Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)

Recommended Posts

Päivän toisena treeninä kevyesti kiihtyvä kymppi n. 56 min. Paras kakkoslenkki tähän asti. Aloitus todella varovainen, mutta lopussa oli todella kevyttä meno ja olisi tehnyt mieli juosta enemmän ja kovempaa.

 

Tuplien tuominen mukaan palettiin on hauskaa, se on kuin aloittaisi lenkkeilyä uudestaan. Mulla on nyt siis täysin selkäytimessä aamulenkit, ja sitten otan päälle pikkuhiljaa ikään kuin uutena harrastuksena vielä näitä iltapäivälenkkejä. Nämä ovat vielä täysin kirjaimellisesti kuin eri maailmasta jos pääsee valoisaan aikaan liikkeelle. Voi katsella maisemia. Tuskin edes muistin millaista se on! Pari nyt alkuunsa, sitten kolme, sitten neljä jne. Täysin suositusten mukaista! Pari-kolme hikilenkkiä viikossa! 😄

 

  • Like 7
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjataan vielä melko tyypillinen tuplapäivän ruokalista:

 

Aamupala treenin jälkeen:

- Kaurapuuroa iso läjä, sis. puolukoita, pähkinöitä

- Neljä ruisleipäpalaa, päällä voita, kalkkunaa, juustoa, tomaattia

- Banaani

 

Lounas:

- Perunoita, broileria

- Iso salaatti

- Pari näkkäriä

 

Välipalat: porkkanoita, banaaneja, 150g kuivattuja mangoja

 

Päivällinen:

- Iso broilerisalaatti

- Sama puuro kuin aamulla

- Näkkäreitä

- Jugurttia

 

Illalla syön varmaan vielä banaaneja ja kananmunan jos muistan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevyen päivän aamukietaisu, n. kasi tosi kevyesti (5.36/110). Eilinen painoi takareisissä. Päivällä hierontaan, joten loppupäivä sitten lepoa. Olen muuten ottanut aina täysin annettuna sen, että hierontapäivänä ei voisi enää juosta. Miksi ei voisi? Eiköhän tämä suositus mene vähän samaan koriin kuin sekin, että pari kertaa viikossa juoksua on jo ihan tarpeeksi. Eli ei koske aktiivisesti harrastavia.

 

Päivän ensimmäisenä lenkkeilijänä on muuten kiva paistatella Stravan listoilla top vitosessa, ennen Pexin puolimarkkuja ja muiden hurjien työmatkoja. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Olen muuten ottanut aina täysin annettuna sen, että hierontapäivänä ei voisi enää juosta. Miksi ei voisi?

Juokse jos siltä tuntuu! Voidaan tosin ajatella, että reipas hieronta on jo päivän toinen treeni esim. hermolihas-järjestelmälle ja myös lihassolutasolla.

 

Tästäpä tulikin mieleen tarina sieltä kaukaa, sorry taas. Yli 50-v. ok-tason keilaaja halusi testata hieronnan vaikutusta heittosuoritukseen. Muutama tunti ennen hupikisaa hierottiin normaalisti (yritin kyllä ehdottaa toisenlaista lähestymistä) ja sitten testaamaan. Seuraavalla kerralla herra keroi, että koordinaatio oli ihan sekaisin, heitosta puuttui herkkyys ja rännikin oli paukkunut pari kertaa...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuuttia sitten, joukor kirjoitti:

 

Komppaan edellistä. Pari kertaa olen koivet hierottanut ja kummallakin kerralla jalat oli tosi väsyneet eikä iltalenkistä tullut kuin vihaseks. 

 

Vaan eihän se hieronta tokikaan kaikille samalla tavalla vaikuta. 

 

Joo no eipä mulla mitään intohimoa sinänsä ole juosta enää sen jälkeen, kunhan pysähdyin miettimään, että miksi automaattisesti ajattelin ettei hieronnan jälkeen yksinkertaisesti voi juosta. Mielummin vaikka sitten vedän pidemmän pätkän aamulla ennen hierontaa ja pötköttelen illalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miekii teen hierontapäivän lenkin aamulla. Tosin melkein kaikki muutkin lenkit🙃 Kesällä 200km kenialaisviikolla lähdin keskiviikon toiselle lenkille illalla suoraan hierojan pöydältä ja 18km meni kyllä helkutin mukavasti vähän yli vitosen keskarilla.

 

Mutta kuten veli @Pottonen totesi hieronta omalla tavallaan rentouttavan tavoitteen lisäksi myös rasittaa lihas/hermoratasysteemejä.  Oikeanlainen käsittely oikeassa kohdassa on aina  syytä miettiä asiakkaan tarpeiden ja tavotteiden mukaan erikseen.

 

Omista asiakkaistani tulevan viikonlopun kisoihin tähtäävät kilpaurheilijat/-kuntoilijat varaavat ajan yleensä joko maanantaille tai tiistaille jolloin uskaltaa tehdä tarvittaessa voimakkaammankin käsittelyn. Esim. eilen illalla kävi ampumahiihtäjäpariskunta jotka kisaavat Kontiolahdella lauantaina. Molemmat olivat viime lauantaina juosseet polkukisan ja nyt oli hyvä hetki tehdä melko voimakas käsittely vielä. Polkunousuista tulleet jalkajumit saatiin rennommiksi mutta hyvin ehtii lihaksisto palautua  lauantaille seuraavaan hyvin erityyppiseen kisaan suksilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Olen muuten ottanut aina täysin annettuna sen, että hierontapäivänä ei voisi enää juosta. Miksi ei voisi? Eiköhän tämä suositus mene vähän samaan koriin kuin sekin, että pari kertaa viikossa juoksua on jo ihan tarpeeksi. Eli ei koske aktiivisesti harrastavia.

Mielestäni paras ohje, eli siis itselle sopivin/mieluisin, minkä olen itse kuullut hierojalta on tämä: hieronta vastaa yhtä harjoitusta. Itse kyllä ajellut hieronnasta vaikkapa 30min siitä suoraan pyörällä kotiin eikä ole tuntunut kyllä erityisen huonolle idealle. 

 

Mielestäni paras systeemi on ottaa hieronta kevyenä päivänä, jolloin aamupäivällä joku setti, voi olla raskaampikin ja sitten illalla vain hieronta ja korkeintaan joku tosi hissutteleva palauttava harjoite. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13.11.2019 at 06.25, puujalka kirjoitti:

Kevyen päivän aamukietaisu, n. kasi tosi kevyesti (5.36/110). Eilinen painoi takareisissä. Päivällä hierontaan, joten loppupäivä sitten lepoa. Olen muuten ottanut aina täysin annettuna sen, että hierontapäivänä ei voisi enää juosta. Miksi ei voisi? Eiköhän tämä suositus mene vähän samaan koriin kuin sekin, että pari kertaa viikossa juoksua on jo ihan tarpeeksi. Eli ei koske aktiivisesti harrastavia.

 

Itse olen aina juossut hieronnan jälkeen illalla silloin harvoin kun olen hieronnassa käynyt ja hyvin on toiminut.

 

En ehkä mitään kovaa treeniä lähtisi tekemään, mutta palauttavan vauhdin lenkit ovat toimineet hyvin. 

 

Varmaan aika yksilöllisiä juttuja, mutta näin kuntotason hölkkääjän tasolla en näkisi estettä juoksemiselle samana päivänä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään taas salipäivä. Pohjille reilu kasi verraa ulkona, ja sitten juoksusuoralla nopeutta ja koordinaatiota koneeseen erilaisten drillien muodossa. Päälle sitten keskivartalotreenit. Mavet piti nyt jättää koska takareidet ja pakarat olivat jo valmiiksi niin soseena. Huomenna pitäisi kuitenkin taas juosta reilut 20km.

 

Aloitin myös totuttamaan koipia piikkareihin. Tästä lähtien kun käyn salilla, sipaisen parit vedot piikkareilla juoksusuoralla. Siitä se lähtee.

 

piikkarit.thumb.jpg.9146aee315e76de1de736e5feb8c74da.jpg

 

Adizero Cadencet on pitkille matkoille tarkoitetut piikkarit, joten ne on aika lempeät pohkeille.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perjantai on määräpäivä. Päivän ensimmäinen annos n. 16 km. Eilinen tuntui pohkeissa ja vähän kaikkialla. Iltapäivällä täytyy vielä vetäistä joku lyhyempi jaloittelu.

 

 

11 tuntia sitten, koskejo kirjoitti:

On ne komeet!👀

 

On, ja hyvät jalassa. Nämähän ovat ne kuuluisat kengät, joilla Haile hölkötteli alle 27 min kymppejä. Pitäisi siis olla riittävän nopeat eläkeläiskisoihinkin.

 

Edit: tarkemmin kun mietin, en ole varma juoksiko Haile näillä koskaan alle 27 radalla. Siihen aikaan (2008-2009) hän oli jo siirtynyt tielle.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mystisiä välillä nämä hölkän salaisuudet. Aamulla vedin kuitenkin suhteellisen rasittavan kymppimailisen, ja olin varma, että nyt iltapäivällä ei kulje. Mitä vielä! Alussa polven kärkiin koski, mutta ne lämpenivät kun hölkkäilin hitaasti ja sitten ei tuntunut enää löytyvän jarrua. Onneksi juoksin vain lyhyen n. 6km pyrähdyksen, että ei tulisi liian kova kuormitus tälle päivälle (hah, aivan kuin se ei olisi sitä nytkin). Jos olisin kaavaillut 10-12 km, se olisi takuulla mennyt samalla ravilla.

 

No juoksu rullasi kuin nuorella hirvellä, kellotinpa niinkin kevyen kilsan kuin 4.42/127. Hengitys täysin kevyttä PK:ta, sykkeetkin alhaalla, koko lenkki 5.16/116. Lopussa juoksin n. maravahtia. Mitä kummaa on tekeillä? Pessimisti sanoisi, että haistaa jo langan käryävän. Täytyy ottaa huomenna kevyt aamukasi supervarovasti, täysin liioitellen, ja sitten vielä Sunnuntaina pitkis normaalia kevyemmin ja jättää mäkirietastelut tekemättä.

 

Koko päivän saldo n. 22 km.

  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy