Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

5 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Varmaan sitä ihan mielellään tosiaan pitäisi esim. syksyisin kevyemmän jakson tai vaikka pari lepoviikkoa. Sitäkin olen nähnyt, että tarkoituksellinen keventely on turhaa, koska sitä joutuu joka tapauksessa keventelemään vuosittain flunssien tai muiden kremppojen takia.

Varmaan optimi olisi pitää joka vuosi yksi noin kahden viikon mittainen totaalitauko aktiivilajista ja harjoittelusta ylipäätään. Käy vaikka sitten 2-3 kertaa tekemässä jotain erilaista liikuntaa mielen mukaan. Ja pidempi siinä tapauksessa, että on tosiaan vähän kremppaa. 

Link to comment
Share on other sites

Tuota ylimenokauden tärkeyttä ainakin joissain triathlon -kirjoissa on painotettu. Eli niin, että jonkin aikaa kehitystä tapahtuu vaikka jatkaa samalla sapluunalla koko ajan, mutta jossain vaiheessa (aika pian) kehitys jämähtää paikalleen. Vaikka ylimenokaudella kunto väliaikaisesti laskee, niin tuon selityksen mukaan lepo sekä fyysisesti että henkisesti auttaa kuitenkin sitten nostamaan kuntoa taas seuraavalla kaudella ns. nextille levelille. Ylimenokauden ei tarvise olla mitään totaalilepoa, mutta parempi kokeilla vaikka kaikenlaisia muita liikunnallisia harrastuksia, tai vaikka lähteä vaellukselle.

 

Tuo on tietysti eri asia kuin se, että suunnittelee älyttömän tarkat ja pitkät kevennykset ja viimeistelyt joihinkin tiettyihin kisoihin.

Link to comment
Share on other sites

"kaikki toimii hetken, mutta mikään ei toimi pitkään." 

 

Yksi vaihtoehto ikääntyvän hölkkääjän ylimenokaudeksi voisi olla esim. 3vkoa taukoa juoksusta, jonka aikana maksimivoimaa ihan huolella. Ehkä se eka viikko vielä vähän kevyemmin. Ja jatkaa sitten voimajaksoa hieman kevennettynä vielä alkukauden, koska kolmen viikon jaksolla ei juuri saa vielä hyötyjä. Tämä voisi olla siksi hyvä juuri vanhemmalle juoksijalle, koska ikääntyessä maksimivoimatasojen laskeminen on yksi isoimmista syistä hidastumiseen.

9 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Tuo on tietysti eri asia kuin se, että suunnittelee älyttömän tarkat ja pitkät kevennykset ja viimeistelyt joihinkin tiettyihin kisoihin.

Niin on! Se on aivan eri asia herkistellä hermostoa 3 viikkoa huipputilaan ja jännittää kisaa varten, kuin oikeasti ottaa levon kannalta se 3 vko. Ihan vaan henkinen puolikin lepää ihan eri tavalla. Itse en ilman kunnollista ylimenokautta pystyisi kunnolla kestourheilua harrastamaan.

Link to comment
Share on other sites

Viikon yhteenveto:

  • Juoksua 102km
  • Voima: Ti, Pe
  • Stridet Ke, La
  • Pitkä lenkki Su 22km 5.07/119

Vaikeaa oli, mutta jostakin syystä Sunnuntainen pitkä lenkki meni paremmin kuin aikoihin. Ei väsyttänyt yhtään ja vauhtia tuli huomaamatta loppua kohden ehkä vähän liikaa. Stridet meni rimpuillessa, varsinkin Lauantaina jäi kesken kun pisti selkään aika pahasti. Siihenkin nähden jotenkin kummallinen tuo pitkis.

 

Tästä eteenpäin mennään täysin päivä kerrallaan "endless season" merkeissä. Jos kroppa antaa myöten, stridet muuttuu vedoiksi ja tempojuoksuksi pikku hiljaa. Kai se joskus lopettaa kiukuttelun kun tajuaa että ei tuo ukko koskaan lopeta.

 

Heti kun saan tehtyä yhden tempojuoksun niin että ei mene selkä paskaksi, aloitan kisakauden. Se voi olla jo parin viikon kuluttua, tai vaikka vuonna 2029, ihan sama.

Link to comment
Share on other sites

23 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Kai se ihan tervettä on keventää pari kertaa vuodessa?

Keventäminen on toki tosi jees, jopa totaalitauko juoksusta kerran tai kaksi vuodessa. Tarkoitin enemmän sitä että koko vuosi on rakennettu ammattilaisten tavoin joku yksi tietty kisa mielessä. 

Link to comment
Share on other sites

On 5.6.2021 at 14.40, henok kirjoitti:

Itseä kans puhuttelee tuollainen yksinkertainen, jatkuva ohjelma. Myös siitä syystä, että harrastelijana tuntuu hassulta vetää hirveät taperingit 2 krt vuodessa, kun juostavat kisat eivät mitään olympialaisia ole. 

 

Mulla on jotenkin jäänyt pakkomielteeksi tehdä asiat "oikein", että muuten ei voi päästä hyvään tulokseen. Mikä on tietysti pötyä. Hyvään tulokseen pääsee siten että pystyy treenaamaan säännöllisesti ja ilman takapakkeja. Kausijaot ja muut kikkailut on hyviä työkaluja, mutta esimerkiksi mun tapauksessa pitäisi saada paketti pysymään kasassa, kaikki muu on aika turhaa.

 

Päätellen siitä että ihan huipullakin on niin monta erilaista tapaa hoitaa tämä homma, voidaan ehkä sanoa että tämä on lähinnä omista mieltymyksistä kiinni. Siis se, että treenaako kuten 70-luvulla, olympiadeittain, totaalinen systeemi, tähtäimessä muutama viikko elämääkin suurempi suoritus. Vai se, että treenaa jatkuvalla systeemillä. Jälkimmäinen taitaa olla nykymaailmassa paljon yleisempi.

 

Toki kaikkiin systeemeihin sisältyy ylimenokausi.

 

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäinen "endless season" viikko avattu lepopäivällä, eli aamusta vain 40min tosi kevyt hölkkä, sitten aamupalan jälkeen puolen tunnin jumppa/mobilisointi ja jälkkäriksi vielä vähän ruohonleikkuuta. Loppupäivä menee sitten sisähommien merkeissä.

 

Huomenna olisi sitten ohjelmassa taas voimaa. Aamusta ajattelin juosta about tunnin jos en ole ihan rampana. Mutta sen näkee huomenna, eli päivä kerrallaan mennään. Kun päivä on pulkassa, siihen tyydytään eikä huomisesta huolehdita.

 

Lääkkeiden syömisenkin lopetin, koska tuossa viikonloppuna alkoi tuntumaan siltä, että ei ne edes tehoa.

Link to comment
Share on other sites

Tänä aamuna paljastui totuus kun alkaa tuon lääkkeen vaikutus heiketä. Arcoxiassa on n. 24h puoliintumisaika, joten pöhinät on päällä vielä 2-3 päivää kuurin jälkeen. No nyt oli vasen pakara ja selkä niin kipeä että meinasin skipata aamulenkin. Lähdin kuitenkin, ja oli tuo lopulta nyt ihan siedettävän tuntuista, mutta siis selvästi kovat tulehdukset päällä. Aloitin lääkkeen syömisen uudestaan.

 

Aamun lenkki 11km, vähän reilu tunti. Aamupäivästä lähden sinne punttikselle, katsoaan mitä siellä sitten voi tehdä. Kokemuksieni mukaan nämä vaivat on vaikuttaneet yllättävän vähän punttikseen. Pahimpien kipujen aikana ei tee mieli tehdä maastavetoa, mutta muuten pystyy tekemään aika hyvin kaikenlaista. Päivä kerrallaan.

 

Päätin jo keväällä, että kävi mitä kävi, juoksen joka päivä. Pakkohan tämän on mennä ohi joskus.

Link to comment
Share on other sites

Päivän toinen treeni punttis meni aika hyvin putkeen. Kipulääkekin alkoi potkimaan kunnolla siinä jossain vaiheessa. Hain vähän apteekista lisää nappeja ja vatsansuojalääkettä vielä kyytipojaksi. Kai mä sitten vain nostelen rautoja kipulääkkeiden voimin ja odottelen ihmettä tapahtuvaksi.

 

Nyt on muuten kuudes punttikuurin viikko käynnissä. Alkuperäinen suunnitelmahan oli vetää kahdeksan viikkoa voimaa ja sitten palata normaaliin juoksuun, mutta jos ihmeparantumista ei tapahdu, voimailu jatkuu. Eipä se sinänsä haittaa, koska sillä rintamalla on selkeästi löydettävissä kehitystä ja onnistumisia. Se vain vähän mietityttää että miten näiden kipulääkkeiden kanssa onnistuu progressio. Toistaiseksi näyttää toimivan ihan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Tänään ohjelman mukaan vetopäivä. Vedin sitten 8x20s n. 3.20-3.30/km, eli n. tonnin vetovauhdilla, mutta vain kolme minuuttia lyhyempinä. Kovempaa ei pystynyt, sattui taas sen verran  rankaan. Iltapäivällä vielä hieronta. Täytyy yrittää ottaa nyt tavaksi taas sekin.

 

Yhteensä n. 17km (6,5+10,5), välissä jumppaa.

Link to comment
Share on other sites

Tuo endless-season ajatus on kyllä perusharrastajalle aika kiinnostava ajatus ja siihen suuntaan alan itsekin siirtymään. 

 

Instagramissa sellainen heppu kuin Ben Johnson (ei pikajuoksija)on aika kivasti toteuttanut tuota kolme vuotta. Aloitti tyhjästä, 2019 taisi olla maraton 2:52 ja nyt 2:38. Joka viikko noin 100km, tiistaina intervalleja ja torstaina tempo, loppu tosi kevyttä strideillä. Juoksee joka päivä. Kesäisin ilmeisesti kilpailee paljon lyhyitä matkoja ja lisää vuosittain noin 10 mailia viikkokilsoihin.

 

Yllättävän koviin tuloksiin voi päästä superyksinkertaisella sapluunalla luottaen jatkuvuuteen. Varmasti siellä toki lahjakkuuttakin taustalla.

Link to comment
Share on other sites

4 minuuttia sitten, JJ87 kirjoitti:

Tuo endless-season ajatus on kyllä perusharrastajalle aika kiinnostava ajatus ja siihen suuntaan alan itsekin siirtymään. 

 

Instagramissa sellainen heppu kuin Ben Johnson (ei pikajuoksija)on aika kivasti toteuttanut tuota kolme vuotta. Aloitti tyhjästä, 2019 taisi olla maraton 2:52 ja nyt 2:38. Joka viikko noin 100km, tiistaina intervalleja ja torstaina tempo, loppu tosi kevyttä strideillä. Juoksee joka päivä. Kesäisin ilmeisesti kilpailee paljon lyhyitä matkoja ja lisää vuosittain noin 10 mailia viikkokilsoihin.

 

Yllättävän koviin tuloksiin voi päästä superyksinkertaisella sapluunalla luottaen jatkuvuuteen. Varmasti siellä toki lahjakkuuttakin taustalla.

 

Tuossa se suurin tekijä on jatkuvuus. Jos jauhaa päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen ja onnistuu pitämään tekemisen sellaisella tasolla että isoja takapakkeja ei tule, pakostakin alkaa tulosta syntymään.

 

Tuon "10 mailia vuodessa" kun jotenkin osaisi. Maltti ja järki on myös tietysti osa sitä lahjakkuutta. Helpointa olisi varmaan treenata jos  ei erityisesti tykkäisi juoksusta ja saisi vain eteensä valmiit ohjelmat valmentajalta. Sitten vain tekee ne pitkin hampain eikä yhtään enempää. Yllättävän monet huiput eivät tykkää treenaamisesta, esim. Jacob Ingerbrigtsen on väläytellyt uran lopettamista. Ei kuulemma tykkää siitä arjen juoksemisesta, vaan pelkästään voittamisesta.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

 

Tuossa se suurin tekijä on jatkuvuus. Jos jauhaa päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen ja onnistuu pitämään tekemisen sellaisella tasolla että isoja takapakkeja ei tule, pakostakin alkaa tulosta syntymään.

 

Tuon "10 mailia vuodessa" kun jotenkin osaisi. Maltti ja järki on myös tietysti osa sitä lahjakkuutta. Helpointa olisi varmaan treenata jos  ei erityisesti tykkäisi juoksusta ja saisi vain eteensä valmiit ohjelmat valmentajalta. Sitten vain tekee ne pitkin hampain eikä yhtään enempää. Yllättävän monet huiput eivät tykkää treenaamisesta, esim. Jacob Ingerbrigtsen on väläytellyt uran lopettamista. Ei kuulemma tykkää siitä arjen juoksemisesta, vaan pelkästään voittamisesta.

 

Just näin, tuohon kun jaksaisi ja osaisi vain luottaa että sopiva kuorma tasaisesti jauhettuna tuottaa väkisinkin tulosta. Pienen progression voi toteuttaa vaikka parantuneiden kisatulosten myötä nostamalla vauhtiharjoitusten vauhteja. 

 

Jos kuorma on sopiva, niin vammoilta pitäisi välttyä. 

 

Voi vain kuvitella, ettei tuollaisen kestävyysurheilijan arki mitään kovin herkkua ole. Mitä Jauhojärvikin sanoi, että ei ole yhtään ikävä sitä, että pitkällä harjoituskaudella on koko ajan poikki ja umpiväsynyt. Yritetään vain palautua koomassa väliajat aina treenistä toiseen.

Link to comment
Share on other sites

Tänään taas ohjelmassa kestävyyspäivä, ja sehän osuu endless seasonin "puolipitkään" aika hyvin. Aamusta 8km hieronnan jälkeen vähän omituisen tuntuisilla jaloilla hissukseen. Sitten aamupalan ja muutaman tunnin töiden jälkeen vähän pidempi 15km. Aluksi oli melko kivuliasta, mutta paikat lämpeni hyvin ja lopussa oli paikoin ihan kiva juosta. Mulla nämä helteet sopii tosi hyvin.

 

Endless seasonin sapluunassa tämä puolipitkä pitäisi juosta ainakin lopussa "strong aerobic effort", eli jotain maravauhtia tai sinne päin. No en uskaltanut tänään hurjastella, mutta vika vitonen kuitenkin varovasti 4.50-4.20/km. Ajatuksena on tehdä pitkin viikkoa vähän jokaisella tehoalueella.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy