Jump to content
Juoksufoorumi.fi



  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • varolevy
      Kun tavoitteista tekee julkisia on niin helpompi motivoitua. Lippu ostettu jo ja ääneen on retosteltu. Sitten vaan lunastamaan. 
       
      Blogi tulee siis käsittelemään treeniä elämäni ensimmäiselle maratonille. Tavoitteeksi on asetettu 4h alitus. Sinänsä ei pitäisi olla tekemätön paikka. Syksyllä juostu Tampereen maratonin puolikas meni aikaan 2:00:09 ja oma fiilis oli, että lujempaakin olisi pitänyt mennä, mutta vatsa ei ollut tällä kertaa ihan samaa mieltä. Siitä eteenpäin on tullut juostua Pirkan hölkkä ja vielä sen jälkeen mörkö-Pirkka eli pitempiä hassuttelujakin alla jo muutama. Välissä menty pk-vetoisella treenillä ja väliin vähän spurtattu. Pitkiksiä melkein joka viikko.
       
      Kynnystesti tuli käytyä myös tammikuun alkupuolella kun löysin läjän vanhenevia liikuntaseteleitä. Aerobinen kynnys silloin 6:00 vauhdissa ja ja anaerobinen taas 4:45 maksimien ollessa 4:11 kohdalla. Eli tämänkin puolesta näyttää ihan hyvältä. Vauhtiahan voisi aina olla lisää. 
       
      Nyt sitten nappulat kaakkoon ja Sepon 4h ohjelmalla kohti tavoitetta. 
      Koska virallista ohjelmaa edeltävä viikko meni messuilla ja muuten hunningoilla paukutin sitten 20km pitkiksen sunnuntaina pohjiksi. Teki hyvää. 
       
      1. Viikko
      Ma Sepon ohjelmassa lukee 60min pk. Mulla lepopäivä juoksusta. Jumppasin salilla penkkiä ja vatsoja ja muuta läpsyttelyä
      Ti Sepon ohjelmassa lukee lepo. Itse juoksin sen 43min pk:ta, että sain ma kohdan tehtyä. Nämä 60min pk:t aina vaikeita aikataulullisesti kun ne pitää juosta joko aikaisin aamulla tai sitten illalla. 6,3km matkaa. 
      Ke Sepon ohjelmassa lukee 5x5min vähän maravauhtia nopeampaa 3min palautuksella. Itse kävin saunassa ja join oluen. To sitten tuon pariin. 
       
       
    • tatteus
      Kempele Z-Maraton Kempeleen Zeppelinissä elokuun 8. päivänä 2020. Eka startti on kello 10.00. Ennakkoilmoittautumiset netissä, jälki-ilmoittautumisia ei oteta.
       
      http://kempelemaraton.net/kempele-z-maraton/
       
      Tapahtuman suunnitteluvaiheessa keväällä kävi ilmi, että Koronaepidemian takia on varauduttava pokkeuksellisiin toimiin, koska kisakeskuksena on aina ollut kauppakeskus Zeppelinin keskusaukio, missä on runsaasti muutakin liikennettä kuin juoksijat ja heidän matkaseurueensa. Niimpä järjestelyissä alettiin huomioida esimerkiksi palkintojenjakotilaisuuden järjestäminen ulkona, mutta onneksemme rajoituksia höllennettiin sen verran että voimme suorittaa palkintojen jakamisen sisätiloissa. Sarjoja karsittiin ja palkittavien määrääkin pyrittiin pienentämään, joten itse palkintojenjakotilaisuudesta tulee nopeampi. Vastapainoksi panostamme palkintojen laatuun ja mitalien näyttävyyteen. 
       
      Kisaan otetaan 400 ensimmäistä ilmoittautujaa. Vielä mahtuu mukaan, mutta kokemustemme mukaan viimeisen viikon aikana tulee raja lähestymään vinhaa vauhtia.
       
      Tervetuloa terveenä Kempeleeseen! Zeppelin on myös mukava ostospaikka koko perheelle!
       
       
    • MimmuMy
      Keuruulle menossa juoksemaan maratonin. Startti klo 20.15. Nyt 1. lomaviikko menossa ja olen onnistunut vähän myöhäistämään vuorokausirytmiä. Mutta mitenkäs syömisten kanssa tuon myöhäisen lähdön kanssa... Normi aamiainen herättyä ja vähäkuituinen lounas ennen kuin lähdetään ajamaan kohti kisapaikkaa (14 ja 15 välillä). Siitä vielä 6 tuntia starttiin. Ei ole itsellä kokemusta tämmöisestä starttiajasta eli vinkit kelpaa, mitä tuossa vielä voi syödä. 
      Tietääkö muuten joku Hämeenlinnan ja Riihimäen tietöistä? Hidastavatko paljon matkantekoa? 
      Joku muu lähdössä Keuruulle?
    • SteveEller
      Pitkällisen juoksufoorumin seuraamisen myötä uskaltauduin lopulta itsekin lyödä tavoitteet julkisiksi ja matkaa niiden tavoittelusta voi seurata tästä ketjusta.
       
      Olen 29-vuotias, joten juoksuvuosia pitäisi olla vielä huimasti jäljellä. Juoksutapahtumissa minua innostavatkin eniten kokeneet elämäntapajuoksijat, joista näkee jo kauas, että juoksu on heille tärkeä osa elämää ja he nauttivat siitä suuresti. 
       
      Urheilutaustaa minulta löytyy jääkiekon parista. Sitä tulee harrastettua vieläkin alasarjatasolla. Jääkiekkoharrastuksesta juoksuun eniten vaikuttanut asia olivat paksut reidet, joihin on pitänyt hieroa vuosien saatossa huimia määriä valkovaseliinia. Viime vuosina ne ovat kuitenkin viimein kaventuneet sen verran, että peruslenkit sujuvat jo ilman hiertymiä. Lenkkeily ja hiihto ovat kulkeneet mukana pienestä pitäen ja nykyinen juoksuinto onkin luonnollista seurausta myös yksin treenaamisesta nauttimisesta.
       
      Ensimmäisen maratonin juoksin vuonna 2013 hieman alle neljän tunnin. Tuolloin kunnioitin matkaa hieman liikaa ja vasta maalissa tajusin, että olisin pystynyt aika paljon vauhdikkaampaan suoritukseen. Tuolloin maalin pääseminen oli tietenkin pääasia. Tuon jälkeen maratoneja on tullut 4 lisää ja jokaisella kerralla ennätys on parantunut selvästi jokaisella kerralla. Viime vuonna maraton kulki Vantaalla aikaan 3:10:45 ja silloin havahduin rahkeissani olevan varaa kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tavoitteeksi olen asettanut kolmen tunnin maratonalituksen vuonna 2021. Samalla haluan parantaa kaikkien muidenkin matkojen aikoja ja siinähän ne paranevat maraonharjoittelun ohella kuin itsestään.  Tarkoituksena oli tänä kesänä nostaa juoksumäärät 80-90km viikossa ja kokeilla muutaman kerran 100km viikkoa ja testailla miltä kahden juoksukerran päivät tuntuvat. Koronakeväänä tein paljon etätöitä ja se paransikin juoksumahdollisuuksia jo maalis-toukokuun aikana. Kilometrimäärät ovat nousseet tuolle 80-90km tasolle ilman ongelmia ja lisääntyneen harjoittelun huomaa kyllä juoksemisen keveytenä ja vauhtien kasvuna. Sinällään olen varmasti tavoiteaikatauluani edellä, mutta juoksemisessa kiirehtiminen tuottaa harvoin parhaita tuloksia. Tarkoituksenani ei ole juosta hytä piikkijuoksua, jolla alitan kolmen tunnin rajan, vaan nostaa ominaisuuteni sille tasolle kuin ne muun elämän ohessa ovat mahdollisia. Toivottavasti pääsisin pian testaamaan nykykuntoani juoksutapahtumiin.
       
      Ennätykset kesältä 2019: 
       
      5km: 19:30 (18.5)
      10km: 39:40 (17.8)
      Puolikas: 1:28:35 (3.8)
      Maraton: 3:10:45 (12.10)
       
      Kesän tavoitteena on parantaa jokaista matkaa lähemmäs niitä aikoija, joita vaaditaan kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tervetuloa mukaan matkalle!
    • syklis
      Moi!
       
      Keski-ikäinen mies, tavoitteena 3h alitus maratonilla tänä syksynä. Koemaratonin ajattelin juosta nyt keväällä ja varsinainen alitus(yritys) sitten kesällä tai syksyllä.  
       
      Nuorempana tuli harrastettua palloilulajeja, muttei oikein mitään kestävyysurheilua ja ruumiinrakenne ei mikään kestävyysurheilijan (185cm/84kg). 
       
      Hölköttelyä jo muutama vuosi takana. Jokunen puolimaratoni vuodessa ja aina tulos on toistaiseksi parantunut. Yleensä olen treenannut 2-3kk kisaan, muuten vain yrittänyt pysyä aktiivisena. Viime vuonna tuli juostua pari maraa, keväällä 3:14 ja syksyllä 3:06. Nyt kolme ehjää treenikuukautta takana, kilsoja tammikuussa reilu parisataa, helmikuussa reilu kolmesataa ja nyt maaliskuussa todennäköisesti lähemmäs neljäsataa. Kymppi hurahtaa siihen 39 minuuttiin ja puolikas viime vuonna 1:27. Nyt on treenattu kestävyyttä maltillisilla lenkeillä nousujohteisesti. Syksyn maran jälkeen muutaman viikon treenitauko, mutta sitten olen pyrkinyt koko ajan tehdä jotain liikuntaa ennen tätä varsinaista 3kk juoksujaksoa. Kilsojen lisäys ei ole tuottanut mitään ongelmia, eikä mulla ole koskaan ollut mitään rasitusvammoja. Pitkät lenkit menee n. 5min/km tahtia, ”palauttavat” n. 5:30/km ja nopeammat sitten fiiliksen ja pituuden mukaan 4:45-3:50/km. Intervalleja harvakseltaan, yleensä 500-1200m vetoja n. 3:25-3:45/km tahtia ja vetoja niin monta, että vielä olisi muutaman jaksanut. Pääasiassa treenit fiiliksen mukaan kuitenkin pitäen silmällä sitä, että treenirasite olisi nousujohteinen ja sitten keventäen aina, jos rasitus tuntuu liialliselta.
       
      Olen aiemmin ollut siinä uskossa ettei niitä pitkiksiä tarvii niin montaa olla, mutta joka maratoni on ollut taistelua vikan neljänneksen ajan (ehkä se kuuluu niin ollakin). Niinpä olen nyt yrittänyt oikeasti parantaa kestävyyttä määrällä, josta aiemmin pystyin vain unelmoimaan ja pyrkinyt juoksemaan jonkinlaisen pitkiksen kerran parissa viikossa nyt tämän vuoden aikana. Volyymijuoksu tuntuu edelleen tylsältä, mutta jos se tuo tulosta, niin mikä ettei. Eikä mun volyymit varmaan mitään ole varsinaisiin volyymijuoksijoihin verrattuna. Syksyllä sitten nähdään toimiiko konsepti. Sen pitemmittä puheitta, tästä alkaa treenipäiväkirja.
       
      -syklis
       
       


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy