Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aika käy vähiin

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hei! Nyt tarvitsisin teiltä tukea ja kannustusta! Viime kesänä kävin hölkkäilemässä noin joka toinen päivä (harrastin toki muutakin liikuntaa). Yleensä vain 6 km lenkkejä. Joskus 11-14 km. Kerran lenkillä tuli mieleen, että pitäisikö yrittää maratonia (josta olen salaa haaveillut jo kauan) ennen kuin täytän 40 vuotta. Ajattelin kokeilla, että jos jaksan juosta 22 km noin kahden tunnin aikaan ja oon ok, ilmoittauden maratonille. Näin kävi. 6 viikon treenin jälkeen osallistuin Vantaan 1/2 maratonille (elämäni eka "julkinen kisa", aika hieman päälle 2 tuntia) ja sitten ilmoittauduin Tukholman maratonille.Treenaus jatkui ok. Ehkä pahin virheeni oli hölkkääminen koko ajan samalla vauhdilla :o( Sitten jouduin pyörälläni auton kanssa pienelle yhteentörmäyskurssille, jonka seurauksena jouduin jättämään lenkit 5 vko:n ajaksi. Sitten taas 4 viikoa treeniä ja flunssa, jota podin 3 viikkoa. Tänään eka lenkki 11 km, sujui tosi helposti. Mutta nyt ahdistaa... onhan mahdollista onnistua Tukholmassa? Tiedän, että nyt kerjään kannustusta...mutta tarvitsen sitä. Tukholman maratonista "kunnialla" selviäminen on mulle iso juttu - aika ei tärkeä! Kannattaisiko suosiolla kävellä ne 2 x 30 m siltanousut? Keskitynkö nyt vaan peruslenkkeihin ja pitkiin lenkkeihin ja unohdan täysin ne vauhtikestävyyslenkit? Olisko muita vinkkejä? Muuten, onko mitään käsitystä siitä kuinka kaukana lähtöruudusta on se vika lähtökarsina, johon mut tullaan sijoittamaan? Kuinka vaikeaa on saada/löytää lähtönumeronsa niiltä maratonmessuilta, jos ei ole minkään järjestäjän maratonristeilyllä? Minne ylimääräiset vaatteet jätetään? Kuinka paljon aiemmin kisapaikalla pitää olla? (Kulps, kisaan vielä noin 3,5 kuukautta ja paniikki nostaa päätä...) Silti, vaikka moni asia hirvittää ja epäilyttää... toisaalta on ihana kutina päällä. Oon ihan innoissani uudesta harrastuksestani... ja kun oon lukenut näitä juttuja täältä, oon tullut siihen tulokseen, että niin te muutkin... ette te muuten olisi niin ihanan kannustavia...jopa meitä alokkaita kohtaan :o) Pipsa

No panic!

Kyllä sinä Tukholman kunnialla läpi pääset kun muistat harjoitella etkä turhia stressaa. Tuo puolikkaan tuloshan on ihan hyvä harjoittelumäärääsi nähden.

Täysmatka on toki eri kisa, jolloin täytyy juosta myös vähän pidempiä lenkkejä silloin tällöin.

Näiltä sivuilta löytyy varmasti paljonkin hyviä ohjeita, enkä minä ole paras ohjeita antamaan, mutta vilkaisepa vaikka http://www.seponkotisivut.com/ alkusivulta vasemmalta laidalta harjoitusohjelmia.

Minä sinuna nyt pelaisin varman päälle ja unohtaisin kovemmat vauhtilenkit.

Eli ihan pk-lenkkejä ja se yks hidas pidempi.

Tai en siis meinaa, että kokonaan vauhdit pois vaan sitä, että painopiste on sillä, että saat jalan ja kropan totumaan pidempään juoksun. Vauhtia tulee silläkin ihan nokko maran läpipääsyyn. Minulla ainakin nopeammat lenkit kokemattomuuttani jumiuttaa äkkiä paikat ja näin jaa treenipäiviä väliin elpyessä niistä.

Läpihän tuo mara tulee sinulla menemään, sehän on päivänselvä, mutta totuttamalla itseäsi juoksemaan pidempiä matkoja, selviät siitä reissusta siinä kunnossa, että se ei jää viimeiseksi maraksesi.

Hienoja lenkkejä sinulle.

Hienoa rekisteröimätön, että olet löytänyt tämän mahtavan harrastuksen. Ja tervetuloa mukaan joukkoon. Vielä kun rohkenet rekisteröityä, voimme kannustaa ja tukea juuri sinua. Ja usko tai älä, mutta sitä täältä aina saa. Täällä on niin mahtavaa porukkaa, että aina löytyy joku tsemppaamaan. Itsekin viime elokuussa ekan maran juosseena sain uskomatonta kannustusta. Kiitokset vaan kaikille.

Varmasti selviät Tukholman maratonista. Se on selvä. Ohjeita löytänet palstalta, kuten edelliset jo kertoivatkin. Ja ei muuta kuin keveitä kilometrejä ja tsemppiä harjoitukseen. :thumbsup:

Tukholmaan en itse ole tulossa, mutta voin kertoa, että vähän samanlaista panikointia itselläkin oli. Tosin se näin jälkikäteen pikkasen naurattaa...

Tukholman maratoniin liittyviä kysymyksiä (ja vastauksia) on tuollla varsinaisessa Tukholma-ketjussa:

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=2245

Mitä tuohon juoksemiseesi tulee, niin se on juuri niin kuin tuossa jo sanottiin. Rauhallisesti treenaten paineita ottamatta selviät maratonista. Eikä se Västerbron-silta niin kamala ole, kuin kerrotaan. (se on vielä kamalampi :rockwoot:) Juuei, kyllä siitä selviää, kun rauhallisesti menee. Siinä on aina ollut huoltopaikka siinä missä ramppia pitkin sillalle aletaan kiipeämään ja siinä voi ottaa muutaman neuvoantavan kävelyaskeleen.

Kannattaisiko suosiolla kävellä ne 2 x 30 m siltanousut?

Käveleminen kesken maratonin ei tosiaankaan ole mikään häpeä. Monelle se tietysti voi olla pään sisäinen juttu, että koko matka on juostava, maksoi mitä maksoi. Sitäkin kannattaa pohtia omalta kohdalta hiukkasen etukäteen. Itse ainakin aion jatkossa kävellä matkan varrella, jos siltä tuntuu.

Tuosta kävelemisen ajatuksesta ei saa ottaa paineita!

Aivan varmasti jää parempi mieli jos vaikka juottopaikoilta

ja pahoissa nousuissa ottaa vähän kävelyä: Säilyy hyvä

tunne siitä, että on itse ohjaksissa ja juoksua pystyy kontrolloimaan.

Tästä voi nimittäin sitten syntyä rohkeutta juosta ihan reilusti

kuntonsa mukaan, kun antaa itselleen välillä hetken aikaa tutkia

oloaan.

Sitten kun vielä laskee, kuinka hisssukseen saa mennä, että

tulee maaliin suoritusajan puitteissa, niin luulisi huolen jo

helpottavan.

Kävelystä vielä. Mie olen ainakin kävellyt jokaisen juottolan kohdalla ihan rauhassa ja hörppinyt juomat naamaan (hyvä kun en baarijakkaraa ole ottanut tiskille). Se on ollut oiva tauko ja sen jälkeen on ollut taas hyvä jatkaa matkaa. Joten älä stressaa tämän kävelyn kanssa. Tärkeintähän on, että matka etenee jollain lailla eteen päin.

Guest Rekisteröimätön

Kiitos kannustuksestanne ja neuvoistanne. Olette aivan ihania ja aloin taas uskoa, että onnistun :o) Tästä on hyvä jatkaa! Tulen kyllä ehdottomasti rekisteröitymään tänne. Siihen asti... mukavia lenkki- ja hiihtokelejä teille kaikille. Pipsa