Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:

Recommended Posts

Päivän toinen aerobinen jumppa takana. Nämä ovat siis nyt olleet n. 30min kävely/juoksu matolla, enimmäkseen kävelyä. Siitä sitten pikkuhiljaa juoksun määrää ylös. Tekisi mieli saman tien aloittaa runttaaminen, mutta vastustan kiusausta ja odottelen siihen asti kunnes pääsen juttelemaan reumalääkärin kanssa. Toisaalta joudun tekemään joka tapauksessa omat päätökseni, koska lääkärit eivät välttämättä sano omaa näkemystään, vaan jonkun virallisen doktriinin. Esimerkiksi tämä ortopedi ei suositellut edes kevyttä pyöräilyä (todennäköisesti koska tiesi, että vastuu siirtyy seuraavalle asiantuntijalle riittävän nopeasti).

BTW mielelläni luen kommentteja tässä vähän oudossa tilanteessa, jos nyt jotakin mieleen tulee.

Itsellä noissa samantyyppisissä vaivoissa toimivaksi osoittautui ainakin kipuviestien noudattaminen. Eli jos tulehtunutta kohtaa ärsyttää liikaa (eli jumppaa kivusta huolimatta), se vain pahentaa. Liikkeessä pysyminen, siis koti- ja pihatyöt ja sellainen arkinen liikehtiminen ovat hyviä. 

Kivun aaltoilua useamman päivän syklissä kannattaa hyödyntää. Silloin kun on hyvä päivä kannattaa jumpata, venytellä, kävellä, jopa juosta jos onnistuu, niin pysyy kunto, voima ja liikkuvuus yllä. Sitten kun on huono päivä niin hyväksytään se ja ollaan iisisti.

Motivaation puolesta olisi toki helpompi jos voisi päättää, että teen joka päivä kolmesti päivässä nämä jumpat ja treenit, mutta tällaisiin ennustamattomasti vaihteleviin vaivoihin tuo lähestymistapa on ainakin minulla sopinut huonosti. Päivä kerrallaan ja jopa tunti kerrallaan asenne on toiminut paremmin. 

Ja pitää myös muistaa että kivun akuutti syy reumassa on tulehdus. Jumppa ei poista tulehdusta. Tulehdus pitää ensin saada pois lääkityksellä tai muulla konstilla (ruokavalio yms.), sitten vasta jumpat, venyttelyt ja treeni.

2 tuntia sitten, iisak kirjoitti:

Itsellä noissa samantyyppisissä vaivoissa toimivaksi osoittautui ainakin kipuviestien noudattaminen. Eli jos tulehtunutta kohtaa ärsyttää liikaa (eli jumppaa kivusta huolimatta), se vain pahentaa. Liikkeessä pysyminen, siis koti- ja pihatyöt ja sellainen arkinen liikehtiminen ovat hyviä. 

Näin se taitaa olla. Ei tämä minun "kolme kertaa päivässä" välttämättä tarkoita muuta kuin että käppäillään sitten vaikka 5 minuuttia kerrallaan. Mulla kun on kotona juoksumatot ja fillarit sun muut sisällä, voi käyttää luovuutta. Jos taas olisi pakko jotenkin hakata kiveen, että "treeni on 1,5h raakaa työtä metsissä ja pelloilla", saattaisi tulla pettymyksiä useinkin.

Lainaa

Ja pitää myös muistaa että kivun akuutti syy reumassa on tulehdus. Jumppa ei poista tulehdusta. Tulehdus pitää ensin saada pois lääkityksellä tai muulla konstilla (ruokavalio yms.), sitten vasta jumpat, venyttelyt ja treeni.

Toisaalta se on myös helpotus kun ei tarvitse ainakaan kaikissa tapauksissa miettiä että mitä tässä nyt tehdään väärin. Tulehdus on vain järjetön luonnonilmiö joka pitää hoidella pois ja sen jälkeen jatkaa normaalisti.

25 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Hyvän oloinen yhdistelmä, mistäs mulle saataisiin?

Tuli radiologiltakin lausunto. Eipä yllätyksiä: lievä vasenvoittoinen prolapsi, hieman ahdas L5-kanava, vasemmalla puolella sakroiitti, inflammatorinen etiologia mahdollinen. Suomeksi: vasen lantio semipaskana.

Ei muuta kuin buranaa huuleen ja juoksumaton kautta lumitöihin. Siirtykää eteenpäin, täällä ei ole enää mitään nähtävää jne.

4 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Lääkäriltä resepti ja apteekista lääke? Tk-lääkäri määräsi tuota lääkettä minulle ensimmäisen kerran kesällä 2013 ja ihan pyytämättä. Tuntui toimivan lonkan nivelrikkokipuihin paremmin kuin ibuprofeiini.

Joo no mä olen nyt tässä Prosessissa sisällä, joten en varmaan oikein voi vaikuttaa mitä ja missä järjestyksessä tässä tulee tapahtumaan. Täytyy pitää mielessä tuo rohto jos vaikka jossain vaiheessa pääsisin valikoimaan. Ja ainahan noita varmaan saa tilattua jostain hieman hämäräperäisemmistä verkkokaupoista jos Prosessi ei tarjoa.

tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Joo no mä olen nyt tässä Prosessissa sisällä, joten en varmaan oikein voi vaikuttaa mitä ja missä järjestyksessä tässä tulee tapahtumaan. Täytyy pitää mielessä tuo rohto jos vaikka jossain vaiheessa pääsisin valikoimaan. Ja ainahan noita varmaan saa tilattua jostain hieman hämäräperäisemmistä verkkokaupoista jos Prosessi ei tarjoa.

Sano lääkärille että buranasta menee maha kuralle ja ehdota vaihtoehtona tuota. 

9 minuuttia sitten, TomiSakari kirjoitti:

Sano lääkärille että buranasta menee maha kuralle ja ehdota vaihtoehtona tuota. 

Jees, kunhan nyt sitten joskus pääsen lääkäriin. Prosessihan on nyt sellaisessa vaiheessa, että "sinut kutsutaan tutkimuksiin". Toivottavasti tämä ei ole vähän sama homma kuin työhaastatteluissa, "otamme yhteyttä" 😄

7 tuntia sitten, huh huh kirjoitti:

Ajatella, jos tällä motivaatiolla ja sitoutuneisuudella olisi päässyt terveenä urheilemaan.

Ajatukset on vielä vähän keskeneräiset, mutta sanotaan nyt että kaikki liittyy kaikkeen. Minullahan on ollut tämä tila jo yli 20 vuotta, ja olen jollakin tasolla tiennyt jo pitkään että säännöllinen liikunta, tietynlainen dieetti jne. auttaa. Onko siis pakkomielteinen toiminta vain pelkästään yritystä lievittää tilaa? Mistä ylipäätään mikään motivaatio kumpuaa? Se mikä tässä motivoi toimii myös samaan aikaan esteenä.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy