Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka (2020: 1500m 4.59 ja 5000m 18.39)


Recommended Posts

 

2017 mukailin kahden kauden taktiikka ja jälkeenpäin ajatellen olen silloin luultavasti ollut parhaassa kunnossa pappaiässä. Ensimmäinenkausi huipentui maaliskuun alun testipuolikkaaseen ja toinen piti saada esiin kesäkuun alkupuolelle. Eipä osunut silloinkaan kohdille, vaan paras kunto tuli vasta heinäkuun alkuun, kun ei enää mitään kisoja ollut tarjolla. Elokuussa oltiinkin sitten jo ohikunnossa, mutta kokonaisuutena paras kausi ja paras kunto. Kaikki muut vuodet onkin menty yhden kauden taktiikalla ja tulos on lähes aina se, että kuntohuippu tulee huhtikuulle. Tarkemmin kun miettii niin näin kävi myös nuoruusvuosina. Silloin sai tosin muutamana vuonna elokuulle uuden kuntopiikin kyhäiltyä. Nyt tosiaan kun on talvellakin mahdollisuus reenata laadukkaasti esim matolla, niin kaksi kautta onnistuu helpommin. Ratajuoksioille ehkä vaikeampi ajoittaa ne, kun taas maantiejyrille varsin ok.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kauden avauksena positiivinen yllätys: 4.45.9 (oma käsiaika).   Kisa oli vähän liian nopea minun kuntotasooni nähden, mutta oli siinä pari selkää jo n. viiden sekunnin päässä, joten ehkä seu

Terve! Olen tänne kirjoitellut joskus aikaisemminkin, vuosina 2006-2010. Sen jälkeen tuli muuta tekemistä ja juoksutkin jäi vähitellen kokonaan. Nyt lähes kymmenen vuoden (ja kahdenkymmenen kilon)

Kävin juoksemassa! 3.22km, 5.41/km, keskisyke 111. Tästä se lähtee!   Yllättävän vähän kunto on laskenut. Ajattelin että syke karkaa paljon korkeammaksi, mutta tuntemuksiin nähden se oli tod

Posted Images

13 minuuttia sitten, Raaka Arska kirjoitti:

Nyt tosiaan kun on talvellakin mahdollisuus reenata laadukkaasti esim matolla, niin kaksi kautta onnistuu helpommin. Ratajuoksioille ehkä vaikeampi ajoittaa ne, kun taas maantiejyrille varsin ok.

 

Treenimahdollisuudet on hyvät, ja onhan niitä kisojakin ympäri vuoden kunhan ei nirsoile. 5-10 kilsan talvijuoksisarjat pyörii joka puolella, ja alkuvuodesta myös hallikisoja.

 

Vähän sellainen ajatus on nytkin mulla, eli kausi etenee normaalisti, ja jos on kisoja niin sinne mennään. En minä rupea muuttamaan kausiani sen takia että ei ole kisoja. Jos treenaisin maratonille, asia olisi jo paljon mutkikkaampi. (Taas yksi syy miksi en treenaa maratonille, aikataulut olisi muiden armoilla).

 

Link to post
Share on other sites

Viikon yhteenveto:

 

Ma: A: 6,3 km

Ti: A: 3,2 km, AP: 5x1000/3' ka. 3.24 (yht. 11 km)

Ke: A: 3,2 km, AP: 7,9 km

To: A: 3,2 km, AP: 7,9 km

Pe: A: 3,2 km, IP: 4x1000/3' + 3x400/400 + 1600m (ka. 3.47/146, neloset 77, vika 1600 6.01 (3.45/148))

La: AP: 18,1 km (5.08/112)

Su: A: 6,3 km

 

Yht. 84 km

 

Ensi viikolla alkaakin sitten kisahommelit, ja viikot muuttuu entistäkin kevyemmiksi. Toisaalta kovat treenit on sitten kovempia. Se on jännä miten perusjuoksusta katoaa tatsi jo parissa viikossa. En oikein tiedä miten noiden välipäivien hölkät pitäisi juosta, ja tuntuma on ihan kateissa.

Link to post
Share on other sites

Kisakauden ensimmäinen viikko käynnistetty herättelevällä ja herkistelevällä ratasessiolla. Tarkoituksena oli tehdä muutama veto ns. "cruise interval"-tonneja. Daniels tarkoittaa näillä T -tai I-vauhtisia vetoja, joissa on täysi palautus. Hän suosittelee muutaman tällaisen intervallin vetämistä pari päivää ennen kisoja. No sellaisia sitten lähdin tamppaamaan.

 

Lähdin vetämään T-vauhtista tonnia, mutta lipsahti aikaan 3.35. Ajattelin sen jälkeen, että fakit, vedetään sitten I-vauhtia. Muutaman minuutin palauttelun jälkeen seuraava tonni 3.20. Ajattelin sen jälkeen, että fakit, vedetään sitten R-vauhtia. Muutaman minuutin palauttelun jälkeen vika tonni 3.11. Sehän alkoi jo tuntumaan juoksemiselta! Jossakin siinä 3.20 ja 3.10 välissä on joku sweet spot, jossa meikäläinen alkaa nauttimaan lempeästä ja miellyttävästä happokylvystä. Eli ei siis vielä mitään kokovartalohapotusta, vaan sellaista hienovaraista ja vihjailevaa.

 

Tonnien jälkeen oli sellainen olo, että ei se nyt tähän voi jäädä, vaikka tulikin sitten vedettyä viisi kakkosta R-vauhdilla, ilman palautuksia. Joten ajattelin juosta satasia neljä kpl. Eikun viivalle, ja eka 16,1. Mitä helvettiä? Ehkä hapot vielä kangistelee. Toinen veto sama, n. 16,1. Joko olen tullut todella hitaaksi (koska vauhti todellakin tuntui paljon, paljon nopeammalta) tai sitten en tajua ratamerkinnöistä enää mitään. Menin siis sinne takasuoran päähän, jossa on viiva jossa lukee "100m". Siitä sitten maaliviivalle asti. No whatever, en ole treenamassa tuollaisia varten, mutta joku siinä meni pieleen. Toisen vedon lopuksi alkoi taas perseeseen pistämään, joten treenit jäi sitten siihen.

 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Lähdin vetämään T-vauhtista tonnia, mutta lipsahti aikaan 3.35. Ajattelin sen jälkeen, että fakit, vedetään sitten I-vauhtia. Muutaman minuutin palauttelun jälkeen seuraava tonni 3.20. Ajattelin sen jälkeen, että fakit, vedetään sitten R-vauhtia. Muutaman minuutin palauttelun jälkeen vika tonni 3.11.

 

Kohta täytyy tuo 1500 m / 4.59 tavoite taas palauttaa siihen mitä se oli vielä vähän aikaa sitten.

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, iisak kirjoitti:

 

Kohta täytyy tuo 1500 m / 4.59 tavoite taas palauttaa siihen mitä se oli vielä vähän aikaa sitten.

 

Ehkä juoksin tänään jalat alta tai sitten huippukunto oli tänään.

 

Aika paljon riippuu kisasta. Jos on hyvä ilma, sopivan tasoinen kattaus jne. saattaa tulla hyväkin juoksu. Jos taas saa kyntää yksin sateessa, tavoite on varmaan ihan passeli.

 

Link to post
Share on other sites

Taisi olla vähän itsensä toteuttava ennustus tuo edellinen kirjoitus. Tänään aamulenkki 6,3 km 46min, eli 7.21/km. Kaksi ekaa kilometria vasenta jalkaa piti kirjaimellisesti raahata perässä koska se ei toiminut. Keskuskuvernööri oli sitä mieltä, että jalan käyttöikä on umpeutunut, ja nyt loppui leikit. Kyllä se nyt siitä vähän vetreytyi, mutta jos tässä ei tapahdu jonkinlaista miraakkelia, huomiset kisat on DNS.

 

Viime viikollahan pakara oli monta päivää tosi hyvä, ja luulin jopa löytäneeni ratkaisun. Mutta niinhän se yleensä on, että ei näihin koskaan löydy todellista ratkaisua, vaan ongelmat poistuvat itsekseen sitten kun on sen aika. Nyt ei vielä mitä ilmeisimmin ole. Vasen pakara oli tänä aamuna täysin tuhoutunut, halvaantunut, tulehtunut, yksinkertaisesti täysin paskana.

 

Kausi jatkuu nyt sitten pienellä suvantovaiheella, eli aloitan kevyen hölkkäilyn siihen asti kunnes tilanne rauhoittuu. Jos mahdollista, nostan määriä reilusti, koska uskon vakaasti, että määrien tiputtaminen on tässä yksi ongelmista. Ai että miten? Miksi? Olen nyt tämän kokemuksen perusteella entistäkin vakuuttuneempi siitä, että kevyt hölkkäily toimii minulla avaintekijänä palautumisessa. Samanaikainen tehojen nosto ja määrän tiputtaminen on ollut myrkkyä. Olisi vain pitänyt luottaa intuitioon ja pitää pää, ja jatkaa hyvin alkanutta määräputkea.

 

Ongelmathan alkoivat n. kuukausi sitten, hyvän treeniputken keskellä. Olin silloin vetänyt n. 8 viikkoa 110-120 km/vk ja parit tehotreenit ja kunnon pitkis joka viikko, ja tuntui siltä että vetotreenit alkoivat kärsiä. Tein tilanteesta väärän johtopäätöksen ja tiputin määriä (tämä oli btw Danielsin kirjan ensimmäinen kokeiltava toimenpide ongelmatilanteessa). Ei toiminut minulla! Pakarahan oli silloinkin ongelmallinen, mutta tilanne pysyi hallinnassa, ilmeisesti 1,5-2h päivittäisen kevyen lenkkeilyn ansiosta. Oikea toimenpide olisi ollut ottaa vaikka veto-pari vähemmän, ja tiputtaa kevyiden lenkkien tehoa vielä pykälän alas, mutta pitää määrät ennallaan! Tai jopa nostaa määrää.

 

Mielessä on ollut Livingstonen "HIT"-kirjan lause kappaleesta "The Great Secret" (s.28): Whatever you do that is very intense has to be balanced out with a reasonable amount of easy work. The harder you go, the more the volume easier work is required, and the easier the better. Siinäpä oikeastaan on se oleellinen treeniohje jatkoa ajatellen.

Link to post
Share on other sites

Lisäys vielä edelliseen, Danielsin protokolla ongelmien selättämiseksi ("Avoid Hypertraining", s.155):

 

Kokeile seuraavia järjestyksessä, kunnes löytyy se mikä toimii:

 

1. Tiputa määriä vähintään 20%. Tämä myös jo itsestään tiputtaa tehoja, koska tehojen määrä on kokonaismäärästä riippuvainen.

2. Tiputa pois kokonaan tehot pariksi viikoksi.

3. Vaihda prioriteettia esim. intervalleista takaisin mäkihommiin.

4. Älä tee mitään muutoksia ja rimpuile vielä muutama viikko, jos vaikka helpottaisi.

 

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Lisäys vielä edelliseen, Danielsin protokolla ongelmien selättämiseksi ("Avoid Hypertraining", s.155):

 

Kokeile seuraavia järjestyksessä, kunnes löytyy se mikä toimii:

 

1. Tiputa määriä vähintään 20%. Tämä myös jo itsestään tiputtaa tehoja, koska tehojen määrä on kokonaismäärästä riippuvainen.

2. Tiputa pois kokonaan tehot pariksi viikoksi.

3. Vaihda prioriteettia esim. intervalleista takaisin mäkihommiin.

4. Älä tee mitään muutoksia ja rimpuile vielä muutama viikko, jos vaikka helpottaisi.

 

 

Just eilen funtsin että ensin 2.(2 viikkoa) ja sitten 3 (4 viikkoa). Molemmat palvelevat paremmin omia tavoitteita kuin rataintervallit, mutta ovathan esim. tonnit ihan kuningasharjoitus noin muuten.

 

Link to post
Share on other sites
13 minuuttia sitten, X66 kirjoitti:

 

Just eilen funtsin että ensin 2.(2 viikkoa) ja sitten 3 (4 viikkoa). Molemmat palvelevat paremmin omia tavoitteita kuin rataintervallit, mutta ovathan esim. tonnit ihan kuningasharjoitus noin muuten.

 

 

Tuo 3-kohta viittaa epäsuorasti tähän Danielsin systeemin, jossa eri tehoalueilla on prioriteetit eri jaksoissa. Jos siis ongelmat tulevat esim. siirryttäessä mäkikaudelta (early quality), jossa pääpaino on lyhyissä vedoissa III-vaiheeseen, jossa pääfokus siirtyy vo2max-intevalleihin, voi ratkaisu olla niinkin yksinkertainen kuin jatkaa sitä aikaisempaa vaihetta vähän aikaa lisää.

 

En minä sellaiseen nyt lähde, koska ei tässä ole montaa viikkoa enää muutenkaan aikaa tehdä sitä tulosta. Jos pieni hölläys tässä vaiheessa ei aukaise tilannetta, niin haistakoon sitten paska. Sitten siirryn kuntouttavaan toimintaan ja hoidan sen perseen priimakuntoon ennen seuraavaa pk-kautta.

 

Link to post
Share on other sites

Juoksentelin eilen vajaat pari tuntia kevyttä ja hieroin pallolla pakaraa tunteroisen, ja nyt tänä aamuna se vaikuttaisi olevan vähän parempi. Ei tarvinnut linkuttaa, joten kyllä sillä pystyy tänään juoksemaan. Iltapäivällä sitten mitataan kuntoa ensimmäisen kerran tositoimissa. Joku tulos sieltä tulee, koska en usko että perse leviää sinne Kuusankosken kentälle kuitenkaan.

 

Olen nyt hakenut motivaatiota ForrestG:n blogista, ja koitan vielä aukoa hieman triggeripisteitä pallolla ja heittän parit buranat huuleen ennen kisaa. On se kumma jos ei näillä eväillä jaksa juosta 1,5 kilometria.

 

Tilanteen arviointia on vaikeuttanut tässä koko kevään ja alkukesän hässäkässä juuri tämä buranan popsiminen. Vaikka triggerihieronta auttaa, joku tulehdushan siellä pakarassa on koska se reagoi tosi hyvin ihan perus buranaan. Yleensä mulla ei buranat tehoa mihinkään, mutta tähän ne toimii. Voi olla, että olen kuvitellut aina välillä tilannetta liian optimistisesti särkylääkkeiden ansiosta. No kunhan aloitan full retard -kuntoutusjakson, en syö buranaa, koska silloin haluan kokea maksimaalisesti sen kivun. Eikä se mihinkään parane jos tulehdusreaktiota vain siirretään jatkuvasti lääkkeillä. Tervehenkinen harrastus tämä.

Link to post
Share on other sites
18 minuuttia sitten, Tumpelo kirjoitti:

Yksittäisen Buranan popsiminen ei tuo kyllä siihen tulehduksen apua.  Kyllä niitä pitää kuurina ottaa kunnolla, käsittääkseni 2-3 päivässä parin viikon ajan..Jotenkin se Burana kai estää myös lihassolujen kehitystä samalla, että ei oo pelkoo että tulokset paranee. 

 

Ja toisaalta kun se tulehdus on kuitenkin täysin tarpeellinen reaktio, sen "hoitaminen" pois lääkkeillä ei oikein aja asiaa. Eli eihän se voi koskaan parantaa mitään, vain peittää hetkellisesti.

 

 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy