Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka (2021: 1500m 4.30)


Recommended Posts

Katsotaan nyt. Aika hitaanoloisesti toipuu tuosta Sunnuntain 45min lenkistä. Mutta toisaalta juoksin yhtä paljon viimeeksi Marraskuun alussa, aika tasan 2kk sitten.

Kun saan selän ja pakaran treenikuntoon, ajattelin rekrytoida valmentajan. Uskon edelleenkin, että tiedän itse parhaiten miten pääsen hyvään kuntoon, mutta en osaa pitää itseäni kunnossa omilla ohjelmilla. Jos joku toinen tekisi ohjelmat joissa otetaan huomioon ikä ja muut hidasteet, sitä ehkä osaisi noudattaa.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Tulevaisuuden näkymiä. Nyt näyttäisi todellakin siltä, että nämä niveltulehdukset on saatu hallintaan. Jos kaikki menee kuin strömsössä, aloitan viikolla 11 PK-kauden treenit ihan normisti. Mutta tä

Posted Images

Lisäyksenä vielä edelliseen.

Mikäli teoria on oikea, tuloksia pitäisi alkaa näkymään aika nopeasti, ehkä 2-3 viikossa. Toipumisvaiheessa vältän myös punttisalia, koska vaikka erilaiset liikkeet tekisi kuinka oikeaoppisesti, isoilla painoilla heiluminen ei koskaan tee hyvää rankatoipilaalle.

Mistä pääsen sitten viime kesään. En oikeastaan enää ihmettele miksi pakaraongelma ei parantunut vaikka 1) olin 5 viikkoa juoksematta 2) tein voimistelua/venyttelyä 3) kävin punttiksella. Kaikki aktiviteetit mittäin vain pahensivat välilevyongelmaa (mikäli sellainen on), tai ainakin estivät/pysäyttivät parantumisen.

Eräässä selkäkirjassa (Back Mechanic / McGill) suositellaan ainoaksi treeniksi akuutissa vaiheessa kävelyä, esim. 3x30 min/pv. Kevyt hölkkähän ei paljon kävelystä eroa, joten positiivista tässä on minun kannaltani se, että voi hyvällä omallatunnolla näyttää keskaria joogalle, jumpalle, punttikselle ja vain keskittyä pk-hölkkään.

Link to post
Share on other sites

Iskias pillastui eilisestä sen verran pahasti, että tänään on linkuteltu. Eli siis 10 minuuttia juoksua eilen oli liikaa. Ei muuta kuin katse maahan ja kohti uusia nöyryytyksiä. (Vain kuvainnollisesti, katse maahan tuo huonon ryhdin).

Uskomatonta että puoli vuotta sitten juoksin 11-12 tuntia viikossa ja kunto nousi kohisten, fiilis oli terästä pienistä vastoinkäymisistä huolimatta ja nyt en voi edes kävellä huoneessa ilman irvistelyä. Tähän se menee kun hermotus ylikuormittuu. Yksikin askel liikaa ja sitten taas ulistaan muutama päivä.

Link to post
Share on other sites

Vielä tarkennusta tähän survival-ohjelmaan. Runko on siis Stuart McGillin selkävammaisille tarkoitettu ohjelma, jossa tehdään joka päivä:

- Coreharjoituksia, joissa pidetään huoli siitä, että selkäranka pysyy ryhdissä
- Kolme kertaa päivässä kävelyä

Tänä aamuna fillaroin puolisen tuntia ja jätin hölkät välistä, koska pakara on tänään tosi kipeä. Nyt aamupäivän harjoituksessa pystyin kävelemään matolla n. 5 minuuttia, jonka jälkeen oli pakko lopettaa. Pakaraan ampuu armottomat hermosalamat jos astuu vähänkin väärin, joten turha koittaa onneaan. Iltapäivällä kävelen sitten taas, vaikka vain yhden minuutin.

Että tämmöistä. Kommentteja?

Link to post
Share on other sites

On tässä sen verran järkeä tullut päähän, että en enää runttaa selkää kipua vastaan. Siitä tulee helposti 3-4 päivää linkuttamista. Nyt pääsen ehkä vain yhdellä päivällä, ja Maanantaina voin taas vähän kokeilla että missä se raja kulkisi seuraavaksi. Alkuviikosta uikutan vaikeuksiani myös työterveyteen, katsotaan mitä sieltä tulisi vastaukseksi. Nythän tämä on jo mennyt aikoja sitten yli itseaiheutetusta vaivasta, mitä se tuskin koskaan edes oli. Selkähän minulla on temppuillut aikaisemminkin, joskus tosi pahasti. Nyt se vain alkaa olemaan ilmeisesti jo valmis irtisanoutumaan lopullisesti.

Link to post
Share on other sites
14 hours ago, puujalka said:

Uskomatonta että puoli vuotta sitten juoksin 11-12 tuntia viikossa ja kunto nousi kohisten, fiilis oli terästä pienistä vastoinkäymisistä huolimatta ja nyt en voi edes kävellä huoneessa ilman irvistelyä. Tähän se menee kun hermotus ylikuormittuu. Yksikin askel liikaa ja sitten taas ulistaan muutama päivä.

 

Vaihda lajia joksikin aikaa. Mulla syksyllä meni myös juokseminen rikki mutta lievemmin. Tämä pääasiallinen hiihto on eri asia, eri hermotus, ja pikku hiljaa juoksukin normalisoituu. Kunto vaan ehti pudota.

 

Link to post
Share on other sites

X66, hyvä ehdotus, kiitos. Mutta en usko että lajin vaihtaminen sinänsä voi auttaa ellei se ole mekaanisesti täysin kivuton, enkä ole vielä toistaiseksi sellaista lajia löytänyt. Pyöräily on lähimpänä, mutta senkin täytyy olla sitten tosi kevyttä, ja rajan ylittämisen tunnistaa vasta seuraavana päivänä. Oma arvaukseni on, että hiihtämällä saisin itseni kantokuntoon viikoksi, ainakin sauvakävelykokeilujeni perusteella.

Viallinen ja rikkinäinen, minkä sille mahtaa. Täytyy vain nyt yrittää päästä jollekin spesialistille jos vaikka löytyisi oikea syy tälle. Sen tiedän jo 100% varmuudella, että syy ei ole mikään "liikaa juoksua", "lihas X on liian heikko -> jumppaa" tms. vaan mulla on jotakin rikki selässä tai lonkassa. Tämä olisi suuri helpotus (on jo), koska se laittaa pisteen loputtomalle kokeilulle (mitä tein väärin, mitä jätin tekemättä, blaa blaa).

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Pyöräily on lähimpänä, mutta senkin täytyy olla sitten tosi kevyttä

 

On ollut harmillista lukea sinun selkätaistelua. Omalla kohdalla pyöräily ensimmäisen kerran pullautti selän ja sai vasemman jalan aivan raahauskuntoon. Magneettikuvassa näkyi "massiivinen" välilevyn pullistuma ja leikattiin kiireellisenä.

 

Tuntuu ettei välilevyongelmien kanssa ole mitään "hyvää" toimintamallia. Niin pitkään kuin välilevyn pullistuma painaa hermoja ei sille voi tehdä muuta kuin yrittää estää pullistumaa kasvamasta. Itse taisin kaiken maailman jumpilla sun muilla saada tilanteen paljon pahemmaksi. No, lekurin pöydälle jäi sitten selkäkivut.

Link to post
Share on other sites

Joo se taitaa olla todella paljon kiinni siitä missä kohtaa rankaa niitä ongelmia on. Mikä tämä minun ongelma ikinä onkaan, se aiheuttaa provosoituna jonkinlaisen häriön pakaran toimintaan, ja yleensä joku niistä pienistä poikittaisista lihaksista menee erittäin kivuliaaseen suojakramppiin, joka hellittää sitten itsekseen 2-3 päivässä. Yli puoli vuotta yritin hölmönä vain hoitaa sitä missä kipu tuntuu, eli se tyypillinen tarina: pakara kipeä, heikko keskimmäinen pakaralihas, piriformis, ja mitä lienee. Mutta vaikka sitä jumppaisi kuin apina kaiket päivät, ongelma ei vaan koskaan korjaannu, koska se ei ole mikään hiton lihasheikkous. Naurettava ajatuskin näin jälkikäteen ajateltuna.

Muistan kun vielä keväällä onnistuin kaivelemaan pallolla auki niitä kramppeja. Sitten se meni aina vain vaikeammaksi, ja perse aina vain kipeämmäksi. Nykyään ei enää onnistu. Menee vain paljon pahemmaksi, ja linkutus kestää viikon 2-3 päivän sijaan.

Link to post
Share on other sites

No nyt on sitten käyty trendikkäästi lääkärin etävastaanotolla. Selvisi että:

- Magneetti omalla kustannuksella
- Kuvat korreloivat huonosti vaivoihin
- 46-v satavarmasti muutoksia rangassa
- Lähes kaikki tällaiset vaivat kuntoutetaan fyssarilla

Eli nyt pitäisi sitten kuvata omalla kustannuksella ja erittäin suurella todennäköisyydellä päästä taas kerran fyssarille tekemään jumppaohjelmia. Sanonko mitä? No en sano.

Mitäs tekisitte itse?

Link to post
Share on other sites

Tänään magneettiin ja huomenna ortopedin vastaanotto. Katsotaan miten lähtee etenemään. Rahavirrat ainakin etenevät mehiläisten ja pörriäisten suuntaan. Uliuli ja voivoi. Tein päätöksen äsken kun kävin käppäilemässä pihalla ja astuin "väärin", ja pääsi sellainen vanhan miehen ynähdys ja pieni irvistys. Kai tälle pitää nyt sitten jokin selitys löytää.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy