Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu


joonas
 Share

Recommended Posts

Ajattelin nyt pistää suoraan uuteen aiheeseen tän jutun kun tuolla toisella puolella on alettu puhua ihan muuta.

Luin tässä juuri Kestävyyden salaisuus kirjaa jonka Hannu Saarinen on kirjoittanut, ja aloin pohtia tuota PK treenin osuutta enemmän. Harjoitten itse paljon juuri tuollaisella kevyellä alle 140 sykkeellä, mikäli on sykemittari matkassa. En aluksi ollut ollenkaan innostunut oikein noista nopeammin suoritettavista harjoituksista, kun tuppasin tekemään niitä vuoden pari pelkästää ennenkuin ymmärsin että kannattaa vetää tollasta kevyempää enempi.

Itse treenaan noin 2krt viikossa uintia, 2 krt thaiboxingin, 2 krt punttisalilla ja koetan tässä ny saada tuohon ohjelmaan viellä juoksua. Tarkoituksena olisi siis alkaa treenaamaan ihan triathlon tyylillä lisätä tuohon 2 pyörä/juoksu settiä ja ehkä tinkiä muusta.

-joonas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moi!

Mielestäni olen saanut huomattavaa edistystä aikaa treenaamisessani viimeisen parin vuoden aikana kun olen malttanut vetää myös riittävän hiljaa. Vauhdikkaampiakin treenejä tarvitaan mikäli on tarkoitus kilpailla esim. sprintti triathlonissa. Viime kesänä mulla oli oma kunto kohdalla vasta elokuun loppupuolella kun kausi oli jo loppumassa, alkukesä meni peruskunnon rakentamiseen vaivojen jäljiltä ja tehoja pääsin oikeastaan antamaan vasta heinäkuun loppupuolella Kuopion sprinttikisojen aikoihin.

Kuntoilijallahan perussynti on että kovat treenit vedetään liian rauhallisesti ja hitaat/palauttavat liian kovaa!

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta moni kilpaileva kuntoilija sortuu sitten turhaan hissutteluun. Jos ei vedä koskaan treeneissä mittarit punaisella niin on ihan turha odottaa hyvää vauhtia kisoissa.

Ja tietysti tämä vaatii pohjan, joka on nimenomaan rakennettu hyvällä ja rauhallisella harjoittelulla.

Mutta jos tuohon pk/vk - asiaan jonkun tyhjentävän patentin löytäisi, niin sitä varmaan saisi jättää päivätyönsä ja ryhtyä valmentajaksi.:viheltely:

Että tervetuloa vaan porukkaan Joonas! Ja laitahan aina välillä raporttia miten treenit lähtee sujumaan!

Link to comment
Share on other sites

No pitänee vetää sitten lähes samalla lailla varmaa vaa mitä täs o vedelly. Kerra tai kaks viikossa hetki tollast VK, vauhtileikittelyy tai vetoja uidessa yms. Reenithä edistyy sitä tahtii ku uskaltaa vaa. Täl viikolla joutunu jotenki ottaa vähä rennommin ku edellis viikosta ei tunnutunu viel tossa torstainakaa täysi palautunee, tai sit se oli toi maanantai teho jalkatreeni puntilla.

Treenit viime viikolla:

ma, jalkatreeni salilla+10min pyörällä

ti 1h uintia

ke 1.5h kick boxing sparri tyyliset treenit

to 10 min pyörällä alkuu+käsitreenit salilla, 20min juoksu+20min uintia loppuu

pe 1.5h thai boxing sparri treenit

la 50min uintia, 10minuuttia tollasia 25min vetoja jollain 8-10sekunnin levoilla

su (aamupäivällä) 30min juoksua, (illalla) uintitekniikkakäsitreenit salilla

Tällä menneellä viikolla

ma, jalkatreenit salilla+10min pyörällä

ti, 1h uintia

ke, lepo

to, 50min uintia

pe, 1.5h thai boxing sparri treenit, 50min juoksu, 139 syke, 7.4km

Tarkoitus ois varmaa täs siis tähtää 1/2 marathonii tai kahteen ennen kesää (taidan joutua kyl ite vaa kahtoo polari mittarista noi matkat ja juoksee noi tuolla Chilessä omine nokkine). Chilessä näytti turhauttavasti loppuvan kisakausi juuri nytten kun lähden sinne, mutta ei se mitään! Kesällä kun palaan Suomeen niin tähtäimessä ois löytää joku tollane lyhyen matkan triathlon kisa jonne pääsis sotkemaan sekaaa, jos ei mitää muuta löydy nii sitten noihi Kuusijärven kisoihin meen kiusaamaan tota Jupista!

Toivon edelleen että jaksan viellä pitää yllä tätä tavoitetta 2008/2009 täysmatkaselle triathlonille. Pitää kahtoa nyt tää 2007 vuos et miten hyvin treenit lähtee käyntii, ja millase pohja täs ehtii kehittää ennen vuoden vaihdetta. Olettaen et kaikki menee hyvin ja saan harjoitus määrän nouseen tuonne 8-12h/vk määriin (salilla käyntei laskematta!) tällöin vois kuvitella sit vuoden 2008 tavoitteeksi kesällä täyden matkan triathloniin osallistumista.

Niin joo lopultaki alan päätyä siihen että noi kamppailulajit joutuvat jäämää, kestävyys lajien takia. En enää jaksa noita pieniä vammoja joita tulee sääreen, nilkkoihi ym jalan seudulle. Lisäksi penikat on kiusannu tuon hyppynarun takia sen verrran, että täs o valittava juoksu tai sitten hyppynaru.

Meinasin tässä vaihtaa tuon normaalin 1-2 kamppailu lajia, 2-3 uintia, 2 salia, 1-2 juoksua tuohon 2 pyöräilyä, 2 uintia, 2 juoksua, 2 salia. Tosin aluksi meinaan varmaan vaihtaa 1 juoksun ihan kävelyyn ja palautteluun. Samoin noin määrät pitää varmaa laskea ettei enää vedä pelkästää tuota tunnin settiä.

Koetan tässä valmistautua auringossa treenaamiseen! Chileen lähtöön aikaa enää 9 päivää.

-joonas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kaivattais vähän vinkkejä, kuinka harjoittelussa kannattais edetä, kun olis tarkoitus tässä keväällä tempasta maraton. Tällä hetkellä harjoitusviikossa tulee 4 * uinti, 5 * pyörä, 2 * juoksu, 1-2 * salitreeni. Niinku näkyy juoksua ilmeisesti liian vähän? juoksukilometrit n.30km, mutta kovaa mennään. Kannattaako sailitreeniä jatkaa... paljonko pitäis uintia ja pyöräilyä vähentää, et oltais mahdollisimman kovassa iskussa maralla.

Kesällä tietysti kisaillaan triathlonkisoissa, et jollakii tapaa pitäis tota uintia ja pyöräilyä pitää yllä ( pyörätreenit kuntopyörä).

Link to comment
Share on other sites

Kaivattais vähän vinkkejä, kuinka harjoittelussa kannattais edetä, kun olis tarkoitus tässä keväällä tempasta maraton. Tällä hetkellä harjoitusviikossa tulee 4 * uinti, 5 * pyörä, 2 * juoksu, 1-2 * salitreeni. Niinku näkyy juoksua ilmeisesti liian vähän? juoksukilometrit n.30km, mutta kovaa mennään. Kannattaako sailitreeniä jatkaa... paljonko pitäis uintia ja pyöräilyä vähentää, et oltais mahdollisimman kovassa iskussa maralla.

Kesällä tietysti kisaillaan triathlonkisoissa, et jollakii tapaa pitäis tota uintia ja pyöräilyä pitää yllä ( pyörätreenit kuntopyörä).

Riippuu vähän myös siitä että meinaatko vetää täysiä maran, vai esim. treenimielessä ironmania varten?

Ajattelisin, että vähintään kolme juoksutreeniä voisi olla ohjelmassa.

1. tv-kova tai intervallityyppinen treeni

2. maratonvauhtinen treeni -/+ 12km , oman maun ja kunnon mukaan

3. Pitkis juosten

Noiden rinnalla ajattelisin, että pystyy tekeen hyvää uintitreeniä ja ainakin yhden kovemman pyörätreeninkin noilla sun treenimäärillä. Kaiken pk:n pitkää juoksulenkkiä lukuunottamatta voi tehdä uiden ja pyöräillen.

Sen verran täytyy varoittaa, että viime keväänä kun ahnehdin sekä maralle että tri-kisoihin niin vedin jalkani paskaksi. Että malttia, ja jos niikseen tulee niin sitten vaan valita kumpi on tärkeämpi...

Tsemiä treeniin enivei!!!

Link to comment
Share on other sites

Joo, kyllä olis tarkoitus saada mara alle 3h, siis mulle kova aika.

Mitehä toi salitreenaus ? Oiskoha jo syytä hellittää vai oisko kerran viikossa hyvä käydä tekee jalkatreeni + keskikroppa ?

Maltilla mennään triathlonin ehdoilla. Hyvän treeninhä tosta ainakii saa kesän kisoja varten... tai sit ei....

224 vois myös valaista kokemuksillaan.

Link to comment
Share on other sites

Kaivattais vähän vinkkejä, kuinka harjoittelussa kannattais edetä, kun olis tarkoitus tässä keväällä tempasta maraton. Tällä hetkellä harjoitusviikossa tulee 4 * uinti, 5 * pyörä, 2 * juoksu, 1-2 * salitreeni. Niinku näkyy juoksua ilmeisesti liian vähän? juoksukilometrit n.30km, mutta kovaa mennään. Kannattaako sailitreeniä jatkaa... paljonko pitäis uintia ja pyöräilyä vähentää, et oltais mahdollisimman kovassa iskussa maralla.

Kesällä tietysti kisaillaan triathlonkisoissa, et jollakii tapaa pitäis tota uintia ja pyöräilyä pitää yllä ( pyörätreenit kuntopyörä).

Moi Saukko!!

Omasta ajatus maailmastani olen 16. ironmania suorittanut enkä ainuttakaan puhdasta maratoonia juossut. Syy miksen keväällä se lohkaisee ison osan triathlon harjoittelun kokonaisuudesta, koska puhdasta maratonia varten on aivan pakko lisätä juoksu kilometrejä ja vauhtikestävyys osioita. Taas syksyllä olen ollut niin väsynyt ettei kertakaikkiaan ole ollut mitään mahdollisuutta tehdä hyvää tulosta maratoonille. Mielestäni ainut mahdollisuus hyvään tulokseen on puhdas valmistautuminen maratoonille, eli leikkiä maratoonaria 4-5vko.n nostaa juoksumäärään 60-70km ja muu harjoittelu on oheis ohjelmaa. En tiedä auttoiko tämä,:character00264: nämä on niitä henkimaailman juttuja!!

Link to comment
Share on other sites

Jos mieli tekee maratonille + tri-kisoihin, niin minun mielestäni nimenomaan noita salitreenejä voisi jättää pois ja vaihtaa juoksuun.

Ja voimaa jos mielii, voihan sitä hankkia lajinomaisesti mäissä ja samalla tulee hyvää treeniä maralle. Muistan että sulla oli sen polven kanssa viimesyksynä jotain kränää, eli muistahan yhtälön: lumet sulaa+ juoksumäärät/tehot kasvaa haasteellisuus ja riskit jaloille.

Ettei mene kesän vedätykset piloille:rock: . :kapa:

Link to comment
Share on other sites

Aivan, polvi on vaivannut,etenki tossa juoksussa. Ja hyvin on vielä muistissa viime vuoden, ironman kisan juoksu, polvea sattu nii perkeleesti ensi metreistä lähtien, ja matkaa oli vielä yli 40 km jäljellä, se oli tuskanen juoksu, tuskaa parhaimmillaan. heh.

Mutta pitihän sitä vielä maraton juosta 6 viikon päästä joutsenossa, kerkesin harjoituspäiväkirjan mukaan peräti 7 juoksutreeniä tekeen, joista 3 ekaa mentiin varovasti,. Aika oli 3. 06 . alle 3 lähdin hakeen, mut ei paukut vaan riittäny. Niiku toi kaissu toteskii, ni sitä voi olla aika puhki syksyllä, kesän tri kisojen jälkeen. Ni joteki toi kevät vois olla parempi ajankohta marakoetukselle.

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä noit lajinomaisia voimaharjoitteita (hankijuoksu,mäkijuoksu) on ihan mukavasti tullu tehtyä pitkin talvea, kuten myös salitreeniä. On meinaan tuntuneet tehonneen juoksutehoihin.

Ehkä mä etenen tässä varovasti fiilisten ja tuntemuksien mukaan, pääkisani nokian ironmanin huomioiden. Mutta jossa tässä joteki vammautuu, ni kyllä elokuussa ollaan kovassa iskussa. Kyllä noi perusmatkat ja sun muut kölkyttelee menee.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset Kaissulle ja Jiiveelle vinkeistä. Tilanne näyttää siltä et unohdan koko maratontreenauksen, polvi alkoi heti oikuttelee ku lisäsin tota juoksua. Parempi keskittyä triathloniin ja yrittää pysyä hyvässä kunnossa. Treenata terveenä ja odotella kiltisti kesäkuun ensimmäistä kisaa. Parempi näin. Eiku uimaan.

Link to comment
Share on other sites

Mihinköhän piti vastata. Tässä nyt jotain pikaista. Hyvillä triathlonpohjilla voi lähteä maratonille vaikka sellaisella 1-2 kk juoksurypistyksellä. Edellyttäen, että jalat vaan kestää määrien yhtä-äkkistä lisäämistä. Se voisi olla mahdollista kesällä, kun triathlonkausi lähestyy loppua ja muu triathlonharjoittelu vähenee ja juoksualustat on vielä pehmeät. Punttitreenin voi siinä vaiheessa jättää kokonaan pois, jotta nekin jumi>>>vammariskit vähenee.

Riippuen omasta kuntopohjasta pääpaino 3 h maratavoitteen harjoittelussa olisi määrän lisäksi pitkähkö vauhtikestävyys ( 1 - 2 h reippaat lenkit ) tai kovavauhtiset vetoharjoitukset 200 m - 1000 m, tehollisen osan yhteispituus 5 - 40 min . Molempia on hyvä tehdä, mutta voi olla, että toinen näistä ominaisuuksista ( vauhtikestävyys / AA-kynnyksen läheinen vauhti ) rajoittaa 3 h maratavoitetta selvästi enemmän kuin toinen. PK lenkit kannattasi pitää melko hitaina ja jopa melko lyhyinä, jotta sieltä kautta ei tulisi enää lisärasitusta jalkavammoilla. Pitää vaan uskoa, että ne triathlon pohjat riittää, kunhan vaan juoksuryhti säilyy loppuunasti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy