Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
JH1

Kuntosuunnistaja elämänsä ensimmäiselle maratonille? Vinkkejä?

Recommended Posts

Oletteko juosseet suunnistustouhujen ohessa maratonia tai useampaakin? Miten "suunnistuskunto" kestää pitkän maantielenkin? Meinaan että suunnistus on profiililtaan niin erilainen fyysinen suoritus. Suunnistus on kuin rallisprintti ja maraton enemmänkin pitkä taloudellisuusajo. :smiley:

 

En ole mikään kovakuntoinen vaan kuntoilija: Mulla menee (tai on mennyt) 10 km reilussa 41 minuutissa, 14,5 km piirun verran yli tuntiin. Elämäni ainoan puolikkaan juoksin joskus nuorempana 1:38 ja risat ja kunto on nyt vähintään sama. Maratonia varten en ehdi treenaamaan vaan menen sille sillä kunnolla kuin mitä minulla on.

 

Suurin haaste maratonilla tulee olemaan vauhdin pitäminen riittävän matalana, mutta samalla askelluksen luonnollisena. Toinen haaste on tankkaaminen suorituksen aikana. En tiedä miten jalat reagoi kovaan alustaan ja pitkään matkaan.

 

Vinkkejä otetaan vastaan ja maltillisia aikatavoitteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, JH1 kirjoitti:

Oletteko juosseet suunnistustouhujen ohessa maratonia tai useampaakin? Miten "suunnistuskunto" kestää pitkän maantielenkin? Meinaan että suunnistus on profiililtaan niin erilainen fyysinen suoritus. Suunnistus on kuin rallisprintti ja maraton enemmänkin pitkä taloudellisuusajo. :smiley:

 

Itselläni on suunnistustausta ja se antaa hyvät lähtökohdat maratonille. Mutta jos juoksee enimmäkseen kuntorasteja suhteellisen kovilla sykkeillä niin pitkät PK-lenkit ovat ehdottomasti tarpeen.

 

13 minuuttia sitten, JH1 kirjoitti:

Suurin haaste maratonilla tulee olemaan vauhdin pitäminen riittävän matalana, mutta samalla askelluksen luonnollisena. Toinen haaste on tankkaaminen suorituksen aikana. En tiedä miten jalat reagoi kovaan alustaan ja pitkään matkaan.

 

Vinkkejä otetaan vastaan ja maltillisia aikatavoitteita.

 

Olet asian ytimessä. Itse ensimmäisellä maratonilla tein juurikin sen virheen että suorituksen aikana ei tullut nautittua tarpeeksi energiaa. Jos tavoitteenasi on vain juosta maraton maaliin niin heittäisin aikatavoitteen romukoppaan. Selvittäisin tasotestissä sykerajat ja juoksisin maltillisilla sykkeillä leppoisasti maaliin. 😊 Maltillisilla sykkeillä energian nauttiminen on helpompaa ja vatsavaivojen riski pienempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itte en ole maratonia juossu siksi olen hyvä neuvomaan, suunnitelmat oli pitkällä mutta vammoja tuli ja nyt ikää niin että ei uskalla ottaa vamma riskiä

 

mutta kumminkin jos kymppi menee 4:05 vauhtia ja puolikas 4:45 vauhtia niin maran pitäisi mennä vaikka 5:30 vauhtia eli jonnekkin 3:50 heitteille

 

elikkä tee pari testi lenkkiä 30 km ensin vaikka 6:30 vauhtia mitä jalat meinaa ja samalla vedä reilusti jotain valitsemaasi geeliä ja juomaa 10 ja 20 km kohdalla että näkee mitä vatta meinaa hitaassa vauhdissa

 

vedä sitten yksi 30 km testilenkki 5:30 vauhtia ja samat tankkaukset, tarvittavan tankkauksen määrä selviää pakkauksista, jos jalat kestää eikä vatta temppuile niin ei muuta kun lappu rintaan ja kisaan

 

saa kommentoida ja tyrmätä mutta näin mää olin tekemässä kunnes meni mettässä sillan jämän naula jalkapöydästä läpi ja siitä seruasi sitten monenlaista muuta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime vuonna kävin kuntorasteilla 1-2x viikko minkä lisäksi juoksentelin epämääräisesti ja vähän sinnepäin jonkun ohjelman mukaan. Lokakuussa puolimaraton jäi pari sekuntia ennätyksestä (<1.32). Suunnistukset lasken ohjelmassa vauhtileikittelyksi tai mäkiharjoitteluksi, joita en tee muissa treeneissä. Toisaalta ne ovat kaukana tasavauhtisesta harjoituksesta (joskus pyörin eksyksissä rastia etsien ihan kunnolla), joita pyrin juoksemaan (esim. 4x10min puolimaratonvauhtia ~4.20/km). Tänä vuonna ajattelin mennä maratonille, enkä näe näiden sovittamisessa mitään kovin suurta ongelmaa, vähän ehkä hidastetta. PK-lenkit juoksen sitten tosi hiljaa 6.30-7min/km. 

 

Mä olen tosin enemmän juoksijataustainenja suunnistus on kaikkea muuta kuin sujuvaa (eli lähtökohta on eri suunnasta) mutta silti näen nämä lajit toisiaan tukevina kuin haittaavina

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, tuufaast kirjoitti:

Viime vuonna kävin kuntorasteilla 1-2x viikko minkä lisäksi juoksentelin epämääräisesti ja vähän sinnepäin jonkun ohjelman mukaan. Lokakuussa puolimaraton jäi pari sekuntia ennätyksestä (<1.32). Suunnistukset lasken ohjelmassa vauhtileikittelyksi tai mäkiharjoitteluksi, joita en tee muissa treeneissä. Toisaalta ne ovat kaukana tasavauhtisesta harjoituksesta (joskus pyörin eksyksissä rastia etsien ihan kunnolla), joita pyrin juoksemaan (esim. 4x10min puolimaratonvauhtia ~4.20/km). Tänä vuonna ajattelin mennä maratonille, enkä näe näiden sovittamisessa mitään kovin suurta ongelmaa, vähän ehkä hidastetta. PK-lenkit juoksen sitten tosi hiljaa 6.30-7min/km. 

 

Mä olen tosin enemmän juoksijataustainenja suunnistus on kaikkea muuta kuin sujuvaa (eli lähtökohta on eri suunnasta) mutta silti näen nämä lajit toisiaan tukevina kuin haittaavina

Kiitos ja hyvä, että olet löytänyt suunnistuksen - ja näköjään rastejakin. Hyvä juoksukunto on suunnistustouhuissa aluksi vain haitaksi, koska silloin suunnistus jää jalkoihin ja tulee virheitä. Suunnistustaito kehittyy hiljalleen ja jossain vaiheessa maaston helppous ja suunnistustaito kohtaavat niin, että radan voi juosta kovalla teholla lähdöstä maaliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kansallisen tason suunnistajana olen joskus miettinyt maratonin juoksemista ja olen ajatellut että vaatisi parin kuukauden harjoitusjakson asfaltilla jotta saisi jalat kestämään. Puolikkaita olen juossut ja ne menevät vielä aika kivuttomasti. Paras taitaa olla 1:13. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

90-luvulla hetken mielijohteesta, kenkäkeskustelun päätteeksi suunnistajien kesken, lyötiin vetoa että maraton menee varoittamatta alle kolmen tunnin purjehduskengissä. Menihän se ilman varsinaista tiejuoksuharjoittelua, mutta tuskaa oli jalkaterien osalta ja hiertymät sen mukaiset. 500mk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy