Jump to content
Juoksufoorumi.fi

dioglanes

Treenien seurantaan verkkopalvelu ilman somea?

Recommended Posts

16 tuntia sitten, X-Caliber kirjoitti:

Itse asiassa työpöytäsovellukset ovat aika lailla katoava luonnonvara. 

työpöytäsovelluksia ei pysty oikein rahoittamaan millään. Se on huvittavaa, että joskus tyyliin 1997 Netscape myi vielä internetselainta kalliilla. Siinä tuli iso pahvilaatikko, jonka sisällä oli joku cd-rom, jota kautta sai sitten sen selaimen asentaa omalle koneelle. 

Tuon jälkeen tuli verkkopalvelut ja nyt nekin ovat poistumassa, kun kaikki menee mobiiliappien suuntaan. Jo 2012 Slushissa yksi puhuja kertoi, ettei juurikaan kannata enää kehittää verkkopalveluita, vaan se tulevaisuus on appeissa. Sovelluskaupat alkoivat olla jo silloin sen verran vahvoja tekijöitä ja ihmiset siirtyneet tietokoneista mobiilaitteisiin ainakin viihteen kuluttajina. Treenihommatkin ovat sellaisia asioita, joita plaraillaan sohvalla maatessa kännykältä, eikä juurikaan puku päällä toimistossa istuen tietokoneen näytöltä.

8 tuntia sitten, kari.t kirjoitti:

osaisikohan joku kertoa että miten sitten saa purettua kellosta johdon kanssa tapahtumat ja saisiko ne jotenkin semmoseen muotoon että vanha ohjelma osaisi lukea niitä ?

Aika usein kun johdolla laittaa kiinni, löytyy kansio missä tapahtumat ovat .gpx tms muotoisina tiedostoina, merkistä riippuen. Nuo voi sitten tiputtaa/muuntaa/tulkita mihin tahansa, pari riviä koodia (tm).

4 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Mulla on kengissä varmistus, ts. on worddokumentti olemassa tuon Stravan lisäksi.

Strava laskee kyllä kenkien kilometrit oikein, mutta se ei laske juoksun kokonaiskilometrejä oikein.

No ei todellakaan laske! 

Oletuskengät, minulla Cliftonit, ottaneet treeniä kohta 1000km liikaa, tuntuu että usein se siirtää kilsat toiselle kengälle, kun muuttaa treenin jälkeen, mutta ei vähennä noilta. Lopputulos on, että kaikki kilsat kengille on aivan mitä sattuu. Ja vaikka pakotat uudelleenlaskennan, osa menee oikein, mutta ei koskaan kaikki kerralla.

Google sheets yllättäen laskee, oikein, koska itse tehty. Liikkeelle pääsee Jonathan O'Keeffen ilmaisella Strava annual summaryllä, josta kaiken Strava-datan saa .csv -muotoon, joka uppoaa suoraan Sheetsiin. Sitten voi automatisoida prosessin IFTTT:n avulla ja lista päivittyy oikein ja automaagisesti joka juoksun jälkeen, jopa Stravaa nopeammin 🙂

4 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

työpöytäsovelluksia ei pysty oikein rahoittamaan millään. Se on huvittavaa, että joskus tyyliin 1997 Netscape myi vielä internetselainta kalliilla. Siinä tuli iso pahvilaatikko, jonka sisällä oli joku cd-rom, jota kautta sai sitten sen selaimen asentaa omalle koneelle. 

Tuon jälkeen tuli verkkopalvelut ja nyt nekin ovat poistumassa, kun kaikki menee mobiiliappien suuntaan. Jo 2012 Slushissa yksi puhuja kertoi, ettei juurikaan kannata enää kehittää verkkopalveluita, vaan se tulevaisuus on appeissa.

Ehkä kuluttajapuolella, mutta b2b-puolella liikkuu rahaa työpöytäsovelluksissa vielä runsaasti, ja jotain taloushallinnon verkkopalvelua tai ylipäätänsä missä liikkuu rahaa, ei 100% appseilla korvata ihan lähitulevaisuudessa. Nimim. käytössä useampi, eli 10k eur maksava kriittisen välttämätön työpöytäsovellus, jota ilman työnteko ei onnistuisi. Siihen appsiin kun on hiukan vaikea saada esim jotain GPU-kiihdytystä tai ladata petatavua dataa lennossa.

En kyllä kuluttajapuolellakaan näe, että verkkopalvelut korvautuisivat appseilla ihan kokonaan. Joku gmail tai karttapalvelu tai verkkopankki on jotenkuten puolitoimiva jollain appsilla, mutta ei ikinä pärjää verkkopalvelulle käytettävyydeltään. Tai edes Strava.

• Like 1

8 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

No ei todellakaan laske! 

Oletuskengät, minulla Cliftonit, ottaneet treeniä kohta 1000km liikaa, tuntuu että usein se siirtää kilsat toiselle kengälle, kun muuttaa treenin jälkeen, mutta ei vähennä noilta. 

Silloin sulla on joku softavirhe, mitä mulla ei ole. Mä lisään joka lenkin jälkeen manuaalisesti tossujen kilsat wordiin ja tarkistan sen lukeman ottamalla viikoittain Stravan shoes kohdasta kuvakaappauksen, jotta voin verrata, eikä kertaakaan ole ollut mitään heittoa. 

Oletko varma, että osaat käyttää Stravaa? 

6 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Oletko varma, että osaat käyttää Stravaa? 

En. Neuvotko, että varmasti opin?

Juoksen garminilla ilman (äly)puhelinta, joka lataa juoksut connectiin samalla kun korkkaan huurteisen ja paistattelen itsekehun keskellä. Sieltä siirtyvät juoksut automaattisesti stravaan. Tässä vaiheessa ensimmäinen mahdollisuus muokata mitkä tossut oli jalassa, ja yleensä ne vielä muistaa tässä vaiheessa, toisen ja kolmannen oluen puolivälissä, hetkellä ennen kevennystaukoa ja saunan lämpeämistä.

Mikä kohta voi mennä pieleen?

Verrokkina Stravasta exportattu data ja siitä Sheetsissä SUMIFS:llä laskettu täsmää aina 100% oikein todellisuuden kanssa. Epäilisin tietysti todellisuutta, jos ei täsmäisi.

• Like 1

On 1.5.2019 at 19.33, X-Caliber kirjoitti:

Itse asiassa työpöytäsovellukset ovat aika lailla katoava luonnonvara. Omasta mielestäni ehdottomasti paras työpöytäsovellus treenidatan käsittelyyn on Sport Tracks ja pari päivää sitten tuli maili, että sen kehittäminen päättyy ja tarjottiin mahdollisuutta siirtyä sporttracks.mobi:n käyttäjäksi. Jurppii erityisesti maksullisen version käyttäjiä, joille luvattiin elinikäiset päivitykset. Onneksi en luottanut kyseiseen lupaukseen muutenkaan, voisi jurppia vielä enemmän.

Sportracks.mobi:a joskus kokeilin ilmaisjakson verran ja vaikka kyseessä onkin paras käyttämäni pilvipohjainen treenikalenteri niin en silti nähnyt sitä omaan käyttööni välttämättömänä. Pitänee harkita uudestaan.

Harmillista, sillä työpöytäsovellus on juuri se, mitä harjoitusten seurantaan tarvitaan. Kaupallisesti ottaen se on kellon osa. En osta enää Suunnon kelloja, koska Movescount on poistumassa. Bluetooth ei korvaa USB:tä ja kaapelia, koska tarvitsen kaapelia joka tapauksessa kellon lataamiseen.

Tärkein osa harjoituspäiväkirjaa on se vapaamuotoinen teksti, mitä itse kirjoitan sinne. Siihen tarvitaan näppäimistö, hiiri ja iso näyttö. Mobiilisovellusten pikku ikkunat eivät toimi.

Harjoitusten korjailussa ja analysoinnissa tarvitsen ohjelmallisen pääsyn dataan. Ambitin ohjelmointiominaisuudet olivat keskeinen osa ostopäätöstä ja olennaisia käytössä. Lainsäätäjä on auttanut sen verran, että oman datansa saa itselleen pilvipalvelusta. Sen voi siirtää myös toiseen palveluun, mutta kellonvalmistajat ovat nihkeitä yhteistyökumppanien tukemisessa. Viranomaisten pitäisi myös vaatia, että datan muoto on myös kuvattu hyvin, sillä pelkästä tekstimössöstä on vaikea edetä.

On 1.5.2019 at 19.33, X-Caliber kirjoitti:

Itse asiassa työpöytäsovellukset ovat aika lailla katoava luonnonvara. Omasta mielestäni ehdottomasti paras työpöytäsovellus treenidatan käsittelyyn on Sport Tracks ja pari päivää sitten tuli maili, että sen kehittäminen päättyy ja tarjottiin mahdollisuutta siirtyä sporttracks.mobi:n käyttäjäksi. Jurppii erityisesti maksullisen version käyttäjiä, joille luvattiin elinikäiset päivitykset. Onneksi en luottanut kyseiseen lupaukseen muutenkaan, voisi jurppia vielä enemmän.

Varmaankin näin. Käytän itse tällä hetkellä SportsTracker -nimistä javasoftaa, joka on ilmainen, mutta toimii loistavasti omiin käyttötarkoituksiini.

Tässä on yksi esimerkki sen kaltaisesta vakoilusta, mitä aiemmin otin esille:
https://www.uusisuomi.fi/teknologia/285277-aaniviestejasi-todella-kuunnellaan-suomalainen-tyontekija-hslle-oli-se-jotenkin

Eli jos sinulla on kotona älykaiutin, joku kuuntelee kaikkea, mitä kotonasi tapahtuu. Minulla ei ole onneksi mitään älykaiutinta, mutta joku hakkerihan saattaa nauhoittaa kännykkäni kautta asioita, kun se on verkossa ja ei noista androidin tietoturva-asioista tiedä ja Googlehan sielläkin pyörii. Koulussa luettu Orwellin 1984 kirja alkaa olla aikalailla todellisuutta. Sen takia ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka haluavat sellaisia laitteita, joissa ei ole älyä tai nettiä tai mitään. 

26 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Tässä on yksi esimerkki sen kaltaisesta vakoilusta, mitä aiemmin otin esille:
https://www.uusisuomi.fi/teknologia/285277-aaniviestejasi-todella-kuunnellaan-suomalainen-tyontekija-hslle-oli-se-jotenkin

Eli jos sinulla on kotona älykaiutin, joku kuuntelee kaikkea, mitä kotonasi tapahtuu. Minulla ei ole onneksi mitään älykaiutinta, mutta joku hakkerihan saattaa nauhoittaa kännykkäni kautta asioita, kun se on verkossa ja ei noista androidin tietoturva-asioista tiedä ja Googlehan sielläkin pyörii. Koulussa luettu Orwellin 1984 kirja alkaa olla aikalailla todellisuutta. Sen takia ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka haluavat sellaisia laitteita, joissa ei ole älyä tai nettiä tai mitään. 

Oon tässä viettäny kesälomaa ja käytiin yhtenä päivänä lasten kanssa Gigantissa. Poika huomas hyllyssä isot JBL:n kuulokkeet ja sitten siinä puhuttiin että olisko ne kivat synttärilahjaksi. Tiedän kyseiset kuulokkeet niin ei ollu tarvetta googlailla niitä tms. Otin sitten iPhonella kuvan kuulokkeista että muistaisin kun tulee aika miettiä synttärilahjaa. Tästä tapauksessa ei menny kuin 1-2vrk niin mulle alko näkymään netissä samojen JBL:n kuulokkeiden mainoksia. Vaimon kanssa vaan ihmeteltiin, että mistähän google sai idean alkaa esittämään noita mainoksia. Merkkiä en sanonut ääneen, otin ainoastaan tuon valokuvan jossa merkki näkyi. 

No joo, kaiuttimia kuunnellaan, paikannusta seurataan, nettiliikennettä seurataan, valokuvia näköjään luetaan yms. Tämmöstä se nykyään on. 

• Thanks 1