Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Kaju

Polvet tuntuu jäykiltä

Recommended Posts

Olen nyt varovasti lisännyt matkaa kilometrin per viikko. Ei vaan taida minun polvet kestää. Pitää kai vähentää kilometrejä siis.

Polvet tuntuu jäykiltä ja omituisilta, en kuitenkaan sanoisi että niissä on kipua. Luulen tämän johtuvan tottumattomuudesta iskutukseen. Mitähän tässä oikein tekisi? Käyn kuntosalilla 2 krt vko ja lenkkeilen noin 3-4 krt vko. Luulen, että minun pitäisi vahvistaa reisilihaksia, mutta miten? Teen kuntosalilla askelkyykkyä smith-laitteessa ja tavallista kyykkyä sekä jalkaprässiä. 

Pitäisikö minun nyt vähentää viikkokilometrejä vai pitää taukoa kokonaan?

Olen siis aloittanut juoksun nollasta marras- joulukuussa. Viime viikkoina olen juossut joka viikko noin 20 km. Aiemmin juoksin 3 krt 5 km/vko ja silloin ei tuntunut polvissa. Lisäksi olen nyt juossut toisilla juoksutossuilla. Voiko se vaikuttaa? Juoksualusta on ollut asfaltti. Nyt harkitsen siirtymistä jonnekin poluille. Onko hiekkapolku parempi alusta kuin asfaltti? 

Auttaisiko pyöräily tai kävely tähän asiaan?  Kuitenkin haluaisin mieluiten juosta.

Taisi tulla muutama kysymys nyt tässä 🙂

Pehmeämmät alustat väliin on hyvä vaihtoehto asfaltin sijaan, jossa iskutus tuntuu vähemmän. Uudet tossutkin voi vaikuttaa, ennen kuin ne on sisäänjuostu jalkoihin. Kevennä jokusen viikon juoksua esim. fillaroiden tai kävellen osan lenkeistä ja katso onko vaikutusta. 

Kun kerran kipua ei ole, niin minusta ei tarvii taukoa pitää. Jalat ei vaan vielä ole tarpeeksi vahvistuneet Juoksu hommaan. 

Kun käyt lisäksi puntilla, niin jalat voi hyvinkin tuntua puuopökkelöiltä jonkin aikaa. Voit myös kokeilla punttipäivän jälkeen, vaikka fillarointia juoksun sijaan, jos se vaikka avaisi koivet paremmin. Muista ne kevyet/lepopäivät. 

• Like 1

Kiitti vastauksesta Koo Tee! Kävin varmuuden vuoksi näyttämässä polvia ni lääkärille. Joo lihaksista ym. johtuu, saan ensi viikolla venyttely- ja jumppaohjeita tähän. Samat ohjeet sain kuin sinulta, reipasta kävelyä ja ei mielellään asfaltilla juoksua. Kyllähän  sen tiesinkin että ei ole hyvä juosta niin kovalla alustalla. Ja saan kyllä juosta, ei tullut kieltoa. Eilen tein reippaan kävelylenkin ja tänään olin kuntosalilla. Huomenna meen juokseen pikku lenkin siis ja juoksen pehmeämmällä alustalla. 

• Like 1

Joo ei liian paljon treeniä alkuun. Tämä Juoksu homma, kun tuppaa olemaan sellaista, ettei oikotietä ole, eli ei mulle kaikki heti tänne nyt. Malttia ja pitkäjänteisyyttä tarvitaan, niin säästyy mahdollisilta rasitus yms vammoilta. Terveempänä on sitten mukavampi treenata ainaisten kolotusten sijaan. 

Voisit vielä rytmittää juoksuasi niin, että olisi 3 normivkoa ja yksi kevyempi vko/kk, niin kroppa saisi vähän lepoaikaa myös. 

• Like 1

vedä mäkivetoja - vetoja vk lenkkejä-pitkiksiä-kevyttä..siinä ukko ja akka vahvistuu ..varpaista ..

pääkoppaan..kasvikset ruokalautasella oman kokemuksen mukaan ovat myös hyväksi ..

saattavat jopa ennalta ehkäistä vammoja...venyttele..mul polvet 

rutisee välillä kun venyttelen..harmi kun ei voi rasva nippaa laittaa..

niin kuin vanhois Taunuksis oli...

• Like 1
  • Haha 1

Reenaaja, miksi mun kannattaisi tehdä mäkivetoja ? Haluaisin kuulla vähän perusteluja. Ajattelin vaan, jos tulee polvet jäykemmiksi. Tottahan se kyllä vahvistaa. En tiedä yritätkö laihduttaa kasviksilla. Minä taas koitan saada nykyisen painoni pysymään, ettei laske liikaa. Mutta terveellinen ruokavalio on kyllä tosi tärkeä juttu! Ja venyttelen kyllä joka päivä, niin ei pitäisi sen nyt vaikuttaa. Luulen, että olen ollut vain nyt vähän liian innokas harjoittelija, kun ei ole vielä kroppa tottunut juoksuun. Kun juoksu on vaativa laji   😆

Sain lopulta jalat kuntoon, kun menin osaavalle fysioterapeutille, joka osaa myös hieroa ym. Mullahan sitten oli painetta reisien ulkosyrjissä. Ei olis auttanut mitkään venyttelyt. Raaka käsittely 😂auttoi melkein välittömästi. Sain myös ohjeita mitä mun pitää tehdä ja saan myös ohjelman salille ja juoksuun. Odotan sitä jännityksellä. Suosittelen kyllä menemään ajoissa fyssarille, ennenkuin tulee joku tulehdus tai muu vaiva. Sieltä voi löytyä apu. 

• Like 2

Jep. Myös korsettia tukevat liikkeet on hyvästä juoksuasennon säilymisen kannalta, etenkin pitkillä lenkeillä, kun kroppa väkisten väsyy ja tuppaa lyhistyä kasaan. Lihaskuntotreeni on siis myös tärkeä Juoksu hommassa. 

Hyvä, että vaiva selvisi, niin nyt on taas mukavampi treenata... 

• Thanks 1