Jump to content
Juoksufoorumi.fi

alkoholin käytöstä

Iguaani
 Share

Recommended Posts

Moikka!

Olen päättänyt juosta ensimmäisen puolikkaani kesällä 2007. Tapahtumaksi olen kaavaillut Paavo Nurmea, mutta se näyttää sijoittuvan ikävästi juuri juhannuksen jälkeiselle viikonlopulle. Uskallanko käyttää juhannuksena alkoholia/miten paljon ilman että siitä on haittaa seuraavan viikonlopun koitokseen?

Kiitos jos jaksatte vastata:)

• Replies 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Luulisi juhannuksen kahden päivän kittaamisen vaikuttavan maratoniin aika paljonkin. Ainakin itselläni nuo kaksi maratonia edeltävää viikkoa menee aika säntillisen ohjelman puitteissa ja juuri edeltävä viikonloppuna on viimeinen rankempi treeni.

Itse olen aina ollut maratonia edeltävät vajaat kaksi viikkoa kuivin suin, lähinnä sen takia, että palautuminen ei häiriintyisi alkoholin takia lainkaan. Juuri palautumistahan tuo viina hidastaa, kun maksa keskittyy polttamaan alkoholia.

Itse asiassa juuri muistin, että monta vuotta sitten Turun maratoni jäi juuri sen takia väliin, että se oli aika lähellä Juhannusta. Nuorelle miehelle Juhannus ajoi prioriteeteissä ohi. No, mutta se ei silloin hirveästi kaduttannut, kun kyseisestä maratonista tuli paljon negatiivista palautetta eri palstoille tapahtuman jälkeen. Tämä siis monta vuotta sitten.

Edit: Nyt vasta huomasin, että kyseessähän olikin puolikas. Jos tavoitteena on läpipääsy ja ei niinkään kova aika, niin eipä tuo juhannus varmaan suurempaa haittaa aiheuta. Varsinkin jos siitä selviää ilman ämpärikännejä.

Suosittelen edellisen viikonlopun perskännejä, mieluiten vielä 2 päiväisiä sellaisia. Itsellä viimé vuonna sattui 2-päiväiset mökkitalkoot viikkoa ennen HCR:ää ja viikkoa ennen Berliiniä, molemmissa juoksin ennätykseni. Sitähän ei tietenkään kukaan tiedä, millä menestyksellä olisin juossut terveellisemmällä valmistautumisella.

Omalla kohdalla epäilisin kuitenkin, että em. ``valmistautuminen`` vaikutti positiivisesti suorituksiini, koska keho joutui totaaliselle pakkolevolle urheilusta ja mielélle tuli pakkolepoa muista maallisista ongelmista.

Ei hitsi, taidan alkaa treenaamaan jo ens vkonloppuna kohden Tukholmaa. Uskoisin tuon treenin onnistuvan, mutta taidan jättää vain yhden päivän perskänneiksi, jotta keho alkais tottumaan uuteen reenitapaan ;) Ei vaan, kyllähän viikko ennen puolikasta ja ehkäpä ennen maraakin voinee ottaa kohtuullisesti. Tosin en ihan perskännejä ottais. Mutta jos palautuu nopeesti, ja kuten Pegasus sanoi, tulee pakkolepoa, niin tuskin se pahitteeksi on. Vetreenä on ihan muuta toista hölkätä, kuin valmiiksi paikat kireinä.

Viimeinen pitkä lenkki ennen maratonia sujui ihan mainiosti yhden punaviinipullon ja kahdeksan Guinness-tölkin jälkeen.....Kunhan vaan muistaa vetää riittävästi vettä välissä, niin tuskin yksi kaatokänni harjoituksia sekoittaa...Tietysti jos tuota putkea jatkuu pitempään, niin tulokset saattavat olla fataaliset!

Moikka!

Olen päättänyt juosta ensimmäisen puolikkaani kesällä 2007. Tapahtumaksi olen kaavaillut Paavo Nurmea, mutta se näyttää sijoittuvan ikävästi juuri juhannuksen jälkeiselle viikonlopulle. Uskallanko käyttää juhannuksena alkoholia/miten paljon ilman että siitä on haittaa seuraavan viikonlopun koitokseen?

Yksilöllistä on ihmisen alkoholin sietokyky, krapula ja siitä toipuminen. Miten paljon uskallat juoda, ilman että siitä on haittaa, sen tiedät vain itse, ehkä olet jo kokeillutkin, että kuinka lenkit sujuvat krapulan jälkeen.

Jos ensimmäinen puolikkaasi on sinulle tärkeä ja harjoittelet sitä varten suunnitelmallisesti, niin juokse se puolikas joskus muulloin tai vältä ainakin humalahakuista juomista Juhannuksena.

Kaatokänneihin, ämpärikänneihin liittyy myös riski koheltaa itseltään joku paikka rikki, ei taida olla ihan sen arvoista, kuitenkaan.

Juhannuksena voi olla ihan hauskaa selvinkin päin, olen kokeillut monena Juhannuksena.

Krapulat ja viinansietokyvyt yms. on tosiaan yksilöllisiä. Itselle ei tulis mieleenkään vetää viinaa viikkoa ennen puolikasta. Rapula kestää monta päivää, väsymys ja sykekin on korkella. Ja enkä meinaa, että tuohon pitäis juoda ämpäritolkulla. Kyllä siihen riittää se sivistyneesti viinin nauttiminenkin.

Mutta onkohan se vain suomalainen juhannuksenviettotapa, että ajetaan tuntikausia mökille lenkit ja pullot kilisten. Lämmitetään saunaa ja tintataan viinaa koko viikonloppu. Aattoiltana istutaan vesisateessa räkä poskella paistamassa lenkkiä savuavan nuotin ääressä. Aamulla herätään sääskien kuppaamana housut hukassa ja naapurin puolison vierestä.

Sitten lähdetään ajamaan takaisin paluuruuhkaan ja kehutaan, että vittu ku oli hauskaa olla taas mökillä juhannus. Kyllä ei mikään voita sitä, että saa maalla viettää yöttömän yön.

Moikka!

Kiitos jos jaksatte vastata:)

Hmm.. En suosittelisi. Koska et itse tiedä vastausta kysymykseen, ei kannata kokeilla. Siis kunnon suomalaista juhannuskänniä. Juoksemista ei kannata jättää väliin. Vedä sitten turvat puolikkaan jälkeen, ei se juhannus mikään ihme juttu ole. Sekin aika kannattaa käyttää treenaamiseen ;-).

Aika monena jussina tullut oltua festareilla --> 3 päivää yötäpäivää ihan kanttuvei, ruokaa ei juuri mittään, unta tuskin ollenkaan, mutta senkin eestä sitten niitä nestemäisiä tullut nautittua :icon_pidu:

Seuraavana vkloppuna 60km maastopyörä tapahtuma ja voin sanoa, etten oo nauttinut yhdestäkään reissusta, ennen ku lopetin festareilla käymisen.

Pahinta siinä on varmasti ollut se, ettei oo syönyt eikä ole nukkunut kunnolla. Kroppa on kuivutettu ja näännytetty ihan kunnolla, niin ei siitä ihan hetkessä palaudu. Hemmetin tyhmää puuhaa kun jälkikäteen aattelee enkä suosittele ketään kokeilemaan, varsinkin jos on taipumusta mopolla keulimiseen :viheltely:

Jos juokset, älä ota, jos otat, älä juokse :eclipsee_steering: