Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)


Recommended Posts

11 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

Miks ei kaks kovaa reeniä viikossa kolmen sijaan. Jos kahdesta kovasta vain palautuu..ainakin mulla näin kesä aikaan kaksi kovempaa viikos on ollu mulle jo ihan limitillä menoo..saa nähä miten ^ loppu ^ kausi menee...

 

Aika hyvin tuntuu palautuvan kahdesta kovasta (tai kolmesta, jos pitkä lenkki lasketaan). Mutta vielä yhtä siihen päälle ei voi edes ajatella.

 

---

 

Tänään kevyttä lenkkeilyä yhteensä n. 16km (6+10). En mennyt vielä uimaan, koska lämpöä vain +29. Se tuntui oikein sopivalle ja mukavalle. Perjantaina saatan käydä pulahtamassa jos tulee se luvattu +32. Tai sitten en. Ei nämä helteet häiritse ollenkaan. Tuntuu mahtavalta, ja suorastaan varastoin sitä lämpöä. Ehkä sitä jaksaa sitten paremmin kärsiä taas puoli vuotta pimeää sohjopaskaa.

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Kävin juoksemassa! 3.22km, 5.41/km, keskisyke 111. Tästä se lähtee!   Yllättävän vähän kunto on laskenut. Ajattelin että syke karkaa paljon korkeammaksi, mutta tuntemuksiin nähden se oli tod

Posted Images

Kieltämättä aika rapsakkaa settiä tulossa💪  Strideistä plussaa ja yksi päivä viikossa irti juoksusta voi olla fiksu ratkaisu varsinkin isossa kuvassa. Vaikka lyhyt aamulenkki ei fyysisesti paljoa rasitakaan, niin ainakin omasta mielestä talvella loskassa rämpiminen vituttaa, vaikka olisikin vain lyhyt palauttava lenkki. Joku 30min jooga tms voisi olla siis ihan hyvä vaihtoehto sunnuntaille. Kukin tyylillään tietenkin.

Link to post
Share on other sites

Luulen, että kliseisessä "pitkässä juoksussa" lepopäivästä on paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Lähinnä rasitusvammoja ajatellen nivelet ja jänteet saisivat selkeän pidemmän hetken levätä ja vahvistua. Varsinkin kun treenaa kahdesti päivässä niin lepopaivän korjaavat vaikutukset korostuu. Jos juoksee pääosin kerran päivässä, niin mielestäni lepopäivällä ei tee mitään. 

 

Olen itse tehnyt perjantai-iltana tai iltapäivänä jonkun vauhdikkaamman ja lauantaina pitkän, niin sen päälle hetken lepo tuntuu järkevältä. 

 

Välillä olen kuitenkin käynyt  pienen verkkalenkin lepopäivänä tai sitten kävelemässä ja talvisin hiihtämässä jos hyvä keli.

Link to post
Share on other sites

Hyvä ajatus että jokainen lenkki on tehokas, tavoitteellinen harjoitus, näin urheilijoillakin jotka maksimoivat hyötypanossuhteen. Ruskot myös hyvät, nehän eroavatkin vetoharjoitteista (kaiketi) sillä että eivät hapota vaan avaavat liikeratoja. Näin keski-ikäisillä levon merkitys jo korostuu, tuntemuksen mukaan siis - esim itseni juoksisin jokapäiväisellä lenkillä telakalle tässä vaiheessa, kahdesta harjoituksesta puhumattakaan, mutta tulostahan kevään systeemisi on tuonut. Terveitä kilometrejä! 

Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, riopentti kirjoitti:

Hyvä ajatus että jokainen lenkki on tehokas, tavoitteellinen harjoitus, näin urheilijoillakin jotka maksimoivat hyötypanossuhteen. Ruskot myös hyvät, nehän eroavatkin vetoharjoitteista (kaiketi) sillä että eivät hapota vaan avaavat liikeratoja. 

 

Idea on juurikin tuo: ns. alaktinen, eli ei hapottava, rento n. 10-30 sek kiihdytys. Jos sellainen on liian rasittava tai rikkoo paikat, harjoittelu ei taida olla ihan täydessä balanssissa. En nyt ole vieläkään täysin vakuuttunut siitä, että noita tarvitsee joka kerta tehdä, mutta minun tapauksessani ne täytyy kyllä jollakin tavalla ohjelmoida. Muuten ne jäävät tekemättä. Paras tapa minulle on tehdä ne ihan samanlaisena alkurituaalina kuin ennen kovaa treeniä tai kisaa.

 

Se jää nähtäväksi miten paljon sitä pitää pakottaa itseään noihin. Kokemuksesta tiedän että kun määrät kasvaa ja päivät lyhenee, aika usein ne peruslenkit on sellaista tympeää kyntämistä, joka vain suoritetaan pois päiväjärjestyksestä. Se jää nähtäväksi miten siinä mielentilassa sitten pysähtyy tekemään jotakin drillejä loskaisen tien varteen. Voi olla, että kaikki tämä on vain juhlapuhetta, ja käytäntö on sitten jotakin ihan muuta, kuten aika usein on asian laita. Mutta tätä varmaan helpottaa kun luo sen rutiinin nyt kuivilla kesäkeleillä. Sitten kun on pimeys, kylmä, nälkä, vitutus ja kolotus päällä, ne tulee teorian mukaan selkäytimestä 😄

 

 

Link to post
Share on other sites

Muistutus itselle: älä koskaan enää laita aurinkovoidetta otsaan.

 

Päivälenkistä tuli lopulta melkoista raastoa kun hien ja aurinkovoiteen sekoitus valui silmille. Jos minulla olisi mitään häpyä, en kirjoittelisi tällaisia rookiejuttuja, mutta näin vaan pääsi käymään. Eipä ole kokemusta moisesta. Nuorempana en voimani tunnossa mitään nössöjen voiteita valellut pronssiseen soturinruumiiseeni, vaan paahdoin menemään pelkillä shortseilla keskellä pahinta UV-helvettiä, ja ihan hyvin se silloin meni.

 

No nyt kun on kaikki toisin, valelin itseni valkoiseksi kiiltäväksi valaaksi, ja lähdin hölkkäämään. Ulkona +30, mikä oli ihan kivan tuntuista. Mutta vain jonkin aikaa... nimittäin sitten kun aurinko kävi lämmittämään ihan tosissaan, alkoi soijaa valumaan silmille, ja se oli sekoittunut tietenkin siihen mönjään. Normaali hikihän ei kirvele kovinkaan pahasti.

 

Eipä siinä sitten muu auttanut kuin juosta takaisin niin kovaa kuin uskalsi koska näkyvyys oli välillä melko heikko. Lähes simmut kiinni piti suunnistaa kotiovelle ja sitten suoraan suihkuun. Katsoin Garminista, että pari vikaa kilsaa tuli vedettyä aika rapsakasti, ja kroppahan lämpeni sitten sen sen verran, että sitä piti jäähdytellä aika huolellisesti.

 

Kaikkea sitä oppii vanhakin. Eli seuraavalla kerralla lippis päähän, tai sitten antaa vain otsan kärventyä.

 

Jälkiviisaus: olisi pitänyt juosta järveen. Siinähän olisi se viilennyskin hoitunut samalla.

 

 

Päivän jumpat: juoksua 17 km (6+11) ja 30min jooga + fyssarijumppa välissä.

Link to post
Share on other sites

Siispä vaan lippis päässä kannattaa juosta, parempi suoja auringolta kuin mikään rasva otsalla 😛 porullista tavaraa kyllä silmissä, ja pyyhkiminenkään ei tunnu auttavan, kun jää kirvelemään. Itse juuri lenkiltä tulleena, sopiva pieni viima kävi ja +30 ei tuntunut kuin hyvältä lämmitykseltä kropalle, hikoiluakaan ei pahemmin tullut, kuin vasta kun pääsi kotiin ja pysähtyi, niin johan alkoi valumaan.

 

nyt sitten uimaan! 🙂 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Siispä vaan lippis päässä kannattaa juosta, parempi suoja auringolta kuin mikään rasva otsalla 😛 porullista tavaraa kyllä silmissä, ja pyyhkiminenkään ei tunnu auttavan, kun jää kirvelemään.

 

Pyyhkiminen vain pahentaa tilannetta. Vieläkin kirvelee silmiä! Kai noissa aurinkovoiteissakin on eroja.

 

---

 

Kävin taas fyssarilla. Nyt on selkeästi jo havaittavissa parannusta lonkankoukistajien liikkuvuudessa. Seuraavaksi työn alla etureiskat, jotka on myöskin kestojumissa. Sitten katsottiin vähän pakarajumppaa ja laitettiin shokkiaaltohoitoa takalistoon. (Kyllä vain, sellainen shock wave - laite, joka tärisyttää ja tarkoituksena on rikkoa arpikudosta, jota tällaisessa pitkittyneessä ongelmassa aina tuppaa löytymään).

 

Kuulemani mukaan ei kannattaisi huomenna maastavedellä, joten jätän sen treenin välistä auliisti ja ilolla! Kevyttä lenkkeilyä en tietenkään jätä tekemättä, vaikka sitäkään ei voi suositella shokkiaaltokäsittelyn jälkeen. No niinhän ne aina sanoo.

Link to post
Share on other sites
On 25.6.2020 at 06.06, puujalka kirjoitti:

 

Idea on juurikin tuo: ns. alaktinen, eli ei hapottava, rento n. 10-30 sek kiihdytys. Jos sellainen on liian rasittava tai rikkoo paikat, harjoittelu ei taida olla ihan täydessä balanssissa. En nyt ole vieläkään täysin vakuuttunut siitä, että noita tarvitsee joka kerta tehdä, mutta minun tapauksessani ne täytyy kyllä jollakin tavalla ohjelmoida. Muuten ne jäävät tekemättä. Paras tapa minulle on tehdä ne ihan samanlaisena alkurituaalina kuin ennen kovaa treeniä tai kisaa.

 

Se jää nähtäväksi miten paljon sitä pitää pakottaa itseään noihin. Kokemuksesta tiedän että kun määrät kasvaa ja päivät lyhenee, aika usein ne peruslenkit on sellaista tympeää kyntämistä, joka vain suoritetaan pois päiväjärjestyksestä. Se jää nähtäväksi miten siinä mielentilassa sitten pysähtyy tekemään jotakin drillejä loskaisen tien varteen. Voi olla, että kaikki tämä on vain juhlapuhetta, ja käytäntö on sitten jotakin ihan muuta, kuten aika usein on asian laita. Mutta tätä varmaan helpottaa kun luo sen rutiinin nyt kuivilla kesäkeleillä. Sitten kun on pimeys, kylmä, nälkä, vitutus ja kolotus päällä, ne tulee teorian mukaan selkäytimestä 😄

 

 

 

Pienellä varauksella suhtaudun joka päiväisiin strideihin. Sanoisin, että kovan (teho)päivän jälkeisenä päivänä ei, mutta sitä seuraavana kyllä. Samoin tehopäivinä kyllä ja pitkispäivänäkin ehkä kyllä. Myös Joku kotimainen valmentaja (suomalaisillahan ei yleisesti kulje) oli sitä mieltä, että joka päiväiset stridet rasittavat hermotusta liikaa. Itse tässä iässä on helppo yhtyä tuohon ajatukseen. Lopulta asia on kiinni kokonaisrasituksesta, siis koko elämän repertuaari mukaan lukien. Minulla ainakin palautumista eniten hidastava tekijä (ajottaisen ravintopellwilyn lisäksi) on hermostollinen väsymys.

Yksi lepopäivä viikossa auttaa kremppojen välttämisessä, muuten en niitä liputa, enkä mielelläni niitä myöskään pidä. Esim tänä keväänä pamahti tuo päkiävaiva, kun ei ollut lepopäiviä.... Lepopäivän voi hyvin pitää, jos muuten paahtaa tuplia, ja mikäs on paahtaessa, kun homma pelittää👌😎

Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, Raaka Arska kirjoitti:

Yksi lepopäivä viikossa auttaa kremppojen välttämisessä, muuten en niitä liputa, enkä mielelläni niitä myöskään pidä. Esim tänä keväänä pamahti tuo päkiävaiva, kun ei ollut lepopäiviä.... Lepopäivän voi hyvin pitää, jos muuten paahtaa tuplia, ja mikäs on paahtaessa, kun homma pelittää👌😎

 

Tämä on vähän vielä mietinnän alla. Veikkaan nimittäin, että omalla kohdallani lepopäivä ei välttämättä auta kremppoihin, koska se ylimääräinen energia ja palautuminen sitten todennäköisesti vain ulosmitataan seuraavina päivinä. Jos juoksee joka päivä, sitä oppii pikku hiljaa säätämään sen tekemisen sopivaksi niin, että yhtenäkään päivänä ei ole varaa keulia liikaa. Jos mukana on säännöllisiä lepopäivä, meneekö se sitten siihen, että Lauantaina paahtaa itsensä ihan kantokuntoon koska tietää, että kohta voi lepuutella melkein 48h?

 

Link to post
Share on other sites

Viikon yhteenveto:

 

- Kevyttä juoksua n. 85 km, muutama kilometri vähän reippaampaakin

- Kaksi maastavetotreeniä, edelleenkin vain tekniikan opiskelua

- Kaksi fysiokäsittelyä

- Joogaa, fyssarijumppaa ja muuta oheistoimintaa joka päivä

 

Jalat eivät edelleenkään ole treenikunnossa, mikä nyt oli odottavissakin. Eli samalla kaavalla mennään vielä seuraavat viikot, ja opiskellaan voimailun saloja. Kevyt juoksu on nyt erittäin kevyttä, koska hapenotto on vielä iskussa (ei ole enää kauan tätä menoa). Peruslenkillä hengitys on niin kevyttä, että ei tarvitse paljon miettiä sen rytmitystä. Tuntuu kuin kävelyllä olisi. Vaikka vetäisi kovaakin ylämäet, jalat ei mene hapoille. Jännä nähdä monta viikkoa menee kun alkaa rapistumaan.

Link to post
Share on other sites

Päivitystä kremppatilanteeseen.

 

Vasen pakara on jo parempi. Hitaasti mutta hitaasti kaikki liikkuvuustreeni, voimailu ja keventely on alkanut puremaan. Sen sijaan oikean jalan polvi on nyt tosi ärtynyt. Eilinen 1h 20min lenkki ja tämän päivän kevyet stridet saivat sen nyt suorastaan pillastumaan. On aivan helvetin kipeä, eikä oikein kestä painoa. Tämä oli kyllä arvattavissa, mutta pakko oli vähän testata tuota pakaran tilannetta. Suo siellä vetelä täällä.

 

Se on omituista, että polvi kolotteli muutama viikko sitten kun oli treenit päällä, mutta ei ollut kovinkaan paha. Sitten neljän päivän totaalisen tauon jälkeen se oli pahempi, sitten se oli tuossa viime viikon lopulla muutaman päivän parempi, ja nyt sitten ihan finaalissa.

 

Taitaa olla sama vaiva joka sai keskeyttämään treenit vuonna 2009, ja oikeastaan siihen ne jäikin. 2010 vielä innostuin lenkkeilemään parin kuukauden ajaksi, ja siinäpä se. Ja nyt sitten 2019 aloitin taas uudestaan. Ei taida tuo polvi oikein kestää kunnon treeniä. Mutta periksi en anna tällä kertaa kuten silloin 2009. Olin aika löysä vetelys siihen aikaan. Nyt katsotaan kumpi tässä vie, polvi vai minä. Tietysti on selviö, että varsinaiset treenit ei voi alkaa ennen kun se on kivuton, mutta en todellakaan jää makailemaan tai masentumaan sitä odotellessa. Menkööt vaikka jalka poikki, mutta kevyttä lenkkiä käyn veivaamassa edelleen päivittän. Täytyy vain löytää ne rajat jotka häiritsee sen toipumista. Nähtävästi kaikki yli tunnin lenkit ja stridet täytyy nyt jättää siksi aikaa.

 

 

Päivän kuntoutukset: 15 km (6+9) ja välissä fyssarijumppaa.

Link to post
Share on other sites

Kuntoutusjakso otti nyt todella rankasti takapakkia. Aamulenkillä polveen sattui niin paljon, että nyt on ryhdistäydyttävä. Ohjelmaton juoksentelu ei toimi, eikä jalat kuntoudu sillä systeemillä.

 

Nyt on pakko ottaa käyttöön kriisiaikojen protokolla. Eli ainoastaan lyhyt aamulenkki niin pitkään kunnes tulee joku tolkku tähän touhuun. Pisteytän jalkojen tilannetta youtubesta tutulla asteikolla 1-5:

  • 1/5. Ei voi juosta, kipu on niin kova, että sitä ei vain kestä.
  • 2/5. Juosta voi linkuttaen. Koko ajan vituttaa ja ajatuksissa vain pyörii koko juoksuharrastuksen järjettömyys ja sen lopettaminen kokonaan.
  • 3/5. Sattuu sen verran, että näin ei voi jatkaa. Jotakin täytyy tehdä.
  • 4/5. Lievää epämukavuutta, joka vähän huolestuttaa, mutta ei estä treenejä.
  • 5/5. Ehkä lievää epämukavuutta lenkin alussa, mutta lopussa juoksu rullaa kuin vettä vain.

Aamulenkillä täytyy saavuttaa vasemman pakaran ja oikean polven tilanne 5/5 ennen kuin otan mukaan lisää juoksua. On vain hyväksyttävä, että kunto tulee laskemaan rajusti.

 

Tänä aamuna: polvi 2/5, pakara 4/5.

 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy