Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (2021: 1500m 4.30)

Recommended Posts

• Replies 1,9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Kävin juoksemassa! 3.22km, 5.41/km, keskisyke 111. Tästä se lähtee!   Yllättävän vähän kunto on laskenut. Ajattelin että syke karkaa paljon korkeammaksi, mutta tuntemuksiin nähden se oli tod

Posted Images

27 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Onhan se mahdollista, mutta kun tuossa oikean jalan reisiluussa todettiin magneetissa jotakin ongelmia aikaisemmin, se oli niin kipeä että ei kahta sanaa. Mutta tämä pakara/lonkkaongelma on sellainen, että sen kanssa pystyy elämään ja useimpina päivinä se sallii ihan hyvin kevyttä juoksua. Mutta koska se ei vaikuta koskaan parantuvan, sen kanssa ei enää huvita kikkailla. Olkoot sitten kipeä ja haistakoon pitkä paska. Tehdään jotakin muuta. Voitit.

Voe pärse. Korjatkaa aikaa jos raapustan väärin. 12vk juoksemattomuudelle ääni täältä lähtee, jos rasitusmurtumaa aavistellaan. Aikanaan pääsin mukavasti lähtöpisteeseen, kun kävin kokeilemassa ennen tätä. Siihen 12vk paluu ja jalka kipristeli vielä koko loppuvuoden, mutta kesti sitten taas. Tämä kotilääkärin homma on hauskaa kun ei tarvitte itte noudattaa. No hakkaan päätä itte plantaarifaskiitin kanssa ja aina välillä kokeilemalla sitä koitan parannella, ei tunnu toimivan.

tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Mutta koska se ei vaikuta koskaan parantuvan, sen kanssa ei enää huvita kikkailla.

Mulla olis tällainen näkökulma, että kannataisiko haasteen vielä ollessa päällä selvittää syyt. Kuulostaa kovin epämääräiseltä kun puhutaan "lonkka/pakara" -ongelmasta. Onko kyseessä hermo (mikä?), luu, jänne / lihasten kiinnityspisteet (mikä?), nivelen kuluma  - näihinkin vaikuttaa monet asiat, tekniikka, kuormitus, jne.  Diagnoosi ensin ja sitten sen mukaan kuntoutusta? Tsemppiä!

6 minuuttia sitten, Two horses too many kirjoitti:

Mulla olis tällainen näkökulma, että kannataisiko haasteen vielä ollessa päällä selvittää syyt. Kuulostaa kovin epämääräiseltä kun puhutaan "lonkka/pakara" -ongelmasta. Onko kyseessä hermo (mikä?), luu, jänne / lihasten kiinnityspisteet (mikä?), nivelen kuluma  - näihinkin vaikuttaa monet asiat, tekniikka, kuormitus, jne.  Diagnoosi ensin ja sitten sen mukaan kuntoutusta? Tsemppiä!

Tästä ollut jo kait kuukausien ajan vääntöä, @puujalka on kyllä mielestäni kohtuu ahkerasti yrittänyt pähkäillä, mikä siellä on vikana ja konsultoinut myös erinäköisiä valkotakkeja. 

Mulla on ihan hyvin toiminut, kun oon netistä ettinyt anatomia-kuvia jonkun alueen lihaksista/jänteistä/luista, ja sitten sormilla tunnustellut missä mikäkin luu, lihas, hermo, jänne kulkee. Aika hyvin löytyy mihin koskee, vähän eri asennoissa jalkaa että on sopiva lihas rentona niin voi vähän lihasten takaakin tunnustella, tai siirtää edessä olevaa lihasta vähän syrjään. Lihakset pehmeinä (urheilun jälkeen) ehkä helpompi tutkia. Joskus on joutunut useammankin kerran tutkimaan, mutta kun tietää missä vaurio on, voi selvittää mikä tarkoitus kyseisellä lihaksella/jänteellä on, ja mikä sitä kuormittaa erityisesti (mitä pitää vähentää/välttää).

Joo olen todellakin käyttänyt tähän jo valtavasti aikaa, energiaa ja rahaa, enkä ole tullut hullua hurskaammaksi.

Tuo lantion alue on vaan niin perhanan monimutkainen, että seuraava askel olisi urheilulääkäri ja magneetti, ja siihen mulla ei nyt valitettavasti ole enää varaa. Fyssareista ja muista vastaavista hoitomuodoista en ole apua löytänyt.

1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Tuo lantion alue on vaan niin perhanan monimutkainen, että seuraava askel olisi urheilulääkäri ja magneetti, ja siihen mulla ei nyt valitettavasti ole enää varaa.

Entäs menee vaan reteesti julkiselle puolelle ja kertoo tilanteen: "Lonkka paskana, en voi juosta ja koskapa olen aktiivinen juoksija niin se häiritsee psyykettä ja saa samalla myös yleiskunnon laskemaan ja mahdollisesti vuosien saatossa tässä kertyy vielä ylipainoa ja tulee muita terveyshuolia. Joten mieluusti saisin tämän homman kuntoon ja jatkaisin terveellistä kuntojuoksua." Itse kävin kertaalleen vähän samanlaisessa tilanteessa julkisella puolella ja sain kyllä hoitoa. Tietysti ikää oli siinä vaiheessa muistaakseni 25 vuotta, en tiedä miten tuo vaikuttaa. Mutta yrittänyttä ei ainaskaan laiteta!

12 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Entäs menee vaan reteesti julkiselle puolelle ja kertoo tilanteen: "Lonkka paskana, en voi juosta ja koskapa olen aktiivinen juoksija niin se häiritsee psyykettä ja saa samalla myös yleiskunnon laskemaan ja mahdollisesti vuosien saatossa tässä kertyy vielä ylipainoa ja tulee muita terveyshuolia. Joten mieluusti saisin tämän homman kuntoon ja jatkaisin terveellistä kuntojuoksua." Itse kävin kertaalleen vähän samanlaisessa tilanteessa julkisella puolella ja sain kyllä hoitoa. Tietysti ikää oli siinä vaiheessa muistaakseni 25 vuotta, en tiedä miten tuo vaikuttaa. Mutta yrittänyttä ei ainaskaan laiteta!

Hm.... Eipä se tunnu kovin hyvältä ajatukselta kun äkkiseltään asiaa pohtii. Tämä kun ei todellisuudessa uhkaa mun hyvinvointia eikä työkykyä millään tavalla. Ainoastaan pieni mielipaha kun ei pääse harrastelemaan ja puuhastelemaan, yhyy. Jos harrastelun kokee todella tärkeäksi (ja on ylimääräistä rahaa), on oikeus ja kohtuus hoitaa se omasta pussista. Ja tämä vain siis nykypäivän tilanteen perusteella. Meillähän ei enää ole samanlaista oikeasti toimivaa julkista terveydenhuoltoa kun vielä 80 -ja osin 90-luvulla oli.

Käytän kyllä sitten taas julkisia palveluita mielelläni vaikkapa hampaiden hoidossa, mutta tämä juoksujuttu vähän tökkii.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tänään kevyt aamuhölkkä reilun kolmen viikon juoksemattomuuden jälkeen. Noin 500m kesti perse ja sitten taas alkoi tutuksi tullut kipuilu. Sinänsä juoksu tuntui kyllä yllättävänkin helpolta.

No kokeillaan sitten taas uudestaan muutaman viikon kuluttua, jei.

Kävin taas pienellä aamulenkkillä koska eilen pakara oli koko päivän aika hiljaa.

Paras tuntuma sitten viime kevään! Vielä kun osaisi jotenkin hoitaa tämän homman maltilla. Nöyräksihän tämä on vetänyt, enkä uskalla enää edes unelmoida mistään tavoitteellisesta kilpajuoksusta, mutta jos nyt pääsisi edes säännölliseen kuntolenkkeilyyn vielä kiinni.

21 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

mikä sitten pers kannikassa on ? tutkittu. mul oli oikea takareisi viikon kipiä. sieti kuitenkin pk ta..eilen ei tuntunu enää mitään..

Ei sitä kukaan tiedä. Kohta vuoden ollut enemmän tai vähemmän kipeä. Tutkittu on jo kyllästymiseen asti ja rahaa kannettu erilaisille terapeuteille.

Luultavasti magneettikuvaus ja sopivasti suunnattu kortisonipiikki tai pahimmassa tapauksessa joku pieni kaapiminen selvittäisi tilanteen, mutta en mä niin paljon halua tätä hommaa.

Tulipahan kokeiltua kuitenkin josko vielä lähes 50-kybäsenä voisi vetää kunnon treeniä, mutta se oli melko epic fail 😄

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy