Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)

Recommended Posts

Tänään nohevasti kahden treenin päivä. Aamulla kevyt herättely vain, parikymmentä minuuttia hölkkäilyä. Iltapäivällä sitten kevyttä, jonka väliin parin kilometrin nosto n. 4.20/km. Aika kovaltahan tuo tuntui, vaikka en saanut sykkeitä edes 150 nostettua. No siitä se lähtee pikkuhiljaa helpottumaan.

Garminin mielestä tällä kunnolla juostaisiin maraton lähes kolmeen tuntiin. Oikein kiva jaxuhali, mutta todellisuudessa tuskin pääsisin edes ensimmäiselle ruokapisteelle löhöämään sitä vauhtia.

• Like 9
  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Kävin juoksemassa! 3.22km, 5.41/km, keskisyke 111. Tästä se lähtee!   Yllättävän vähän kunto on laskenut. Ajattelin että syke karkaa paljon korkeammaksi, mutta tuntemuksiin nähden se oli tod

Posted Images

Uniasia on kyllä vaikea ja jokaiselle henkilökohtainen juttu. Varmasti totuus on se, ettei unentarve ole ihan sama kaikilla. Yhtä varma tosiaan myös se, ettei kukaan ihminen selviä 4-5h unilla ajasta ikuisuuteen (tai ehkäpä juuri sinne). Se raja tulee jossain kohdin vastaan. Itse en juo mitään kofeiinia, ainut lähde tulee oikeastaan geeleistä ja about kerran 1-2kk juon kupin kahvia. Aiemmin tämäkin oli kerran 1-2 vuodessa, mutta nyt opettelin keittämään ite nokipannukahvit ja niitä tulee kertaalleen puolikas kuksallinen silloin tällöin juotua. Uni tulee aina ja paikasta ja melusta riippumatta. Nukun aikalailla sen verran kuin keho kulloinkin käskee. Esim. nyt pari viime päivää on ollut yleisesti ottaen aktiivisia päiviä aamusta iltaan ja unta on kertynyt 9-10h/yö. Normaalissa rytmissä unta kertyy noin 8-9h yössä. Jos valinta on nykyisellään tehtävä yöunien ja jonkun vaikkapa televisiosta tulevan ohjelman (mukaanlukien urheilu) välillä niin kerran kerrasta menen nukkumaan. Töissä en pysty tuottamaan mitään järkevää, jos oon väsynyt. Ihan rehellisesti menen nukkumaan kesken työpäivän. Jos on joku kuolemanviiva, niin silloinhan sitä tulee puristettua vähillä unilla ja väsyneenä, että homman vaan saa pakettiin. Mutta eihän se laatu ja tehokkuus ole samaa tasoa kuin levänneenä, pakko on vaan tehdä homma annetussa ajassa!

Tuplapäivistä puhuttaessa luin vastottain mielenkiintoisen jutun. Siinä oli urheilija, jolla oli jo melko pitkä harjoitushistoria. Siinä sitten mietittiin, että mistä voisi vielä saada uuden vaihteen silmään. Lopulta se löytyi siitä, että pitkän lenkin jälkeen tehtiin samana päivänä lyhyt tupla. Siis miniskidi 20min ulkoilu, josta ei kaiken järjen mukaan pitäisi mitään aerobista hyötyä olla kellekään! Tästä olikin lopulta eritoten hyötyä siihen, että jalat oli sitä seuraavassa juoksussa paremmassa lähtöpisteeessä kuin ilman tätä lyhyttä ulkoilua. Kyllä tuplapäivät on ihan parhaita!

• Like 3
10 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Tuplapäivistä puhuttaessa luin vastottain mielenkiintoisen jutun. Siinä oli urheilija, jolla oli jo melko pitkä harjoitushistoria. Siinä sitten mietittiin, että mistä voisi vielä saada uuden vaihteen silmään. Lopulta se löytyi siitä, että pitkän lenkin jälkeen tehtiin samana päivänä lyhyt tupla. Siis miniskidi 20min ulkoilu, josta ei kaiken järjen mukaan pitäisi mitään aerobista hyötyä olla kellekään! Tästä olikin lopulta eritoten hyötyä siihen, että jalat oli sitä seuraavassa juoksussa paremmassa lähtöpisteeessä kuin ilman tätä lyhyttä ulkoilua. Kyllä tuplapäivät on ihan parhaita!

Tuo se on minunkin kokemukseni. Lyhyt, palauttava n. puolen tunnin hölkkä tekee hyvää vaikka joka päivä, jos mahdollista. Tämähän se on ollut ideana tässä mun uudessa aloituksessa. Siis aluksi nuo säännölliset kevyet hölkät kuntoon, ja sitten aletaan ripottelemaan vähitellen iltapäiviin niitä treenejä.

Tätä hyväksi koettua sapluunaa nyt sekoittaa se, että olen kokenut aikaisin aamulla tyhjään mahaan juoksemisen nyt aika hiton sopivaksi. Eli luultavasti käännän tätä systeemiä ainakin osittain päälaelleen: aamulla pidempi ja illalla lyhyempi. Mutta ehkä ainakin kaikki kovemmat sitten iltapäivään niin on kunnolla energiaa käytössä.

Niin ja mitä tulee näiden lyhyiden lenkkien hyötyyn: elän siinä uskossa, että joka ikinen juoksuaskel on hyödyllinen ja rakentaa kokonaiskuntoa, olkoonkin kuinka vähäistä. Minulla kun ei ole oikeastaan paljonkaan varsinaista hyötyliikuntaa, siis ainakaan sellaista jossa otettaisiin juoksuaskelia (pelejä tms), nämä menevät oikein hyvästä palauttavasta hyötyliikunnasta.

• Like 3

Peruspäivä. Aamulla vetelin pienen pätkän kevyttä settiä 5.40/km avg.115.

Piti tehdä voimistelua päälle, mutta muistinkin, että piti mennä hammaslääkäriin. Sen jälkeen olo olikin niin pahoinpidelty ja kaltoin kohdeltu, että menin ostamaan kaupasta lohturuokaa. Olen nimittäin nyt ihmetellyt pääni puhki miten saisin optimaaliset ravinteet jotka tukevat tätä hölkkäharrastetta ja vieläpä pitävät painon kurissa, jopa laskusuhdanteessa. Ostin sitten läjän leipää, maapähkinävoita, banaaneja, perunoita, pastaa, eli kaikkea jota entinen nuori tarvitsee.

Voimistelut jäi. Tiedä sitten jaksanko tehdä ollenkaan. Ei tunnu jalat oikein tykkäävän siitä hommasta. 

• Like 4

Tänään "puolipitkä" n. 9,5km kevyesti läpsytellen. Vaatetta piti pukea päälle kuin olisi talvi. No pipon vaihdoin punaiseen hitsarinlakkiin. Päähine, vihreä takki, mustat housut, siniset hanskat ja valkoiset kengät matchasivat kaikki tosi hyvin omana itsenään.

Mietin taas, että mikä tässä pari viikkoa käyttämässäni sykevyössä on hyvää ja mikä huonoa. Hyvää:

- Ei tarvitse välittää rannekkeen kireydestä, kunhan kello tulee mukana

- Säästää patteria kun voi ottaa pois päältä rannemittauksen

- Pulska poika pääsee kiristelemään vyötä vähän väliä. Silloin on voittajafiilis, ai of te taiger soi korvissa ilman kuulokkeita

Huonoa:

- Epäluotettavuus teknisten paitojen kanssa. Tänäänkin iso osa alkumatkasta näytti +40 sykkeitä.

- Säätäminen ja äheltäminen.

Nämä kun ynnää, ollaan kuitenkin positiivisen puolella, joten jatkoon. 

• Like 6
1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

- Epäluotettavuus teknisten paitojen kanssa. Tänäänkin iso osa alkumatkasta näytti +40 sykkeitä.

Kasteletko elektrodien kontaktipinnat ennen sykevyön päälle laittamista? Minulla on käytössä Garmin HRM-TRI vyö ja en kyllä muista milloin olisi ollut viimeksi ongelmaa kummallisten sykelukemien kanssa. Itse virutan ihan kunnolla hanan alla vyön etuosan.

Pakko mainostaa Polar H10 sykevyötä ei kertaakaan sykehäiriöitä. Toimisi varmaan foliopaidan kanssakin. 

Eikä tuota edes huomaa, kun se on päällä. 

Kellona vieläkin 3v vanha Suunto Ambit3 Peak ja Suunnon vyön kanssa meni hermot, kun 2kk välein piti lähettää mittari+vyö Suunnolle. 

• Like 1
15 minuuttia sitten, LauriH kirjoitti:

Kasteletko elektrodien kontaktipinnat ennen sykevyön päälle laittamista? Minulla on käytössä Garmin HRM-TRI vyö ja en kyllä muista milloin olisi ollut viimeksi ongelmaa kummallisten sykelukemien kanssa. Itse virutan ihan kunnolla hanan alla vyön etuosan.

Todellakin! Kokeilin aluksi tuota viruttamista, mutta sitten totesin vielä luotettavammaksi kastella ihoa, ikään kuin siinä olisi jo hiki valmiiksi. Ei se vaan tykkää kaikista teknisistä paidoista. Niissäkin on eroja nähtävästi.

Täytyypä kokeilla kastella kaikki ihan läpimäräksi, iho sekä vyön kontaktipinnat. Tai sitten vain heivata mäkeen tekniset paidat.

On 9.7.2019 at 17.16, puujalka kirjoitti:

Garminin mielestä tällä kunnolla juostaisiin maraton lähes kolmeen tuntiin. Oikein kiva jaxuhali, mutta todellisuudessa tuskin pääsisin edes ensimmäiselle ruokapisteelle löhöämään sitä vauhtia.

Luin ton vahingossa väärin "ensimmäiselle röökipisteelle". Ihmettelin kyllä lukemaani. 😀

tunti sitten, kimmoke kirjoitti:

Pakko mainostaa Polar H10 sykevyötä ei kertaakaan sykehäiriöitä. Toimisi varmaan foliopaidan kanssakin. 

Eikä tuota edes huomaa, kun se on päällä. 

Kellona vieläkin 3v vanha Suunto Ambit3 Peak ja Suunnon vyön kanssa meni hermot, kun 2kk välein piti lähettää mittari+vyö Suunnolle. 

Se on hauska, kun Suunto 9 tuli markkinoille joskus viime vuonna, niin kysyin Suunnon tyypeiltä niistä vöistä. Sanoivat: “joo, eivät ne oikein toimi vieläkään“. Siis mulla on ollut 2 Suuntoa, jotka on ostettu tyyliin 2006 ja 2008 tai jotain sitä luokkaa ja silloin vyöt eivät toimineet, vaan niitä piti vaihtaa koko ajan. Nyt tuosta on mennyt yli 10v, eivätkä ole saaneet vieläkään niitä toimimaan. Miten se on ylipäätänsä mahdollista? 

• Like 2
58 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Täytyypä kokeilla kastella kaikki ihan läpimäräksi, iho sekä vyön kontaktipinnat. Tai sitten vain heivata mäkeen tekniset paidat.

Minä sain tuon häröilyn aikoinaan loppumaan, kun otin käyttööni hikipaidan eli kohtuukireän aluspaidan, joka ei heilu. Samalla loppuivat hiertymät. Tosin nyt olen jo vuoden käyttänyt Polarin rannesykemittausta, enkä taida enää palata sykevyöhön.

17 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Minä sain tuon häröilyn aikoinaan loppumaan, kun otin käyttööni hikipaidan eli kohtuukireän aluspaidan, joka ei heilu. Samalla loppuivat hiertymät. Tosin nyt olen jo vuoden käyttänyt Polarin rannesykemittausta, enkä taida enää palata sykevyöhön.

Aijai... Ei pulska poika taida pukea ylleen mitään makkarankuorta. Tulee jo soija pintaan pelkästä ajatuksesta.

Yksi varmasti toimiva konsti olisi käyttää jo valmiiksi hikistä paitaa 😄

• Haha 1
35 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Luin ton vahingossa väärin "ensimmäiselle röökipisteelle". Ihmettelin kyllä lukemaani. 😀

No miksi ei vaikka röökille. Kun koitin vuonna 2011 maratonia Tukholmassa, siellä oli kaikenlaisia ruokakojuja parin kilometrin välein. Pysähdyin kiltisti kaikissa ja söin ja join mitä käskettiin. Se meni muuten hyvin, mutta selkä hajosi lopussa. Ehkä maratonilla pitäisi olla fysioterapiakoju jossain puolimatkassa?

Sen mitä muistan, niin kyllä varmaan pääsisin nyt sille ensimmäiselle nakkikojulle samaa vauhtia kuin silloin, mutta siihen se jäisi. Puolimatkassa olin muistaakseni 1.27 ja maaliin raahustin jotain 3.04.

Maraton kyllä kiehtoo. Tekisi mieli koittaa joskus vielä.

• Like 2

Parin kilsan välein on ihan liian usein. Kaikista ärsyttävintä oli HCM:ssä, kun ne olivat random-välein ilman mitään logiikkaa. No minähän sitten tein juomastrategian etukäteen eli päätin, mihin juomapisteille en pysähdy ja opettelin sen järjestelmän niin hyvin ulkoa, että olisin muistanut sen unissanikin sen takia, ettei tule epäselvyyksiä, jos olen kisassa väsynyt ja pää pelaa huonosti. No kuinkas kävikään. HCM:ssä juostiin vähäisen osanottajamäärän vuoksi porukassa ja muilla juoksijoilla oli eri strategia kuin minulla. 26km kohdalla oli yksi pääjuomapisteistäni ja muut pyyhälsivät siitä ohitse juomatta. Jäin porukasta, enkä jäykillä jaloilla en enää pystynytkään juoksemaan 50m eroa kiinni. 

Ylivoimaisesti paras systeemi oli mielestäni Rotterdamissa. Juomista 5km välein ja sen lisäksi sieniä, joilla voi kastella kroppaa. Myöskin Zürichissä ollut käytäntö jakaa 0,33l vesipulloja, oli hyvä, sillä siinä säästi vähän aikaa. Nuo ovat kaksi hyvää esimerkkiä huollosta. Melkein kaikkialla muualla on ollut jotain kummallisuuksia joko niiden pisteiden ripottelussa tai sitten siinä, kuinka vähän tai paljon juomaa mukeihin on laitettu ja kuinka hyvin on merkitty, missä se juotto on. Minusta se pitäisi olla isommissa kisoissa jo hyvissä ajoin merkattuna onko juomapiste kadun vasemmassa vai oikeassa laidassa. Esim. Berliinissä oli niin paljon juoksijoita, ettei sieltä väkijoukon poikki päässyt juomapisteelle ja jos pääsi ja pysähtyi, niin joku juoksi selkään. Tosin olin silloin huonokuntoinen 3,5h juoksija, joten jouduin siihen ruuhkaan tuon syyn vuoksi, mutta joka tapauksessa se oli vähän haastavaa. Samoin pitäisi olla selkeästi näkyvissä, missä on urheilujuoma ja missä vesi. Se on aina jotenkin sekavaa ja pitää kysellä ja huudella. Pahin on ne tapahtumat, joissa molempiin juomiin on samannäköinen muki.