Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo Method Of Running


JuoksiJanne
 Share

Recommended Posts

Pitäähän tähän jotakin teennäistä oppositiota kehittää kun tuota pose-juttua riittää, ettei menisi pelkäksi henkiseksi runkkaamiseksi. :)

Pääkohtia Seppo Method Of Running tekniikasta:

-Aina kantapää asfaltissa ensin. Rullauksella ei niin väliä mutta kantapää maahan.

-Kehon painopiste hiukan takana, kuitenkin niin ettei kaadu taaksepäin

-Rinta ulos, selkä kaarelle, helpottaa kummasti.

-Reppu selkään jossa vähän painavia eväitä, jos takakeno ei muuten luonnistu

-Vaihdetaan kenkiä ristiin kesken kauden posettajien kanssa, saadaan aikaiseksi mittava säästö tasaisella pohjan kulumisella.

...

En nyt muista muita pääkohtia tähän väliin mutta voitte lisätä niitä jos tulee mieleen.

Ymmärrän kyllä tämän tekniikan huonot puolet (kts. liite).

Omaa yläkerran naapuria voisi oikeasti hiukan valaista tuosta posetuksesta. Että sen puoleen kerrostalojen järjestyssääntöihin pitäisi lisätä pykälä; Aina muiden yläpuolella asuvien tulisi sisäistää jonkin verran huoneistokohtaista posetusta kello 22-06 välisenä aikana ettei alakerrassa asuvien tarvitsisi yöllä herätä siihen kun yläkerran naapuri ravaa kantapäät kolisten kuselle tai vastaavasti juomaan.

prkl naapuri.

post-1072-14304184415527_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

-Aina kantapää asfaltissa ensin. Rullauksella ei niin väliä mutta kantapää maahan.

Kovimmat "Sepottajat" juoksevat kokonaan ilman päkiäkontaktia.

-Kehon painopiste hiukan takana, kuitenkin niin ettei kaadu taaksepäin

Ai miksei kaadu? Se on se fall.

Laitetaan tähän loppuun vielä vaikka tämmöinen: :character0053:. Ei minulla ole mitään Posettajia vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Omaa yläkerran naapuria voisi oikeasti hiukan valaista tuosta posetuksesta. Että sen puoleen kerrostalojen järjestyssääntöihin pitäisi lisätä pykälä; Aina muiden yläpuolella asuvien tulisi sisäistää jonkin verran huoneistokohtaista posetusta kello 22-06 välisenä aikana ettei alakerrassa asuvien tarvitsisi yöllä herätä siihen kun yläkerran naapuri ravaa kantapäät kolisten kuselle tai vastaavasti juomaan.

prkl naapuri.

Mehän asuttiin rouvan kanssa kauan sitten semmosen kahelipariskunnan päällä, jotka ohjeistivat mm. että iltapäivällä kahden ja viiden välillä emme saa kävellä keittiössä koska keittiö on heitin makkarinsa päällä ja he ottavat päikkärit justiinsa silloin. Lutuset.

Pidettiin viimesenä iltana ennen poismuuttoa puukenkädisko kavereitten kanssa meidän keittiössä. Terveisiä vaan Nivalle ja Arposelle. Hähä.

Samassa talossa asu muuten kanssa semmonen ranteisiin asti tatskattu (huonosti, naapurisellin Jarpin toimesta) amisviiksinen ATARI-tyyppi. Istuin sitten Tinatuopissa kaffella lauantaiaamupäivänä, ja se porhalti melkosessa tinassa sisään. Ja morjensti tietysti jo kaukaa kun naapurin näki. Nuoriherra istahti siihen viereen ja kävi sättimään poliisine fasistista pahuutta heti alkuunsa ja minähän nyökyttelen ymmärtäväisenä. Selitti olleensa yön laitoksella, kun pysäyttivät kännisen kuskin takia. Eikä siinä muuten kuulemma mitään, mutta kun ne löysi sen konepistoolin takakontista, saatana, samalla.

Nyökyttelin siinä edelleen ja olin osaaottava, mutta aika pian totesin että tuli kuolo tai ei, nyt on naapurisovun edellyttämä määrä empatiaa annettu ja lähdin nosteleen. Kadulle ja lahkeet paukkuen nurkan taakse ennenkö se ehtii tajuta että naapurin kanssa voikin lähteä samaa matkaa.

Ei tullu sitäkään naapuria ikävä uudessa kämpässä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pitäähän tähän jotakin teennäistä oppositiota kehittää kun tuota pose-juttua riittää, ettei menisi pelkäksi henkiseksi runkkaamiseksi. :)

Pääkohtia Seppo Method Of Running tekniikasta:

-Aina kantapää asfaltissa ensin. Rullauksella ei niin väliä mutta kantapää maahan.

-Kehon painopiste hiukan takana, kuitenkin niin ettei kaadu taaksepäin

-Rinta ulos, selkä kaarelle, helpottaa kummasti.

-Reppu selkään jossa vähän painavia eväitä, jos takakeno ei muuten luonnistu

-Vaihdetaan kenkiä ristiin kesken kauden posettajien kanssa, saadaan aikaiseksi mittava säästö tasaisella pohjan kulumisella.

Justiinsa. Sit vois vielä juosta jotenki semmosessa asennossa (vaikea yksilöidä, pitäisi ehkä videoida minua ja analysoida sitten) että on sääret täysin paskana, vaikkei juokse paria kilometriä enempi viikossa. Jos saa vielä joitain muita kehon osiansa kipeiksi, mielellään murtumille asti, niin vielä parempi. Se kyllä saattaa olla sitten jo ihan puhtaasti tekniikkalaji.

Henkinen runkkaus kunniaan! Terapeuttinen lässytys se on mikä miehet ja naiset tiellä pitää. Ja jos ei pidä, niin aina voi tirauttaa töissä itkut, niin kuin eräs työkaverini. Auttaskohan se tämän juoksutekniikankin kanssa?

Naapureista ei mitään valitettavaa.

Ja sitä paitsi rikoin juuri uuden vuoden lupaukseni :(

Link to comment
Share on other sites

Minulla oli aikoinani täti-ihminen naapurina joka oli saanut päähänsä että minä metelöin. Eräänä aamuna kolmen maissa nukkuessani viimeisiä hetkiä ennen heräämistä aamuvuoroon, puhelin soi, ja siirtyi samalla vastaajaan, jonka kautta kuulen tädin huutavan "jos toi meteli ei nyt lopu niin täältä tulee kohta sellainen sonni että lyö sinut matalaks!". Sen jälkeen ei enää oikein nukuttanut, joten kun ovikello vartin kuluttua soi niin tepastelin pirteänä avaamaan. Siellä täti seisoi ja murisi "täältäkö tämä huuto kuuluu?". Avasin oven ja näytin tädille tyhjää asuntoa. Ei anteeksi osannut pyytää ei mitään, mulkaisi vain pahasti ja kysyi syyttävällä äänellä "no mistä se sitten tulee?" ja käppäili kait kotiinsa psyykkeenlääkkeitä nappamaan. Ja eikö se sitten toisen kerran luonnollisesti soittanut suoraan vuokraemännälle ahvenanmaalle valittamaan. Ja kumpaakohan se uskoi -täti-ihmistä vai hunsvotiksi leimattua osaaikaista hunsvottia?

Link to comment
Share on other sites

Pääkohtia Seppo Method Of Running tekniikasta:

-Aina kantapää asfaltissa ensin. Rullauksella ei niin väliä mutta kantapää maahan.

-Kehon painopiste hiukan takana, kuitenkin niin ettei kaadu taaksepäin

-Rinta ulos, selkä kaarelle, helpottaa kummasti.

-Reppu selkään jossa vähän painavia eväitä, jos takakeno ei muuten luonnistu

-Vaihdetaan kenkiä ristiin kesken kauden posettajien kanssa, saadaan aikaiseksi mittava säästö tasaisella pohjan kulumisella.

Seppo-juoksussa käytetään hyväksi kitkaa ja maasäteilyä, nämä luovat puhtaalla tekniikalla juoksevalle ylivertaisen edun. Kun lähdetään juoksemaan, kallistutaan hieman eteenpäin ja kitka työntää meidät liikkeelle ja vastaa kiihdytyksestä. Tasaisessa vauhdissa painopiste siirtyy taakse, vauhdin ylläpidosta huolehtii maasäteily (foliohattu maksimoi tehon). Jotta nämä kaksi komponenttia voidaan maksimoida, täytyy jalan maakontaktin olla mahdollisimman pitkä. Jalka siis ojennetaan mahdollisimman pitkälle eteen ja hyvästit maan kamaralle sanoo pottuvarvas. Juostessa tunteen tulisi olla "laahaavan harppova".

Link to comment
Share on other sites

Olen antanut itselleni kertoa, että tähän Seppo Method of Running -tekniikkaan kuuluu olennaisena osana energian säästäminen siten, ettei painopisteen korkeus vaihtele ollenkaan juoksun aikana, eli ei tehdä turhaa työtä maan vetovoimaa vastaan.

Tämä onnistuu, jos joka askeleella kantapää tulee maahan jo ennen kuin toisen jalan päkiä on irronnut maasta eli ilmalennon pituus on minimoitu.

Tekniikassa kaikki energia käytetään siten eteenpäin suuntautuvaan liikkeeseen ja toisena suurena hyötynä todettakoon, että jenkkakahvat eivät hölsky näin edetessä juuri lainkaan (vaatii tosin tekniikan täydellisen hallinnan).

Link to comment
Share on other sites

Seppo-juoksussa käytetään hyväksi kitkaa ja maasäteilyä, nämä luovat puhtaalla tekniikalla juoksevalle ylivertaisen edun. Kun lähdetään juoksemaan, kallistutaan hieman eteenpäin ja kitka työntää meidät liikkeelle ja vastaa kiihdytyksestä. Tasaisessa vauhdissa painopiste siirtyy taakse, vauhdin ylläpidosta huolehtii maasäteily (foliohattu maksimoi tehon). Jotta nämä kaksi komponenttia voidaan maksimoida, täytyy jalan maakontaktin olla mahdollisimman pitkä. Jalka siis ojennetaan mahdollisimman pitkälle eteen ja hyvästit maan kamaralle sanoo pottuvarvas. Juostessa tunteen tulisi olla "laahaavan harppova".

Kioitos Vesku. Olin ihan pulassa kun en ollut tajunnut ton kitkan merkitystä. Tuiskahdin aina heti nenälleni kun kallistin eteenpäin kiihdytäessäni, kun jalat lipesi alta. Olin lisäksi tosiaan tosiaan unohtanut ton kitkan eteenpäinvievän vaikutuksen, joten jos en lentänyt nenälleni jäin paikoilleni sutimaan...

Juokseminenkin on helppoa kun sen oikein oivaltaa. Onko Vesku tosiaan niin että Seppometodilla ei tule varmasti mitään juoksuvammoja? OLen kuullut että sellaisia pikku tuntemuksia voi tulla jos tenkiikka on väärä, mutta oikea tekniikka siis takaa vammattomat kilometrit?

Link to comment
Share on other sites

Juokseminenkin on helppoa kun sen oikein oivaltaa. Onko Vesku tosiaan niin että Seppometodilla ei tule varmasti mitään juoksuvammoja? OLen kuullut että sellaisia pikku tuntemuksia voi tulla jos tenkiikka on väärä, mutta oikea tekniikka siis takaa vammattomat kilometrit?

Näin on, eli vammoja on seppometodilla juostessa käytännössä mahdotonta saada. Tämä johtuu Madassin mainitseman pystyliikkeen puuttumisesta. Toki kantapään tullessa maahan aiheutuu siitä pieni isku, mutta tämä isku-energia muuttuu täysin ääneksi (tämän on hyvin seikkaperäisesti kuvannut doktor JuoksiJanne luodessaan alkusävelet tekniikalle). Tämä ääni onkin helpoin tapa tarkastella oman tekniikan kehittymistä.

Link to comment
Share on other sites

mistä noita foliohattuja voi tilata? Mun amalgaamit ei enää toimi riittävän hyvin. Olisko nyt parasta juosta paljain jaloin? Mites sitten, kun mun pottuvarvas on lyhyempi kuin sitä seuraava varvas, jos se koskeekin ekaks maahan, niin onko tämä tekniikka mun kohdalta täysin mahdoton, että en siis ikinä voi sitä oppia?

Mut mun nenä on jo lyhentynyt harjoiteltuani tätä tekniikkaa, ilmeisen väärin, mut ei ole mitään dvd:täkään ollut tilattavissa.

Link to comment
Share on other sites

Älkää unohtako Kauko Niemisen eetteripyörreteoriaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kauko_Nieminen

Ymmärtääkseni eetteri on jonkinlainen kimmoisa väliaine joka mahdollistaa aaltoliikkeet. Uskon että juostessa kantapään sopivasti kolahtaessa ja jalkapohjan iloisesti läpsähtäessä maahan, eetteri osaltaan kimmo-ominaisuuksillaan ponnauttaa koko jalkapohjan seuraavaa askelta ottamaan..

:Bolt:

Link to comment
Share on other sites

Seppo Method of Running -miesten jalkaan ei ehdottomasti kelpaa enää Kayano-kansan suosima tuuman paksu hyytelökerros jalan alla. Kotona voi kukin askarrella Kayanon pohjan alle lisävaimennusta edellisen talven hakkapeliitoista (nastoilla) kahden tuuman rautanauloilla ja araldiitilla kiinnitettynä.

Jos täpäkkää on niin voi hankkia valmiin toimivan iskunvaimennus ratkaisun:

http://www.edirectory.co.uk/pf/880/mia/d/waffle+heel+cushion+free+uk+delivery/pid/3632933

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy