiikkejä tai muutakaan epänormaalia. En sitten tiedä olisiko seuraavaksi se magneettikuvaus. Pitää muutama viikko tai kuukausi tarkkailla tilannetta. Nilkka on alkanut tuntumaan vähän paremmalta ja kestää jonkin verran juoksua. Sääreen sen sijaan tulee milloin mihinkin kohtaan herkästi sellainen todella juminen ja kireä tunne, mikä estää juoksemisen.

Hyvä kuulla että röntgenistä ei paljastunut mitään vakavampaa. Röntgenistähän ei tosin näe lähellekään kaikkea, kuten pieniä rustovaurioita, joiden oirekuva voi olla yllättävän hankala. Mutta ei varmaan kannata murehtia tuota liikaa vaan mennä oireiden mukaan. Jos nilkka kestää esim. juoksua ilman isompia takapakkeja niin sitä voi tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30.6.2019 at 11.45, Jim kirjoitti:

En lähtisi tekemään kovaa iskutusta nivelrikkoiseen niveleen, vaan juuri sopivan kovaa, josta nivel toipuu eli seuraavana päivänä siinä on hyvä tunne. Nostaisin tuota kuormitustasoa ajan kanssa. Niveltä hierovat liikunnat kannattaa säilyttää, sillä ne ohjaavat pumpun lailla niveleen ravinteita(nivelneste kiertää), joita siinä iskutuksessa tarvitaan nivelen vahvistamiseksi. Youtubesta voi hakea "knee regeneration" noita liikketä.

Itse en juokse erittäin vaimmennetuilla tai erittäin kovilla kengillä, vaan niillä, jotka antavat sopivaa iskutusta ja nivel siitä toipuu. Hoka Clifton 5 on itselleni liian pehmeä. Taas puolikkaalle yli 400 km juostuilla Altra Escalanteilla oli itselleni hyvä vaikutus polveen

 

Olen huomannut saman noista Cliftoneista. Minulla ei ole aikaisemmin ollut polvissa mitään ongelmia, mutta noiden kanssa alkaa pidemmillä lenkeillä molempien polvien etuosaa särkeä. Kipuilu menee kyllä ohi seuraavana päivänä. Nilkkojen suhteen nuo helpottavat juoksua, eri asia sitten onko se pidemmän päälle kannattavaa.

Iskutuksesta piti sanoa, että tuolla jossakin ketjussa mainittiin "isometrinen treenaaminen". Sain sellaisen käsityksen, että se olisi juuri jänteitä vahvistavaa. Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla tuollaista, tarkoituksena vahvistaa ainakin akillesjänteitä. Kuulostaakohan yhtään järkevältä? Jokin rakenteellinen heikkous tuon kipuilukierteen aiheuttanee. Mietin myös, että  tuolla olisi joku krooninen tulehdus joka välillä paranee ja sitten kun kivuttomilla jaloilla juoksen, kävelen, pyöräilen jne., se kipeytyy taas milloin mistäkin kohdasta. Todella veemäistä kun kunto on kuitenkin sellainen että voisin helposti lisätä tehoja ja kunto junnaa paikoillaan (vuodesta toiseen...😲)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, ihan ok kirjoitti:

 

Olen huomannut saman noista Cliftoneista. Minulla ei ole aikaisemmin ollut polvissa mitään ongelmia, mutta noiden kanssa alkaa pidemmillä lenkeillä molempien polvien etuosaa särkeä. Kipuilu menee kyllä ohi seuraavana päivänä. Nilkkojen suhteen nuo helpottavat juoksua, eri asia sitten onko se pidemmän päälle kannattavaa.

Iskutuksesta piti sanoa, että tuolla jossakin ketjussa mainittiin "isometrinen treenaaminen". Sain sellaisen käsityksen, että se olisi juuri jänteitä vahvistavaa. Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla tuollaista, tarkoituksena vahvistaa ainakin akillesjänteitä. Kuulostaakohan yhtään järkevältä? Jokin rakenteellinen heikkous tuon kipuilukierteen aiheuttanee. Mietin myös, että  tuolla olisi joku krooninen tulehdus joka välillä paranee ja sitten kun kivuttomilla jaloilla juoksen, kävelen, pyöräilen jne., se kipeytyy taas milloin mistäkin kohdasta. Todella veemäistä kun kunto on kuitenkin sellainen että voisin helposti lisätä tehoja ja kunto junnaa paikoillaan (vuodesta toiseen...😲)

Kävit röntgenissä ja ilmeisesti ortopedillä ? Itse kävin omalla rahalla Ortopedi Ilkka Räsäsellä ja julkisen puolen Peijaksen sairaalassa Risto Nikkulla. Röntgenkuvasta ilmeiseti näkee rustovaurion nivelpinnan paksuudesta. Ilmeisesti Magneetista näkee tarkemmin. Minä maksoin tuon magneetin itse n. 150 €.

Hyvän ortopedin pitäisi kyetä testaamaan ja taivuttelemaan nilkkaa siten, että osaa paikallistaa ongelmat.

Cliftonissa minullakin ottaa polven etuosaan. Nykyään polvi tunnistaa herkemmin huonot kengät. Clifton 4:sta vastaavat  Hoka Challanger 4 sen sijaan tuntuu paremmalta, koska on aavistuksen kovempi/jämäkämpi vaimennukselta. Mutta tilasin uudet Altra Escalantet, ovat minulle juuri sopivat. Kengät sopivuus on toki monesta asiasta kiinni ja sama kenkä ei sovi kaikille.

Itsellä askel tulee päkiälle tai jalan keskiosalle ja jos tulisi kanta edellä, voisi Escalante tuntua vähän vaimennetulta

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.8.2019 at 11.29, Jim kirjoitti:

Kävit röntgenissä ja ilmeisesti ortopedillä ?

 

En ole vielä ortopedillä käynyt, en tiedä pitäisikö. Vähän olen epäileväinen sen suhteen, että osaisiko kukaan sieltäkään neuvoa. Toisaalta tämä on kestänyt niin kauan, että pakko se varmaan on kaikki keinot käyttää. En asu Helsingissä, niin nuo yllä mainitut ei ainakaan onnistu. Luin myös, että röntgenkuvissa se rusto näkyy mustana kohtana luiden välissä, ja käsittääkseni kun niistä etsitään nivelrikkoa, niin etsitään kohtia joissa luut osuvat yhteen? Tilasin nuo omat kuvat, ja omaan silmään aika normaalin ja siistin näköisiltä näyttää luut ja rakenteet, kun katsoo netistä miltä pitäisi näyttää. Pieni vaivaisenluu näkyy, mutta se on oikeassakin jalassa, vaikkakin vasemmassa isompi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, ihan ok kirjoitti:

 

En ole vielä ortopedillä käynyt, en tiedä pitäisikö. Vähän olen epäileväinen sen suhteen, että osaisiko kukaan sieltäkään neuvoa. Toisaalta tämä on kestänyt niin kauan, että pakko se varmaan on kaikki keinot käyttää. En asu Helsingissä, niin nuo yllä mainitut ei ainakaan onnistu. Luin myös, että röntgenkuvissa se rusto näkyy mustana kohtana luiden välissä, ja käsittääkseni kun niistä etsitään nivelrikkoa, niin etsitään kohtia joissa luut osuvat yhteen? Tilasin nuo omat kuvat, ja omaan silmään aika normaalin ja siistin näköisiltä näyttää luut ja rakenteet, kun katsoo netistä miltä pitäisi näyttää. Pieni vaivaisenluu näkyy, mutta se on oikeassakin jalassa, vaikkakin vasemmassa isompi.

 

Tuo Ortopedi Ilkka Räsänen, jota käytin on yu-maajoukkueen entinen ortopedi. Toisaalta toinen ortopedi Risto Nikku testasi nilkan tarkasti. En oikein tiedä kuka osaa auttaa ellei ammattiin kouluttautunut ortopedi. Toki ortopedeissa on eroja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nilkan tilanne on edelleen hieman parantunut, mutta eteneminen on äärimmäisen hidasta.

 

Viime aikoina olen alkanut kallistua sille linjalle, että nilkan ja jalkaterän lihasten epätasapainotila on yksi ongelmien suurimmista aiheuttajista. Tämä selittäisi sen(kin), ettei nilkassa ole ainakaan selvästi mitään pistävää paikallista kipua, vaan  lievä kiputila ja jäykkyys ja yleinen "hankaluus" kohdistuvat laajalle koko nilkan ja jalkaterän alueelle.

 

Mutta mitenhän tämän saisi ratkaistua? Olen yrittänyt viime viikkoina vahvistaa peroneuslihaksia sekä tasapainoilulla että kuminauhavastuksen avulla. Mutta sen perusteella mitä olen lukenut, niin pitkälle edennyt jalkaterän (tai minkä tahansa alueen) lihasten epätasapainotila on äärimmäisen haastava korjattava. Toisilla siinä kestää puoli vuotta, toisilla vuosi, toisilla voi mennä 10 vuotta, ja jotkut eivät onnistu pääsemään ongelmasta koskaan.

 

Aiheeseen liittyvää luettavaa: https://www.impossible-takes-longer.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy