Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vogon

Helsinki City Maraton 18.5.2019

Recommended Posts

56 minuuttia sitten, marika_ kirjoitti:

Muiden puljujen ennusteet muutaman asteen kylmempiä.

Ilmatieteenlaitoksen ennuste paljastaa sen miksi kaupunkimaratoneilla startin pitäisi olla aina tyyliin klo 9. Tapahtumaa on järkätty vuosikymmeniä, eikä mitään ole opittu. 

_20190513_112403.JPG

Juoksin pari ekaa maratonia Tukholmassa helteessä kun oli jotain 25 ainakin ja aurinko porotti. Silloin se lämpö tuntui siistiltä jutulta. Nyt jos haluisi lähteä tekemään tulosta, kaipaisi vähän viileämpää. Se taitaa mennä niin, että jos on huono kunto, niin saa olla vaikka 50 astetta, koska tulos ei ole siitä kiinni, mutta jos on harjoitellut, niin harmittaa, jos keli heikentää tulosta. 

Taitaa tulla melko lämmin lauantaiksi. Tuo 19-20C ei vielä paha ole, vaikkei optimaalinen, mutta aika paljon on näin keväästä kiinni siitäkin, kuinka hyvin lämpöön on totuteltu eli kuinka paljon päällä on harjoiteltu. Nyt on myöhäistä tehdä mitään, mutta muutenhan se vanha viisaus saunassa treenaamisesta toimii. Eli kuumissa olosuhteissa juoksumatolla ja tuolla ulkona auringonpaisteessa vähintään kolme kerrosta vaatteita ja mieluusti musta takki, niin silloin kroppa hiffaa, että nyt on tullut kesä. Silloin eivät helteetkään tule elimistölle ihan yllätyksenä.

On 14.5.2019 at 17.36, juhanahm kirjoitti:

Miksei B juokse

Olenko minä B? HCM oli alunperin suunnitelmissa. Tuli kuitenkin joku lihasrepeämä helmikuussa ja keskeytin muutenkin treenikauden kahdesta syystä. Ensinnäkin teorian kirjoittaminen vei niin paljon aikaa, etten kokenut pystyväni tekemään ohjelmassa olevia maksimissaan lähes 150km viikkoja ja toiseksi edistystä ei ollut tullut tarpeeksi tai lähdin alunperin treenaamaan sairastelujen jälkeen vähän liian kylmiltään. Viisi kuusi viikkoa tein ja tuntui, että palan loppuun ja sitten se kipu oli viimeinen pisara. Yhdellä pitkiksellä sattui ihan pirusti ekat 20 km ja vedin sisulla. Sitten päätin, että tämä on tässä, ei kiinnosta, pidän breikin. Tosin sitten kun se takareisi ei tullut kuntoon ja meni kk oikeastaan ilman juoksua ja 3kk ilman reippaampia lenkkejä, niin olisi ollut vähän vaikea lähteä muutenkaan kisaan. Nyt on 2 viikkoa ollut kivutonta, mutta en mä mitään treeniä ole aloittanut vielä. Maravauhtia menisi ehkä 5-10km nyt. Juoksussa ei toimi Nykäsen sanat: en tiedä kun en oo koittanut. Silloin kun ei ole voinut harjoitella, ei voi kilpailla. Lenkillä käyminen ei auta. Kyllä mä hitaasti voisin juosta vaikka koko päivän, mutten maratonia kisavauhdilla. Toi saman tapahtuman vitonen kiinnostaisi periaatteessa raastaa, mutta saisin nyt sen verran paljon kritiikkiä suorituksestani, niin en viitsi osallistua. 

onko perjantaina iltapäivällä Kisikselle menijöitä? Voisin itse mennä sinne lounaan jälkeen hengailemaan. Saa nähdä ketä veijareita siellä on paikalla. Viimeksi kun kävin jossain vastaavassa expossa, niin juttelin Antti Pihlakosken kanssa ja hän voivotteli, kuinka täällä on vaikea järjestää tapahtumaa, johon saisi ihmisiä innostua osallistumaan. Forssan Suvi-illan paidan sain muuten ilmaiseksi. En ole vielä Forssassa käynyt, mutta jos luette tätä, niin se asia on vielä joskus tulevaisuudessa työn alla. Paitaa on kyllä käytetty ahkerasti, joten tapahtuma lienee saanut asianmukaista mainosta.

Just now, Seppo kirjoitti:

Mä meen käymään pe töiden jälkeen. Pitäs vissiin ilmoittautuakkin. Mennäänkö @Baltsu ens vuonna Suvi-iltaan? Pääset mun kyydillä. Käydään tyhjentämässä palkintopöytä. 

puolikkaalle voisin Forssaan tulla. Onko siellä sellainen? En mä täysmatkalle viitsi mennä ajankohdan takia. Kesäkelit jne.

Tuli muuten Seppo sellainen juttu mieleen, että katsoin, että DS-Trainer 18 painaa 265 grammaa kun taas esim. 22 painaa 227 grammaa eli se pre-flytefoam ajanjakson vaimennus on painavampi. Treenissä ei haittaa, mutta kisassa voi tehdä eroa. Niinpä milläs kengällä olet juoksemassa? Asia tuli sen takia mieleen, koska tajusin vetoja tehdessäni, että mun Hoka Mach 2 voisi toimia maratonkenkänä kun se painaa 227 grammaa, eikä tunnu kovin hitaalta. Niinpä vertailin eri mallien painoja ja muistin sen sinun videon, missä pahvilaatikossa oli 4 paria niitä 18 mallisia dessuja. Tosin ennen kaikki light-weight trainerit painoivat sen about 270g, mutta viime vuosina on menty kevyempään suuntaan. Maratonilla ei välttämättä liian kevyt kenkä kannata olla, mutta tyyliin samalla vaimennuksella ei kannata jaloissa lisäpainojakaan kantaa.

Niin, mutta entäs jänishommat Baltsu?

Tässä ketjussa on useita kirjoittajia, jotka arvioivat vauhdinjaoksi 3 h 45 min tai 4 h tähtäävää loppuaikaa, ilmottaudu sinne että lähdet jänikseksi ja otat kevyemmän maran.

Muuten tuo, että lähtöaika olisi klo 9 suomalaisissa kaupunkimaratoneissa ei toimi, se vähentäisi osallistujia entisestään. Keski- ja eteläeurooppalaisissa maratoneissa parempi olla niin kuumuuden takia, no nehän ovat monta kertaa koko luokkaa suurempia tapahtumia.