Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Turhia juoksuvarusteita


Baltsu

Recommended Posts

Onko teistä turhia juoksuvarusteita olemassa? Itse olen löytänyt ainakin yhden varusteen, millä ei tee oikeasti mitään. Tekniset boxerit ovat tämä turha tuote, joita ei pitäisi olla lainkaan markkinoilla.

 

Eikö teistä tunnu kummalliselta se, että miehillä on karvat jaloissaan, naisilla ei ja silti miehet ovat he, joilla pitäisi olla juostessa reisissä yksi ylimääräinen kerros vaatetta? Kaiken lisäksi tilanne taitaa olla se, että nimen omaan miehet hikoavat treenatessaan enemmän. En tiedä johtuuko se harjoittelun intensiteetistä vai jostain sukupuoleen liittyvästä fysiologisesta seikasta, mutta totuus on se, että naisilla tuntuu olevan pitkät trikoot salillakin, vaikka siellä on aina kuuma ja miehet tarkenevat shortseissa.

 

Kyllä minä normaaleita, ihonmyötäisiä puuvillaboxereita käytän. Esimerkiksi Björn Borgit ostin ensimmäistä kertaa suurin piirtein täsmälleen 20 vuotta sitten NK:lta ollessani Ruotsissa töissä. Sen jälkeen olen ostanut niitä kymmeniä lisää. Nyt viime aikoina kun olen oppinut innostumaan Borgin juoksupaidoista, sillä ne ovat kuumallakin hyviä, niin joku sanoi sitten salin pukuhuoneessa, että oletko kokeillut Borgin teknisiä boxereita. En ole, enkä taatusti kokeile. Joskus epähuomiossa ostin parit tekniset boxerit ja olen käyttänyt niitä tyyliin maksimissaan kerran vuodessa. Niissä on yksi turha kerros vaatetta tuossa reidessä ja sitten jos vetää jalkaan jotkut lyhyet tai pitkät kompressiotrikoot, niin boxereiden lahje meinaa rullata tai vaikkei rullaisikaan, niin se raja näkyy sieltä läpi. Sietämätön tuote! Ostin sen sijaan lyhyitä teknisiä kalsareita Ranskassa Decathlonista kerran, kun Air France kadotti laukkuni. Ne ovat pirun hyviä juoksukäytössä ja jos minulla olisi niitä enemmän, niin voisin käyttää niitä myös kesähelteillä shortsien alla muutenkin. Se on jotenkin kumma, ettei miehille tunnuta juurikaan valmistavan alushousuja, jotka eivät olisi puuvillaa ja sitten kun on kuumaa ja kosteaa, niin ne ovat hetkessä liimautuneet ihoon kiinni. Atlantassa esim. oli kerran melkein 40 astetta ja ihan hillitön ilmankosteus. Kun hotellista tuli ulos ja käveli kadun yli, niin siinä vaiheessa jo kaikki puuvillaiset vaatteet olivat läpimärät ja liimautuneet ihoon kiinni.

 

Tekniset boxerit ovat siis very bad, turha juoksuvaruste, joita ei pitäisi olla edes olemassa. 

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Onko teistä turhia juoksuvarusteita olemassa?

 

Ei, tosin tekniset boxerit eivät kovin välttämättömältä varusteelta kuullosta, ilman niitäkin pärjää ihan hyvin. Yleensäkin aika monet varusteet ovat sellaisia, että joku niitä pitää tarpeellisena ja toinen taas turhana.

 

Esim. juoksureppu on hyvä varuste varsinkin polkujuoksijoille ja erän kävijoille, mutta en itse tarvitse sitä. Muutenkin lenkeillä käydessä pidän vähän tai en mitään ylimääräistä mukana.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Decathlonin lyhyet tekniset kalsarit on hyvät trikoiden kanssa, mutta jos juoksen, vaellan tai kiipeilen jossain muissa housuissa, niin sitten pitää laittaa Decahlonin tekniset bokserit. Muuten on sisäreisien yläosat vereslihalla hyvinkin nopeasti. Eli eivät ne mulle turhat ole.

 

Ja ultrilla olen käyttänyt teknisiä boksereita trikoidenkin kanssa. Lyhyiden kalsarien kanssa tulee +100km reiteillä hiertymiä, vaikka olisi trikoot ja vaseliinit.

 

Kännykkä on mulle pääsääntoisesti täysin turha juoksuvaruste, joten se on todella, todella harvoin mukana. Kisoissa se on toki pakollinen ja silloin myös kartan ja liveseurannan johdosta hyödyllinen.

Link to comment
Share on other sites

Itse en kyllä Björn Borgin teknisistä boxereista luovu. Ne toimii niin salilla kuin lenkilläkin. Puuvillaboxereihin en enää palaa urheillessa ja arkikäytössäkin olen ruvennut suosimaan varustelekan viskoosiboxereita, jotka toimii myös meleko hyvin urheillessa. Toki lyhyiden juoksushortisen kanssa oon kommandona sillä käytän sellaisia shortseja joissa on kiinteänä "boxerit".

 

Turhissa juoksuvarusteissa voisin kompata myös kännykkää, mutta usein sekin on mukana kun tykkään lenkeillä kuunnella seuraamieni podcastien jaksot, muuten ei oikein tahdo aikaa niiden kuuntelulle löytyä.. Että eipä se puhelinkaan mulle sitten niin turha kapistus ole 😄  Kaikenmaailman irtohihoja en kyllä ymmärrä...

Link to comment
Share on other sites

Minusta turha juoksuvaruste on liian pienet taskut juoksuhousuissa tai vetoketjuttomat taskut takeissa tai peräti taskuttomat takit, joita on viime aikoina näkynyt ihmeen paljon. Samoin turhaa on takit, joiden hihat on niin kapeat, ettei niitä saa tarvittaessa vedettyä ylös, kyynärpäiden kohdalle. Tai liian lyhyet hihat teknisissä paidoissa. Eli kaikki sellaiset tekstiilit, jotka on vaan pukattu markkinoille, ilman että joku olisi ihan oikeasti viitsinyt miettiä, että mites tämä oikeasti toimii. Sellaisia on hävyttömän paljon, pelkkää skeidaa.

Link to comment
Share on other sites

22 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Voi pyyhkiä hikeä otsalta?? 

 

Niin, siihenhän ne ymmärtääkseni on tarkoitettu. Mutta mitähän virkaa noilla ao. kuvan keskimmäisen juoksijan "nilkkahikinauhoilla" on? Estää hien valuminen kenkiin? Taisivat olla ainakin kyseisessä kisassa aika turhat kapistukset 🙂

 

ee2e25d00725f96fb9c0e59a8eb558f6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mä en käytä juoksushortsien alla kalsareita, sillä niissä shortseissa on sisähousut korvaamaan alushousut. Se voi olla, että osa ei tajua sitä. Lisäksi jos siellä alla olisi boxerit, nehän näkyisivät ainakin sieltä sivulta, mikä on kyllä dorkaa. Hankaavuus riippuu reisien paksuudesta ja shortsien materiaalista. 

 

Samaa mieltä kännykkäkotelosta. Sain sellaisen Pariisin puolikkaalta, muttei siihen edes mahtunut puhelin. Se oli ihan huti. Se vasta hinkkaakin ihoa. Oon kokeillut käyttää sitä muutaman kerran ja laittanut sinne kännykän sijaan kotiavaimet. Minäkään en tykkää puhelimen ottamisesta mukaan lenkeille, mutta sain niin paljon palautetta, joissa kerrottiin, että pitäisi ottaa valokuvia lenkeiltä, joten aloin pitää kännykkää kameran takia mukana. Toki vain sen verran viileillä keleillä, että on takki, jonka taskuun puhelimen voi laittaa. 

 

Juoksu- tai juomareppu ovat olleet turhia. Saa nähdä jatkossa. Yritän haastatella maan parhaita polkujuoksuasiantuntijoita, jotta selviää mitä kaikkea polkujuoksussa pitää olla mukana. Grillimakkara ja olut ovat kuulemma itsestään selvää, mutta entäpä muuta. Jostain luin jostain avaruuslakanasta. En oikein tiedä onko se foliohattujengiä varten vai mitä.  Houkuttelin muuten randomjätkiä saunassa yksi ilta lajin pariin. Valittivat, että istumatyö rasittaa, eikä ulkona tule liikuttua ollenkaan. Kerroin heille Uutelan polkujuoksumahdollisuuksista. Eivät olleet kuulleetkaan paikasta. Innostin sanomalla, että grillipaikka on muutaman sadan metrin päässä.

Link to comment
Share on other sites

10 minuuttia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Ettei säärihiki valu kenkään?

Kenkiin valuu kai ainakin juoksumatolla lähinnä se hiki mikä valuu ylempää paidasta ja housuista. Sekin riippuu materiaalista. Osa sitoo hien paremmin.

 

Turha varuste on myös sellainen irtohiha, mikä on vain toisessa kädessä. 

Link to comment
Share on other sites

Sykemittarihan on maailman helpoin tapa seurata harjoittelun määrää, jos se sattuu kiinnostamaan.

 

Kännykkän olkavarsikotelot ovat itselleni turhia, mutta monelle muulle varmaan tarpeellisia. Kotimaisemissa kännykkä jää kotiin tai autoon, reenien aikana saa olla, ,a tavoittamattomissa, Lapissa pidän yleensä kännykän kyllä mukana, mutta äänettömänä. 

 

Taitaa olla niin, että se mikä on turhaa häviää markkinoilta......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy