Jump to content
Juoksufoorumi.fi


puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

5 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Määrää kun saat vielä vaikka 3 viikkoa siellä 120km+ tasolla, niin varmaan määrän lasku 100km tuntumaan helpottaa hieman noihin reippaampiin osioihin, mitä ne nyt sitten olisikaan? Kunhan saa optimoitua sijoittelut viikolle? Toki voihan se määrä jäädä ylöskin jos paikat hyvin sallii sen ja stridet ymv. 

 

Vähän vaikuttaa siltä, että määrä ei tässä sinänsä paljon vaikuta, koska ne ongelmat on tällä hetkellä jotenkin ihan mekaanisia. Eli nopeampi juoksu rassaa tuota lantion aluetta. Tosin se tuntuu helpottavan koko ajan, joten voihan se olla että nivelet sallii kohta vähän isommankin liikkeen. Tässä on varmaan jotakin sellaista mitä @iisakspekuloi tuossa aikaisemmin, eli sitä nopeampaa juoksua täytyy aika varovasti nyt yrittää annostella ja vaan kuulostella mitä tykkää.

 

Toki se määräkin kuormittaa jonkin verran, eli jos nyt pudottaisin radikaalisti määrää, voisin tehdä varmaan vähän helpommin sitten nopeampaakin juoksua, mutta se ei nyt tunnu minusta oikealta ratkaisulta. Eli mielummin rakentelen tässä peruskuntoa ja tosi varovasti yritän näitä nopeampia aina silloin tällöin. Koko kesä aikaa katsella miten tämä lähtee aukeamaan.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuolla aiemmin mainitsit @puujalka tuosta vaikeudesta mennä alamäet kovaa. Itse olen vähän samoissa ongelmissa ja miettinyt, että mikä siinä oikein mättää. Tuntuu, että on ihan kuin aloittelija tai bambi liukkaalla jäällä, kun pitäisi tempovauhtia mennä alamäkeen. Olen tunnustanut ainaskin pari tekijää:

-alamäessä kadenssi laskee

-alamäessä asento "valuu" takapainoiseksi

-alamäessä helposti rentous häviää

 

Näistä korjausliikkeinä siis, tietoinen kadenssin nosto alamäkeen ja asentoa yliaggressiivisen etukenoiseksi. Näiden yhdistelmänä askel osuukin paljon paremmin taas lantion alle ja se norsunmarssi muuttuu hivenen kevyemmäksi ja rullaavammaksi. Ja samalla ikäänkuin huomaamatta tuo kolmaskin probleema tulee selvitetyksi. Kunnes tajuaa, että jos vähänkään yksi askel jää ottamatta ni sitähän ollaan nenällään ja sitten ollaankin taas ongelmissa. 

 

Ehkä meitä onnettomia tasaisen menijöitä voisi jotkut polkujuoksijat tulla valistamaan alamäkitekniikan osalta. Esim. kateellisena joskus kimppalenkillä seurasin veli @kiljander menoa alamäkeen! 

Link to comment
Share on other sites

12 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Ehkä meitä onnettomia tasaisen menijöitä voisi jotkut polkujuoksijat tulla valistamaan alamäkitekniikan osalta. Esim. kateellisena joskus kimppalenkillä seurasin veli @kiljander menoa alamäkeen! 

Saharanjuoksija Jukka Viljanen neuvoi ainakin lyhyttä askelta ja tiheää kadenssia, tasapohjalla:

https://www.juoksija-lehti.fi/alamakijuoksu-polulla/

yksi hyvä harjoite on myös ylivauhtijuoksu alamäkeen jossa rullataan vaan täysiä alas - tosin vastakkainen edelliselle tyylille. Tulee tuosta mieleen lukioaikainen maastojuoksukilpailu Puijolla, jonka aloitusalamäkeen vedettiin täysillä veljen kanssa, syntynyttä eroa eivät muut sitten saaneetkaan kiinni, jos oikein muistan. Sittemmin samanlaisella rullauksella esim Tukholman sillalta saanut hyviä vauhteja ja selkiä...

Link to comment
Share on other sites

tunti sitten, AnttiSn kirjoitti:

Tuolla aiemmin mainitsit @puujalka tuosta vaikeudesta mennä alamäet kovaa. Itse olen vähän samoissa ongelmissa ja miettinyt, että mikä siinä oikein mättää. Tuntuu, että on ihan kuin aloittelija tai bambi liukkaalla jäällä, kun pitäisi tempovauhtia mennä alamäkeen. Olen tunnustanut ainaskin pari tekijää:

-alamäessä kadenssi laskee

-alamäessä asento "valuu" takapainoiseksi

-alamäessä helposti rentous häviää

 

Näistä korjausliikkeinä siis, tietoinen kadenssin nosto alamäkeen ja asentoa yliaggressiivisen etukenoiseksi. Näiden yhdistelmänä askel osuukin paljon paremmin taas lantion alle ja se norsunmarssi muuttuu hivenen kevyemmäksi ja rullaavammaksi. Ja samalla ikäänkuin huomaamatta tuo kolmaskin probleema tulee selvitetyksi. Kunnes tajuaa, että jos vähänkään yksi askel jää ottamatta ni sitähän ollaan nenällään ja sitten ollaankin taas ongelmissa. 

 

Ehkä meitä onnettomia tasaisen menijöitä voisi jotkut polkujuoksijat tulla valistamaan alamäkitekniikan osalta. Esim. kateellisena joskus kimppalenkillä seurasin veli @kiljander menoa alamäkeen! 

Ei ole liian kireitä lonkankoukistajia, tai muuta kireyttä, joka venyisi/ei veny riittävästi alamäkijuoksussa? Tasaisella ja ylämäkeen menee kireänäkim, alamäkeen tarvitsee liikkuvuutta eri tavalla, jossa toki kadenssin nosto auttaa johonkin pisteeseen.

Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Ei ole liian kireitä lonkankoukistajia, tai muuta kireyttä, joka venyisi/ei veny riittävästi alamäkijuoksussa? Tasaisella ja ylämäkeen menee kireänäkim, alamäkeen tarvitsee liikkuvuutta eri tavalla, jossa toki kadenssin nosto auttaa johonkin pisteeseen.

 

Tämähän se tulee ensimmäisenä mieleen jos perusasiat (rentous, kadenssi, juoksu "etunojassa" eli tien suuntaisesti) on kunnossa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, kiljander kirjoitti:

Nyt on varmaan menneet nimmarit sekaisin tai kyseessä varsin taitava v**tuilu 😂

Ei kyllä olet nyt vaatimaton, sulla noihin jyrkkiin alamäkiin näytti homma tuolla EKPssa toimivan ihan silleesti kuin olisit joskus aiemminkin jyrkempiin alamäkiin mennyt. Itsellä menee takakenossa askelkyykkyjä muistuttavaksi takakenoiseksi kävelyksi. Mutta siellä tosiaan ehkä vähän äärimmäisen jyrkkiä nuo mäet harvemmin sellaisia joutuu kovasti juoksemaan. 

 

 

Ehkä se alamäkeen tempojuoksun tekeminen periytyy myös siitä, että silloin vauhtia on helposti lähelle 3min/km, joka itselle on sellainen "harvemmin noin lujaa joutuu spurttaamaan" -vauhti. Joten ehkä ihan vain tottumattomuuskin selittää sen, ettei jalat tikkaa eikä asento säily. Varmaan myös tuossa kohden tulee tuo lantion liikkuvuus esille. En tunnusta olevani kovinkaan liikkuva lantion seudulta, joskaan en ehkä ihan rautaisin kankikaan...

Link to comment
Share on other sites

Tänään kävin jo vähän mittailemassa tuota mun treenimaaston vetopätkää, mutta eipä Garmin Connect toimi. Sen verran kuitenkin toimi, että aukoi päätään "mene lenkille tai nappaa latte". Haista paska Garmin! Juoksin jo tänään 18km enkä kahvia enää juo. No sain sen pätkän kaivettua tuon kellon käyttöliittymänkin kautta, ja se olisi tasan 600m. Sehän passaa. Siinä voi tehdä vaikka millaisia treenejä ja totutella vauvanjalkoja aikamiesten hommeleihin, eli vetoloihin.

Link to comment
Share on other sites

9 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Mites kahvittomuus sujuu? 

 

Ihan hyvin. Eka viikko oli vähän pää kipeä ja väsytti enemmän kuin normaalisti, mutta nyt ei ole oikeastaan enää mitään kummempia oireita. Luulen että tämä tiheä ulkoilu auttaa tilanteessa.

 

Positiivista tuntuu olevan syventynyt yöuni, ja stressitasojen lasku. En minä nyt mikään stressaaja yleensäkään ole, mutta kyllähän se näkyy sykkeissä ja verenpaineessa.

 

Negatiivista: kahvin avulla pystyin suorittamaan tyhjennyksen kellon tarkkuudella, mutta nyt se tapahtuu aika satunnaisesti ja spontaanisti. Pitää siis olla paperia mukana lenkeillä. Aika ärsyttävää, mutta ei vielä riitä syyksi aloittaa kahvin lipittämistä uudestaan.

 

Link to comment
Share on other sites

Eilen aamusta heräsin aika kovaan kipuun vasemman pakaran yläosissa. En osaa oikein sanoa onko se SI-nivel vai pakaralihaksen kinnikkeet. Juoksentelin sitten päivän aikana kevyesti n. 19km, eikä se oikeastaan juostessa vihoitellut, mutta varsinkin iltapäivällä meni aika häijyn tuntuiseksi. Vedin sitten arcoxian ja menin nukkumaan jo alkuillasta. Noin 10h makailun jälkeen jalka oli jo paremman tuntuinen, eikä aamulenkillä juurikaan tuntunut. Vähän jäykän ja oudon oloinen se on, joten täytyypä ottaa nyt aika varovasti.

 

Luulisin että tässä on kyse siitä, että viime viikolla on peruslenkkien vauhdit selvästi nousseet. Tuntuu lähes mahdottomalta hölkötellä enää tosi hitaasti. Eiköhän se tästä kun vain malttaa ottaa varovasti ja lepäillä riittävästi.

Link to comment
Share on other sites

Tänään juoksentelin pehmeillä metsäteillä ja poluilla äärettömän kevyesti n. 18km. Yön lumetkin suli jo pois, aurinko pilkisteli, joten aika keväinen tunnelma kaikesta huolimatta. Tuli koluttua läpi loputkin mun vakkarireiteistä ja todettua että kaikki on nyt täysin juostavissa. Vielä kun nämä lämpötilat saisi vain vähän kesäisemmäksi.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy