Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)

Recommended Posts

Päiväkirjojen penkominen jatkuu. Toukokuussa 2010 oli hyvä treeniputki, vajaat 500 km, jonka jälkeen penkin alle mennyt Tukholman maraton. Sitten oli vielä pari hyvää viikkoa, ja hyvä maantiekisa Sipoossa. Sitten vain hommat hiipuivat, mutta mitään selitystä en oikein asialle löydä. Tästä oppitunti: kannattaa kirjata ylös asioita vaikka ei nappaisi pätkääkään. Jos ei muuta, niin edes se että ei nappaa. Se helpottaa sitten vuosien päästä kun yrittää saada selvää treeneistä. Päiväkirjaan kannattaa siis merkitä fiilikset, kolotukset jne. vaikka se tuntuisi turhaltakin.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuuttia sitten, joukor kirjoitti:

 

Ilman ”paperitöitä” ei duuni vaan ole valmis 😄

 

Kyllä se näin on.

 

Ja "päiväkirjalla" en tarkoita Sepon foorumia, koska (kaikki kunnia ja kiitos Sepolle) mitä hyvänsä voi tapahtua. Tämäkin foorumi on vaihtanut alustaa lukuisia kertoja ja menetin omat blogimerkintäni (omaa laiskuuttani). Mitä hyvänsä voi tapahtua. Mullakin on siis varsinaiset päiväkirjat koneella, ja vieläpä sellaisessa muodossa että se on riippumaton nettipalveluista. Kymmenen vuotta on niin pitkä aika, että nämä nettipalvelut menevät ympäri moneen kertaan.

 

Olen nyt siirtämässä 2005-2011 logit uudelle alustalle johon kirjailen näitä nykyisiä. Käytän työpöytäsovellusta nimeltä SportsTracker. Systeemi ei paljon eroa ruutuvihkosta, mutta pystyn pienellä jumpalla siirtämään vanhat logit (RunLog) tuohon uuteen. Tietysti jos kaikki olisi ruutuvihkoissa, ei olisi mitään siirtelyä.

 

Vielä selkokielellä: pidän näitä Stravoja, Garmin Connecteja sun muita täysin väliaikaisina tietovarastoina. Ne tulevat katoamaan, ja kaikki tieto niistä häviää kuin pieru saharaan. Siksi se varsinainen päiväkirja on koneella jota pidän itse yllä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

varsinainen päiväkirja on koneella jota pidän itse yllä.

 

Pilvipalveluiden olemassaolo on tosiaan syytä kyseenalaistaa. Esimerkkinä vaikkapa ilmainen kuvapalvelu, joka sitten eräänä yönä päättikin muuttua maksulliseksi. Samalla kaikki eri yhteyksissä julkaistut kuvat muuttuivat harmaiksi. 

 

Olen jo 2005 alkaen käyttänyt Sport Trackin 2. Xx versiota. Harjoitusdata Garmin connectin kautta aina ensin omalle koneelle, samalla Garmin connectiin. Näin omalla koneella on pari backuppia. Kumpikin onalla kovalevyllä 

 

Noita tekemättömiä muistiinpanoja toki myös minä olen kaivannut, ( en siis ole niitä tehnyt ) kun pelkkä numeerinen statistiikka ei anna vastausta kysymkseen : Miksi ? 

 

Useana vuotena samalla maraohjelmalla treenaten tuokset kuitenkin ovat vaihdelleet välillä 3:21 - 3:59. Olisinpa vaan joka lenkin jälkeen jaksanut kirjata ylös tuntemukset, niin ( ehkä ) olisin fiksumpi ? 

 

Toisaalta, ne omat jutut pitäisi myös jaksaa lukea ja oivaltaa sanoma. ☝️

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikon yhteenveto:

 

Ma: A: 6.11 km kevyt, I: lepo

Ti: A: 2km vr + 5 km TV-reipas + 2km vr, I: 9.69 km kevyt

Ke: A: 7.98 km kevyt, I: lepo

To: A: 8.34 km kevyt + nopeus/koordinaatio + voima, I: lepo (hieronta)

Pe: A: 10.65 km kevyt, I: 7.91 km kevyt

La: A: 6.14 km kevyt, I :lepo

Su: 21.4 km kevyt, I: lepo

 

Yht. 87.2 km n. 5.28/km.

 

Ei mitään ihmeempää mainittavaa. Ihan perusviikko. En ole erikseen maininnut ruskoja, koska vetelen niitä sinne tänne fiiliksen mukaan. Voimaa ja muita oheisjuttuja pitäisi kai tehdä enemmän, tämä on nyt mennyt aika tasapaksuksi junnaamiseksi. Toistaiseksi kuitenkin on sellainen fiilis, että se toimii.

 

Juoksumäärät on nyt siis tasolla n. 8h/viikko, matkaa tavoitteeseen n. 11h/viikko siis vielä jonkin verran. Näillä vauhdeilla pitkä lenkki rupeaa olemaan jo aika tapissaan, joten lähinnä sitten jatkan noiden peruslenkkien parissa ja jäädytän pitkät 23-24 tasolle. Siinä junnataan niin pitkään kunnes se alkaa sujumaan reilusti alle 2h, mielellään 1h 45min ennen kun lisään pituutta.

 

Jos tästä nyt äkkiseltään laskee, niin tämän kauden kilsatavoite 120 km/viikko on vähän kiikun kaakun. Vauhtien pitäisi lisääntyä vielä aika reippaasti. Katsotaan. Eipä tässä ole mikään kiire. Mutta kyllä määriä voi nostella ainakin sinne 100 km tasolle jopa näillä vauhdeilla. Vanhojen päiväkirjojen perusteella n. 11h viikossa toteutui tasolla 130km n. 5 min/km. 

 

Ensi viikolla kevyt viikko, n. 55-60 km.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kevyttä palauttelua n. 35 min. Näillä näkymin huomenna varmaan aamusta samanlainen ja sitten iltapäivällä testijuoksu, ellei sitten iske päälle työreissu. Heti kun lomat loppui, alkaa jo työt häiritsemään treenejä. No toivottavasti kuitenkin pääsen sinne testijuoksuun. Matka on muistaakseni n. 8km ja vedän sen n. yläkynnyksen sykkeillä (n. 150-160). Siitä sitten voin seurata kerran kuukaudessa peruskunnon kehitystä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään juoksin Lappeenrannan talvijuoksusarjan 7km lenkin, tavoitteena rento ja kontrolloitu teho n. yläsykkeellä. Sepä toteutuikin ihan mukavasti 4.03/km avg. 155. Tuota sitten testailen kerran kuussa koko talven ajan. Tavoitteena luonnollisesti tiputtaa reilusti vauhtia samalla sykkeellä.

 

Tapahtuma oli oikein mukava ja rento testijuoksu, jossa oli ehkä n. parisenkymmentä juoksijaa. Vähän sellaista yksinjuoksua se oli itse kullakin, joten enemmänkin juoksijoita mahtuisi hyvin joukkoon.

  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajatuksia vielä tuosta eilisestä testijuoksusta. Ideana olisi siis haarukoida käytännön olosuhteissa (oikea tie, mäkiä, tuulta, kauden mukainen vaatetus jne) ns. T-vauhti, eli se yläkynnyksen vauhti. (Sivumennen sanoen, alakynnys, eli se aerobinen kynnys ei ole minkäänlaisessa roolissa oikeastaan missään alan kirjallisuudessa. Onkohan se joku suomalaisten oma juttu?). T-vauhti on tärkeä tietää ja päivittää aina silloin tällöin, koska sen avulla voidaan määritellä ns. VDOT-arvo ja se on näissä mun PK-kauden treeneissä kovin treenivauhti (ruskoja ei lueta mukaan). Ja sitäkään ei siis vedetä kuin kerran kuussa. Viikottainen reipas treenivauhti (M-vauhti) katsotaan sitten vain taulukosta.

 

Tämän hetkinen tilanne on siis Danielsin VDOT 53, joka tarkoittaa:

 

- T-vauhti n. 4.05/km

- M-vauhti n. 4.20/km

- E-vauhti max. 5.00/km

 

Myöhemmin keväällä kun mukaan tulee intervalleja, sen hetkistä T-vauhtia voi sitten käyttää niidenkin vauhtien määrittämiseen, kunnes sitten jossakin välissä tulee kisoja, jotka sitten taas päivittävät VDOT-arvoa.

 

Tämän aamun lenkki: reilu kutonen n. 5.30/km (109).

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta hyvä lähestyminen E-vauhtiin tuollainen että se on korkeintaan jotain mitä ehdotetaan. Moni täälläkin on vuosien mittaan arvostellut että taulukoiden E-vauhti on hänellä liian kovan tuntuinen jos aina puskee tunnollisesti sen mukaan. Jos lukee tekstiä tarkemmin niin se E-vauhti on hapenkulutukseltaan 59-74% VO2max:ista ja tuo 59% on ainakin näkemieni lähteiden mukaan useinmiten vielä aika selvästi alempi vauhti kuin se taulukon E (tai painoksesta riippuen E-alaraja). Lisäksi hän sanoo että voi juosta tarvittaessa vielä hieman noitakin %:ja kovempaa tai hiljempaa kunhan tuntuma on helppo. Eli taulukko on hänen suositus jotta juoksun askellus säilyisi hyvänä, mutta jos tuntuu tarpeelliselta juosta hitaamminkin niin voi ns. luvallisesti sen tehdä, mutta hän sanoo että hidastellessa on syytä kiinnittää erityistä huomiota siihen että tekniikka säilyisi mahdollisimman hyvänä ja siten riski erilaisiin huonon mekaniikan tuomiin vaivoihin olisi vähäinen. Jos tuntuu että pitää mennä paljon hitaammin niin voi hänen mukaan olla parempi tehdä jotain muuta kuin juosta. Tämä siis Danielsin omaa filosofiaa, ei erityisesti sinulle joka on lukenut kirjan vaan niille jotka katsovat vain taulukon. Tuo linkki on varmaankin se ekan painoksen taulukko ja siinä on myös pieniä vaihteluita painoksen mukaan. Uusimmassa painoksessa esim. VDOT 53 -> E = 4:43-5:19/km M = 4:18/km T = 4:04/km I = 3:44/km R = 42s/200m. Ja tosiaan tuossakin 5:19/km on luultavasti hieman kovempi vauhti kuin 59% VO2maxista. Esim. Runalyze-ohjelman esittämän kaavion mukaan tuo 5:19/km on ehkä jo 68-69% 53:n maxVO2:sta. Toki nuo kaikki taulukot ovat keskiarvoja jostain empiirisestä datasta ja joka juoksijalla on eri taloudellisuus eri vauhdeilla ym.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torstain piti olla salipäivä.

 

Ylös kello 4.30. Kamojen pakkausta: pyyhe: check, juoksukengät, sisäkengät, ulkokengät: check, vaihtovaatteita, check, pesuvälineet, check, otsalamput, sykevyöt, mittarit ja muu teknologia, check. Autoon. Puhelin vyölaukussa painaa vittumaisesti selkää, check. Puolen tunnin kuluttua punttiksen parkkipaikalla, ulos, verryttelyä reilu puoli tuntia: check. Takaisin tullessa todetaan, että punttiksen avainkortti jäi kotiin: check. No odotellaan vähän aikaa jos joku vaikka tulisi punttikselle. Ei tullut, check. Hikisenä ja raadonhajuisena autoon ja takaisin kämpille. Ei ollut ensimmäinen kerta, eikä varmaan viimeinenkään.

 

Tuossa säätämisessä oikeastaan kiteytyy kaikki se miksi harrastan lenkkeilyä enkä punttista tai jotakin muuta monimutkaista liikuntamuotoa. No kokeillaan silti huomenna uudestaan.

  • Like 4
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Tuossa säätämisessä oikeastaan kiteytyy kaikki se miksi harrastan lenkkeilyä

 

Elämä on täynnä pieniä likaisia yksityiskohtia. Ihan kuulostaa tutulta tuo. ” liikaa liikkuvia osia ” - juttu. 

 

Romut pitäisikin olla aina 

 

a. Mustekalalla kiinni vyössä

b. Repussa, joka on niittarilla kiinni takissa

 

..tai sitten pitää vaan nöyrtyä ja ruveta käyttämään muumimamman isoa käsilaukkua. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Minusta hyvä lähestyminen E-vauhtiin tuollainen että se on korkeintaan jotain mitä ehdotetaan. 

 

Juu lähinnä tuo "max" on vain itselleni sitä varten, että jos nyt edes kerran viikossa olisi sellainen olo, että jalka olisi erityisen kevyt, yritän painaa jarrua tuossa kohtaa. Normaalisti mun kevyet vauhdt on paljon hitaammat kuin Danielsin E-vauhti, siis n. 20-30 sek/km. Aikaisemmin se oli ongelma, kun vauhdit olivat vielä hitaammat, mutta nyt sitä ei oikeastaan tarvitse miettiä, koska osaan lenkkeillä aika hyvällä tekniikalla myös 5.30/km.

 

Mutta tämä koskee vain sellaisia jaksoja jolloin nostan määriä. Kun kroppa on täysin tottunut määrään, vauhdit karkaavat luonnollisesti sinne Danielsin E-tasolle. Silloin voi miettiä, että mahtaakohan VDOT edelleen pitää kutinsa, vai pitäisikö nostaa määriä vai mitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy