Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
jogo3000

Aloittelijan ja kokeneen juoksijan harjoittelun erot

Recommended Posts

Aloittajalla menee väkisinkin VK:n puolelle jos nyt ylipäätään meinaa juosta, mutta ei tämä vaihe kovinkaan pitkään kestä. En siis minäkään suosittelisi aloittamaan sykemittarin orjana, mutta sykemittaria silmäillen, ja mahdollisimman nopeasti siirtymään sykealueelle.

Suurin ongelma on ylipaino. Jos on paljon massaa, ei ole millään tavalla terveellistä vain juosta rennosti VK:ta joka ikinen lenkki. Veikkaan, että juoksukouluissa on paljon ylipainoisia, eikä siinä oikein voi muuta ohjetta antaa kuin mennä mahdollisimman alhaisilla sykkeillä. Olisi täysin vastuutonta opettaa mitään muuta. Tietysti se oikea tie olisi aluksi pudottaa pois suurin osa ylipainosta ja aloittaa sitten vasta varsinainen juokseminen, mutta ihmiset nyt tekevät mitä haluavat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin jouduin alussa pyöräilemään ja kävelemään, kun jalat eivät vielä kestäneet juoksua kuutta tuntia viikossa. Ylipainoa ei ollut, mutta muuten yli kuuskymppisellä ukolla ei vaan kestäneet alussa. Kolme juoksukertaa ja kolme muuta treeniä viikossa. Sitten vähitellen lisäsin juoksukertojen lukumäärää. Sykkeetkin oli alussa parikymmentä pykälää ylempänä kuin nykyään. Puolentoista vuoden verran taisi kestää tuo alkuvaihe, jonka jälkeen juoksin ekan kilpailun, maratonin alle 4 tuntia. Kolmen vuoden jälkeen voi sitten juosta jo kuusi kertaa viikossa ja yli sadan kilomerin verran ilman ongelmia ja korvaavia ei tarvinnut käyttää. Matalasykkeisillä pitkillä lenkeillä kävelen vieläkin jyrkimmät ylämäet. Talvella hiihtelen matalasykkeisiä. Maratonille valmistavilla reippaammilla kiihtyvillä pitkiksillä (30 km) en kävele. Nyt pitäisi opetella vielä raastamaan lyhyemmillä matkoilla, jos meinaa vielä kehittyä.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse nimim. aloittetelija. Olen nyt juossut n.7vko ja en oikein ymmärrä näitä ohjeita "hitaasti" ja "matalilla sykkeillä". Olen juossut n5km lenkkejä 3 kertaa viikossa. Tyylillä: 2min hölkkää/2min kävelyä ja heti kun vaihdan juosuksi sykkeet nousee 20m sisällä 175 vaikka kuinka yrittää juosta hitaasti.

Treenitaustaa on salin puolelta ja pyöräilen ja kävelen lähes joka paikkaan. Ja olen 32v 171cm 74 kg

Pointtina että aina sanotaan että tarvitsee mennä tarpeeksi hitaasti mutta silloin minulla se tarkoittaisi kävelyä enkä pääsisi ikinä juoksemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan alussa ei kannata välittää noista sykkeistä. Se tulee vasta vähän myöhemmin, kun juoksu alkaa sujua ja lähdetään rakentamaan peruskuntoa kilpajuoksua silmällä pitäen. Alussa täytyy totuttaa jalat kestämään juoksua. Viisi vuotta sitten kun aloittelin niin kykenin juoksemaan 2 kilometriä kerrallaan kaksi kertaa viikossa ja lisäsin sitten juoksukertoja ja pituutta vähitellen. Nuoruudessa hölkkäilin muutaman kilometrin saunalenkkejä kerran pari viikossa ja vanhasta muistista vauhtia oli kuntoon nähden liikaa ja sykkeet korkealla. Alussa kannattaa opetella juoksutekniikkaa, jotta vammariski pienenee. Pieniä vaivoja tulee joka tapauksessa, mutta ne menee yleensä nopeasti ohi tekemällä välillä korvaavia kuten kävelyä tai pyöräilyä.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 24. huhtikuuta 2019 at 08.53, kimmoke kirjoitti:

Mun mielestä kaikki treenaaminen pitää suhteuttaa ikään, koska palautumiskyky ja vammariski iän myötä aina kasvaa. 

1000m juoksua on moni huippukin käyttänyt testinä ympäri vuoden eli toimii. Tietenkään nyt ei muista yhtään. 

 

Samaa mieltä.. Kaikki treenaaminen pitää suhteuttaa ikään ja olla varovainen vammariskin kanssa.

 

Taas sai sen kokea kun viikolla alkavan flunssan oireita ja eikös se viikon tonnitesti täytynyt silti vetää täysillä.. ennätys parani muutama sekuntti, mutta palkkioksi sain räkäflunssan.

 

Nuo kovavauhtiset juoksut rasittavat suuresti ylähengitysteitä ja altistavat siten infektioille. Nyt keväällä kun ilma on sakeanaan maantietomua ja siitepölyä niin ne vielä lisäävät tulehdusriskiä.

 

Pitäs vaan kuunnella kehoa ja malttaa mielensä. Harmittaa kun tulee muutama viikko takapakkia kunnon kehitykseen.. Mutta tällaista tämä on, vahingosta viisastuu..

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Super-Electric kirjoitti:

 

Pitäs vaan kuunnella kehoa ja malttaa mielensä. Harmittaa kun tulee muutama viikko takapakkia kunnon kehitykseen.. Mutta tällaista tämä on, vahingosta viisastuu..

 

Tämä lause kertoo ehkä enemmänkin jämähtämisestä siihen tonnin juoksuun kuin kunnon paranemiseen yleisemmin. Aika monesti tuli "aktiiviuralla" vastaan, sekä omalla että muiden kohdalla, sitä että metsä katosi puilta ja nämä taso-testit sai aikaan sen että treenattiin niitä varten, eli kärry laitettiin hevosen eteen tai porkkana työnnettiin aasin persieseen (eiku-). Pitkäjännitteisyys hävisi.

 

Toinen juttu oli sitten tiheä kilpailutahti, joka liittyy eräällä tavalla tähän samaan. Jatkuvasti piikattiin tuleviin pikkukisoihin ja arvokisojen edessä ei ollut enää löysiä köydessä.

 

Ei sillä, jotkut teki tosi kovaakin tulosta sillä että oli selkeistä panostusjaksoja ja viikottain saatettiin tehdä maksimitestiä siinä kehitettävässä ominaisuudessa kuten sinäkin teet. Sehän sinullakin tässä ajatuksena oli, kysymys kuuluu että unohtuiko se että tämä on vain työkalu eikä itse maali? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tonni nyt on aika mitätön matka jos sen kerran viikossa juoksee lähes max. tehoilla? Normi intervalleissakin rasitustaso samaa tasoa. Kuiteskin loppu viikko lähes yksinomaan pk:ta.. Pointti on se että jos on oiretta niin täytys hiljentää tahtia.. vähentää myös pk:ta. 

 

Tonnilla viimeinen sata metriä on kyllä ihana.. kuin kiipeäisi Mt.Everestin huipulle :wink_(2):

 

 

Liiku suorituskykysi äärirajoilla, niin sinulla on mahdollisuus kehittyä..

 

Veikka Gustafsson

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎25‎.‎4‎.‎2019 at 04.22, puujalka kirjoitti:

Suurin ongelma on ylipaino. Jos on paljon massaa, ei ole millään tavalla terveellistä vain juosta rennosti VK:ta joka ikinen lenkki. Veikkaan, että juoksukouluissa on paljon ylipainoisia, eikä siinä oikein voi muuta ohjetta antaa kuin mennä mahdollisimman alhaisilla sykkeillä. Olisi täysin vastuutonta opettaa mitään muuta. Tietysti se oikea tie olisi aluksi pudottaa pois suurin osa ylipainosta ja aloittaa sitten vasta varsinainen juokseminen, mutta ihmiset nyt tekevät mitä haluavat.

 

Juoksukouluissa "valmentajatkin" ovat usein ylipainoisia kuntoilijoita. Vai tiedätkö jonkun urheilijan, joka vetää juoksukoulua? Minulle on kerrottu, että yksi syy siihen lähestymistapaan on se, että osa muka lannistuu ja lopettaa, jos se harjoittelu on vaativaa. Mitä sitten, jos lopettaa. Eikö se ole hyvä, että he karsiutuvat pois, jotka eivät halua olla lajin parissa.

 

Pitäisi olla sellainen juoksukoulu, jonka vetäjä takaisi, että asiakkaista tulisi juoksijoita tai rahat takaisin. Silloin heillä olisi motivaatiota valmentaa tosissaan. Tällä hetkellä moni niistä juoksukouluista muistuttaa hyvin paljon eläkeläisten vapaa-ajan ohjelmaa, eikä mitään urheilua ja kun rahaa tulee, vaikka tekisi hommia kuinka vasemmalla kädellä, niin ei ole mitään motivaatiota panostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyseinen hupiukko keskeyttää joka kerta. Hyvä esiintyä Ilta-Sanomissa mannekiinina kertomatta sitä, ettei tule maaliin. Toki jos Crocs maksaa tarpeeksi, niin mikäs siinä, mutta pelleilyä se on. 

 

Olen nyt paljastanut juoksukoululaisia, jotka kilpailuissa vetävät kympin tunnin pintaan. Eikä kyse ole liikalihavuudesta tms. Pitäisköhän meidän tehdä MOT tyyppistä tutkivaa journalismia. Voisitko sinä Pottonen esimerkiksi osallistua tuollaiseen juoksukouluun? Niissä on pakko olla aivopesua hiljaisen hölkän puolesta. Kyllä jokaisen perusterveen ihmisen täytyy juosta kymppi alle 50 min. Mitä hittoa niissä kouluissa oikein harjoitellaan. Kävelevät varmaan osan matkaa. Sekin on ihan huuhaata, mitä jotkut sanovat, että pitää kävellä ja hölkätä vuorotellen. Jos haluaa harrastaa juoksua, ei tartte kävellä. Ainakaan systemaattisesti. Ihan rapakuntoisena ehkä, mutta ei silloin ole muutenkaan mitään asiaa mennä kilpailuihin mukaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy