Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Jiou

Mitä teen väärin?

Recommended Posts

Olen 4kk nyt harrastanut juoksua, lähinnä hölkkää. Lähdin nollasta, eli maannu sohvalla viimeiset vuodet syöden pikaruokaa näin kärjistettynä. Kunto kasvanut sen verran, että tammikuun 2 minuutin hölkästä puolen tunnin yhtäjaksoiseen juoksuun. 5km taittuu aikaan 36min.
Lenkin aikana tuntuu suht hyvältä, eli ei veren makua suussa tai silmissä sumene. Kuitenkin syke huitelee viimeiset pari km 180 tai yli. Muutoin syke on pitkälti 150-170

Teen pari krt viikossa intervalli tyyppistä treeniä minuutti kävelyä-minuutti juoksua systeemillä, tai juoksen ylämäet niin kovaa kun pystyn ja kävelen alas. Miksi kuitenkin pidemmällä rupeamalla syke nousee noihin lukemiin? Onko mittari rikki, vai voisinko tehdä jotain toisin?

Olen 44 vuotias nainen, jolla ei aikaisempaa kuntoilutaustaa. Syön monipuolisesti, enkä ole millään ruokavaliolla. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teet kaiken oikein! Olet lähtenyt nollasta liikkeelle ja parantanut jo juoksukuntoasi. Itse en tekisi mitään intervallityyppistä juoksua vielä tuossa vaiheessa, vaan pyrkisin pidentämään 5km matkaa asteittain ja tekisin useamman tuollaisen lenkin viikossa. Jos sykkeet karkaavat liikaa niin hidasta hieman. Juoksukuntoa voi parantaa vuosia tai lähes läpi elämän. Kärsivällisyyttä. Mukavia juoksuja!

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olet jo päässyt pahimman vaiheen yli, onneksi olkoon! Sykkeen nousu suorituksen aikana kuuluu asiaan ja on normaali ilmiö. Pitempään juoksua tai muita kestävyyslajeja harrastaneilla nousua tapahtuu myös, mutta vähemmän ja/tai hitaammin. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epäilet toimiiko mittari. Mieti tuolloin mikä on tuntemus. Edellä jo todettiin, syke tuppaa nousemaan suorituksen aikana tasaisella vauhdillakin. Peruskestävyys määrittää sen missä vaiheessa suoritusta. Intervallein ja mäkijuoksuin et välttämättä kehitä peruskestävyyttä optimaalisesti. Sauvakävely tms 1-3 kertaa viikossa 0,5h-1,5h/krt vois toimia juoksun oheen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

teet hyvää settiä..ihan hyvä että vedät intetvalli tyyppisiä myös..heti vaan mukaan vauhti kestävyyttä

-vetoja - 100-200m pyrähdyksiä.. kevyttä -pitkiksiä sen mukaan mikä on matkasi... nyt -tänään on reenattava 80-90v voi nylkyttää...jos ei oo 

 potkaissu tyhjää...mistä näistä tietää...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä mahtaa olla todellinen maksimisykkeesi? Jos nousee 180:een ilman veren makua, ehkä maksimi on jonkin verran korkeampi, ja tuo on ihan normaali syke kovavauhtisessa treenissä. Kannattaa tosiaan panostaa rauhallisempaan totutteluun ensin, mutta jos kovemmat vedot, mäet tms. tuntuvat motivoivalta vaihtelulta niin voi niitäkin sopivasti silloin tällöin tehdä. Mutta pakko ei siis alussa ole, juoksukuntoa saa muutenkin parannettua aika pitkään.

 

Joskus ainakin sykevyölliset mittarit näyttävät outoja lukemia lenkin alussa, kun panta ei ole vielä kunnolla kostea, mutta ei lopussa. Joskus hyvin harvoin voi mittari kuvitella hankauksen paitaan tms. olevan ylimääräinen sydämen sykähdys, mutta silloin lukema voi olla ihan mitä sattuu, yli 200 tms.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ei siihen kuole jos tsekkaa paljo ylä kierrokset tikittää...ainakin tietää sit.

 jalat hytyy ja väsy tulee ennemmin kuin pumppu tilttaa... toki happea joutuu haukkomaan - se on selvä...mä oon kohta 50v.

 maks syky 210.. voin saada nostettuu..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista. Outoa, kun kukaan ei hauku tai väheksy niin kuin muualla missä olen tätä kysellyt 🙂

Miten maksimisykkeen voisi parhaiten testata? Olen myös suunnitellut ohjattuun juoksukouluun liittymistä, mut jännittää että mun kunto ei vielä riitä siihen. Niillä tuntuu olevan jo aika rautainen kunto heti kättelyssä. Huikee fiilis kuitenkin jo tästä omasta pyristyksestä. Vuosi sitten tähän aikaan en osannut edes unelmoida että tänä päivänä liikuttaisin kroppaani hölkäten 5km. 

Ja kyllähän se -8kg myös vaikuttaa.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

max sykkeen voi testata esim . mäki vedoilla - hiekka montulla - suolla - radalla..vedot 3-60 kertaa.. tai tahkon portaat kävellen..sykkeet nousee aika korkealle..max syke löytynee...

 sit kun riittää ei jaksa ..se on sen hetkinen max syke...viikon -vuoden .40v päästä

 päästä voi kokeilla uudelleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdessä vedossa harvemmin saa maksimit itsestään irti - nimittäin jos lähtee levosta niin ensin hyytyy tyypillisesti koivet ja sitten vasta sydän. Eli useampi spurtti täyttä vauhtia ylämäkeen. Sen verran lyhyellä palautuksella, jossa voimat palautuu koipiin, mutta syke ei ehdi laskea. Jos kunto on huono, voi olla vaikeuksia löytää sitä todellista maksimisykettä!

 

Se miksi syke nousee peruskestävyyslenkeillä on yksinkertainen. Peruskestävyyden harjoittaminen ottaa helposti vuosikymmenen pitkäjänteistä säännöllistä harjoittelua. Eli muutamalla kuukaudella ei vielä kovin pitkälle pötkitä. Mutta tämä kannattaa tietysti ottaa juurikin päinvastoin - koska pohjat on heikot niin on mahdollista kehittyä seuraavat 10 vuotta tekemällä ihan peruskuntoharjoittelua eikä mitään ihmeitä vaadita! Säännöllistä ulkoilua ja kehitys on takuuvarmaa.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista (sykevyöllisten) mittarilukemista tulee pulinaa säännöllisesti muutaman vuoden välein. Kuten villea totesi, vaatteiden (keinokuituiset) hinkkaus on yksi tavanomaisista virhelähteistä. Kun askeltiheys on 170-180/min, niin mittari näyttää samaa. Kokeile ensi kerralla vain heiluttaa käsiä, niin ehkä 'pulssi' on korkea silloinkin. Tai voihan nuo lukemat toki olla oikeitakin. Puuvillaiset vaatteet olisivat tässä suhteessa parempia, kun pysyvät kosteinakin, jolloin staattisen sähkön purkautumisia ei pääse syntymään. Itse vanhan ajan edustajana käytin kelloa ja vedon jälkeen tsekkasin pulssiin esim. kaulalta n.10 sekunnin ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos uskaltaa Cooperia juosta niin lopussa vetää 200m täysiä niin siinä ollaan aika hyvin max. sykkeissä. 

Ainakin itellä melkein taju lähtee ja nurmikolle makaan. 

Ei huonokuntoiselle tätä tai sydänvaivaiselle. 

Ylämäki vedot myös 5-6kpl, kuten Ed. todettiin. 

Aloittelijan ei nyt tarvitse Max.sykkeitä edes tietää. 

Juoksee PK:ta ja viheltelee niin meno on just oikeaa. Välillä sitten pieniä spurtteja sekaan. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuuttia sitten, Petteri Jokela kirjoitti:

Noista (sykevyöllisten) mittarilukemista tulee pulinaa säännöllisesti muutaman vuoden välein. Kuten villea totesi, vaatteiden (keinokuituiset) hinkkaus on yksi tavanomaisista virhelähteistä. Kun askeltiheys on 170-180/min, niin mittari näyttää samaa. Kokeile ensi kerralla vain heiluttaa käsiä, niin ehkä 'pulssi' on korkea silloinkin. Tai voihan nuo lukemat toki olla oikeitakin. Puuvillaiset vaatteet olisivat tässä suhteessa parempia, kun pysyvät kosteinakin, jolloin staattisen sähkön purkautumisia ei pääse syntymään. Itse vanhan ajan edustajana käytin kelloa ja vedon jälkeen tsekkasin pulssiin esim. kaulalta n.10 sekunnin ajan.

 

Minulla rupesi kerran juoksumaton sykemittaus näyttämään sykettä ilman vyötä, kun keinokuituinen paita oli tarpeeksi hiessä treenin loppupuolella (Meksikossa, kuntosalilla ei ilmastointia). Piti testata, että onko lukema oikeasti minun, ja vaihtelin maton nopeutta. Syke muuttui sen mukaan loogisesti, joten laite ei napannut jonkun muun lukemaa. Ei siellä salilla kovin moni muu ollutkaan.

 

Maksimisykettä on tosiaan vaikea saada nousemaan jos mäkivetoon lähtee levosta, mutta jos lähtee kiihdyttämään vauhtia sopivasti jo ennen mäkeä, ja mäki on sitten se loppu "nosto", niin voi päästä aika lähelle maksimia. Kannattaa vielä liioitella käsien heilutusta, jotta mahdollisimman monet lihakset osallistuvat työhön, eivätkä pelkästään jalat jotka voivat väsyä ennen maksimisykettä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy