Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)

Recommended Posts

1 tunti sitten, henok kirjoitti:

Ingebrigtsenin veljekset juoksevat kevyinä päivinä 10 km aamulla ja 10 km iltapäivällä. Meidän tasoisilla juoksijoilla se tarkoittaisi varmaan 2x7 kilometriä tai jotakin. Todella kevyttä siis.

 

Jotain sellaista mietin myös, eli vetäisi vain saman lyhyen kiepin aamuin illoin, tai sitten vain aamulla jos on kovaa treeniä tiedossa seuraavana päivänä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukkuluuuruu ja kikkelis kokkelis! Tänään on tasan vuosi edellisestä lepopäivästä. Vuoteen on mahtunut monen monituista päivää jolloin olisi varmaan pitänyt huilua, mutta näköjään ei tarvii jos ei haluu. Pitäisikö tästä idioottimaisuudesta saada joku palkinto?

 

Jatkossa vastaavia putkia ei enää tule olemaan, koska siirryn syksyllä kahden kauden systeemiin, ja tulen pitämään taukoa juoksusta aina kausien välissä. Mutta hölkytellään nyt vielä muutama kuukausi tässä ennen sitä kun on päästy hyvään putkeen kiinni.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Vielä lisää tuosta "kahden kauden systeemistä", koska ei teitä kuitenkaan kiinnosta, ja siksi se on teille täysin oikein.

 

Kiinnostaa hyvinkin paljon! Tämä päivyrisi on itsessään suoranainen juoksuraamattu. Niin paljon hyviä vinkkejä/linkkejä kirjallisuuteen ja harjoitteluun liittyen + (mikä tärkeintä!) kyseisten viittausten sisällön selväsanainen tiivistäminen ja avaaminen tähän. Kiitos!

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

Kiinnostaa hyvinkin paljon! Tämä päivyrisi on itsessään suoranainen juoksuraamattu. Niin paljon hyviä vinkkejä/linkkejä kirjallisuuteen ja harjoitteluun liittyen + (mikä tärkeintä!) kyseisten viittausten sisällön selväsanainen tiivistäminen ja avaaminen tähän. Kiitos!

 

 

 

Kiitos palautteesta! Tarkoituksenahan minulla on täällä kirjoitella auki näitä treeniajatuksia paljon laajemmin kuin olisi tarpeellista. Tämä on itseäni varten, mutta kiva jos siitä on iloa muillekin. Olen nimittäin huomannut tutkiessani vanhoja päiväkirjamerkintöjä, että pelkät treenimerkinnät eivät oikein riitä ymmärtämään mitä tehtiin ja miksi. Sellainen saattaa tuntua nykyhetkessä vähän tarpeettomalta, mutta kymmenen vuoden päästä se ei tunnu enää alkuunkaan siltä.

 

Tietysti voi olla, että tämä Seppolan foorumi lentää bittitaivaan tuuliin vaikka huomenna, mutta sellaista se on. Täytyy ehkä jossakin välissä vähän selvittää miten saisi nämä turinat talteen omalle koneelle.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväni Ingebrigtseninä. Tänään ensimmäinen nylkkäysvapaan (vrt. @Pexrun:n "raastovapaa" 😄 ) loppukauden päivä. Aamulla verraa 6,5 km (5.50/km) ja päivällä sama 6,5 (5.30/km). Välissä heitin pientä mobilisoivaa joogaa. Vähän on sellainen syntinen olo, eikä oikein tiedä onko lounas ansaittu vai pitäisikö vaikka vähän ruoskia itseä ennen ruumiin ravintoa. 

 

No mutta kyllähän tällainen kevyt päivä on oikeasti tosi kevyt ja kivan tuntuinen. Varmaan aika samoissa luvuissa ajallisestikin kun vellosten hölkät (35-37 min). Kunhan nyt pari viikkoa vedän välipäivä suurin piirtein näin niin näkee mikä on vaikutus. Ensinnäkin, kulkeeko kovat treenit freesimmin ja sitten kakkosprioriteettina onko selkä/perse-osasto vähemmän lukossa.

 

Lisäys: mitä on "nylkkäys"? Se on minun mielestä sellaista helvetin väsynyttä, ja sen takia usein hidasta ja vielä useammin tympeää juoksua. Timanttisen kovaa ja tärkeää kestävyyskauden treeniä siis, mutta esim. aamulenkkien tarkoituksella hitaan letkeä verryttely ei ole nylkkää.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävi tympimään jo ainainen mäkitreeni, joten suuntasin kentälle veivaamaan 200-400m vetoja. Ja hyvä että menin. Harmi että en jo tehnyt tätä aikaisemmin. On se vaan niin paljon kivempaa.

 

Treeninä 3 x (200 + 200 + 400). Palautus sarjan sisällä 200m hölkkä. Palautus sarjojen välissä n. 4 minuuttia. Paperille laitoin vetojen vauhti 37 ja 77 sekuntia, eli Danielsin R-vauhti taulukosta katsottuna.

 

Ensimmäinen sarja meni vähän ihmetellessä, mutta tarkasti 37, 37, 76. Ensimmäisen kakkosen aikana pakaraan pisti ikävästi, mutta sen jälkeen sain juoksun rennommaksi ja perse oli hiljaa loppuverraan asti. Toinen sarja meni jo vähän helpommin 37, 37, 78. Viimeisessä nelosen vedossa kävi jo lihaksistossa tuntumaan, joten näköjään tuli jonkinlainen herpaantuminen. Viimeinen sarja piikkarit jalkaan ja se meni tasaista vauhtia 37, 37, 73. Tunsin itseni hetken ajan Haileksi, koska piikkarit on ne kuuluisat keltaiset Adizerot. Sitten kun laskin, että vauhti on Hailen n. 50km kisavauhtia, korvat laski heti linttaan, pää painui rintaan jne jne.

 

Vaikeinta tässä hommassa on sopivan rytmin löytäminen, koska juoksu ei ole enää hölkkää, mutta ei toisaalta myöskään sprinttiä. Se on edelleen kestävyysjuoksua, ja pitäisi löytää rento lantiosta lähtevä letkeä reggae-rytmi. Kadenssina se on mun jaloilla ja lihaskunnolla n. 200. Sitäkin täytyy kyllä saada alas, lähemmäksi 190. Kyllä se laskee kunhan lihaskunto palailee, ja siihen paras lääke on vetää näitä piikkareilla.

 

Kyllähän se on niin, että näitä olisi pitänyt aloittaa veivaamaan jo aikaisemmin. Mäkivedot on tietysti tosi kivoja ja hyödyllisiä, mutta vasta kello paljastaa armottomasti missä mennään. Tähän R-tehoon on nyt saatava taloudellisuutta, eikä se onnistu kipuamalla mäkiä. Toisaalta kaikkihan tässä on vähän myöhässä Helmi-Maaliskuun sairastelun takia. Niin missä mennään? R-vauhdit tuntuvat aika kovilta, mutta mahtavilta. Lihakset suorastaan huutavat, että tätä lisää kiitos. No seuraavan kerran on sitä luvassa jo Perjantaina CV-vetojen päätteeksi.

 

Yhteensä tänään juoksentelua n. 16 km (6,5+9,5).

 

 

PS. huomenna ja ylihuomenna on kyllä pakko juosta enemmän kuin eilen. En tänään meinannut päästä sängystä kun selkä oli taas muka niin kauhian kipiä. Ei sovi mulle norjan vellosten hiiviskely, vaan on pakko saada ajallisesti enemmän kuin reilu tunti päivässä. Niillä juipeilla kun ei ole riesanaan tällaista hiton selkärankareumaa. Pitäisi varmaan liikkua 16h päivässä että selkä pysyisi tyytyväisenä. Tai sitten saada joku kunnon hevoskuuri jolla peittäisi selän kipuilun.

  • Like 8
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on Tiistai tehopäivä, niin Keskiviikko on kulkupäivä (thanks @NORDMAN tästä jossakin toisessa ketjussa). Tämä on nyt huomattu niin monta kertaa, että ei voi olla enää sattumaa. Tehopäivän jälkeen kulkee. Mutta ne tehot eivät ole mitä hyvänsä, vaan nimenomaan voimaa ja hermotusta ärsyttävää tehoa. Mäkivetoja, lyhyitä ratavetoja, tai vaikka kova punttis.

 

Eilen tuli vedeltyä niitä kakkosia ja nelosia, ja erityisesti nelosen vedot tuntuivat kehittäviltä. Taisinkin jo hehkuttaa sitä eilen. No tänään sitten tunsin jo heti ensi askelilta, että on uusi vaihde silmässä. Voiko yksi ainoa harjoitus kehittää niin paljon hapenottoa? En tiedä, mutta huomasin jossakin vaiheessa, että hengitys oli kevyttä pintahengitystä vaikka vauhdit 4.40. Sitten 4.30, 4.20, 4.10.... Lopussa vähän alle 4 min ja kevyesti kulki.

 

@NORDMAN:n jutun mukaan huomenna olisi sitten kestopäivä ja sitten taas kolmen päivän sykli alkaisi alusta (btw tällaista "viikkoa" on ehdottanut myös Tinman). Mutta taidan pitää huomenna kuitenkin kevyen tankkauspäivän. Perjantaina pitäisi taas jaksaa vääntää jotakin radalla.

 

 

Muuten tämän päiväkirjan ylläpito on käynyt jo vähän tympimään. Luultavasti siirryn enemmän viikkotason päivittämiseen, ja kirjaan ehkä joitakin satunnaisia tapahtumia jos siltä tuntuu. On vähän sellainen fiilis, että olen jo sanonut kaiken sanottavani ja lukijat ovat kommentoineet kaikki kommenttinsa. Eiköhän se ole jo tullut selväksi että siellä se juoksentelee 😄.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy