Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)


Recommended Posts

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Kävin juoksemassa! 3.22km, 5.41/km, keskisyke 111. Tästä se lähtee!   Yllättävän vähän kunto on laskenut. Ajattelin että syke karkaa paljon korkeammaksi, mutta tuntemuksiin nähden se oli tod

Posted Images

2 tuntia sitten, interosseous kirjoitti:

Pari kk Vainikkalaan. Kuulostaa sille, että jänis katoaa horisonttiin jo ennen lähtösuoraa. 🙂 

 

No katsotaan... siihen on vielä aikaa. Eikä siinä tainnut olla kovin pitkää yhteistä pätkää? Siis vitosen ja kympin lenkeillä? Vai meinaatko kympille lähteä?

 

Tämän päivän teema: "TV-Äärettömän Kevyt"

Jotakin sellaista ajattelin vetäistä, jos vain mahdollista. Vielä alkuviikosta olin kaavaillut tälle päivälle tunnin lenkkiä, mutta siirsin sen huomiselle ja tänään sitten lyhempi lenkki, korostetun rennosti.

Se viime viikon 30min lenkki meni sitten lepäillessä 29 minuuttiin. Tässä nyt näkyy se Lydiardin aloittelijan ohjelman ydinajatus: ei ole mitään järkeä kehittää peruskuntoa sidottuna matkaan, tai kuten tässä tapauksessa, tiettyyn reittiin (jonka tarkasta pituudesta ei ole tietoa). Kunto elää, vahdit elää, kaikki on liikkeessä alkuvaiheessa, joten järkevintä on luottaa tuntemukseen ja kelloon.

 

(yritin tehdä uuden viestin, mutta foorumisofta vain kylmästi heitti tuon vastauksen perään, ja ilmoitti että "you reply has been merged" tms).

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

No katsotaan... siihen on vielä aikaa. Eikä siinä tainnut olla kovin pitkää yhteistä pätkää? Siis vitosen ja kympin lenkeillä? Vai meinaatko kympille lähteä?

 

Täytyy vielä miettiä tuota kymppiä. Taitais järkkärit olla jo nukkumassa, kun meikä saapuu maaliin... Ne vitosen nousut jäi kyllä hampaankoloon.

Link to post
Share on other sites

Viikon toinen "pitkis", 59 minuttia tasaisella tuntumalla. Kääntöpaikalla tasan 30 minuuttia, mutta ilmeisesti tuo ylämäkivoittoinen alku on vain niin nihkeä, että täytyy huomioida seuraavalla lenkillä.

Jäädytän nyt tämän n. 30/60-systeemin pariksi viikoksi ja annan vauhtien vain kasvaa spontaanisti. Siitä sitten taas kasvattamaan aikaa vähitellen.

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Peruslenkkeilyä 36 minuuttia. Näköjään tuo kieppi nopeutuu minuutin viikossa, vaikka yritän mennä sen samalla kevyellä tuntumalla. Ja vaikka tänään loppu tulikin hauskasti vinossa kun selkä kramppasi. Menin sitten puhuttelemaan oikuttelevaa selkää punttikselle. Jos se vaikka oppisi olemaan.

Tuo on vanha vaiva, enkä ole ihan varma mistä se on saanut alkunsa. Vaiva pilasi mm. edellisen maratonin, jossa olin aika hyvässä vauhdissa mutta jouduin sitten raahustamaan viimeisen kympin kuin mikäkin kvasimodo.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
On 14.4.2019 at 08.51, puujalka kirjoitti:

Viikon 15 yhteenveto: kevyttä köpöttelyä yhteensä 5h 20min.

Meno rupeaa tuntumaan jo ihan mukiinmenevältä, mutta sellainen fiilis vähän kropassa, että tästä ei nyt kannata nostaa vähään aikaan. Eli näillä mennään nyt ainakin kaksi seuraavaa viikkoa.

Tää ketju kiinnostaa. Voisi itsekin kokeilla josko "vähemmän useammin" toimisi.

Miten painon kanssa on käynyt? Olisko tästä hyötyä siinäkin suhteessa...  sarjan 90+ kg haluaisin hyvästellä 😉

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Tarkki kirjoitti:

Tää ketju kiinnostaa. Voisi itsekin kokeilla josko "vähemmän useammin" toimisi.

Miten painon kanssa on käynyt? Olisko tästä hyötyä siinäkin suhteessa...  sarjan 90+ kg haluaisin hyvästellä 😉

 

Ajatushan tässä on tietysti lopulta "enemmän useammin", mutta koska on vielä aika alkuvaiheessa nämä treenit niin pakko vetää sitten vain lyhyempiä pätkiä. Näillä kilsoilla on tuskin vielä painoon vaikutusta, mutta kyllä kilsatkin jossain vaiheessa vaikuttaa kunhan saa lisättyä määrää.

 

Muuten kyllä paino on kehittynyt ihan hyvään suuntaan. Aloitus oli 88 kiloa Helmikuussa, ja tänään näytti olevan 80,3. Normaalipainoni alkaa kutosella, joten matkaa vielä on... 

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Tää metodi tuntuis itselle aika hyvältä tauon tauon jälkeen myös.

Huomaan että n 15 min kohdalla holkässäkin sykkeet nousee yli pk1 alueen, ja sitten n 40 min kohdalla on vaikea pysyä enää edes pk2 alueella. Eli pk kunto vaan on niin heikko, ja juoksukunto. Kävelemällä ei tuo kehity: sitä tässä on monta vuotta jo pääsääntöisesti tehty.

Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, Tarkki kirjoitti:

Tää ketju kiinnostaa. Voisi itsekin kokeilla josko "vähemmän useammin" toimisi.

Miten painon kanssa on käynyt? Olisko tästä hyötyä siinäkin suhteessa...  sarjan 90+ kg haluaisin hyvästellä 😉

Tästä on varmasti monenlaista mielipidettä, mutta itsellä ainakin on tullut ihan hyvää tulosta lyhyemmillä lenkeillä useammin toistettuna. Peruskunnon kehityksen kannalta hyödyt ovat ilmeisesti melkolailla samat, riippumatta siitä tekeekö vaikkapa 80min lenkin joka toinen päivä taikka sitten 40min lenkin joka päivä. Mitä taas tulee juoksutaitoon, niin näin maalaisjärjellä luulisi suuremman määrän toistoja hieman paremmalla fokuksella tuottavan parempaa kehitystä. Maratoonarit, ultramatkaajat sun muut sitten toki erikseen.

 

Hyvä ketju joka tapauksessa ja mukava seurata kehittymistä 🙂

Link to post
Share on other sites

Quasimodon paluu!

Ei olisi eilen pitänyt vitsailla "kvasimodosta", nyt nimittäin tuo selkä oli sellaisella kaarella, että ei paljon naurattanut. Lisäksi vielä joku remonttireiska tuikkasi illalla Notre Damen tuleen.

Piti vetäistä tunnin tasavauhtinen, mutta käännyin jo vartin kohdalla takaisin koska ei oikein hengitys pelannut. Selkä aivan lukossa.

No eipä tässä mitään yllättävää ole, eikä syytä lannistua. Joku veteraanijuoksija sanoi joskus viisaasti, että sitä joko pystyy juoksemaan tai sitten ei. Ja mistäpä sen tietäisi, ellei kokeilisi. Huomenna taas jatkuu harjoitukset.

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy