Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)

Recommended Posts

19 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Hyvä kun tuot asian esiin kun palstalla oli tässä ennen ikäänkuin aukko, kun asioita aina spekuloitiin nuorten juoksijoiden näkökulmasta ja iän merkitystä ihan suoraan vähäteltiin vaikka veteraanikuntoilijoitakin on täällä paljon. Vaikka varmaksi en sano niin voi se silti olla mahdollista että tuloksesi paranee nopeamminkin harjoitusta säätämällä, et kuitenkaan täysin ikäloppu koni ole ja motivaatio tekemiseen on ollut kova. En ole ihan varma mikä kellon lisäksi olisi se muu mittari olisi mikä luotettavasti mittaisi esim. hitaamman solutason adaptaation harjoitusärsykkeen jälkeen. Strategiana myös sellainen määräjuoksu ei ole niin hyvä kun ikää kertyy vaan keho tarvii hieman enemmän sitä taukoa, koska se tarvitsee myös vauhtia ja voimaa, jotka heikkenevät helposti. Ja voihan se olla että tunne näennäisen hitaasta kehityksestä tulee vain juuri hetkellisestä ylikuntoisuudesta kun tehoja on lisätty mukaan kesän tullen. Tällöinhän suomalaisessa juoksussa on perinne, että tulokset alkavat huonontua.

Syitä voi olla tietysti monia, mutta olen myös yrittänyt olla mahdollisimman tarkka treenien ja palautumisen kanssa. Sellainen tuntuma on, että adaptaatioprosessi vain yksinkertaisesti on hitaampi. Eli siinä missä aikaisemmin tarvittiin vaikka 2 harjoitusta, tarvitaan nyt 3 tai enemmän. Lisäksi vielä niin, että en pysty enää ikään kuin "komentamaan" kroppaa, että otapa nyt vastaan tämä juttu ja sopeudu. Kroppa sopeutuu nyt omaan tahtiinsa, eikä siihen voi kaataa yhtään enempää. Tai voi, mutta ei siitä mitään iloa ole.

Eikä tämä ole mitään valittamista, vaan tilanteen toteamista. Ja faktahan on se, että tilanne ei tule tästä ainakaan paranemaan.

Tämän vuoden tavoitteet ovat ikään kuin perustaso, johon sitten vertaan tuloksia tästä eteenpäin age-graded taulukoiden avulla. Jos siis nyt 46-v saavutan vuonna 2020 tietyn tulostason, vuonna 2021 tavoitteena saattaa olla absoluuttisesti mitattuna vaikkapa sama tulos, mutta age-graded se on silti "PR". Mielestäni tämä on ainoa järkevä tapa suhtautua treenaamiseen kun on tullu jo vähintään 40-v mittariin. Poikkeuksena tietysti sellainen joka vasta aloittaa treenit.

• Like 3

Vastapainona kun pitää harjoitustaukoa niin kunto kyllä putoaa ainakin yhtä nopeasti kuin ennenkin. Ja siitä nouseminen vie kuten sanottu taas aikansa. Tästä tulee kierre, ja toiset luovuttavat.

• Like 1

17 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

En viitsi kaapata akillesketjua, joten kysymys @Pasi_P:lle tätä kautta:

"Kaikkea olet varmaan kokeillutkin jo. Mutta  miten esim yhden jalan mave? Yhden jalan 45-asteen selänojennus? 

Mä olen nyt viime aikoina tehnyt minikumppareilla kolmen liikkeen settiä. 1. lonkankoukistaja, 2. lonkan ulkokiertäjät, 3. takareidet. Onko tommoset liikkeet tuttuja?

Varsinkin lonkankoukistajien aktivointi on herättänyt ne eloon. Tosin vielä en osaa sanoa kuinka paljon sillä liikkeellä on yhteyttä takareiden toimintaan. Mutta huoltavana tuntuu toimivan kokonaisvaltaisesti hyvin. En nyt kuvaa niitä tähän, jos ne on sulle peruskauraa."

Kaikkea on tullut kokeiltua, paitsi sitä yhtä. Eli juoksutaukoa 😄

En oikein hahmottanut tuon perusteella vielä millainen treeni on. Löytyykö vaikka youtubesta joku näyte?

Vähän huonosti löytyy ilmaisia klippejä. Tässä lonkan ojennus ilman vastuskuminauhaa. Mutta tuon voi siis tehdä kuminauhan avulla.  On toimiva liike.

https://youtu.be/1sxkKTWlRWg

Tässä muutama  versio lonkan ulkokiertoon.

https://www.youtube.com/watch?v=p8-clfYKPJc

Tässä spordeoravilta hyvä liike lonkankoukistajille. Tuohon on monta versiota, mutta tämä on hyvä juoksunomainen liike, ja onnistuu minikumppoareilla hyvin. Itse teen versiota, jossa roikun rekkitangolla. Lähtöäasennossa kumppari on nilkkojen ympärillä. Vapaa jalka roikkuu alas, ja toinen  jalka on 90 asteen kulmassa. Siitä vedät koukkujalkaa kohti rintakehää, ja painat vapaataa jalkaa alaspäin niin  paljon kuin menee. Palauta koukkujalka takasin 90 asteeseen ei enempää.

https://www.facebook.com/2322231504515751/videos/627881724718354/

Olen rakentanut itselleni näistä kolmen liikkeen setin, joka toimii huoltavana jumppana, tai  lämmittelynä ennen varsinaista punttitreeniä.

Yhden jalan 45 asteen selänojennus. En löytänyt klippiä, mutta liike on sama kuin perus 45 asteen selänojennus, mutta tehdään vaan yhdellä jalalla. Pointit: liike tehdään suoralla selällä ja lantiosaranan liikkeellä. Alaslasku hitaasti -> terävästi ylös. Ota jumppakemppi tempausotteeseen, jolloin saat aktivoitua yläselkää, ja se toimii samalla "vatupassina", (lantion pitää siis pysyä suorassa). Tärähtää takareiteen ainakin mulla jopa paremmin kuin yhden jalan mave.

Yhden jalan maastaveto: https://www.youtube.com/watch?v=ZuaBqDQ6ce4

Itse teen tuota kahvakuulalla. 

• Like 2

45 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Yhden jalan maastaveto: https://www.youtube.com/watch?v=ZuaBqDQ6ce4

Itse teen tuota kahvakuulalla. 

Mulla on pihassa ämpäri täynnä hiekkaa tuota varten 😄

Ja kiitos videoista, aina noista saa ideoita omiin rutiineihin. Varsinkin tuo lonkan ojennus vaikuttaa pätevältä.

• Like 1

TehoTiistain teemana taas tonnit. Sama klassikko taas, eli 5x1000/3'.

En oikein tiennyt mitä vauhtia pitäisi tavoitella. Sellainen fiilis on ollut, että se mun alkuperäinen vdot-arvo (57) on ollut liian kova, ja sitä kautta saatu I-vauhti 3.28 olisi myöskin sitten liian kova. Ajatuksissa oli aloitella jotain 3.30-tonneja ja katsoa miten se homma etenee, ja sitten viimeisellä vedolla piikkarit jalkaan.

Juoksu oli sellaista tasapaksua kyntämistä, eikä hengitys oikein pelittänyt ihan normaalisti. Sama kokemus oli jo Sunnuntain treenissä, liekkö sitten siitepölyt syynä. No eka tonni kuitenkin meni aikaan 3.25 vaikka sykkeet oli melko alhaalla. Vetelin sitten samalla tuntumalla loputkin, ja näin ne meni:

Veto (keskisyke/max.syke)

3.25  155/161

3.25  153/163

3.25  157/164

3.24  158/164

3.20  159/166

Keskiarvo: 3.24 (157/164). Vertailun vuoksi viikko sitten: 3.27 (157/165).

Vauhdit siis paranee ja syke laskee, hyvähyvä! Tosin sykkeet eivät nyt kerro ihan koko totuutta. Keuhkot tekivät töitä tänään enemmän kuin viikko sitten. Mutta niin ne tuntuvat tekevän ihan peruslenkeilläkin. Samapa tuo niin kauan kun vain saa happea tarpeeksi haukottua.

Mutta siis nämä vauhdit. Periaatteessa vauhdit on ihan sopivat, sykkeiden perusteella jopa aavistuksen liian hitaat jos Jack Danielsilta kysyttäisiin. Hänen mukaansahan nätä vo2max-intervalleja pitää tehdä 1-2 pykälää alle maksimin. Mutta sitten taas toisaalta 3.25-intervalleja pitäisi taulukon mukaan vetää 4.46-juoksija, jota en todellakaan ole. 

• Like 5

Mitäs mieltä kansa on tästä mun kotikutoisesta palkkarista? Tuunaisitko?

Raaka-aineet:

• Banaani
  • Omena
  • Kivihedelmä
  • Rasvatonta jugurttia
  • Kaurahiutaleita
  • Hunajaa
  • Puolukoita

Onko ravinteet kohdillaan? Tutustuin myös kaupalliseen tarjontaan, mutta tarjonta oli ylitsepursuavaa ja käsityskyvyn ylittävää. Ideana kai on siis saada reippaasti hiilareita (myös nopeita) ja sitten vähän protskua?

palkkari.thumb.jpg.8de1a62a17d7791b05abf168023546e4.jpg

• Like 3

23 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Raaka-aineet:

• Banaani
  • Omena
  • Kivihedelmä
  • Rasvatonta jugurttia
  • Kaurahiutaleita
  • Hunajaa
  • Puolukoita

Onko ravinteet kohdillaan? Tutustuin myös kaupalliseen tarjontaan, mutta tarjonta oli ylitsepursuavaa ja käsityskyvyn ylittävää. Ideana kai on siis saada reippaasti hiilareita (myös nopeita) ja sitten vähän protskua?

Missä proteiini? 

39 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Raaka-aineet:

• Banaani
  • Omena
  • Kivihedelmä
  • Rasvatonta jugurttia
  • Kaurahiutaleita
  • Hunajaa
  • Puolukoita

Ihan hyvältä kuulostaa. 👍 Ja onhan tuossa jonkin verran proteiinia, jogurtissa noin 4-5g /100g ja kaurahiutaleissa 14g/100g.

9 minuuttia sitten, Tumpelo kirjoitti:

Ei kyllä riitä raavaalle miehelle. 

Ja tuo kaura proteiini ei oo oikeanlaista. Niin ja ne aminohapot.. Paitsi jos vedät kilon sitä jogurttia. 

Ok. eli tuunaisit lisäämällä protskua. Joku valmis protskujauho?

10 minuuttia sitten, sk kirjoitti:

Ihan hyvältä kuulostaa. 👍 Ja onhan tuossa jonkin verran proteiinia, jogurtissa noin 4-5g /100g ja kaurahiutaleissa 14g/100g.

No näin sitä vähän pähkäilin. Määrillä voi tietysti pelata jonkin verran, paitsi ehkä tuon kaurahiutaleen kanssa. Tulee helposti aika jämäkkä palautusjuoma 😄. No lusikkahan oli nytkin mukana.