Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

Tänään pienellä riskillä vauhdikkaampaa juoksua, eli loppua kohden kiihtyvä 11km 56min. Jälkimmäinen puolikas n. 4.30/km, vika tonni karvan alle 4min. Ihan hyvinhän tuo jo irtoaa sinänsä eikä paljon enää keuhkoissakaan tunnu, mutta jalkojen kestävyys arvelluttaa. No huomenna sen näkee. Parempi kuitenkin tässä vaiheessa jo lopettaa liika varovaisuus. Jos ei jalat tykkää, pitää sitten vain ottaa askel taakse ja palata takaisin sorvin ääreen. Jos taas kroppa näyttää peukkua ylös, mikäpä siinä sitten.

 

Yhteensä koko päivän liikuntapiirakka 19km juoksua (8+11), välissä livestrongit.

Link to comment
Share on other sites

En oikein tiedä mitä kapulat tykkäsi eilisestä liikuntapiirakasta. Selkä ainakin herätessä aika julmetun kipeä ja aamulenkillä vasen takareisi oli tukossa. Huonomminkin olisi voinut olla, mutta olen tässä jo muutaman päivän ajan mietiskellyt suuntaviivoja, ja nyt olen tullut siihen lopputulokseen että on otettava pieni askel taaksepäin ja palattava sinne perusasoiden äärelle. Eli ensi viikosta alkaen teen 8 viikon voimakuurin, jonka aikana juoksumäärät vähän tippuvat.

 

Oikeastaan tämä on vain se mitä olisi pitänyt tehdä jo heti I-jakson alusta lukien, mutta se oli käytännössä todella hankalaa. Punttikset kiinni ja ulkona täysi talvi. Olen yrittänyt sisätiloissa tehdä jotakin sekalaista, pääliikkeenä bulgarialaiset askelkyykyt, mutta ne eivät ole tuottaneet toivottua tulosta. Liha ei ole tarpeeksi vahva vielä siihen mitä haluaisin tehdä. Jotenkin vain toivoin että sisäjumpat olisivat kantaneet, mutta kai se on tässä minun tilanteessa sitten niin että lihaksiston täytyy olla tavallistakin vahvempi jotta nämä mun vauvan nivelet pysyisivät suojassa.

 

No punttikset ovat edelleen kiinni koska täällä e-karjalassa riehuu huhujen mukaan joku tappava kulkutauti. Siispä rakentelen pihagymille kyykkytelineet sun muut ihan itse.

 

Jos ranka voimistuu riittävästi, voisin aloittaa sen Danielsin II-jakson Heinäkuussa, eli aikaa olisi juosta kisojakin vaikka kuinka vielä tänä kesänä.

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Toisella vedolla totesin, että nyt irtoaa. Ja voi veljet,  että irtosikin hyvin. Ensimmäisen kerran tänä vuonna olis jaloissa jerkkua ja pääsin rytmiin vaivattomasti, mutta voimakkaasti. Jalatkin toimivat moitteettomasti. Lepopäivä kannattaa?

 

Yhteensä tänään siis 16km (6+10), aamupäivällä mukana 7x20s kiihdytykset.

Nyt tässä lukijakunta kuumaisesti odottaa, että jääkö punttiniiloilut sitten ajatuksen tasolle. Telinekin ois nyt valmiina, mutta jos juoksu kerran alkaa kulkea, niin kohta jää punttailut aika vähäiseksi, eikö totta?

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Nyt tässä lukijakunta kuumaisesti odottaa, että jääkö punttiniiloilut sitten ajatuksen tasolle. Telinekin ois nyt valmiina, mutta jos juoksu kerran alkaa kulkea, niin kohta jää punttailut aika vähäiseksi, eikö totta?

 

Kamppailin tämän ajatuksen kanssa koko eilisen päivän, mutta pidän kiinni suunnitelmasta, koska pakkohan nekin pohjat on rakentaa. YU-kilpailukalenteri ja juoksulehden kalenteri on pullollaan kisoja heinä-elokuussa, joten ihan turha tässä on kiirehtiä kun ei ne kapulat kuitenkaan kestä vaikka yksi onnenkantamoinen kohdalle osuikin. Aerobinen pohja alkaa jo löytymään, joten voin toki punttiniiloilun ohessa aloittaa jo vähän rakentamaan pohjia ratatreeneihinkin. Pääpaino kuitenkin on siinä että saisin jalat teräksenlujiksi, kestämään ratavetoja ilman että tarvitsee nilkuttaa nolona kotiin jo parin ekan treenin jälkeen.

 

Jos asiat kehittyvät hyvään suuntaan, mikään ei estä yhdistämästä mäkikautta punttiniilokauteen, kyllä 8 viikkoon mahtuu vaikka mitä. Siinä tapauksessa pääsisi jo Heinäkuussa käsiksi vo2max-juttuihin.

 

Link to comment
Share on other sites

Viikon yhteenveto: 122 km juoksua ja vähän sitä sun tätä.

 

Treenit:

Ti: voima

To: kiihtyvä 11km, vika kilsa alle 4min

La: 7x20s stridet

Su: rauhallinen pitkis 25km (5.33/110)

 

Oli vähän sellainen olo että olisi eksyksissä näiden treenien kanssa, että mitäköhän sitä tekisi isona. Alkuviikosta tuli voimakkaasti sellainen fiilis, että ei voi näin jatkaa. Puuttuu selkeä fokus. Kovempia treenejä ei vielä voi aloittaa, mutta ei tämä homma etene myöskään vain lisäämällä hidasta juoksua. Päädyin sitten ratkaisuksi vetämään vielä pienen voimakuurin ja jos saan sen ja maltillisen juoksumäärän avulla jalat vähän pirteämpään kuntoon, voin sitten jatkaa harjoituksia. Kevät on vasta aluillaan, joten parempi vain vahvistaa jalkoja tässä vaiheessa sen sijaan, että aloittaisi sankarikuurin nyt heti ja sitten taas keräilemään itseään jo Kesäkuussa.

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti fiksu ratkaisu tehdä jotain muuta kuin perusjyystöä. Sen verran pitkään olet jo hölkkäillyt, ettei vaste varmuudella kovin kummoinen ole. Jotain pitää muuttaa ja vaihtoehdot on sitten kovempaa juoksua lisäillä tahi tuota punttailua. Jos tähtäät loppukesään, varmaan lyhyehkö punttikuuri ihan hyvä vaihtoehto. Tietysti on aina sellainenkin vaihtoehto, että jalat saisi kestämään ihan vain hissukseen lisäämällä sitä kovempaa juoksua. Ainahan sitä alussa on vähän vaikeata, kun uutta ärsykettä lisää, oli se sitten mitä vain. Riskittömämpi ratkaisu varmaan ensin vähän punttailla. Kunhan ei mene överiksi siihen suuntaan...

Link to comment
Share on other sites

37 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Riskittömämpi ratkaisu varmaan ensin vähän punttailla. Kunhan ei mene överiksi siihen suuntaan...

 

Haluan nimenomaan ottaa nyt varman päälle. Terveys ja treenien jatkuvuus on mulle tällä hetkellä paljon tärkeämpi kuin tulokset. Luultavasti voisin näilläkin pohjilla rakentaa ihan ok kunnon, mutta kyllä se siltä tuntuu että se katkeaisi ihan samalla tavalla kuin vuosi sitten. Puolen vuoden telakka otti niin paljon päähän että en halua enää sellaista kokea.

Link to comment
Share on other sites

Jos akillekset on suht kunnossa niin itse menisin ottamaan noita nopeita ensin siihen ylämäkeen missä joskus kävit, koska se on yleensä paljon tasamaata ystävällisempää keholle ja kehittää sitä tehoa askeleeseen mitä varmaan punteillakin haet. Sen jälkeen sitä ehkä helpompi siirtää tasaiselle. Ei sillä etteikö tuo nostelukin voisi olla hyvä lisä. Mäessä ei vain kannata mennä sillä korostetulla polvennostolla jotka taas on kankealle alaselälle kovalla teholla myrkkyä vaan selkä neutraaliasennossa pysyen ja ripeällä askeleella lyhyitä striden omaisia hapottomia vetoja. Muistelen että se sinullakin aika hyvin toimi kerran paitsi että liiaksi otti alaselkään. Mielestäni ei ylämäki käy pahasti selkään jos selän asento pysyy neutraalina eikä tee liiaksi kerralla. Oikeastaan tasaisen alustan kovempi iskutus voi käydä enemmän kun ei ole vielä tottunut. Polvennostojutussa vaan voi olla se että tulee liioiteltua ja jos selkälihakset ei ole oikein elastiset niin ne ärtyy.

Link to comment
Share on other sites

Veljet nyt yrittää houkutella pahuuden teille, eli juoksuharjoitteiden pariin. Yksi vaihtoehto olisi toki sekin, että ottaisin vain yhden punttisession / viikko, eli siirtyisin suoraan "ylläpitoon". Tarkoitus mulla on kuitenkin pyörittää se yksi sessio viikossa ympäri vuoden. Kattellaan nyt toimiiko tuo mun pihateline edes. Jos se kaatuu heti ekassa treenissä, vaihtoehtoja ei paljon ole. On pakko rynnätä mäkeen kuin pillastunut sonni.

Link to comment
Share on other sites

7 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Veljet nyt yrittää houkutella pahuuden teille, eli juoksuharjoitteiden pariin. Yksi vaihtoehto olisi toki sekin, että ottaisin vain yhden punttisession / viikko, eli siirtyisin suoraan "ylläpitoon". Tarkoitus mulla on kuitenkin pyörittää se yksi sessio viikossa ympäri vuoden. Kattellaan nyt toimiiko tuo mun pihateline edes. Jos se kaatuu heti ekassa treenissä, vaihtoehtoja ei paljon ole. On pakko rynnätä mäkeen kuin pillastunut sonni.

Perustelit ihan järkevästi, miksi kannattaa ottaa punttisessiot tähän prioriteetiksi. Puolilöysä kerran viikossa ei varmaan kauhean isoa muutosta saa aikaan eli vedä nyt vaan 2-3 krt/vko ja pidä sitten vaikka kestoltaan 4-6 viikkoa. Kyllä tuolla luulisi saavan jo hyvän vasteen aikaan. Ja sitten jää tosiaan hyvin aikaa vielä siirtyä juoksuhommiinkin. Ja tosiaan kunhan ekat pari viikkoa on tottunut elämään raskaiden ja kipeiden koipien kanssa, niin sittenhän tuohon voi varovaisesti annostella myös reippaampaa juoksua punttien kanssa. 

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy