Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Rural fitness

Vieläkö kannattaa ostaa uudet lenkkarit - 6 viikkoa maratoniin?

Recommended Posts

Joku siinä on, että nuo vajaa vuosi sitten hankkimani DS Trainerit eivät ole hyvät. Suomeksi sanottuna saan niistä hiertymiä yli 1,5 tunnin lenkeillä. Onko ihan surmaa hankkia vielä uudet tossut ennen maratonia, jonne 6 viikkoa aikaa?

Millä tossuilla muutenkin juoksette? Kaupassa tarjosivat niitä Hoka-kenkiä. joilla tuntui kuin kävelisi ilmatyynyillä. Ei hyvällä tavalla, en tykännyt. Mutta toisaalta mitäpä kenkiä pääsisi kokeilemaan ensin 50 km ja sitten palauttaa, jos ei hyvät?

Jos tulee hiertymiä, niin 100% varmasti kannattaa hankkia uudet kengät - eri asia sitten mitkä. 

Täältä löytyy varmaan liki jokaisella Suomessa myytävällä kenkämerkillä juoksevia, ei kannata mitään gallupia järjestää vaan etsiä itselle sopiva. Kävellen ei kannata juoksukenkiä kokeilla, niillähän juostaan. Hoka Cliftoneissa esim. tuollainen hessuhopomainen kävelyaskel, mutta juostessa ovat vähintään hyvät kengät itselle. Parhaiten noita kenkiä testaa tosiaan ihan käytännössä: ostaa parin, juoksee pari kolme lenkkiä ja sitten tekee analyysin sopiiko se itselle eli ei. Onneksi muutaman harhaostoksen takia ei joudu vararikkoon ja ainahan saa myytyä ne vaikka täällä foorumilla, että edes osan rahoista saa takaisin. XXL muistaakseni ottaa vastaan myös käytettyjä tuotteita, kunhan ei ihan ole murjottu. Eli varmaan joku varovainen testilenkki voisi onnistua ainaskin nyt matolla juosten ja siltikin palautus ok, näin olen ymmärtänyt kannattaa varmistaa asia!

• Like 1

Itselläni käytössä olevat tossut (Hokan Clifton 4) alkavat olla parhaat päivänsä nähneet. HCM:ään otan uudet, ehkä vähän köykäisemmät, joilla pyrin juoksemaan ennen kisaa 2 pitkistä. Jonkun nettihuhun mukaan kenkien sweet spot on jossain 30 - 50 km kohdalla, eli kenkien puolesta ei tarvita pitkää sisäänajoa. Jos popot eivät hierrä, niin jalatkaan tuskin pitkää totuttelua tarvitsevat saman tyyppisellä kengällä. Isommat muutokset tuennassa tai dropissa vaativat toki pitemmän siirtymäajan.

• Like 1

Tiistaille on aika (omasta kalenterista) tossuostoksille varattu. Piru nääs kun myös tänään puolentoista tunnin lenkin jälkeen kengät hiersi ja suihkun jälkeen kun lähdin kauppaan, myös kauppakengät kolotti. Eli ei tuo ihan hyvä tilanne taida olla. Kiitos vinkeistänne!

On 4.4.2019 at 12.45, AnttiSn kirjoitti:

Hoka Cliftoneissa esim. tuollainen hessuhopomainen kävelyaskel, mutta juostessa ovat vähintään hyvät kengät itselle.

Just tuo hessuhopomaisuus on erittäin kuvaava termi sille, miltä tuntui kun Hoka-kenkiä testailin. 

On 4.4.2019 at 12.45, AnttiSn kirjoitti:

XXL muistaakseni ottaa vastaan myös käytettyjä tuotteita, kunhan ei ihan ole murjottu. 

Myydäänkö näitä käytettyjä kenkiä upouusien joukossa? Itse en ainakaan ole nähnyt mitään kokeilukappale-alennuksia.

Täytyy sanoa, että itselläni ei ole koskaan mitkään juoksukengät hiertäneet - ja 30 vuoden aikana on tullut juostua melko monella parilla. Jos kengät hiertävät, se tarkoittaa sitä, että ne ovat liian pienet.

Olen juossut maratonin upouusillakin kengillä - toisin jo hyväksi todetusta mallista.

Kävelykenkien suhteen en ole sitten ollutkaan yhtä onnekas. Jotenkin sitä ajattelee, että kävelyssä ei niin väliä, että vähän tiukemmillakin pärjää. Not.

• Like 1

On 5.4.2019 at 18.29, Rural fitness kirjoitti:

Just tuo hessuhopomaisuus on erittäin kuvaava termi sille, miltä tuntui kun Hoka-kenkiä testailin. 

Kärkkäisellä oli lauantaina Hokan esittelijä kokeilin Clifton 5 ja tracer 2.

Mun jalka mallia räpylä molemmat painoi tuosta jalan keskikohdan kaaresta? 

Toisessa jalassa pidin Pegasus 35 ja Clifton oli varmaan 2cm korkeampi. 

Pituutta tulee lisää. Kävely oli aika kulmikasta noilla. 

Esittelijä oli menossa Karhunkierrokselle ja jalassa oli 900km juostu Clifton 5.

Pohjat näytti ihan ehjiltä. Vaimennus tietysti heikentenyt ja oli kävely käytössä enää. 

• Like 1

Nyt on uudet popot, Adizero Adios 4 (naisten). Juoksin niillä kiireisen päivän vuoksi nyt vain puolen tunnin lenkin ja hyviltä tuntui. En ole ihan varma silti, onko nuo siltikin liian vähän vaimentavat... harkitsen vielä, vaihdanko ne pika pikaa noihin Bostoneihin. Sain nääs Intersportista 30 päivän juoksutakuun/palautusmahdollisuuden. 

Itse olen kaksi paria adioksia juossut puhki ja vaikka ovatkin muuten hemmetin hyvät ja "nopeat", niin itselle niiden päkiä on armottomasti liian vähän vaimennettu (13mm) maratonille, jos sellaista lähtisin juoksemaan. Kanta-astujille ovat ehkä vähän armollisemmat, mutta silti varmaan suurimmalle osalle juoksijoita puolikas on aikalailla kattona matkan osalta. Toki kaikki on subjektiivista ja osahan pystyy vetämään maratonin vaikka paljain jaloin.

18 tuntia sitten, VPe kirjoitti:

Itse olen kaksi paria adioksia juossut puhki ja vaikka ovatkin muuten hemmetin hyvät ja "nopeat", niin itselle niiden päkiä on armottomasti liian vähän vaimennettu (13mm) maratonille, jos sellaista lähtisin juoksemaan. Kanta-astujille ovat ehkä vähän armollisemmat, mutta silti varmaan suurimmalle osalle juoksijoita puolikas on aikalailla kattona matkan osalta. Toki kaikki on subjektiivista ja osahan pystyy vetämään maratonin vaikka paljain jaloin.

Joo, saattaa olla että tein hätiköidyn päätöksen. Juoksen noilla nyt loppuviikosta pitkän lenkin (kaksi ja puoli tuntia) ja katson sitten, vaihdanko esim. noihin bostoneihin.

Mullekin Adiokset ehkä liian kovat maratonille. Sen sijaan puolikkaalle ja kympille hyvät. Juoksin yksillä vielä vähemmän vaimennetuilla tossuilla maran ja vaikka silloin enkka 3.03 syntyikin niin vika kymppi meni täysin penkin alle osin juuri väärän kenkävalinnan takia. Paljon enemmän olisi ollut sinä päivänä tarjolla. 

Mä olen huomannut sen, että kävelyaskelkin on muuttunut juoksun myötä. Kävelen lyhyempiä askelia enemmän päkiöillä kuin ennen ja kävelen hiljempaa. Ehkä se juokseminen vaikuttaa siihen, ettei halua tykittää kävellessä.

Mitä tulee sitten sisäänajoon niin vaihtelee malleittain. Jotkut vaativat jopa 100km, jotkut ovat ihan jees jo pakasta otettuna. Jos on joku super tärkeä enkka yritys, niin juoksisin kyllä yhden pitkiksenkin ennen maratonia. Jos ei ole, niin voisin lähteä riskilläkin. Ei siihen missään tapauksessa siis kuutta viikkoa tarvita. 3-4 viikkoa maksimissaan ja johonkin ei niin tärkeään maran riittää kolme päivääkin. Laita silti käsimatkatavaroihin kengät siltä varalta, jos laukku hukkuu ja pitäisi hankkia sitten iskemätön pari kisaan. 

Jos Hoka painaa holvista, niin kannattaa kokeilla Skechersiä. Ride 7 voi pelata maratonilla asti, jos ei ole mikään pikakiitäjä. Mä oon juossut assulla niillä kaikkia vauhteja 4 minsaa/km ja alaspäin. 35km lenkiltä palautunut seuraavaksi päiväksi. Ainakin treenikenkänä assulla hyvä, mutta voisi ajatella jopa kisakenkänä jos se tavoite on vähän hitaampi. Sanoisin, että 3.15 marat ja sitä hitaammat.