Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:

Recommended Posts

30 minuuttia sitten, Numerolapun paiskaaja kirjoitti:

Lääkärinlausunto kuuluu magneettikuvauksen hintaan, siitä ei tarvitse erikseen maksaa. Lausunto on tarkoitettu toisille lääkäreille, joten se on lääkärilatinaa. Google auttaa, jos lääketieteen termit eivät ole hallussa. On sitten toinen asia mitä pystyt itse pelkän lausunnon perusteella päättelemään mitä vaivallesi tulisi tehdä. Siihen tarvitset todennäköisesti ammattilaisapua, joten käynti lääkärillä (urheilulääkäri/ortopedi) lienee joka tapauksessa edessä. Kuvista on apua lekurille ongelmasi ratkaisussa mutta lääkäri haluaa varmasti tutkia koipesi myös itse.

No en minä nyt sinänsä edes yritä tietää että mitä tälle pitäisi tehdä, vaan sitä, että mitä ei pitäisi tehdä. Siis jos se on lopullisesti tuhoutunut, se on hyödyllinen tieto koska sitten tietää, että ei kannata enää hölkkäillä edes satunnaisesti. Pahin tilanne olisi se, että kuvista ei oikein löydy mitään.

Mutta siis onko niin, että omatoiminen kuvaus ilmam lähetettä ei mene hukkaan jos joskus lähitulevaisuudessa haluaa lähteä selvittämään asiaa vielä perusteellisemmin? Vai haluavatko ne ortopedit aina kuvat jotenkin omalla tyylillä, jonkun "luottokuvaajan" kautta?

Aika monessa paikassa kuvia otetaan vain lähetteellä, mutta joissain yksityisissä paikoissa voit näemmä käydä ilmankin minkä jälkeen hoitohenkilöt ohjaavat lekurille. Tällöin varmaan saman firman lääkärille joten luulisi että hän hyväksyy sitten kuvatkin. Kelan korvausta tuskin saat näistä lähetteettömistä kuvista eli paljon halvemmaksi ei taida tulla. Luulen kyllä että sieltä yksityislääkärin vastaanotolta pääsisit aika helposti kuvaukseen ellei hän sitten anna diagnoosia johon kortisoni tms. voisi riittää. 

Kun olkapäätäni oltiin leikkaamassa ja leikkaava lääkäri halusi kuvat, hän sanoi mihin kannattaa mennä jotta magneettikuvauslaitteet ovat tarpeeksi laadukkaita. Ilmeisesti noissakin on tasoeroja. Siinä mielessä mielenkiintoinen oli tilanne, että hän suositteli että menen kadun toiselle puolelle eri firmaan kuin minkä yksikön johtaja hän oli itse. Hänen omassa yksikössä siis tehtiin myös kuvauksia. Tuossa kohtaa syynä oli se, että maksoin lystin itse ja hänellä oli hinnat tiedossa.

3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Kurkkukipu meni ohi eikä tullut mitään kovin kummoista räkätautia päälle. Vasta nyt Perjantaina alkaa tuo iskiasperse toipumaan sauvakävelystä, joten ehkä voisin käydä huomenna 15 minuutin hölkällä. Voi tsiisas tätä tuohua.

Olen vähän selaillut magneettikuvien tarjontaa. Se on jäänyt hieman epäselväksi, että jos menen ja otan kuvat ilman lähetettä (koska en jaksa jonottaa ja neuvotella jonkun valkotakin kanssa siitä mitä pitäisi tehdä - kuvatahan se pitäisi), löytyykö Suomesta sitten sellaisia asiantuntijapalveluita joihin voisi vain lähettää kuvat lausuntaan? Kyllä niistä itsekin jotakin tolkkua saisi, mutta olisi varmaan ihan järkevä saada ammattilaisenkin näkemys.

Ps. 4 päivää persevaivan vuosipäivään. Kakkukahvien aika!

Synlabilta saa ainakin samaan syssyyn päivän sisältä kuvista radiologin lausunnon. Kuviin mennessä voi laittaa tietoa, esimerkiksi mikä vaivaa ja kysymyksiä. Näihin olen saanut vastauksen ihan suomenkielellä, lisänä tulee se lääkärilatina.

Ortopedi tai urheilulääkäri tms. Osaa sitten kertoa miten toimia vamman kanssa.

Kun itselläni muutama vuosi sitten polvi esti juoksemisen menin ensin yksityiselle ortopedille joka tutki polven ja laittoi magneettikuvaukseen saman talon sisällä. Sen jälkeen ortopedi soitti tulokset ja ne olivat aika ikävät...juoksu pitäisi lopettaa... Se oli ihan kauheaa.

En kuitenkaan lannistunut. Menin takaisin samaan taloon ja pyysin saada kuvat ja radiologin lausunnon itselleni. Sitten menin saamani "paketin" kanssa toiseen taloon urheilulääkärille joka sattui olemaan entinen kestävyysjuoksija. Se ymmärsi kaikella tavalla, oli pelastukseni, antoi tavallaan elämän takaisin. Valoi uskoa. Määräsi kuntosalille vahvistamaan polven ympärillä olevia lihaksia ja suun kautta aloitettiin Cartexan 400 mg, rustolääke. Puoli vuotta myöhemmin olin takaisin radalla.

Kyseisellä lääkärillä ei näyttäis kyllä olevan enää vastaanottoa, yritin googlata äsken. Niin ja kaikki tämä tapahtui Helsingissä.

5 tuntia sitten, JJ87 kirjoitti:

Synlabilta saa ainakin samaan syssyyn päivän sisältä kuvista radiologin lausunnon. Kuviin mennessä voi laittaa tietoa, esimerkiksi mikä vaivaa ja kysymyksiä. Näihin olen saanut vastauksen ihan suomenkielellä, lisänä tulee se lääkärilatina.

Synlab olisi lähellä ja hintakin olisi aika kohdillaan. Ehkä tilaan itselleni joululahjaksi persekuvia.

2 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Synlab olisi lähellä ja hintakin olisi aika kohdillaan. Ehkä tilaan itselleni joululahjaksi persekuvia.

Magneettikuvien hinnat ovat tulleet alaspäin. Reilut 10 vuotta sitten maksoin jalkaterän magneettikuvauksesta yli 400 euroa, vaikka minulla oli erikoislääkärin lähete. Nyt Synlabilla saa ilman lähetettä kuvauksen reilulla 200 eurolla.

Se mistä itse hain olkapääkuvat taisi olla Helsingin magneettikuvaus Ruoholahdessa.

Persekuvista tulee mieleen uutinen jonka luin vuosia sitten. Siinä kerrottiin, että kopiokoneiden laseja rikkoontuu joulukuussa selvästi muuta vuotta enemmän. Syynä oli se, että ihmiset haluavat ottaa firmojen pikkujouluissa itsestään persekuvia.

6 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Persekuvista tulee mieleen uutinen jonka luin vuosia sitten. Siinä kerrottiin, että kopiokoneiden laseja rikkoontuu joulukuussa selvästi muuta vuotta enemmän. Syynä oli se, että ihmiset haluavat ottaa firmojen pikkujouluissa itsestään persekuvia.

Juoksijat...... ;D

• 2 weeks later...

Joulut vietetty ja kinkut syöty. Edelleenkään ei ole juoksun pariin paluuta, ja tuskin enää tuleekaan. Kroppa on vain päättänyt, että paska laji, ja sitä on sitten kunnioitettava. Olen tehnyt hissukseen paluuta polkimien äärelle, ja sitä ainakin toistaiseksi veivata ihan niin paljon kun vain huvittaa. On se kummallista, epäreilua ja edelleenkin täysin käsittämätöntä.

Todellisuuutta vastaan on kuitenkin ihan turha tapella. Vaihdetaan siis lajia pyöräilyyn. Kai sitä oppii arvostamaan kun tarpeeksi veivaa eikä anna vaihtoehtoja. Ehkä joskus keväällä saattaa tulla ajankohtaiseksi investoida kunnon maantiepyörään, mutta sitä on aikaa mietiskellä.

2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Joulut vietetty ja kinkut syöty. Edelleenkään ei ole juoksun pariin paluuta, ja tuskin enää tuleekaan. Kroppa on vain päättänyt, että paska laji, ja sitä on sitten kunnioitettava. Olen tehnyt hissukseen paluuta polkimien äärelle, ja sitä ainakin toistaiseksi veivata ihan niin paljon kun vain huvittaa. On se kummallista, epäreilua ja edelleenkin täysin käsittämätöntä.

Todellisuuutta vastaan on kuitenkin ihan turha tapella. Vaihdetaan siis lajia pyöräilyyn. Kai sitä oppii arvostamaan kun tarpeeksi veivaa eikä anna vaihtoehtoja. Ehkä joskus keväällä saattaa tulla ajankohtaiseksi investoida kunnon maantiepyörään, mutta sitä on aikaa mietiskellä.

Arostan asennettasi, periksi ei anneta! Varmasti löytyy vielä vuosiksi lajeja joita voi treenata! Tsempit sulle!

• 2 weeks later...

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy