Jump to content
Juoksufoorumi.fi










jogo3000

Aloittelijan ja kokeneen juoksijan harjoittelun erot

Recommended Posts

Juoksija-lehdessä oli vastikään mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. Yksi keskeinen ajatus oli, että siinä missä aloittelija saa paljon vastetta VK-harjoittelusta, kokeneen juoksijan tulisi tehdä polaarisempaa treeniä ja lähinnä ylläpitää vauhtikestävyyttään. Samankaltaisen harjoittelun jatkaminen ei saa aikaan enää vastaavaa ärsykettä kuin juoksua aloittaessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joutuu harjoittelemaan useammin maksimaalisilla tehoilla. Toisaalta taas aloittelijalla liian kovat treenit eivät tehoa yhtä hyvin kuin kokeneella treenaajalla.

Minusta artikkelissa jäi vähän epäselvemmäksi oli, missä vaiheessa homma pyörähtää tuolle mallille. Mietin myös, että kuntoilijalla varmaan VK-harjoittelu on turvallisempaa ja onhan se paljon miellyttävämpääkin kuin maksimaalinen raastaminen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuuttia sitten, jogo3000 kirjoitti:

Mietin myös, että kuntoilijalla varmaan VK-harjoittelu on turvallisempaa ja onhan se paljon miellyttävämpääkin kuin maksimaalinen raastaminen

Tosiaan kuntoilijalla, kun tuo ei tapahdu niin useasti vs kokeneempi menijä, niin palautuminenkin on toista luokkaa. Toisaalta kokeneemmalla parempi kunto pohja kestää useammin kovaa treeniä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

VK motivoi. Muistan kun aikoinaan nuorena aloittelin juoksemista. Melkein jokaisella lenkillä tuli kellotettua uusi reittiennätys. Oli palkitsevaa huomata kehittyvänsä koko ajan, eikä tuntunut olevan rajaa. 

 

Jäleenpäin ajateltuna olisi ehkä ollut järkevää juosta välillä myös hiljaa, mutta tuli sitä kuntoa ja hyviä kokemuksia tuollakin tavalla. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Miksei PK kelpaa aloittelijalle? Sillä luulisin olevan parhaat mahdollisuudet pitää jalat kunnossa ja mahdollistaa tiukemmat treenit myöhemmin. Monelle tuo varmaan tarkoittaisi reippaalla kävelyllä aloittamista.

 

Jutussa puhuttiin kokeneen ja aloittelijan treenien eroista, kun haetaan optimaalista kehitystä. Molemmissa oli pohjana suuret määrät PKta. Erot näkyivät sitten siellä tehotreeneissä.

 

Toki siinä on vinha perä, että aloittelijat monesti eivät malta juosta kevyttä ja se on taito, jonka kokeneemmat ovat oppineet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuuttia sitten, jogo3000 kirjoitti:

 

 

Toki siinä on vinha perä, että aloittelijat monesti eivät malta juosta kevyttä ja se on taito, jonka kokeneemmat ovat oppineet.

Se että alussa ylipäätään kaikki juoksu on veekoota ehkä siksi. 

Mut siitä se vauhtiväljyys kehittyy kun ulkoilee usein.

Itse suosin sitä että hölkkää ja kun tuntuu pahalta kävelee hetken. Pitkiksillä kävelyä naksu enemmän.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harva nyt täysi aloittelija on. Jokaisella jonkinlaista juoksutaustaa, mutta aikaa on saattanut vierähtää viime treeneistä. 

 

Itse taas aloitin muutaman vuoden tauon jälkeen ja vanhemmiten vanhan tason tavoittaminen on entistä vaikeampaa.. Pk:ta vaan lisää niin vauhtikestävyyskin sieltä tulee.. joskus sitten.

 

Vuoden vaihteesta olen joka viikko kellottanut tuhannen metrin ajan.. täysillä vedän.. ihan mielenkiinnosta niin näen kuinka kehittyy ja mukava piirtää käyrää ruutupaperille. Vielä on käyrä kaareutuva eikä ole lätsähtänyt.. kehitystä tapahtuu siis.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, Super-Electric kirjoitti:

Vuoden vaihteesta olen joka viikko kellottanut tuhannen metrin ajan.. täysillä vedän.. ihan mielenkiinnosta niin näen kuinka kehittyy ja mukava piirtää käyrää ruutupaperille. Vielä on käyrä kaareutuva eikä ole lätsähtänyt.. kehitystä tapahtuu siis.

 

Wau! Tämä onkin mielenkiintoinen tapa seurata kehitystä. Luulisi sujuvan 800 m ja 1500 metrin juoksut, jos joka viikko vetää tonnin täysillä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuorempana juoksu kulki.. 100 m 11 sekunnin pintaan kun pelasin alasarjojen futista.. Silloin pärjäsi nopeudella hyvin kun oli lähtönopeutta.. taktiikkana sivurajantuntumassa juoksulla läpi puolustuksen ja keskitys maalille.. osasin sen mutta en maaleja sylkeä.. sen sai muut hoitaa.

 

Eli kyllä juoksutekniikkaa ja nopeutta löytyy, mutta jaksaminen on ongelmana.. ja siihen auttaa vaan treenaaminen. Kyllä ihan pitkät pk lenkit riittää uudelleen aloittaneen kunnon nostamiseen.. alussa ei tarvitse muuta. Sen näen tuosta tonnin testijuoksusta.

 

Kauhesti himottaisi alkaa enemmän vetää ylämäkeä, intervalleja, vk-lenkkejä, lyhyitä spurtteja, plyometrista poukkoilua, vesijuoksua ym hienouksia.. mutta toistaiseksi ei olisi tarvis (vaikka mieli tekeekin).. kun kunto nousee kohisten ihan pk:lla. Sitten kun tonnin aika ei enää parane niin siirryn enempi noihin em.. Toki tuo viikottainen hampaat irvessä juostu tonnikin parantaa maitohapon sietoa ja nopeutta.. mutta se toistaiseksi riittää rasittavampiin harjoituksiin vanhalle miehelle.

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valmennusgurut Lydyard puhui 2 h rajasta, joka täytys ylittää ja Dr Jack Daniels puolestaan 2,5 h (3h) joka täytys alittaa pitkällä lenkillä.. jotta kehittyy aeroobisesti. Nämä pitkät lenkit vahvistavat sydäntä, avaa keuhkoja, kehittää verenkiertoa ja parantaa lihasten energian tuottoa.. joku pystyisi varmasti sen tieteellisesti selittään, mutta tällainen tavis huomaa sen parempana "juoksukuntona".

 

Jukolassa olen aiemmin juossut aina sen kolmannen osuuden, pitkän ja pimeän. Nyt muutaman vuoden tauon jälkeen kun yritän päästä uudelleen kuntoon, niin nuo yli 2 h lenkit ovat avain onneen.. niin ei tule sitten kesäkuussa nolattua itseään Kangasalan korvessa. Tällaisen ikämiehen harjoitusideologian täytyy olla vammojen välttely.. kevyet pk lenkit sopii ainakin minulle tähän tilanteeseen parhaiten. Olisinpa nuorempana tajunnut pitkien lenkkien ihanuuden..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö tonni testijuoksuna ole vähän lyhyt ja mittaa ennemminkin juoksutekniikkaa, vaikka kaipa myös hapenottokyky tulee mukaan? Jos siis tähtäimessä on kestävyyden kehittäminen. Ehkä 2-3 km (vrt. Cooper)? Tosin sitä ei ehkä joka viikko viitsi vetää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Eikö tonni testijuoksuna ole vähän lyhyt ja mittaa ennemminkin juoksutekniikkaa, vaikka kaipa myös hapenottokyky tulee mukaan? Jos siis tähtäimessä on kestävyyden kehittäminen. Ehkä 2-3 km (vrt. Cooper)? Tosin sitä ei ehkä joka viikko viitsi vetää.

 

 

Olen samaa mieltä.. Cooper kertoo VO2max kunnon paremmin. Mutta kun vuoden alussa ei jaksanut vetää Cooperia joka viikko. 

 

Ehkä Jukolan ja Juhannuksen jälkeen vois loppuvuoden kellottaa Cooper joka viikko, kun kunto on parempi. Olen sitä harkinnut..

 

Toistaiseksi toi tonni toimii ja siitä vanha vielä toipuu niin jaksaa lopun viikkoa tehdä pitkiä hitaita lenkkejä..

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 22.4.2019 at 11.42, Super-Electric kirjoitti:

Toistaiseksi toi tonni toimii ja siitä vanha vielä toipuu niin jaksaa lopun viikkoa tehdä pitkiä hitaita lenkkejä..

Mun mielestä kaikki treenaaminen pitää suhteuttaa ikään, koska palautumiskyky ja vammariski iän myötä aina kasvaa. 

1000m juoksua on moni huippukin käyttänyt testinä ympäri vuoden eli toimii. Tietenkään nyt ei muista yhtään. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy