Jump to content
Juoksufoorumi.fi
puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.50 ja 5000m 18.00)

Recommended Posts

Ja sitten katsastus koronatilanteeseen.

 

Kyllä, lenkkeilin tänään syntisesti ulkona ja näin reilun kahden tunnin lenkillä yhden ihmisen, joka istui onneksi turvassa autonsa sisällä. Saatoin silti saastuttaa hänet jos on uskominen medioihin. Näin myös yhden irtokoiran, joka kirosi minut alimpaan helvettiin. Tuskin saan unta ensi yönä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Viikon yhteenveto:

 

Ma: A: 6,1 km, AP: 3km vr + 6km TV-reipas 4.03/km + 3km vr

Ti: A: 6,3 km, AP: 11,1 km

Ke: A: 6,3 km, AP: 10 km

To: A: 6,3 km, AP: 15 km (sis. mäkijuoksua)

Pe: A: 6,3 km, AP: 11,2 km

La: A: 8 km, AP: 10 km (mäkijuoksua)

Su: AP: 25 km

 

Yht. 134 km

 

Kova viikko, joka rasitti jalkoja. Jaksamisen suhteen ei mitään ongelmia, eli peruskunto alkaa löytymään. Se on hyvä, sillä samalla tämä olikin PK-kauden viimeinen kalenteriviikko.

 

PK-kauden yhteenveto:

 

23 viikkoa, 2164 km, eli 94 km/viikko.

 

Pohjat on nyt sitten tehty, ja ne riittää mihin riittää. Tasaista lätkytystä jaksaa nyt, mutta aika nopeasti varmaan pohjat syödään kun annostellaan happoja koneeseen. Parempi tästä nyt tuli kuitenkin kun alunperin kuvittelin.

 

Nyt pari päivää lepuuttelua ja kohti mäkikautta.

 

Vaikuttavaa tekemistä. Ihailen sua. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

 

Vaikuttavaa tekemistä. Ihailen sua. 

 

Kiitos! Vähän hämmennyin, mutta käännän nyt näppärästi tämän toiseen aiheeseen.

 

Taisin vähän antaa tuossa edellä muutamissa raporteissa muunneltua totuutta, ainakin osaksi. Vanha koirakin nimittäin oppii uusia temppuja. Hävettää vähän tunnustaa, mutta erittäin merkittävä osa tätä hyväksi mainostamaani peruskuntoa on syömisellä. Havaitsin nimittäin joitakin viikkoja sitten ihan sattumalta, että kun söin 150g kuivattuja mangoja ennen pidempää treeniä - rumpujen pärinää..... - sen jaksaakin ihan eri tavalla!

 

Olen siis kyllä syönyt välipaloja, mutta ne ovat olleet mallia yksi omena ja vähän pähkinöitä, tai vastaavaa. Mutta ei sellaisella ole mitään merkitystä. Vasta kun tunkkaa kroppaan oikein kunnon sokeripommin, sopivan strategisesti, esim. 1-2 tuntia ennen harjoitusta, vaikutus on merkittävä. Tämän tietysti järkevät tyypit ovat aina tienneet.

 

Edelleenkään en jääräpäänä syö enkä juo mitään lenkeillä. Ehkä pitäisi. 2,5h lenkistä palautuisi varmaan paljon nopeammin jos tankkaisi jo suorituksen aikana. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Edelleenkään en jääräpäänä syö enkä juo mitään lenkeillä. Ehkä pitäisi. 2,5h lenkistä palautuisi varmaan paljon nopeammin jos tankkaisi jo suorituksen aikana. 

Mun mielestä tämä on se ylivoimaisesti tärkein syy, miksi kannattaa tankkailla treenien aikana. Eritoten, jos tekee kaksi kovempaa tai pidempää harjoitusta lähellä toisiaan, niin tuo palautumisaika pitää yrittää saada minimiin ja siinä treenin aikainen tankkaus on tosi toimiva metodi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkikausi korkattu.

 

Tänään siis ensimmäinen varsinainen mäkitreeni, tosin aika kevyttä totuttelua vielä. Samainen rinki kuin aikaisemminkin, eli hidasta, korostetun loikkivaa juoksua vajaat 100m jyrkkään mäkeen, hölkkä alas ja stridet. Neljä toistoa. Eipä paljon vielä tuntunut, mutta kyllä se pistetään tuntumaan viimeistään parin viikon kuluttua.

 

Juoksu tuntui karmealta kahden lepopäivän jälkeen. Toki hölkkäsin lepopäivinä aamulenkin, mutta sitähän ei lasketa. Vasemman jalan iskiaspaska on ärtynyt nyt oikein isosti. Se pysyy aisoissa 1,5-2 tunnin päivittäisellä juoksulla, mikä on vähän harmi. Toiveikkaasti ajattelin, että voisin mäkitreenien välipäivinä vain heilutella jalkoja, kaivella nenää ja katsella Netflixiä. Nyt joudun ilmeisesti juoksemaan pitkin kyliä nekin päivät 😞

 

Juoksua tänään 17 km (6,5 + 10,5).

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään iskiaspaska on ollut niin ikävä, että ei oikeastaan missään vaiheessa lämmennyt. Vedin sitten suutuspäissään viimeiset pari kilsaa päivälenkillä n. 4 ja 3.40/km. Silloin ei tuntunut missään, oikein oli irtonainen ja hyvä fiilis. Veikkaan, että huomenna aamusta jalka ei kestä painoa.

 

Edellinen kivuton päivä taisi olla Joulukuun 21. Varsinaista terveysliikuntaa.

 

Tänään yhteensä vähän päälle 17km (6,5 + 11).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka usein meinaat tehdä mäkitreenin? Lydiardin mäkikaudella mäessä juostaan kai 3 kertaa viikossa, mikä kuulostaa aivan järjettömältä määrältä. Tuntuu, että pitäisi olla monta vuotta kovaa harjoittelua takana, että voisi edes haaveilla tuosta. 

 

Pekka Vasala oli muuten kova pomppimaan mäkiä ylös, ilmeisesti tuota mitä Lydiard kutsuu boundingiksi. Anders Gärderud kertoo tässä erittän suositeltavassa haastattelussa, että Vasalasta otetusta still-kuvastakin näkee, kuinka hyvä vaikutus mäkihypyillä on ollut hänen juoksutekniikkaansa. Vasalahan juoksee hyvin kauniilla askeleella. Gärderud kertoo, että otti itsekin paljon mallia suomalaisten harjoittelusta. 

 

Hypyissä on Gärderudin mukaan tärkeintä, että suunta on ylöspäin, ei eteenpäin. Ponnistuksessa tulee käyttää paljon nilkkoja ja niin vähän reisiä kuin mahdollista. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasalan mäkiloikkaharjoituksen toisto sisälsi myös vauhdikkaan alamäkeen rullauksen ja tasamaan jatkon, ennen uutta loikkimista ylämäkeen. Melko pian todettiin ettei useimpien akillekset kuitenkaan  kestä mäkikautta. Vasalakin sai olympiavuoden jälkeen ongelmia ja ura oli pian paketoitu. - Sensijaan nykyisin moni tekee mäkiharjoitukset ei pelkästään lajinomaisena voimaharjoituksena, vaan myös hapenoton vuoksi. Askelkaan ei ole niin loikkiva ja mäki jyrkempi kuin loikkaharjoituksissa oli tapana. Harva juoksee nykyisin mäkiharjoitukset juoksunomaisena kokonaan, vaan pikemminkin lönköttelee alas hyydyttyään ensin mäen päälle. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Kuinka usein meinaat tehdä mäkitreenin? Lydiardin mäkikaudella mäessä juostaan kai 3 kertaa viikossa, mikä kuulostaa aivan järjettömältä määrältä. Tuntuu, että pitäisi olla monta vuotta kovaa harjoittelua takana, että voisi edes haaveilla tuosta. 

 

Kaksi kertaa viikossa oli ajatuksissa. Alkuperäinen Lydiardin porukka teki joka päivä (pl. sunnuntai), mutta myöhemmin hän muutti systeemiä 2-3 kertaa viikossa, koska Jonnen akilles ei kestä. @NORDMAN on ihan oikeassa siinä, että tällainen kovempi, enemmän juoksunomainen mäkiveto on hyvä vaihtoehto. Sitä myös McMillan suosittelee II-vaiheen R-vetoihin, mikäli mäkiä löytyy juostavaksi. Toteutus: korvataan 200m vedot n. 30 sek mäkivedolla ja 400m vedot n. 60 sek. Tuntuma n. "tonnivitosen" vauhtia, suhteutettuna tietysti mäen jyrkkyyteen.

 

Nyt tosin vaikuttaa siltä, että en tee yhtään mäkitreeniä vähään aikaan, ainakaan ennen kuin tuo iskias rauhoittuu.

 

Se on vähän huvittavaa kun Lydiard selittää haastattelussa mäkiloikkien täydellisesti eliminoivan akillesvaivat, mutta sitten ne kuitenkin aiheuttavat akillesvaivoja. Varsinainen muna-kana 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosipäivä! Nyt on tasan vuosi siitä kun otin ensimmäiset haparoivat askeleet punttisalin juoksumatolla. Silloin ajatuksena oli vain ottaa kunnon alkulämmöt, koska kuntopyörä ei napannut. n. 3km, hirveä hiki ja puuskutus. Siitä se sitten lähti. Ensimmäisen vuoden saldo oli 3539 km. Ei huonosti 8 vuoden tauon jälkeen!

 

Tänään piti mennä taas mäkeen, mutta skippasin sen koska iskias ärhentelee, eikä se ainakaan paremmaksi tule mäkijuoksulla. Se on jo testattu. Mutta jotakin kuitenkin, yhteensä n. 16km kevyttä juoksua (6+10).

  • Like 4
  • Onnittelut! 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  17 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Kuinka usein meinaat tehdä mäkitreenin? Lydiardin mäkikaudella mäessä juostaan kai 3 kertaa viikossa, mikä kuulostaa aivan järjettömältä määrältä. Tuntuu, että pitäisi olla monta vuotta kovaa harjoittelua takana, että voisi edes haaveilla tuosta. 

 

joo mäki reenit on rankkoja duuni pätkiä . ainakin tän ikäiselle ukolle 50+.. toisaalta portaissa ja mäessä kunto kyllä nousee.   vaikka pohjia on , niin samas kestävyys kunnos ei enää olla , vaikka eihän sitä tiedä jos vaik 50+ 800m 2.10 mut ..2.20 aikaankin oisin jo melko tyytyväinen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy