Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)

Recommended Posts

Totutellen liikkeelle tietenkin, mutta totuttelunkin voi tehdä neljän sarjoilla niin ei jumita. On vähän lussua toimintaa aluksi, mutta terhakoituu parissa viikossa kehittävään suuntaan. Omalla kohdalla maks painot joilla neloset tein kasvoivat 30kg kevään aikana, eikä tehty kuin 1-1,5kertaa viikossa. Hermoston pitää saada palautua noin maksimaalisista nostoista, vaikkei sitä äkkinäinen uskoisi kun ei se jälkeenpäin ja hommaan tottuneena missään tunnu, piristää vaan :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuuttia sitten, koskejo kirjoitti:

Totutellen liikkeelle tietenkin, mutta totuttelunkin voi tehdä neljän sarjoilla niin ei jumita. On vähän lussua toimintaa aluksi, mutta terhakoituu parissa viikossa kehittävään suuntaan. Omalla kohdalla maks painot joilla neloset tein kasvoivat 30kg kevään aikana, eikä tehty kuin 1-1,5kertaa viikossa. Hermoston pitää saada palautua noin maksimaalisista nostoista, vaikkei sitä äkkinäinen uskoisi kun ei se jälkeenpäin ja hommaan tottuneena missään tunnu, piristää vaan 🙂

 

Mahtavaa, kiitos! Tuota olen yrittänyt pähkäillä ja kysellä ympäriinsä aikaisemmin, eli miksi ei voisi aloittaa suoraan lyhyillä sarjoilla. Eihän painojen todellakaan tarvitse aluksi olla persettärepivän kovia.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse koin nuo pudotushypyt (voi kai sen saman vaikutuksen saada esim näin laulun kera https://www.youtube.com/watch?v=_MO9B2jLOgw) vähintäin yhtä tärkeiksi juoksijalle, joka haluaa päästä radalla helposti kohtuu lujaa ja taloudellisesti. Askelpituus, jalkaterän ja nilkan seudun tehokkuus, polven ympäristön boosti ym triviaali...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuuttia sitten, koskejo kirjoitti:

Itse koin nuo pudotushypyt (voi kai sen saman vaikutuksen saada esim näin laulun kera https://www.youtube.com/watch?v=_MO9B2jLOgw) vähintäin yhtä tärkeiksi juoksijalle, joka haluaa päästä radalla helposti kohtuu lujaa ja taloudellisesti. Askelpituus, jalkaterän ja nilkan seudun tehokkuus, polven ympäristön boosti ym triviaali...

 

Yritin etsiä niitä JH:n juttua foorumilta, mutta en nyt ainakaan äkkiseltään löytänyt. Siis pompitaanko sinne boksin päälle aluksi, vai miten? Sitten tullaan alas about suorilla jaloilla, päkiöille?

 

Varmaan vähän sama efekti kuin tietyillä drilleillä, esim. "ankle bounce" tässä:

 

 

Tuo video on muutenkin aika hyvä. Teen osan noista punttipäivänä. Perussettini on punttipäivänä:

 

- n. 45 min juoksua alle

- Drillejä

- Lyhyitä vetoja

- Mave, core

 

Nyt tosin tuo Mave on ruvennut tökkimään (tai siis oikeastaan juoksu Maven jälkeisinä päivinä), mutta koitan aloittaa sen nyt sillä tavalla, että sarjat on lyhyitä, mutta painot sitten kasvavat kevään mittaan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatat itsesi jollain konstin laatikon päälle. Se sieltä pudottautuminen, pudotuksen vastaanottaminen päkiöillä, suorahkoilla jaloilla ja siitä välitön kumipallovastapomppu on se työvaihe. Itse jatkoin aina masaisoturina jonkun 5 hypähdystä siitä heti perään nii se oli siinä.

JH pomppasi vain sen yhden kimmahduksen. No mullahan tulehtuikin sitten akilles 🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuuttia sitten, koskejo kirjoitti:

Saatat itsesi jollain konstin laatikon päälle. Se sieltä pudottautuminen, pudotuksen vastaanottaminen päkiöillä, suorahkoilla jaloilla ja siitä välitön kumipallovastapomppu on se työvaihe. Itse jatkoin aina masaisoturina jonkun 5 hypähdystä siitä heti perään nii se oli siinä

 

Täytyypä ottaa taas mukaan drillisarjaan noita päkiäpomppuja. Mulla oli noita jonkun verran, mutta nekin jäi kun reväytin toisen jalan säären... Tää on tämmöstä vielä toistaseksi kun ei ole oppinut näitä uusia rajoja.:sick0010:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paras juoksukenkä, jaloilla äänestettynä.

 

Katselin hieman vuoden tilastoja, ja reilun 2000km juoksentelun jälkeen voittajaksi on selviytynyt karvalakkien karvalakki, eli Nike Pegasus. Mulla on nyt kierrossa viisi eri kenkämallia, ja valitsen kengät jalkaan aina täysin fiiliksen mukaan. Pegasuksilla on tullut kilsoista yli neljäsosa, eli päälle 500km. Onkin jo aika tilailla netistä uusia Pegasuksia, vaikka useampi pari samaa hyväksi todettua mallia (35).

 

Sitten täysin toiseen asiaan.

 

Huomasin mielenkiintoisen jutun kun hölköttelin aamulenkkiä. Aloitin taas supervarovasti, kuten joka ikinen aamu, puhutaan siis n. 6.30 eka kilsa. Yleensä parin-kolmen kilsan jälkeen paikat aukenee, mutta ei tällä kertaa. Oli muka niin väsy ja jumi. Sitten jostakin omituisesta mielenliikkeestä johtuen nostin vähän tahtia, karvan alle 5 min/km, ja juoksu alkoi tuntumaan todella hyvälle, siis tuli ihan sellainen fyysinen tunne jalkoihin, että juuri tätä ne kaipasivat. Lopputulos: erittäin onnistunut palauttava harjoitus.

 

Mitä tästä on pääteltävä? Ehkä sitä, että palauttavalla pitää myös käyttää lihaksistoa jonkin verran, eli ei se pelkkä tököttäminen aina riitä. Eilen pitkällä lenkillä nostin kuitenkin vauhdit viimeisen 5-6 kilsan aikana n. 4.30-tasolle, joka rasitti lihaksistoa aika tavalla. Tänä aamuna palauttelu eilisestä vaati sen, että otetaan käyttöön vähän enemmän paukkuja. Tietenkin edelleen hyvin kevyesti ja rennosti, ja lyhyen aikaa.

 

Vanhakin oppii! Eli jatkossa täytyy vähän tunnustella myös palauttavilla lenkeillä jos vaikka maistuisi kevyt nosto lopussa.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas pientä Saucony kitkatossujen sisäänajoa. Rehellisyyden nimessä on todettava, että en tykkää juosta niillä, ainakaan toistaiseksi. Mutta tänään oli taas sellainen upottava sohjo, että mielummin vähän kökkö kenkä kuin märät jalat ja lipsuminen.

 

Hyvää kengissä:

- Pito on parempi kuin normitossuissa

- Pitää hyvin myös kosteutta

- Lämpimät

 

Huonoa:

- "Lankkumainen" tuntuma, eli ei rullaa hyvin

- Matala droppi (5mm) ei oikein toimi minulla

 

Mutta hei, kohta alkaa jo valo lisääntymään ja tiet on kunnossa jo neljän kuukauden kuluttua!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivän toiset tanhut kylillä. Vauhtileikittelyä + drillit + stridet + punttis.

 

Vauhtileikittely meni tälläkin kertaa hyvinkin tasavauhtiseksi. Pyörätiet olivat vaarallisen liukkaita, joten hyppäsin sitten autotielle tukkirekkojen sekaan. Tuli sellainen olo siellä, että parempi pistellä reippaammin että pääsisi poiskin joskus. Parin lämmittelykilsan (n. 5min/km) jälkeen kiristelin tahtia n. "steady state"-tehoille, jota sitten naksuttelin menemään vajaat puoli tuntia. Mahtava huomata, että aerobinen kunto on kehittynyt taas uudelle tasolle. Ei se nyt sinänsä näkynyt sykkeissä ja vauhdeissa (n. 4.20/145) mutta tuntuma oli freesi! Siis tuotahan veteli jo ihan mielikseen ja keuhkotuuletus oli aika maltillinen, mutta kevyellä viikolla piti lopettaa aika lyhyeen.

 

Keskuksen urheiluhalilla sitten erilaisia drillejä, mm. varovasti näitä jo esillä olleita "ankle bounce", eli päkiäpomppuja. Varovasti, että ei tule papparaisen pohkeet pipiksi. Drillien päälle ruskoja juoksusuoralla ja sitten päälle vielä Mavet ja lankut. Mavet ihan höpöhöpöä, 3x4x60, mutta en todellakaan halunnut reväyttää pakkia nyt kun se pysyy jo aika hyvin kasassa.

 

Kelit on nyt saavuttaneet perseilyn lakipisteen. En tiedä miten tästä eteenpäin, varmaan pitäisi mennä motarille juoksemaan? No seuraavat pari päivää nyt on vain kevyitä jaloitteluja, jotka voi raahustaa vaikka kumppareissa, mutta viikonlopuksi pitää keksiä jotakin muuta. Se mun 2km pyörätienpätkäkin on ihan jäistä sohjoa!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alan olemaan jo aika hyvissä väleissä kitkatossujen kanssa. Varsinkin tänä aamuna, kun alusta oli semipehmeää muhjua, kenkien lankkumaisuus ei häirinnyt, ja ajoittain pääsin jo ihan rentoon rytmiin. Täytyy vähän miettiä vetäisikö aamupäivän lenkin muhjussa vai suunnistaisiko autolla kylille, josko siellä olisi vaikka aurattu (ja hiekoitettu) pyörätiet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   3 members

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy