Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

13 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Tästä lukemista muutamaksi tunniksi. https://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=10547746

Kommentoimassa mm. Tinmanin vaimo Tammy Schwartz.

 

Huh, on pitkä tarina. Olen selannut vasta siihen vaiheeseen draamaa kun vaimo astuu kuvaan ja seurakunta huokailee kuinka väärin Tinamania on kohdeltu. Odottelisin jonkun tiimistä myös astuvan esiin oman näkökulmansa kanssa.

 

Lisäys: juoni tiivistyy. Nyt mukaan on tullut Trump, Covid, maskit, rahasotkut ja mitä vielä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tänään varovaista juoksentelua. Aluksi aamusta 6km hölkötellen. Jalat tuntuivat olevan ihan kuosissa, mutta toisaalta meillä vanhoilla pieruilla domssit iskevät vasta 2-3 päivän kuluttua, joten tänään ei välttämättä vielä mitään tunnukaan. Aamupäivästä juoksentelin n. 10km ja heitin 8x20s stridet tunnustellen. Ei ne oikein irronneet, mutta tulipahan heiluteltua jalkoja.

 

Huomenna sitten vuorostaan kestävyyspäivä. Yritän juosta jotain parikymppiä kahdessa erässä.

Link to comment
Share on other sites

Oudoissa paikoissa domssit. Jaloissa ei niinkään, korkeintaan vähän vain takareisissä tuntuu. Mutta yläselässä ja lavoissa tuntuu, mave ilmeisesti. No saapahan nekin ruhonosat vähän harjoitusta. Tarvitseehan niitä juostessa käsien heilutteluun.

 

Tänään juoksentelin hyytävässä vesisaateessa n. 20km (9+11) tosi kevyesti, yhteensä n. 2h. Huomenna sitten taas voimailua.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Oudoissa paikoissa domssit. Jaloissa ei niinkään, korkeintaan vähän vain takareisissä tuntuu. Mutta yläselässä ja lavoissa tuntuu, mave ilmeisesti.

Mavehan se. Kertoo vain, että limitteri on muualla kuin koivissa tuon suhteen. Mulla aivan sama homma, mutta mave on kyllä erinomainen koko vartalon liike! Tekee hyvää myös ryhdille saata vähän runtua tuonne yläselkään ja lapoihin sekä keskivartaloon. Avittaa varmasti myös juoksussa, mutta eritoten uinnissa ja pyöräilyssä. Ens talvena kyllä pitää vetää taas mavekuuri, jos salit ois vaikkapa auki...

Link to comment
Share on other sites

tunti sitten, AnttiSn kirjoitti:

Mavehan se. Kertoo vain, että limitteri on muualla kuin koivissa tuon suhteen. Mulla aivan sama homma, mutta mave on kyllä erinomainen koko vartalon liike! Tekee hyvää myös ryhdille saata vähän runtua tuonne yläselkään ja lapoihin sekä keskivartaloon. Avittaa varmasti myös juoksussa, mutta eritoten uinnissa ja pyöräilyssä. Ens talvena kyllä pitää vetää taas mavekuuri, jos salit ois vaikkapa auki...

 

Onhan se tosi bueno liike. Mun täytyy vaan olla tosi tarkkana tuon selän kanssa. Oikeastaan nämä selkäkivut on siitä hyödylliset, että en pysty tekemään yhtään virheliikettä tietämättäni. Selkä vinkaisee heti jos vaikka käännyn tai kumarrun vähänkin huonossa asennossa. Painotkin on siis nosteltava mintissä formissa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Voihan niisku. Eilinen kylmässä sateessa juokseminen ei tehnyt hyvää mun vauvan kropalle. Nyt on aivasteltu ja vähän outo olo. Ei tässä vielä mitenkään kipeitä olla, joten treenit menee suunnitelman mukaan, mutta kai tämä voi kääntyä ihan kunnon flunssataudiksikin. No sillehän en mitään voi.

 

Tänään aamusta hölkkäilin metsäteillä n. 18km, ja iltapäivällä punttikselle, mikäli niiskutauti ei mene oikeasti pahaksi tässä muutaman seuraavan tunnin aikana.

Link to comment
Share on other sites

Niisku vaikutti menevän ohi eilisen liikuntapiirakan ansiosta (tai siitä huolimatta).

 

Tänään yhteensä 16km, mukana 8x20s stridet. Ihan hyvinhän noi jo lähtee, eikä paljon eilinen punttis painanut. Toisaalta tämä viikko on nyt ollut vähän vielä totuttelua. Ensi viikolla painoja sitten vähän lisää.

 

Vähän tosiaan harmittaa, että jalat on alkaneet toimimaan aika lupaavasti. Tekisi mieli aloittaa mättämään jo mäkeä, mutta maltetaan nyt vielä ainakin pari viikkoa. Jalkojen täytyy tottua aluksi tähän punttisteluun kunnolla. Toisaalta ihan hyvä tähän väliin vähän puhallella, koska polvien tilanne on huolestuttanut viime päivinä. Erityisesti oikessa polvessa on vähän samoja tuntemuksia kuin viime kesänä, ja sehän johti silloin puolen vuoden telakkaputkeen. Toivotaan että menisi ohi keventämällä kilsoja.

Link to comment
Share on other sites

Nuo sinun määräkuurit on aika kovia, tai paremminkin aika äkkinäisiä, jos huomattavasti ohuempien pohjien päälle juostaan yhtäkkiä 500 km/kk niinkuin nyt huhtikuussa. Tai en tiedä tai muista tarkemmin mitä edellisinä kuukaisina tapahtui, mutta mielikuva on se, että määrän nosto jossain vaiheessa on ollut aika jyrkkä.

 

Kun juoksijalla kuitenkin Suomen olosuhteissa on tämä luontainen rytmi, että yli puoli vuotta menee ilman ulkokisoja, niin siinä olisi sitä aikaa nostaa määriä hiljalleen. Sinulla tietysti vaivojen takia ei ole ollut mahdollisuutta vapaasti valita juoksumääriä, mutta eihän se sitä tarkoita, että silloin voisi oikaista suoraan maksimimääriin nopeammin kuin tavallisesti.

 

Eli ei kai se olisi ihme vaikka polviin olisi taas kehittymässä joku rasitusperäinen vaiva.

 

Toki nämä ovat henkilökohtaisia juttuja, mikä kenelläkin toimii, mutta itse suosin hyvinkin varovaista progressiota, jos nyt vaan aika ja maltti antavat myöten. Jos hypoteettisesti haluaisin juosta huhtikuussa 500 km, niin edellisille kuukausille olisin ohjelmoinut jotain tyyliin 250 - 300 - 350 - 400 - 450 km. Tuo olisi ollut mahdollista normaalin syksyllä alkavan peruskuntokauden puitteissa.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, iisak kirjoitti:

Nuo sinun määräkuurit on aika kovia, tai paremminkin aika äkkinäisiä, jos huomattavasti ohuempien pohjien päälle juostaan yhtäkkiä 500 km/kk niinkuin nyt huhtikuussa. Tai en tiedä tai muista tarkemmin mitä edellisinä kuukaisina tapahtui, mutta mielikuva on se, että määrän nosto jossain vaiheessa on ollut aika jyrkkä.

 

No sehän meni about niin että fillaroin ja kaivelin nenää muutaman kuukauden, sitten sain pillereillä itseni sellaiseen kuntoon, että jalat kesti juoksua, ja siitä sitten kuukausiprogressio Tammikuu 124, Helmi 267, Maalis 417, Huhti 506. Kieltämättä vähän iski juoksuinto päälle kun jalat yhtäkkiä toimikin.

 

Nyt täytyy reagoida heti ja tehdä korjaava liike. Viime vuonna en tehnyt kun treenit ja kausi oli jo pitkällä. Kyl se tästä vielä.

 

Katsoin muuten että viime vuoden kilsat oli 3400, eli 65 km/viikko. Olen melko varma, että olisin pystynyt juoksemaan vuoden ympäri esim. 80 km/viikko. (Tai no, varma ja varma, eihän näiden SI-nivelien kanssa ihan varma voi olla mistään). Miksipä en siis nytkin tyytyisi vaikka 80 km/vk. Sitä kun jauhaisi vuoden ajan, nostaisi vaikka 90, vuoden kuluttua 100 jne. Paikat kestäisi ja tulosta tulisi, eikä mitään puolen vuoden vitutusta joka vuosi. Niin, miksi? En todellakaan tiedä. Jos olisi lehmän hermot ja osaisi ohjailla itseään kuin jotakin konetta, tekisin just noin. Mikään kiirehän tässä ei enää ole kun parasta ennen -päiväys on jo mennyt. Pappasarjoja löytyy 100v asti.

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Sitä kun jauhaisi vuoden ajan, nostaisi vaikka 90, vuoden kuluttua 100 jne. Paikat kestäisi ja tulosta tulisi, eikä mitään puolen vuoden vitutusta joka vuosi. Niin, miksi? En todellakaan tiedä. Jos olisi lehmän hermot ja osaisi ohjailla itseään kuin jotakin konetta, tekisin just noin. Mikään kiirehän tässä ei enää ole kun parasta ennen -päiväys on jo mennyt. Pappasarjoja löytyy 100v asti.

Ainaskin itse lähestyn tätä hommaa siitä näkökulmasta, että tavoite on aina jonnekin 3-4 vuoden päähän asti asetettu. Eli kausien yli on pakko kehittyä, jotta pääsee eteenpäin. Tällöin on helpompi hyväksyä se, että mennään koko ajan mieluummin 95% tehoilla ja määrillä kuin 101%. 

Link to comment
Share on other sites

Viikon yhteenveto:

  • Juoksua yhteensä 101km
  • Ti, Pe: punttisali, pääliikkeet: kyykky, mave
  • Ke, La: 8x20s stridet
  • Su: pidempi lenkki 16,8km (5.36/109)

Tällainen vähän varovaisempi viikko uusien punttiärsykkeiden takia. Samalla kaavalla vielä ainakin pari viikkoa, tai niin kauan kunnes tulee sellainen fiilis että kroppa on täysin hyväksynyt uudet kujeet. Toisaalta voisin ottaa ihan tavaksi tuollaisen n. 1,5h maksimipituuden lenkille. Niitähän voi vetää vaikka pari viikkoon, ja pidentää sinne 2h asti vähitellen jos siltä tuntuu. Luultavasti ei tunnu, koska vihaan hitaita pitkiksiä. Tuollaisen 1,5h jaksaa vielä hölkätä. Pidempi pitää juosta vauhdikkaammin, ja siinä on sitten aina omat riskinsä. Jos joskus keksin miksi en pysty juoksemaan rauhallisesti 2+h lenkkejä, kirjoitan siitä kirjan ja tienaan miljoonia. Joku fysiologinen syy siihen täytyy olla, koska reippaasti kyllä jaksaa. Tai no ehkä on vähän liian rajallinen aihe rikastumiselle.

Link to comment
Share on other sites

Päätin että jos tämä viikko menee edellisen mukaisella kaavalla hyvin, sen jälkeen alkaa mäkikausi. Punttihommat jatkuu ihan normaalisti suunnitelman mukaan, eli jos mäkikausi menee putkeen (6 vk), sen jälkeen alkaa ratatreenit ja punttaaminen siirtyy ylläpitoon.

 

Nämä 20s stridethan muuttuvat aika luontevasti 30s mäkivedoiksi, siitä sitten myöhemmin 60s. Toki ne kuormittaa enemmän, mutta sellainen fiilis on että kroppa ottaisi jo vastaan. Mäkivetojen lisäksi tulisi sitten tasavauhtiset tempojuoksut ja pitkät T-intervallit. Nämä sitten valmistavat seuraavalle jaksolle (vo2max).

 

Jos taas tökkii, jatketaan näitä puntti+stride -viikkoja niin pitkään kuin tarvitsee.

Link to comment
Share on other sites

Päivän toinen treeni punttis, ohjelmassa pohkeet, kyykky ja mave. Edelleen totuttelua, mutta vähän paremmin jo sujuu kuin viikko sitten. Etureidet jostakin syystä jo valmiiksi vähän juntturassa.

 

Treenin jälkeen kävin paikallisessa lounasruokalassa laittamassa suolatasapainon kuntoon. Pitsaa, lasagnea, karjalanpaistia ja mitä vielä. Valehtelematta tuli koko viikon suolat ja rasvat kerralla. Loppuviikon voikin pureksia heinää. En voi kuin ihmetellä miten jotkut voi syödä joka päivä tuollaista herkkumättöä ja pysyä hengissä.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy