Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)

Recommended Posts

1 tunti sitten, ruiskarhu kirjoitti:

 

Tarkoittanee % HRR (Heart Rate Reserve). Ovat harjoitusintensiteetin määrityksessä tuota käyttäneet Karvosen kanssa aiheeseen liittyvässä kirjallisuudessa ja tutkimuksissa.

 

Jaa no sitten ei mene ehkä läpi. 

 

Ja tässä siis se juttu johon viittasin: https://yle.fi/uutiset/3-11271036

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, puujalka kirjoitti:

 

Jaa no sitten ei mene ehkä läpi. 

 

Ja tässä siis se juttu johon viittasin: https://yle.fi/uutiset/3-11271036

 

 

Jeh. Toki luin jutun. Aika vaikeaa on tehdä 3. kohdan yli 60 minuutin intensiivisiä treenejä liian usein tai ollenkaan, jos noudattaa edellisen kohdan < 60 % HRR maltilla treenaamista aina. Luulen, että juttu ei aivan vastaa sitä, mitä asiantuntija on puhunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinänsä kovaa reenaaminen 50+ iäs ei oo sen työlläämpää,mut palautuminen kestää jo huomattavasti pitempään. Ja tietenkin 20_30 iäs voi mennä tosi kovaa. Vaikka monet maratoonarit juoksee kovaa 30v +...😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivän treeni: Kongi perseessä 10 minuuttia. (Ja siihen päälle 16km kevyttä juoksua, 6+10).

 

Tarvitseeko tuota treeniä muka avata? 😄

 

No, pitkästä aikaa uskallan sanoa, että näihin mun jo neljättä kuukautta jatkuneisiin pakaravaivoihin on näkyvissä jonkinlainen toivon kipinä. En nyt vielä pompi riemusta, mutta tänään koin jonkinlaisen ahaa-elämyksen. Vaivahan on siis se sama, joka oirehti aluksi lonkassa, sittemmin nilkassa ja takareidessä. Sairastuneet lihakset löytyvät pakarasta, tarkemmin sanoen Gluteus minumus/medius, en osaa sanoa kumpi vai molemmat. Sieltä pakaran yläosasta, se "pitsaslaissi" lonkan yläpuolella. Sinne kun laittaa painetta esim. tennispallolla, niin a vot, kyllä tietää laittaneensa.

 

spot-06-gluteus-medius-referral-l.thumb.jpg.f5614faa936b23332b580bfcd9c824a7.jpg

 

En vain ole koskaan oikein osannut sitä hierontaa, mutta löysin googlailemalla aika perusteellisen oloisen sivuston nimeltään Painscience. Sieltä löytämieni ohjeiden mukaan sain avattua sitä pakaraa koiran lelulla ("Kongi") sen verran, että ensimmäisen kerran sitten Joulukuun tuli sellainen fiilis, että ehkä tässä on nyt jotakin.

 

Tässä ohjeita: https://www.painscience.com/articles/spot-06-gluteus-medius.php

 

  • Like 6
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkipäivä.

 

Tällä kertaa taas sama mäki, n. 100m jyrkkä mäki, juoksu hitaita pomppuja korostetulla jalan nostolla ja perusteellisella ponnistuksella. Pohkeiden ja lonkankoukistajien täsmätreeni. Hölkkää alhaalla. Viisi toistoa.

 

Nyt jätin stridet väliin, katsotaan mitä jalat tykkää tästä ratkaisusta huomenna.

 

Päivän juoksut yhteensä n. 17 km (6+11).

 

Maaliskuun juoksut yhteensä 467 km, eli paluu raiteille Helmikuun flunssan jälkeen. Nyt tosin määrät tulevat laskemaan tästä lähtien (tosin ei paljon, koska iskiaspaska pysyy parhaiten aisoissa kun ei lepäile liikoja).

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, kruuki kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: oletko koskaan tehnyt ohjelmia muille/ollut jossain seurojen harrastustoiminnassa mukana? Kiinnostavaa luettavaa päiväkirjasi, tsemppiä harjoituksiin!

 

Olen ollut kyllä seuratoiminnassa mukana (olen nytkin), mutta aika passiivisesti, lähinnä koska pitää olla jos meinaa joskus kisata. Nuorempana myös viestijoukkueissa jne.

 

Joskus on vilahtanut mielen perukoilla myös jonkun valmennuskurssin suorittaminen, mutta olen sen siirtänyt vikkelästi pois mielestä. 

 

Kiitos, ja tsempit myös itsellesi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään välipäivä juoksusta, koska ulkona oli vähän ikävä ilma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

....ja paskat, normipäivä 16,5 km (6,5 + 10).

  • Like 3
  • Haha 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

NextGen AlphaFly HyperSpring10% eli köyhän miehen ihmekengät.

 

Tänään taas mäkitreeni, samassa mäessä kuin viimeeksi, samat toistot (5), mutta nyt alusta alkaen hyvällä voimantuotolla. Eteneminen siis erittäin hidasta, lähes paikallaan polkemista, jossa tuntuma on enemmänkin juoksua ylöspäin kuin eteenpäin. Voimakas lonkankoukistajien työ ja perusteellinen, jousimainen ponnistus mäestä päkiöillä. Tein loppuun myös straideja, kiitos @VPe vinkistä. Tuntuma oli kuin olisi lentoon lähtenyt.

 

Ja sama jatkui myös loppuverrassa. Aivan kuin joku olisi asentanut jalkoihin pienet jouset. Voisin kuvitella, että tuntuma on kutakuinkin sama kuin Niken ihmekengissä. Mutta tämä onkin täysin ilmaista!

 

En oikein keksi mitään syytä miksi tällaisia mäkipomppuja ei kannattaisi tehdä vaikka ympäri vuoden, vaikka yksi kevyt ylläpitotreeni viikossa. Jotakin erityistä se tekee juoksulle. Kokeilkaa jos ette usko.

 

Tänään juoksu yhteensä 17,5km (6,5+11).

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy