Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka (2021: 1500m 4.30)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

29 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Eli mielestäni ei ole selvää että jatkuva seisominen on parasta tai röhnötys istuallaan on sitä vaan oikeat asennot ja niiden vaihtelu sekä lihasten aktivointi on tärkeitä koska ihmsitä ei ole luotu tekemään 8h jotain askaretta samassa asennossa vaan se on luotu liikuskelemaan ja vaihtamaan asentoa.

+1 vaihtelulle. En ole varmaan koskaan ollut yhtä "rikki" kuin silloin, kun tein duunia liukuhihnalla jossa piti seistä koko 8h työpäivä sen koneen ääressä paikallaan (pl. 2x 12min kahvi + 30min ruokis). Ai jeesus, että teki hyvää päästä istumaan tauon koittaessa... Sitä muistellen toimistotyökin tuntuu ihan inhmilliseltä. Ja on toki tuoleja ja Tuoleja, paperikoneen valvomotuolissa tuntui välillä maittavan uni paremmin kuin omassa sängyssä

Link to post
Share on other sites

Yritättekö nyt toverit houkutella minua paheiden tielle?

 

Se on nimittäin pakko todeta, että pahimmat selkä/takareisi/pakara -episodit mulla on aina tulleet oikein intensiivisten työrupeamien aikana, eli siis sitä paikallaan istumista, paljon ja pitkiä päiviä. Toisaalta myös juoksemisen totaalinen lopettaminen helpottaa. Valitse nyt siitä.

Link to post
Share on other sites

Sähköpöytä toimii itellä aika hyvin toimistolla. Aamulla lenkin tai puntin jälkeen on mukava röhnöttää tuolissa hetken aikaa samalla, kun luen turhanpäiväiset sähköpostit ynnä muut ja suunnittelen päivän peliliikkeitä. Sitten päivän mittaan vaihtelen asentoa seisomisen ja istumisen välillä ja heitän jotain pikku venytyksiä sekaan esim. puhelinpalavereiden aikana. Tuntuu, että iltapäivällä jälkeen kroppa on ihan hyvässä vireessä tai ei ainakaan niin pahassa jumissa versus se, että olisi istunut koko ajan. Yhteensä ehkä puolet työpäivästä tulee seistyä tällä taktiikalla. Joku kävelymatto voisi olla kanssa kova, mutta en ole vielä kehdannut sellaista työnantajalta ruinata.

Link to post
Share on other sites

Varmaankin tuo asennon vaihtelu olisi se viisain ratkaisu, mutta ei oikein tunnu toimivan minulla. Jotenkin se vain ajautuu takaisin siihen penkillä löhöämiseen, eli vähän sama tilanne kuin tupakkalakossa. Jos sitä kokeilee niin, että polttelee vain satunnaisesti baarissa tms. niin kohta sitä vetää jo täyspäiväisesti. Syy tällaiseen ajautumiseen lienee se, että nämä muutokset ovat todella hitaita. Jos on paikat kunnossa, sitä voi könöttää taas vaikka pari kuukautta ennen kun ongelmia alkaa taas ilmaantumaan. Niiden korjaamiseen menee myös sitten taas kuukausia... Jos se olisikin välitön reaktio ja korjausliike, asia olisi helppo.

 

Yksi asia on jo tullut melko selväksi tämän kokeilun aikana: alaselkä kipeytyy koska ryhti seistessä on niin huono. Mistä voidaan vetää sellainen johtopäätös, että ei elämänmittainen istuminen sinänsä aiheuta suoraan mitään ongelmia, mutta se tuhoaa ryhdin. Ja se varmasti sitten vaikuttaa myös juoksuun.

 

Tästä voidaan päätellä myöskin, että ei istumisen poistaminen kuviosta voi mitään korjata. Jos ongelmien juurisyy on huonossa ryhdissä (juostessa), pitäisi puuttua siihen eikä istumiseen.

 

Mutta: huonolla ryhdillä seisominen on ryhdn suoraviivainen ja raaka indikaatori. Jos ja kun alaselkä alkaa kipeytymään, on asialle pakko tehdä jotakin. Ne ihan perustemput, eli pakaroiden aktivointi, rangan aktiivinen suoristaminen jne. tuntuu nimittäin auttavan välittömästi. Jos siis vain kouluttaisi kroppansa tällaisella keppi-porkkana-menetelmällä seisomaan ryhdikkäästi koko päivän, siirtyisikö se myös juoksuun?

Link to post
Share on other sites

Kyllä se siirtyy ainakin omien havaintojeni mukaan, mutta ne istumaputket ovat yksi pohjasyy siihen huonoon ryhtiin varsinkin lantion asentoon jne. joten parasta ainakin itselle on juuri nousta taajaan ylös jaloittelemaan  ja siinä yhteydessä vaikka tuoda lantio etuasentoon ja käydä kyykyssä, joskus ehkä kevyesti venyttää lonkan koukistajiakin.  Ajattelen niin että istuessa se ryhtilihasten aktiivisuus menee hiljalleen kiihtyen kohti kuopan pohjaa mutta jos nousee aktivoimaan ne lihakset ajoissa eli vielä lähellä kuopan reunaa niin selviää pienemmällä vaivalla kun tilanne ei vielä ole paha.

 

https://www.palloliitto.fi/videot/jalkapalloharrastus/lannerangan-liikkuvuutta-lisaamalla-apua-selkakipuihin

Link to post
Share on other sites

Tänään lepopäivä, eli todella kevyesti 16km (8+8). Huomenna luvassa vieläkin kevyempi kun en ehdi kuin aamulenkille. Näillä näkymin myös viikonloppuna sama juttu, koska olisi luvassa hirvijahdin avaus, johon olen lupautunut jalkamieheksi. Sellainen periaate mulla on, että kahta lenkkiä päivässä en pimeässä vedä. Siinä rupeaa jo pää hajoamaan.

 

No ehkä kevyempi viikko tulee ihan hyvään saumaan, vaikka sinänsä en allekirjoita kevennettyjen viikkojen tarvetta. Tai siis ajattelen nykyään niin, että treenin pitää olla sillä tavalla sopivan kovaa, että mitään selkeitä down-viikkoja ei tarvita. Jaksotus viikkojen sisällä riittää.

Link to post
Share on other sites

Hauska miten lepoviikko tuntuu pääkopassa. Eilen tosiaan liian kiire kahdelle treenille ja tänäänkin aikataulut vähän haasteelliset, joten vain aamulenkki. Nyt parin päivän vain n. 45min aamulenkkeilyn jälkeen tuntuu siltä, että olisi lopettanut juoksuharrastuksen kokonaan 😄. Tai oikeastaan yölenkkeilyn, aikatauluista johtuen eilenkin vedin sen aamulenkin 3.30.

 

Tai toisin päin ajateltuna, kun vetää 1,5-2h päivässä, se tuntuu siltä että mitään muuta ei oikein teekkään kuin juoksee, tai valmistautuu juoksemaan tai palauttelee juoksemisesta. Ei se huono fiilis ole, päinvastoin. 

Link to post
Share on other sites

Pari kevyempää peruspäivää takana, eilen ja tänään molempina 16km (8+8).

 

Alkaa tämä PK-kauden ensimmäisen jakson ensimmäinen vaihe lähenemään loppuaan. Kasassa on nyt vajaassa kolmessa viikossa n. 320 km kevyttä juoksua. Meneehän tämä näin retkeilemällä ihan hyvin, mutta ensi viikolla pitäisi sitten ottaa mukaan sitä vauhtiakin. Tällä hetkellä se on tekemätön paikka. Kun vauhti alkaa lähenemään 4 min/km, perseeseen pistää siihen malliin, että ei toivoakaan.

 

Motivaatio on aika montussa, mutta se nousee raketin lailla jos stridet alkaa onnistumaan. Sen näkee sitten ensi viikon Tiistaina. Siihen asti jatketaan kevyttä lenkkeilyä rutiinien voimilla ja mennään eteenpäin.

Link to post
Share on other sites

Viikon yhteenveto: n. 79km kevyttä + päälle sekalaista jumppaa.

Kauden yhteenveto (kolme ekaa viikkoa): 335km kevyttä

 

... Ja tähän se kausi sitten jääkin. Pakko tunnustaa tosiasiat: ei tuo vasen jalka kestä treeniä. Tänä aamuna koko lonkka ihan tuhannen jumissa, joten hanskat tiskiin toistaiseksi.

 

No tulipa kokeiltua pienellä riskillä. Ja riski oli nimenomaan tuon reisiluun kestävyys, ja sehän kestää hyvin jo ihan miten kovaa ajoa vain. Mutta tuo tuhannen tulimmainen pakara ei vaan nyt ota vastaan treeniä, joten ei mahda mitään. En tiedä olenko enemmän pettynyt vai ihan vain hämmästynyt siitä, että n. viiden viikon totaalinen juoksutauko ei parantanut tilannetta ollenkaan. Ehkä ne kilsat sitten vain on täynnä tuon lonkan osalta.

 

Jos vielä jotenkin tekisi lyhyen katsauksen taakse päin, alkaen vuoden 2019 Huhtikuusta tähän päivään, niin kaikesta huolimatta ei ole kovinkaan paljon asioita joita muuttaisin. Riskillä on menty, mutta kuten kaikki vähänkin tavoitteellisesti treenanneet tietävät, se tekeminen on oltava jollakin tasolla, muuten siitä ei saa oikein mitään irti. Saavutin tuossa keväällä jo sellaisen treenitason, johon oli varsin tyytyväinen, mutta ei ne paikat vaan perhana kestä. No sellaista sattuu, enkä ole varmaan maailmassa ainoa kehäraakki joka tämän tilanteen edessä on 😄.

 

Jatketaan siis juoksentelua kuntoilun merkeissä ja palataan tavoitteelliseen juoksuun jos siltä näyttää. Ja mennään eteenpäin 😉.

 

Link to post
Share on other sites

Kannattaisiko siitä persposkesta käydä ihan lääkärillä? Oman kokemuksen perusteella siellä saattaisi olla vikaa, joka korjaantuisi levolla tai fysioterapialla. Itse olen yrittänyt juosta pari vammaa läpi, mutta ihan **tuikshan ne yritykset ovat menneet, vaikka väliin saikin ihan OK tulokset.

 

Oman kokemuksen mukaan palikat alkaa hajoilemaan siinä vaiheessa, kun saavutetaan se likimain tavoitetaso. Kun pääkaupunkijuoksun puolikkaan juoksin 1:23:20 tms, olin aika varma, että vetäisen alle 3h maran, mutta se hyvä juoksu jäi tuonne Pääkaupunkijuoksuun. Ainakin itselläni se on 1x all out yli kympillä, sen jälkeen pitää katsoa seuraavaan kauteen. (oikeastaan se on ollut sama aina, kerran kuussa kulkee)

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, ErAh kirjoitti:

Kannattaisiko siitä persposkesta käydä ihan lääkärillä? Oman kokemuksen perusteella siellä saattaisi olla vikaa, joka korjaantuisi levolla tai fysioterapialla.

 

Ei kiinnosta enää tutkia asiaa enempää. Et ole vissiin seurannut tätä päiväkirjaa kovinkaan tarkasti? Olen nimittäin tässä vajaan vuoden aikana kokeillut:

 

- Noin 10 erilaista (en edes muista tarkkaa lukua enää) asiantuntijaa, fyssareita, hierojia jne. Pari tosi pätevääkin tyyppiä. Hieman erikoisemmasta päästä voisin mainita osteopaatin ja kalevalaisen jäsenkorjaajan 🙂

- 5 viiden täyslepo juoksusta

- Voimistelua, punttista, venyttelyä, lääkkeitä...

 

Sen voin sanoa, että loukkaantuneiden urheilijoiden rahoille löytyy monta ottajaa tästäkin maasta. Joku raja tähän touhuun nyt sentään on minullakin.

 

Tietysti voisin pistää taas sen 500+ euroa ja mennä lääkäriin ja magneettiin, mutta joo... eipä oikein enää nappaa, eikä ole varaakaan. Urheilu on vain urheilua.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy