Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (2021: 1500m 4.30)

Recommended Posts

• Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Tulevaisuuden näkymiä. Nyt näyttäisi todellakin siltä, että nämä niveltulehdukset on saatu hallintaan. Jos kaikki menee kuin strömsössä, aloitan viikolla 11 PK-kauden treenit ihan normisti. Mutta tä

Posted Images

Vaikka magneettikuva onkin hintava niin muulla tavalla ei tuolta selästä saa mitään järkevää diagnoosia. Ainakin kuva kertoo välilevyjen nykytilanteen jos tilanne vielä muuttuu jossakin vaiheessa. Omien kokemusten perusteella piriformis / hermo jumissa diagnoosit on samassa kategoriassa veden muistin kanssa.

Jatkohoito ja leikkaus on sitten aivan toinen asia. Kirurgeilla lienee selkeät kriteerit, jotka pitää täyttyä ennenkuin leikataan. 

Yhtä kaikki hyvä päätös kuvata. 

7 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Mitäs tekisitte itse?

Tekisin kuten sinä nyt että magneettiin, lääkäriin hankkimaan paras arvio ja sitten sen pohjalta voi hyvinkin löytää itsensä monen manailemasta fysioterapiasta, joka kuitenkin todennäköisesti auttaa jos on oikea tieto siitä mitä kyseisessä tapauksessa tulee hoitaa. Tämä voi toki riippua lekurin ja fysion osaamisesta ja omista toimista joilla auttaa/hidastaa paranemista.

Väliaikatietoja: tuli lähete reumatutkimuksiin. Vasen SI-nivel turvoksissa, kaikki löydökset ja oireet viittaavat selkärankareuman mahdollisuuteen. Lievä välilevynpullistuma saattaa myös aiheuttaa oireita, mutta se on tässä pienempi löydös.

Tuossa näkyy se aika muhkea SI-nivelen jumitus:

si-nivel.png.415ae6d0827aa8b82b579e04214fc913.png

On 9.9.2020 at 12.23, iisak kirjoitti:

Minulla oli noita vähän saman kuuloisia vaivoja aikoinaan vuosien ajan. Juuri tuollainen tilan vaihtelu päivästä ja viikosta toiseen ilman mitään logiikkaa oli myös tyypillistä.

Lonkan koukistajien venyttely usein antoi sellaista jopa välitöntä helpotusta. Kipeimmillään sekin saattoi vaan provosoida kipua lisää. Nykyäänhän on muotia käsitys, että monissa vaivoissa oireilevan lihaksen vahvistaminen on usein vielä tärkeämpää kuin venyttäminen. Vaikea sanoa aiheuttivatko jumppa ja venyttely lopulta myös sen pysyvän parantumisen vai aikako vaan paransi. Sellainen kokemus minulle myös jäi että kaikenlainen arkinen aktiivisuus (kotityöt, puutarhatyöt, metsätyöt) kivun sallimissa rajoissa yleensä teki hyvää ja paikallaan istuminen ja makaaminen ei. Vaikka tosi kipeänä sitten ei kyllä tee mieli kuin olla paikallaan.

Jos "vain" hierojat ja fyssarit ovat tutkineet niin kyllä sentään ihan lääkärillekin näyttäisin. (Toki en sano ettei hieroja voisi olla joskus parempi kuin lääkäri. Ettei tarvitse tähän kenenkään tarttua.) Magneettikuvat ovat varmaan yksi vaihtoehto mitä niillä on, ehkä myös hermoratatutkimus ENMG. Erikoislääkäreistä kaikenlaiset ortopedit ja fysiatrit tuli aikoinaan rampattua. Ei niistä kukaan mitään taikatemppuja osannut eikä mulla kuvissa mitään näkynyt, mutta ainakin pystyivät antamaan jotain pieniä vinkkejä ja pois sulkemaan erilaisia vaihtoehtoja niin ongelma ainakin rajautui.

Nyt kun selkärankareumaa sinulla pidetään vaihtoehtona, niin lainaan tätä vanhaa kommenttiani syyskuulta. Jostain syystä olen sen jättänyt tuohon kirjoittamatta, mutta minä sain parin vuoden kipuilun jälkeen nimenomaan selkärankareumadiagnoosin vuonna 2006. Pakarakipu oli nimenomaan se pääoire ja SI-nivel se ongelmakohta, mutta myöhemmin oireita oli ylempänäkin selässä. Varsinaisia reumalääkkeitä en koskaan alkanut syödä, vaan sinnittelin buranalla. Sitä ei kuitenkaan ihan jatkuvasti tarvinnut syödä, koska oireet koko ajan aaltoilivat ja välissä oli aina monta oireetonta tai lähes oireetonta päivää. 

Vaivojen pahin vaihe loppui noin 2008, jonka jälkeen oli hidasta toipumista tuonne noin 2013 saakka, jossa vaiheessa olin sen verran parantunut, että aloin taas harrastaa yleisurheilua. Jonkunlaista oireilua oli sen jälkeenkin vielä muutama vuosi, mutta harvoin tarvitsi jättää treenejäkään väliin sen takia.

Tyypillisimmin selkärankareuma alkaa noin 25-vuotiaana ja paranee noin 40 ikävuoteen mennessä. Minulla se meni täsmälleen noin. Tämän takia en sinulla osannut ihan niin vahvasti sitä epäillä, mutta ehkäpä se voi alkaa vanhempanakin.

22 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Väliaikatietoja: tuli lähete reumatutkimuksiin. Vasen SI-nivel turvoksissa, kaikki löydökset ja oireet viittaavat selkärankareuman mahdollisuuteen. Lievä välilevynpullistuma saattaa myös aiheuttaa oireita, mutta se on tässä pienempi löydös.

Tuossa näkyy se aika muhkea SI-nivelen jumitus:

si-nivel.png.415ae6d0827aa8b82b579e04214fc913.png

Sulla on nyt siis selkeä kuvissa näkyvä löydös, joten kyllä sille nyt on paljon helpompi alkaa hoitoakin suunnitella!

2 minuuttia sitten, iisak kirjoitti:

Tyypillisimmin selkärankareuma alkaa noin 25-vuotiaana ja paranee noin 40 ikävuoteen mennessä. Minulla se meni täsmälleen noin. Tämän takia en sinulla osannut ihan niin vahvasti sitä epäillä, mutta ehkäpä se voi alkaa vanhempanakin.

Mulla ensimmäiset oireet (yökivut sun muut) jo yli 15v sitten, eli ei tämä nyt ole alkanut! Lonkan kanssa on ennenkin ollut ongelmia.

1 minuutti sitten, puujalka kirjoitti:

Mulla ensimmäiset oireet (yökivut sun muut) jo yli 15v sitten, eli ei tämä nyt ole alkanut! Lonkan kanssa on ennenkin ollut ongelmia.

No niin! Jumiin meneminen yön aikanahan on juuri selkärankareumalle tyypillistä. Yhä enemmän kuulostaa siltä. Ja oireiden alkamisikäkin muuttui heti tyypillisemmäksi. Melkein voit jo uskoa tätä anonyymia nettipuoskaria...

39 minuuttia sitten, iisak kirjoitti:

No niin! Jumiin meneminen yön aikanahan on juuri selkärankareumalle tyypillistä. Yhä enemmän kuulostaa siltä. Ja oireiden alkamisikäkin muuttui heti tyypillisemmäksi. Melkein voit jo uskoa tätä anonyymia nettipuoskaria...

Ortopedi katsoi kuvia n. 5s ja teki lähetteen, eli näiden tietojen perusteella aika potentiaalinen tapaus, mutta lähemmät tutkimukset sitten paljastavat. Rasitusperäistä vammaa ei voi sulkea pois myöskään. (Paitsi että kyllä minä tiedän että enää kyse ei ole mistään rasitusvammasta, eikä siis ole koskaan ollutkaan).

Kyllä tämä nyt suuri huojennus oli kaikesta huolimatta, olkoonkin vaikka sitten juoksut jo takana päin. Kyse ei ollutkaan keskimmäisen pakaralihaksen heikkoudesta, eikä edes piriformiksesta, eikä edes coresta, eikä pakaroiden aktivaatiosta, eikä ties mistä random muotiongelmasta, vaan ihan rehellisesti heikommasta geneettisestä materiaalista 😄

Kyse on siis varmaan siitä, että on tämä sairaus alla ja sitten siihen päälle on vielä koitettu reilun vuoden ajan josko se lähtis sillä millä on tullutkin. No ei lähtenyt.

Ei tuo mahdollinen reumatauti kuitenkaan todennäköisesti ole mikään lopullinen isku juoksuille kuten iisak toi hyvin esille. Nyt kun asia päästään diagnosoimaan ja otetaan hoitoon. Tärkeintä hoitoahan tuossa on periaatteessa juuri säännöllinen liikunta kun vain kivuliain tulehdus laskeutuisi ja mahdollinen välilevyvaiva tulee kuntoon.

Pari päällimmäistä ajatusta.

Ei saa jäädä tuleen makaamaan, joten olen nyt aloittanut tiukan kuntoutuskuurin, johon sisältää 3 kertaa päivässä aerobista liikuntaa (illalla tosin vain reipasta palauttavaa kävelyä tai jalkojen kevyttä heiluttelua pyörällä), keskivartalon voimistamista ja säännöllistä taukojumppaa. Niin ja buranaa, paljon. Ja vatsansuojalääkettä. Mahdollista kunnon lääkitystä odotellessa ei paljon vaihtoehtoja ole. Burana tehoaa kyllä oikein hyvin tänän SI-nivelen kipuun (aikaisemmin tunnettu nimellä diivaperse) mutta yleensä jo muutamassa päivässä tulee kaveriksi kovat vatsakivut. Valitaan nyt sitten se pienempi paha ja toivotaan jos tuo suojalääke suojaisi. Tulehdus - joka tässä tapauksessa ei ole mitään oikeaa, hyvää ja kaunista tulehdusta, vaan järjetöntä ja epäloogista (kuten olen jo lukemattomia kertoja toistellut) - pitää saada taltutettua jollakin tavalla. Ja lepo ei sitä tee vaan pahentaa. Joten se on sitten liikuntaa niin paljon kun pystyy ja buranaa. Eiköhän se mene ohi jossakin vaiheessa.

Minun treenejä tulee varjostamaan loppuelämän ajan tietysti se, että raja rasitusperäisen ja ei-rasitusperäisen vaivan välillä on tuntematon, ja tämä järjettömyyden elementti täytyy vain hyväksyä mukaan tähän touhuun. Kyllä se nyt on helpompaa, koska sille toivottavasti saa kohta jonkun ihan virallisen nimen.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy