Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)


Recommended Posts

19 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Sen verran hyvä ilma, että tekisi itsekin mieli kurittaa kehoaan samalla 5x1km treenillä, mutta annetaas kutkutella vielä tovin, niin on nälkäinen ukko radalla sitten!

 

Nämä mun tonnit ei olleet vielä sitä kuritusosastoa. Jos näitä vo2max-vetoja tekee sopivalla teholla, ne tuntuu aika kivoilta. Ainakin siis jo matka on tonni. 1200-1600m vedot alkavat sitten jo ahdistamaan kunnolla, ja tietysti jos puristaa niitä tonneja ihan veren maku suussa. Mutta ei mulla vielä sellaiseen riitä kunto, enkä tiedä onko edes tarpeellista.

 

10-v sitten tuli vedettyä noitakin ihan täysillä, ja kroppa ihan kiltisti vain sopeutui tilanteeseen. Nyt tuntuu siltä, että se ei enää toimi niin. Ei voi siis vain asettaa tavoitetta ja runtata itseään sinne. Tää pappatreenaus on osoittautunut paljon vaikeammaksi kuin ajattelin.

 

Lisäys: selvennyksenä tuohon edelliseen. Näytin siis "aikaisemmassa elämässä" treenaavan siten, että vedin treenejä jollakin tietyllä intensiteetillä, ja sitten myöhemmin noiden vauhtien mukainen kisatulos toteutui. Eli siis "väärin päin". Nykyään yritän selvittää aluksi suorituskyvyn, ja sitten treenata siihen sopivalla teholla, joka sekin tuntuu olevan vähän hankalaa, ainakin toistaiseksi.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1,7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Kävin juoksemassa! 3.22km, 5.41/km, keskisyke 111. Tästä se lähtee!   Yllättävän vähän kunto on laskenut. Ajattelin että syke karkaa paljon korkeammaksi, mutta tuntemuksiin nähden se oli tod

Posted Images

Hienot lenkkisäät jatkuvat! Tiistaina oli mahtavat kelit kentällä, jotain +22, pilvetön ja vain kevyt tuuli. Lihakset tykkää lämmöstä, joten mikäs siinä juostessa. Eilen about sama tilanne, juoksentelin kevyesti jotain 14km siellä täällä, ja tänään n. 12km. Tänään oli jo vähän kylmä, vain +18 ja pilvistä. Piti laittaa jo pitkää paitaa päälle.

 

Minun puolestani voi olla vaikka +35, sen parempi. Talven kylmyyttä ja pimeyttä inhoan, mutta kesät on parhautta.

 

Ja nyt on siis kyse vain ja ainoastaan juoksemisesta. Muuten en tykkää kuumasta, mutta lihakset toimii paremmin lämpimässä. Pieni tukaluus ja ekstrahiki ei haittaa mitään. Eikä liian kuumalla tietenkään voi mitään kisaa oikein vetää kunnolla, koska jäähdytys syö niin paljon jo happea. 

 

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Päivitystä siihen mun pitkän ajan suunnitelmaan (Projekti Ehrnroothia Turpaan).

 

Tavoitteena siis alittaa ennen 50-v joko tonnivitosella 4:30 tai vitosella 16:40. Käytännössä se tarkoittaa tämän kesän jälkeen kolme täyttä kesää tavoitella tuloksia. Numeroina nämä eivät omasta mielestä vaikuta mitenkään mahdottomilta, mutta jos ne heitetään age-graded -laskuriin (49-v) saadaan:

 

1500: 3:53

5000: 14:42

 

Kovia tuloksia! Nyt alkaa jo puntti tutisemaan... Mitä mieltä muuntotaulukoista? Joskus nuorempana kun ne alkoivat vaikuttamaan, suhtauduin sellaiseen touhuun nuivasti. Nyt on ainakin ihan kiva muuntaa tuloksia ja verrata niitä omiin aikaisempiin tuloksiin. Vähintäänkin se on ihan hyvä tapa vertailla eri ikäluokkien tuloksia vaikkapa SAUL:n kisoissa.

 

BTW, mun tämän kesän vitosen tavoite olisi age-graded 16.15. Niin paljon se ikä sitten tilastojen mukaan hidastaa.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Perjantain treeni 8x400/400 @R, eli:

  • Vetojen lukumäärä 8 kpl
  • Vetojen pituus: 400m
  • Palautus: 400m hölkkä
  • Teho: (R)epetition, taulukosta katsoen 77 sekuntia

Toteutus: keskiarvo 75.6, nopein 73, hitain 77. Kaksi viimeistä vedin piikkareilla, joten siinä tuli sitten himpun pidempi palautus ennen tokavikaa vetoa. Palautukset n. 2,5min hölköttely.

 

Tämä oli nyt sitten tähän asti kovin Rep-tehoinen treeni. Volyymia tuli ihan kivat 3200m. Tätä vielä ensi viikolla, sitten nostan 10 vetoon (tai vastaavaan volyymiin). Ja pikkuhiljaa myöskin hivuttelen piikkarivetojen määrää ylös. Tavoitteena olisi vetää esim. 10x200 täysin piikkareilla ennen ekaa 1500m koetta/kisaa.

 

Vauhtia oli taas liikaa, mutta minkäs teet, nämä R-vedot vaan sopii mulle paljon paremmin kuin hitaammat vedot. Mielenkiinnolla odottelen mitä pakara tykkäsi näistä. Huomenna sen näkee aamusta.

 

Viikko alkaa olemaan kohta paketissa, koska tuskin mitään erityistä enää ehtii tapahtua juoksurintamalla. Huomenna vedän aamusta kevyen ja lyhyen, Sunnuntaina vähän pidemmän. Jo nyt osaan sanoa, että treenikuorma on tällä viikolla vähän järkevämpi kuin aikaisemmin, ja se johtuu osittain siitä että vaihdoin päittäin pitkät ja lyhyet vedot. Näin päin se toimii paremmin, eli pitkät vedot alkuviikosta ja lyhyet loppuviikosta. Nämä R-vedot (tai NopeusKestävyys, jos se on tutumpi termi) ovat sillä tavalla salakavalia, että vaikka ne eivät mukamas tunnu paljon missään, ne jumittavat jalat aika tehokkaasti, ja ainakin mulla on vaikeuksia vielä parin välipäivänkin jälkeen tehdä vauhtikestävyyttä. Toisin päin näyttää toimivan paremmin. Mutta senkin näkee lopulta vasta ensi viikon jälkeen.

  • Like 5
Link to post
Share on other sites
tunti sitten, puujalka kirjoitti:

...pitkät vedot alkuviikosta ja lyhyet loppuviikosta

Täähän kuulostaa fiksulta! Jostain syystä ei ole tullut tehtyä koskaan näin päin treenejä. Itsellä sama homma eli r-vetojen jälkeen on jaloista puhti poissa, vaikka muuten pössis olisikin hyvä. Jotenkin vain ajatellut, että pitkiksen jälkeen kuuluu tehdä nopeita vetoja, vaikka sillä tuskin on suurempaa merkitystä miten päin treenit asettelee, kunhan vain kulkee.

Link to post
Share on other sites
34 minuuttia sitten, VPe kirjoitti:

Täähän kuulostaa fiksulta! Jostain syystä ei ole tullut tehtyä koskaan näin päin treenejä. Itsellä sama homma eli r-vetojen jälkeen on jaloista puhti poissa, vaikka muuten pössis olisikin hyvä. Jotenkin vain ajatellut, että pitkiksen jälkeen kuuluu tehdä nopeita vetoja, vaikka sillä tuskin on suurempaa merkitystä miten päin treenit asettelee, kunhan vain kulkee.

 

Joo se idea tuli siitä huomiosta, että yleensä ei ole mitään ongelmia vetää näitä nopeita kakkosia tai vastaavia vaikka heti kovan kestävyystreenin jälkeen, mutta toisin päin... ei niin helppoa.

 

Se jää vielä nähtäväksi miten nämä sitten vaikuttaa viikonlopun treeneihin, pitkikseen jne. mutta epäilen että ei sillä ole isompaa vaikutusta.

 

Edit: ja kyllähän se lukee rivien välistä myös Danielsin kirjassa, siellä suositellaan kisaviikolla alle pidempiä vetoja, ei R/F-vetoja, koska niistä tulee helposti "dead legs".

 

Link to post
Share on other sites

Kilpailukalenteri alkaa jo olemaan valmis. Yrityksiä ei sitten lopulta montaa tule tälle kesälle:

  • 11.6. 1500m Kuusankoski
  • 28.6. 1500m Lohja
  • 6.7. 5000m Mikkeli
  • 23.7. 5000m Vantaa

Kilpailuja ei nyt alkukesästä ole kovin montaa, ja niistäkin vähistä täytyy yrittää löytää piiritason, tai korkeintaan aluetason kisat, että ei tulisi varvatuksi jo tonnivitosella. 

  • Like 7
  • Onnittelut! 1
Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Omatoimisia 800-1500m kisavetoja muutama ? Kesäkuussa kerta viikkoon tjs, niin juhannuksen jälkeen on tatsia?

 

Voisihan sitä sujauttaa vaikka pari kovaa kasia aikakokeena ennen tuota 28.pv kisaa. Eka kisa menee joka tapauksessa penkin alle.

 

Link to post
Share on other sites

En viitsi kaapata akillesketjua, joten kysymys @Pasi_P:lle tätä kautta:

 

"Kaikkea olet varmaan kokeillutkin jo. Mutta  miten esim yhden jalan mave? Yhden jalan 45-asteen selänojennus? 

Mä olen nyt viime aikoina tehnyt minikumppareilla kolmen liikkeen settiä. 1. lonkankoukistaja, 2. lonkan ulkokiertäjät, 3. takareidet. Onko tommoset liikkeet tuttuja?

 

Varsinkin lonkankoukistajien aktivointi on herättänyt ne eloon. Tosin vielä en osaa sanoa kuinka paljon sillä liikkeellä on yhteyttä takareiden toimintaan. Mutta huoltavana tuntuu toimivan kokonaisvaltaisesti hyvin. En nyt kuvaa niitä tähän, jos ne on sulle peruskauraa."

 

Kaikkea on tullut kokeiltua, paitsi sitä yhtä. Eli juoksutaukoa 😄

 

En oikein hahmottanut tuon perusteella vielä millainen treeni on. Löytyykö vaikka youtubesta joku näyte?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jos nyt muutama sana lisää viime viikosta. Kokeilin tosiaankin reipasta kevennystä, ajatuksena vain vetää hyvin kolme varsinaista treeniä ja kaikki muu hölkkäily vain palauttelua. Viime viikkojen keskiarvo on pyörinyt siellä 115 km hujakoilla, joten tuollainen 85 tuntui laiskottelulta.

 

Treenit menivät hyvin, erityisen tyytyväinen olin Tiistain tonneihin. Sunnuntaina ajatuksena oli juosta maksimissaan 1,5 tuntia, mutta kulku oli hyvä ja syke alhaalla, joten naputin sitten vakiorinkini tasan 1.25.

 

Keventelyn ansiosta tuntui siltä, että pakarakin oli vähän parempi. Sunnuntaina se rupesi taas lenkin loppupään alamäissä vittuilemaan, ja hermostuin asiasta sen verran, että päätin lopettaa sen veromisen. Vedin erään melko ison mäen alas todella rohkeasti ja laskettelin n. 30 sek ajan 2.40-vauhdilla. Pakara oli lenkin jälkeen todella kipeä, ehkä kipeämpi kuin koskaan, mutta tänä aamuna yllättävän hyvä. Asiahan on nyt niin, että tässä on kohta kisoja edessä, ja niissä vedetään täysillä. Jos se hajoaa niin sitten hajoaa.

 

Tämä viikko näyttää hyvin samanlaiselta kuin viime viikkokin sillä erotuksella, että en juokse pitkää lenkkiä. Haluan varmistaa että tankit on täynnä viivalla. Voisin myös taas lisätä piikkarimetrejä ja koittaa vetäistä vaikka täyden tonnin huomenna piikkareilla.

  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Olen nyt parin viikon ajan viettänyt aikaa korvat lintassa ja etsinyt itseäni motivaatiokuopasta, ja osittain jo löytänyt. Yksi tekijä on ollut suuri treenimäärä, jota olen mättänyt jo kohta puoli vuotta ilman taukopäiviä, ja silti tuntuu että kehitys on aivan liian hidasta. (Ja älkää nyt väittäkö, että on ollut liikaa treeniä jne jne. - kyllä minulla on mittarit näitä juttuja varten).

 

On siis vain pakko nöyrtyä, ja ottaa huomioon se, että ikä vaikuttaa ihan helvetikseen jo tässä vaiheessa. Tästä eteenpäin täytyy ottaa käyttään age-graided taulukot, ja tavoitella enkkoja sen mukaisesti. En usko, että voin mitenkään tavoittaa tänä kesänä asettamiani tavoitteita, ne vain ovat yksinkertaisesti liian kovat. Ehkä ensi kesänä, kuka tietää. Virhe tuli siinä kohtaa, että oletin kokemukseen perustuen tietyn treenimäärän tuottavan tietyn vasteen. No mutta kun se kroppa ei ole enää sama! 

 

Se oli toisaalta selvää jo puoli vuotta sitten, että tavoitteet iteroituvat kunhan uutta tietoa tulee. Eräänlainen "tieteellinen lähestymistapa". Siispä @Seppo: voitko korjata ketjun aiheeksi:

 

"puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)"

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hyvä kun tuot asian esiin kun palstalla oli tässä ennen ikäänkuin aukko, kun asioita aina spekuloitiin nuorten juoksijoiden näkökulmasta ja iän merkitystä ihan suoraan vähäteltiin vaikka veteraanikuntoilijoitakin on täällä paljon. Vaikka varmaksi en sano niin voi se silti olla mahdollista että tuloksesi paranee nopeamminkin harjoitusta säätämällä, et kuitenkaan täysin ikäloppu koni ole ja motivaatio tekemiseen on ollut kova. En ole ihan varma mikä kellon lisäksi olisi se muu mittari olisi mikä luotettavasti mittaisi esim. hitaamman solutason adaptaation harjoitusärsykkeen jälkeen. Strategiana myös sellainen määräjuoksu ei ole niin hyvä kun ikää kertyy vaan keho tarvii hieman enemmän sitä taukoa, koska se tarvitsee myös vauhtia ja voimaa, jotka heikkenevät helposti. Ja voihan se olla että tunne näennäisen hitaasta kehityksestä tulee vain juuri hetkellisestä ylikuntoisuudesta kun tehoja on lisätty mukaan kesän tullen. Tällöinhän suomalaisessa juoksussa on perinne, että tulokset alkavat huonontua.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   1 member




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy