Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Garmin 945


Seppo

Recommended Posts

On 13.9.2019 at 14.48, Steg kirjoitti:

Aikamoiset ominaisuudet näyttäisi olevan tässä kellossa. Pieni paino, kestävä akku, navigointi, musiikki, eli ihan sairaasti kaikkea. Enpä ole kuullut valituksia tästä kellosta, eli ilmeisesti käyttäjät ovat olleet todella tyytyväisiä?

Itse olen ollut todella tyytyväinen. Aiempi kello oli Polar Vantage V, joka hävisi ominaisuuksissa sekä rannesykkeenmittauksessa omalla ranteella selvästi. Myös viime aikoina vähän painavampaa Suuntoa testanneena olen erittäin tyytyväinen painoon, ei juuri huomaa ranteessa toisin kuin painavampia malleja. 

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, lord_diablo kirjoitti:

Itse olen ollut todella tyytyväinen. Aiempi kello oli Polar Vantage V, joka hävisi ominaisuuksissa sekä rannesykkeenmittauksessa omalla ranteella selvästi. Myös viime aikoina vähän painavampaa Suuntoa testanneena olen erittäin tyytyväinen painoon, ei juuri huomaa ranteessa toisin kuin painavampia malleja. 

Ymmärrän, mutta pystyt elämään Connectin kanssa ja saat sieltä tehtyä hyvät analyysit? Mielestäni Polarflow on ihan yliverto verrattuna muihin softiin ja tässä tulee ongelma hypähtää Garminiin.

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, juusok kirjoitti:

 

Onhan siinä kaikki tarvittava ja ei-tarvittavaakin mukana, eikä häviä juuri missään muille ml Garminin "lippulaiva" Fenix 6, ja on bonuksena huomattavasti miellyttävämpi ranteessa keveyden myötä.

 

FW on vielä hieman kesken ja osa F6 ominaisuuksista tekee vielä tuloaan, mutta isoimmat bugit on nyt vissiin jo korjattu enimmäkseen.

 

Hyvä kello, ja mielestäni yksiselitteisesti paras markkinoilla tällä hetkellä, jos ei huomioida hintaa. Vanhoja kun saa tarjouksessa välillä tosi halvalla, niin esim 199e F5:n hinta-laatu-ominaisuus-suhde kiistatta ehkä parempi. FR955 sitten varmasti tietysti parempi, absoluuttisestikin.

Kyllä, näinhän se menee että vuodessa tapahtuu paljon näissä kelloissa, eli ominaisuudet vain lisääntyy. Kiva kun on löytynyt oikea kellovalinta. Markkinoilla on paljon kelloja ja siihen liittyvää softaa jota täytyy  myös huomioida. Saa nähdä mitä saamme taas kokea vuoden päästä 🙂

Link to comment
Share on other sites

54 minuuttia sitten, Steg kirjoitti:

Ymmärrän, mutta pystyt elämään Connectin kanssa ja saat sieltä tehtyä hyvät analyysit? Mielestäni Polarflow on ihan yliverto verrattuna muihin softiin ja tässä tulee ongelma hypähtää Garminiin.

Flow kyllä ennen kaikkea helppotulkintaisempi, mutta connect omaan käyttöön riittävä. Vastaavasti Garmin tarjoa enemmän dataa käytettäväksi kuin Polar, erityisesti jos käyttää Garminin sykevyötä. 

Link to comment
Share on other sites

On 14.9.2019 at 21.21, Steg kirjoitti:

Saa nähdä mitä saamme taas kokea vuoden päästä 🙂

 

Tarkat GPS:t tulevat ennenpitkää.

 

Samoin tullee Garminiltakin LTE-modeemilla varustettu malli.

 

Villimpi veikkaus on, että nähdään action-kamera -kellossa. Tulee vielä yllättämään, miten hyvin vakautus toimii 🙂

Link to comment
Share on other sites

Eilen meinas lentää 945:nen seinään. Tuntuu että viime aikoina rannesykemittaus on alkanut temppuilemaan. Kellossa on nyt ohjelmistoversio 2.8. Se vanha Elevate sensori toimi kuin junan vessa. Mun mielestä tämä uusi toimi aikaisemmin hyvin, mutta nyt on alkanut temppuilemaan. Esimerkiksi eilen matolla syke oli sykevyöllä 140 ja rannesykkeellä 165-170. 

 

Matkanmittaus matolla on myös toiminut aikaisemmin ilman ongelmia ja mun mielestä tosi pienellä heitolla. Eilen 9,2km lenkki oli Germiitin mielestä yli 15km. 

 

Toivottavasti oli vain huono päivä eikä tule tavaksi. Oon kuitenkin testannu aika monta Garminin mittaria tässä vuosien saatossa, mutta tämmöstä en oo ennen nähny. 

Link to comment
Share on other sites

17 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Eilen meinas lentää 945:nen seinään. Tuntuu että viime aikoina rannesykemittaus on alkanut temppuilemaan. Kellossa on nyt ohjelmistoversio 2.8. Se vanha Elevate sensori toimi kuin junan vessa. Mun mielestä tämä uusi toimi aikaisemmin hyvin, mutta nyt on alkanut temppuilemaan. Esimerkiksi eilen matolla syke oli sykevyöllä 140 ja rannesykkeellä 165-170. 

 

Matkanmittaus matolla on myös toiminut aikaisemmin ilman ongelmia ja mun mielestä tosi pienellä heitolla. Eilen 9,2km lenkki oli Germiitin mielestä yli 15km. 

 

Toivottavasti oli vain huono päivä eikä tule tavaksi. Oon kuitenkin testannu aika monta Garminin mittaria tässä vuosien saatossa, mutta tämmöstä en oo ennen nähny. 

 

Jännä juttu tuo vanha elevate. Itselläni 645:ssa se ja mun mielestä se toimii huonosti vaikka kello on tosi kevyt ja saa hyvin tiukallekin tarvittaessa. Polarin 430 ja etenkin OH1:sen (sama sensori) antaa itselleni parempaa dataa vaikka kello on vähän iso (ehkä se asettuu paremmin silti mittausta varten). Jos vertaa molempia kädessä ja ihan levossa niin Polar antaa ns oikeaa ja tasaista dataa, kun taas garminin vanha elevate saattaa vähän heitellä. Käytän kyllä melkein aina sykevyötä tai oh1:sta, koska data on parempaa. Toisaalta keskisyke saattaa olla samoilla luvuilla vaikka itse syke ainakin juoksun aikana näyttää miten sattuu.

 

Itselläni garmin on kerran lähtenyt jonnekin kirkkonummelle vaikka itse olin munkkivuoressa. Sillan alituksessa se hukkasi kaiken. Ihmettelin kun alkoi kilometrit taittumaan vauhdilla. Vanha 220 ja 610 eivät eivät temppuilleet koskaan.

 

Link to comment
Share on other sites

On 15.9.2019 at 23.23, juusok kirjoitti:

 

Tarkat GPS:t tulevat ennenpitkää.

 

Samoin tullee Garminiltakin LTE-modeemilla varustettu malli.

 

Villimpi veikkaus on, että nähdään action-kamera -kellossa. Tulee vielä yllättämään, miten hyvin vakautus toimii 🙂

 

GPS:n tarkkuus on omassa käytössä juostessa aika se ja sama. Harvoin keskuspuistossa se nyt ihan tiellä kulkee, mutta lopputulos (matka) on aika oikea. Suunnistaessa puolestaan nykyinen tarkkuus on aika riittävä.

 

LTE-mallit ovat kiinnostavia, koska niillä saa suoraa dataa lähetettyä muuallekin kuin garminin connectiin. Tämä toimii jo nyt connect iq -sovellusten avulla puhelimen kautta, ja Usassa olevat LTE-mallit pystyvät samaan ilman puhelinta. Akkukesto tosin on pieni ongelma LTE:llä. Garminin Spotify-sovelluksen offline-kuuntelu on taas sen toisen suunnan ratkaisija, koska dataa ei tarvitse sisäänpäin lenkin aikana. Erilaisten live-seurantojen kannalta yhteys toisi paljon uusia mahdollisuuksia.

Link to comment
Share on other sites

tunti sitten, dioglanes kirjoitti:

 

Jännä juttu tuo vanha elevate. Itselläni 645:ssa se ja mun mielestä se toimii huonosti vaikka kello on tosi kevyt ja saa hyvin tiukallekin tarvittaessa. Polarin 430 ja etenkin OH1:sen (sama sensori) antaa itselleni parempaa dataa vaikka kello on vähän iso (ehkä se asettuu paremmin silti mittausta varten). Jos vertaa molempia kädessä ja ihan levossa niin Polar antaa ns oikeaa ja tasaista dataa, kun taas garminin vanha elevate saattaa vähän heitellä. Käytän kyllä melkein aina sykevyötä tai oh1:sta, koska data on parempaa. Toisaalta keskisyke saattaa olla samoilla luvuilla vaikka itse syke ainakin juoksun aikana näyttää miten sattuu.

 

Itselläni garmin on kerran lähtenyt jonnekin kirkkonummelle vaikka itse olin munkkivuoressa. Sillan alituksessa se hukkasi kaiken. Ihmettelin kun alkoi kilometrit taittumaan vauhdilla. Vanha 220 ja 610 eivät eivät temppuilleet koskaan.

 

Siis ongelma taitaa olla pitkälti mallikohtainen. Mulla oli esimerkiksi testissä 45:nen jossa on sama sensori eikä siinä ollu tämmösiä ongelmia. Kaipa tuo kuntoon tulee kun jaksaa odotella. Eilen kaivoin kaapin perältä vanhan 920XT:n ja paritin sen sykevyön kanssa. 945 mittas sykkeen ranteesta:

 

17092019.JPG

 

Oranssi käyrä tulee 920XT:stä ja sininen 945:sta. Alussa pientä heittoa, mutta sen jälkeen toimi hyvin. Pitää nyt seurailla tovi näitä käyriä ennen kuin taas luotan tuohon mittaukseen. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 18.9.2019 at 12.08, dioglanes kirjoitti:

GPS:n tarkkuus on omassa käytössä juostessa aika se ja sama. Harvoin keskuspuistossa se nyt ihan tiellä kulkee, mutta lopputulos (matka) on aika oikea. Suunnistaessa puolestaan nykyinen tarkkuus on aika riittävä.

 

Tarkempi tarkkuus kuitenkin tulee väistämättä, ja sille keksitään sovelluksia mm. analyysin puolelta, mitä ei vielä ole keksitty / ole mahdollista. Kehitys kehittyy.

 

Lainaa

LTE-mallit ovat kiinnostavia, koska niillä saa suoraa dataa lähetettyä muuallekin kuin garminin connectiin. Tämä toimii jo nyt connect iq -sovellusten avulla puhelimen kautta, ja Usassa olevat LTE-mallit pystyvät samaan ilman puhelinta. Akkukesto tosin on pieni ongelma LTE:llä. Garminin Spotify-sovelluksen offline-kuuntelu on taas sen toisen suunnan ratkaisija, koska dataa ei tarvitse sisäänpäin lenkin aikana. Erilaisten live-seurantojen kannalta yhteys toisi paljon uusia mahdollisuuksia.

 

Samaan tapaan LTE tulee tarjoamaan uusia sovelluksia. Live-trackejä tullee lisää, miksei vaikka koko tapahtumalle nykyisten GPS-palikkojen sijaan. Miksei joku lenkki-treffi -sovellus tms muuta sosiaalista? Taivas rajana.

 

On 18.9.2019 at 13.09, Seppo kirjoitti:

Silläkin on merkityksensä paljonko tuo tarkempi GPS veisi virtaa. Nyt kun totutaan näihin pitkiin toiminta-aikoihin niin ei niitä hevillä lähdetä veivaamaan alaspäin. Taitaa mennä vielä tovi ennen kuin nähdään 1m GPS tarkkuus näissä mittareissa. 

 

Vie enemmän, mutta ei välttämättä merkittävästi, ja aina tuo voi olla valinnainen kuten GPS+joku muu GNSS on nyt Garmineissa.

 

Duunissa puuhaan Ublox F9:n kanssa, ja se ei monitaajuisena(kaan) ole hirveä virtasyöppö, tosin hieman eri skeneen tarkoitettu.

 

263-641-large.jpg

Tuosta löytyy:

 

GPS L1C/A L2C, GLO L1OF L2OF,

GAL E1B/C E5b, BDS B1I B2I,

QZSS L1C/A L2C

Link to comment
Share on other sites

5 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

Toinen muuten on tarkkuuden lisäksi nopeus. Tuo mainittu F9 antaa sijainnin 20Hz nopeudella, mikä mahdollistaa mm. vauhdin arvioinnin merkittävästi tarkemmin.

Hetkisen vauhdin näyttö on tosiaan ongelma nykygps:issä. Footpodit olivat tässä suhteessa hyviä, toki niissä oli kalibrointiongelmansa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy