Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka

Kenkäkaupassa pitkän juoksutauon jälkeen

Recommended Posts

Taisin ostaa viimeisen kenkäparin joskus vuonna 2009, ja mielikuvani kenkävalikoimasta on edelleen sitä vuosimallia. No yllätys oli suuri kenkäkaupassa: ei mitään samaa. Lisäksi uusia teknisiä termejä, kuten "droppi", ja kaikenlaista suoraan kenkään upotettua älyvimpainta. Hifistelylle vastapainona sitten loputon määrä erilaisia hyvinkin riisuttuja kenkiä, jotka epäilmättä eivät kestä kilometrejä.

Juoksin aikanaan neutraaleilla peruskengillä, kuten Brooksin Glycerinillä, ja joillakin Adidaksen, Puman ja Niken peruskengillä. Oikeastaan ei paljon muuta väliä ollut kuin se, että on neutraali ja kestää kilsoja. Muistikuvieni mukaan Asicsin geelit muuttivat ominaisuuksiaan siinä missä Brooksin simppelimpi ratkaisu kesti vielä pitkään.

Nyt kysymys: mikä olisi tämän päivän hyvä, neutraali peruskenkä joka kestää kovaakin käyttöä, lähinnä asfaltilla?

Menin ostamaan Mizuno Wave Riderit, jotka olivat lähimpänä sellaista mikä itselleni sopii. Onko muita?

• Like 2

19 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Taisin ostaa viimeisen kenkäparin joskus vuonna 2009, ja mielikuvani kenkävalikoimasta on edelleen sitä vuosimallia. No yllätys oli suuri kenkäkaupassa: ei mitään samaa. Lisäksi uusia teknisiä termejä, kuten "droppi", ja kaikenlaista suoraan kenkään upotettua älyvimpainta. Hifistelylle vastapainona sitten loputon määrä erilaisia hyvinkin riisuttuja kenkiä, jotka epäilmättä eivät kestä kilometrejä.

Juoksin aikanaan neutraaleilla peruskengillä, kuten Brooksin Glycerinillä, ja joillakin Adidaksen, Puman ja Niken peruskengillä. Oikeastaan ei paljon muuta väliä ollut kuin se, että on neutraali ja kestää kilsoja. Muistikuvieni mukaan Asicsin geelit muuttivat ominaisuuksiaan siinä missä Brooksin simppelimpi ratkaisu kesti vielä pitkään.

Nyt kysymys: mikä olisi tämän päivän hyvä, neutraali peruskenkä joka kestää kovaakin käyttöä, lähinnä asfaltilla?

Menin ostamaan Mizuno Wave Riderit, jotka olivat lähimpänä sellaista mikä itselleni sopii. Onko muita?

Mulla on toiminut hyvin Adidaksen Bostonit. Vika versio 7, ehkä.

https://www.juoksija-lehti.fi/kenkaklinikka/adidas-adizero-boston-6/

• Like 1

Nike Pegasus 35. Tuo on varmasti ollut v. 2009 kaupoissakin, pegasus xx. 

Ei tuossa mitään isompaa puutetta ole toimii vähän kaikille. 

Juoksukenkien VW Golf mikään ei ärsytä. 

• Like 1

Tuossa on englanninkielinen sivusto kenkien vertailusta. Kattavat testit.

Nike Pegasus on, kuten kimmoke mainisi, hyvä peruskenkä. Ensimmäiset Pegasukset ostin joskus 1995.

Jos Mizuno Wave Riderit tuntuvat hyviltä, niin se on pääasia. Toki on hyvä saada vertailtavaa

https://www.solereview.com/

https://www.solereview.com/list-of-performance-reviews/

• Like 1

7 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Kiitos vinkeistä!

Luultavasti kokeilen seuraavaksi Adidaksen kenkiä. Niillä näkyy olevan edelleen vähän samantapainen kenkä kuin eräs suosikeistani, Supernova. Ja tuo Boston on myös kiinnostava malli.

Mun pitäs löytää joku sopiva Adidakselta. Aina lopettavat sen mallin joka mahtuis mun jalkaan. Valitettavasti Boston on liian kapea lestiltään. Ilmottele minkä löydät. 

5 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Mun pitäs löytää joku sopiva Adidakselta. Aina lopettavat sen mallin joka mahtuis mun jalkaan. Valitettavasti Boston on liian kapea lestiltään. Ilmottele minkä löydät. 

Minäkin pidin Bostonia ahtaana omille räpylöilleni, mutta sitten jätin nauhat riittävän löysälle ja koin uuden elämyksen. Sama homma Adiosksen kanssa. 

23 minuuttia sitten, hatapa kirjoitti:

Minäkin pidin Bostonia ahtaana omille räpylöilleni, mutta sitten jätin nauhat riittävän löysälle ja koin uuden elämyksen. Sama homma Adiosksen kanssa. 

Toimii joisain kengissä. Toisissa voi varpaat lyödä kengänkärkeen, mutta siihenkin voi auttaa lukkonauhoitus.

Aina uusien kenkien kanssa pitää hakea sopiva nauhoituskireys ja tapa siihen.

• Like 1

Ostin Bostonit. Pienen kokeilun perusteella aika hiton mukavan oloiset. Ne ovat kieltämättä hieman ahtaammasta päästä, mutta nauhoituksella voi vaikuttaa asiaan.

Parhaat Addut itselleni olivat joskus vuoden 2007 Supernovat, suorastaan unelmakenkä.

Viime vuoden Bostoneita muuten vieläkin 50% alennuksessa Lappeenrannan Koskimiehessä. Siitäkin lähti vielä joku kausialennus, joten hintaa kengille jäi sellaiset 70e, joka on jo hinta minun makuuni.

• Like 1

Eikös Addu myy vieläkin Supernovaa? 🙂 Mä olen nyt tykästynyt Niken Pegasuksiin, ostin vähän käytetyt 33:set. Nää onkin aika naftia kokoa verrattuna Adduihin ja Asicsiin, joten tilasin nyt testiin 35:set puoli kokoa isompana kun oli hyvässä tarjouksessa Sportamorella. Menee nuo naftimmat aamulenkeillä kivasti mutta illalla tuntuu vähän liian ahtaalta, osuu varpaiden kärjet vähän liikaa tossuun. On mulla Asicselta Cumuluksetkin (20), mutta ne on vähän raskaammat ja tuntuu rasittavan penikoita enemmän?! Mene ja tiedä, taidan alkaa pitämään kirjaa tossuista ja penikoiden olotilasta. 😄