Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:

Recommended Posts

Kyllähän se sun systeemi eli yliyksinkertaistettuna säännöllinen ulkoilu aina vaikuttaa ja on jo tuottanut mukavaa tulostakin. Mitään rakettitiedettähän tämä ei varsinaisesti ole vaan periaatteessa keho sopeutuu hiljakseen siihen mitä se tekee. Toki se rasitusmurtuma polvessa on varmaan aika selvä signaali että se pääsi tavalla tai toisella ylikuormittumaan. Oliko sitten selän tilalla siihenkin kiertoteitse (askelluksen, elastisuuden kautta) vaikutusta, saattaa olla niinkin? Jos omavalmennuksessa tiedostaa mahdolliset oman subjektiivisen ajattelun sudenkuopat ja on valmis haastamaan oman ideologian tiedostaen että jollain muutoksella se voi aina toimia vielä paremmin niin varmasti pystyy itsevalmentautumaan oikein onnistuneesti. Se voi olla monelle mielekkäinkin tapa etenkin jos on niinkin perehtynyt juoksemiseen kuin sinäkin olet. Toiset taas ottavat mieluummin apua kokeneelta valmentajalta joka katsoo asiaa kokemuksensa kautta ja ulkopuolelta.

9 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Oliko sitten selän tilalla siihenkin kiertoteitse (askelluksen, elastisuuden kautta) vaikutusta, saattaa olla niinkin?

Kyllä se vahvasti vaikuttaa olevan kytköksissä, sitä mieltä ainakin reumatologi oli. Selitys tuskin on puhtaasti mekaaninen, vaan liittyy myös systeemiseen tulehdustilaan. Toisaaltahan näissä on ja tulee aina olemaan tämä ongelma, että mikä osuus on milläkin.

Lähinnä siis mietin ohjelmaa vaihtoehtona tälle omalle systeemille (joka on ajatusmaailmaltaan perinteinen "high mileage") jonkinlaista kokonaan toisenlaista lähestymistapaa, jossa pyritään säästämään paikkoja, ottamaan huomioon nämä viimeaikaiset tekijät, ikä jne. Jos haluaisin sellaista noudattaa, sen pitäisi tulla ulkopuolelta, koska tuskin pysyisin sellaisessa itse suunnitelemana, vaan ajautuisin helposti takaisin mukavuusalueelle.

Mutta joo, aika ennenaikaista kaikki tällainen nyt vielä on. Katsellaan joskus Maaliskuussa miten hommat etenee.

7 minuuttia sitten, spfincke kirjoitti:

Moro. Mulla oli pahoja selkä/lantionseudun kipuja 2008 syksystä alkaen, ja lopulta 2010 toukokuussa magneettikuvissa havaittiin SI-nivelen molemmin puolin voimakasta tulehdusta. Kaikenlaista oli tutkittu, kunnes itse tajusin ehdottaa SI-nivelten magneettikuvausta lääkärille. Muutkin löydökset täsmäsivät ja selkärankareuman diagnoosi oli valmis. Muistaakseni elokuussa 2010 aloitettiin lääkitys perinteisemmilla lääkkeillä, eikä apua tullut. Tammikuussa 2011 aloitettiin biologiset lääkkeet, ja kahdessa viikossa pystyin treenaamaan kivuitta. Harmillisen hidas tuo prosessi saattaa olla, ennen kuin oikea lääkitys löytyy, mutta kun se löytyy niin tunne on kaikkien kipujen jälkeen varsin mukava.

Biologiset lääkkeet ovat käytössä edelleen ja satunnaisia takapakkeja lukuun ottamatta olen pystynyt urheilemaan mukavasti. Lääkettä olen joutunut vaihtamaan neljä kertaa, koska elimistö alkaa tuottamaan vasta-aineita tietylle lääkkeelle. Tällä hetkellä pistän kerran kuukaudess itse lääkkeen.

Suunnistusura oli katkolla 2009 ja 2010, mutta oikean lääkityksen löytymisen jälkeen tuli uran parhaat saavutukset, joten tsemppiä sinulle! Kyllä se siitä. 

Kiitos! Biologisista oli puhetta eilenkin, mutta aluksi katsotaan läpi NSAID, Salazopyrin jne. ihan sen normaalin protokollan mukaan. Kyllä mulla on nyt varovaisen optimistinen fiilis. Ja niin monet palikat loksahtelevat kohdilleen, myös aikaisemmilta vuosilta. Eiköhän tässä vielä päästä ulkoilemaan ihan normaalisti.

Tänään taas rutiineihin totuttelua: aamusta 30 minuutin jaloittelu matolla (10 min kävelyä + 20 min kevyt hölkkä) ja päivällä sitten reilut 40 minuuttia hölköttelyä. Jännä homma, että kävely tuntuu pakarassa aika ikävältä, mutta todella kevyt hölkkä ei. Juoksu on sitten ihan eri juttu, ja sen aika on sitten joskus.

Maanantaina alkaa myös työterveyden kautta fyssari. Ehkä ne osaa laatia nyt sitten sopivat jumpat, joiden pääasiallinen tavoite lienee välilevynpullistuman kuntouttaminen. Se on lisännyt oman mausteensa tähän keitokseen, ja nyt kun tulehdustasot on saatu laskemaan, sen tunnistaa vähän selkeämmin. Lisäksi tulee todennäköisesti jotain rangan liikkuvuuden treeniä.

Joskus oon miettinyt, että tuon tunteen takia sitä vaikka aika-ajoin ottaa jonkun pienen vaivan. Kun aikansa saanut nilkuttaa edes pienenkin kivun kanssa niin onhan se aika eufoorista painaa täysin kivuitta. En edes pysty kuvittelemaan miten sitten, jos kipuillut monia kuukausia!

Hyvältä vaikuttaa nyt homma. Maltat vaan pitää hepat tallissa vielä, ei ne lumessa tykkää laukatakaan. Sitten kun kevät tulee ja lumet sulaneet, niin varovaisesti aletaan päästää orit laitumille...

11 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Joskus oon miettinyt, että tuon tunteen takia sitä vaikka aika-ajoin ottaa jonkun pienen vaivan. Kun aikansa saanut nilkuttaa edes pienenkin kivun kanssa niin onhan se aika eufoorista painaa täysin kivuitta. En edes pysty kuvittelemaan miten sitten, jos kipuillut monia kuukausia!

Hyvältä vaikuttaa nyt homma. Maltat vaan pitää hepat tallissa vielä, ei ne lumessa tykkää laukatakaan. Sitten kun kevät tulee ja lumet sulaneet, niin varovaisesti aletaan päästää orit laitumille...

Eipä sitä vaivoja kannata haikailla edes leikillään.

Mietin just tossa äsken lenkillä, että normaalitilanteessa kiroilisin muhkuraista ja auraamatonta tietä, mutta nyt ei paljon haitannut. Ei tosiaankaan tarvitse paljon keulia näissä olosuhteissa, ainakaan ulkona. Mutta kaikki sellainen on täysin EVVK jos vaan voi lenkkeillä normaalisti.

Olen nyt taistellut tämän vaivan kanssa lähes 14kk, joten ei se ihan heti lähde ainakaan mielestä. Siksi tuntuu lähinnä joltakin ohimenevältä häiriötilalta kun ei pakaraa väännä. Mitä se epäilemättä onkin. Eihän se nyt voi lähteä tällä tavalla, vaan varmaan muistuttelee itsestään vielä monta kertaa tässä prosessin aikana.

Kävin sitten eilen fyssarilla työterveyden kautta. En mene toista kertaa. Kyllä se vain niin on, että jos haluaa saada jotakin järkevää ulos terapiasta, sen fyssarin täytyy ymmärtää aktiivisen liikkujan lähtökohdat. Muutenkin olen nyt törmännyt jo pariin otteeseen siihen, että eihän mulla voi mitään vikaa olla kun en linkuta kumarassa ja pystyn jopa käydä lenkillä. No se siitä, tulipa käytyä kun kerran oli lähete tehty.

Aamu avattu 30 min mattolenkillä. Käyn tietysti vielä aamupäivällä vähän ulkoilemassa. Näin ne päivät alkavat taas rakentumaan. Voimatreeni on vielä täysi kysymysmerkki. Mitä kannattaisi tehdä ja miten, niin että saisi selkää säästettyä alkuun maksimaalisesti. Sitä yritin fyssarin kautta vähän selvitellä, mutta sain jotakin vatsanpuristeluja kotiläksyksi.

Päivän jumpat kasassa. Tänään todella hissukseen yhteensä n. 11km/70min. Ulkona pirun kylmä (-16) kun ei vielä oikein ole tottunut. Teki vähän pahaa hengitellä suun kautta, ja sieraimet niin ahtaat/tukossa, että ei niiden kautta mitään kulkenut. Ainakin pari päivää olisi nyt luvassa tällaista, joten täytyy ehkä harkita mattoilua lähipäivinä. Toisaalta se on kidutusta verrattuna ulkona lenkkeilyyn, olkoonkin millainen ilma hyvänsä. Tänääkin loistava keli muuten, aurinko paistoi ja lumi narskui vasta auratuilla teillä.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy