Jump to content
Juoksufoorumi.fi



puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.50 ja 5000m 18.00)

Recommended Posts

10 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

En näe mitään syytä erikseen hakeutua tasaiseen maastoon juoksemaan jos kyseessä ei ole jokin todella spesifi harjoitus tai testijuoksu. Kun harjoittelee mäessä ja juoksee kisat tasaisella, saa kisoissa ilmaista hyötyä. 

 

Oikeastaan ainoa syy jonka keksin on vaihtelu. Vällillä se ottaa päähän kun kaikki juoksu on mäen kipuamista tai laskettelua. Mutta samaa mieltä siitä, että mäkinen maasto tekee treenimielessä hyvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs puujalan oppi-isät sanoo tuollaisesta harjoittelusta aavistuksen kipeänä/vatsarullalla/toipilaana? Monissa paikoinhan sitä korostetaan, että pitäisi malttaa levätä. Itse vähän kokemuksen kautta tässäkin asiassa eri mieltä, että monessa kohdin parempi pitää liikettä yllä. Jos mikä tahansa edellisistä, tietysti sanomattakin selvää, ettei avainharjoitteita sitten tehdä vaan pelkästään palauttavaa kevyttä. Kokenut monesti, että joku 4 päivän flunssa on menty tunti päivässä kevyttä ja se on kuitenkin sitten 4h "reeniä" enemmän kuin, jos olisi levännyt täysin. Ja sellainenkin tuntuma, että nopeammin nämä ohi menee kevyellä ulkoilulla, ja toisekseen tietää aika hyvin päivästä toiseen missä mennään taudin suhteen eikä tarvii arpoa missä kohdin uskaltaa alkaa takaisin oikeisiin harjoituksiin. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Mitäs puujalan oppi-isät sanoo tuollaisesta harjoittelusta aavistuksen kipeänä/vatsarullalla/toipilaana? 

 

Eivät sano mitään. Ilmeisesti sairastaminen ei tule edes kysymykseen 😄

 

Minulla on yleensä ollut samanlainen systeemi kuin tuo omasi: erittäin varovaista lenkkiä kunnes olo paranee. Jos kyseessä on ihan normaali infektio joka olisi tullut joka tapauksessa, se menee yleensä aika nopeasti ohi kunhan ei revittele.

 

Vanhat päiväkirjat on todella hyödyllisiä. Esim. Tammikuussa 2009 näkyi olevan edellisen kerran vatsatauti (Salmonella). Ei se vaikuttanut treeneihin mitenkään, piti vain olla paperia mukana lenkeillä. Mutta nykytiedolla kyllä keventäisin huomattavasti. Silloin nimittäin iski kahden viikon jälkeen joku kuumetauti ja treenit jäi tauolle. Eli siinä se raja on aina kulkenut: kuumeessa en juokse. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten on virusperäisten flunssien lisäksi myös bakteeriperäiset räkätaudit. Mistäänhän et tiedä, mitä räkätautia sairastat, mutta jotkut näistä bakteeriperäisistä synnyttävät mukavia jälkitauteja. Onneksi nuo bakteerijutut ovat harvinaisia, mutta milleniumin tienoilla koin tämänkin ihmeen. Pikkuinen räkätauti mukamas päällä, hämäykseksi tietenkin koivun siitepölyn aikoihin vielä, jotta oireet varmasti tulisi pähkittyä vaarattomiksi, ja ei kun kovanonnen koskejo lenkille. Sydänlihastulehdushan siitä seurasi, hyvä ettei henki lähtenyt, ja se kesä menikin sitten siinä. Bakteeri oli poikinut heikko-oireisen keuhkokuumeen. Lääkärit on nykyään niin tarkkoja, sanoivat että älä hyvä mies lenkkeile keuhkokuumeessa. Lämpöähän en hogannut mitata, kun olin suuressa viisaudessani luokitellut oireet siitepölyallergian/normi räkätaudin oireiksi. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parin alavireisen päivän jälkeen hyvä punttistreeni. Alkuverra 8km kulki erityisen hyvin, lopussa lähes M-tehoilla, vika kilsa 4.39/129. Sen perään myös koordinaatiot maistuivat, joiden päälle muutama rento kovavauhtinen rullaus. Maastavedot menivät aika hyvin myös, paitsi ehkä eka sarja, joka olisi kaivannut paremmat lämmöt alle.

 

Piikkareita en nyt kokeillut, koska lievän nestehukan takia pohkeesta vähän juili alkuverrassa. Mutta kokonaisuudessaan treenit 5/5. Garmin palkitsi urakan vielä päivittämällä indexin 62:een.

 

Loppupäivä täytyykin nesteyttää ja palautella huomista määräpäivää varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, koskejo kirjoitti:

Sitten on virusperäisten flunssien lisäksi myös bakteeriperäiset räkätaudit. Mistäänhän et tiedä, mitä räkätautia sairastat, mutta jotkut näistä bakteeriperäisistä synnyttävät mukavia jälkitauteja. 

 

Sehän noissa on vaikeaa. On minullakin muistikuvia parista ikävästä räkätaudista jotka poikivat 4-5 viikkoa sairastelua. En tiedä olisiko sitä voinut nopeuttaa lepäämällä totaalisesti.

 

Yleensä luotan vain fiiliksiin. Jos on kamala olo lenkillä, niin sitten ei voi treenata.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, koskejo kirjoitti:

Lääkärit on nykyään niin tarkkoja, sanoivat että älä hyvä mies lenkkeile keuhkokuumeessa. Lämpöähän en hogannut mitata, kun olin suuressa viisaudessani luokitellut oireet siitepölyallergian/normi räkätaudin oireiksi. 

Ite mittaan aina taudin tultua kuumeen, viimeistään toisena päivänä. Ja yleensä jos pitkittyy niin siirryn mittaamaan joka päivä. Toki heinänuhassa ei tule itekään mitattua, mutta flunssassa kyllä. Juurikin tuon mainitsemasi asian takia!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruuvia löysätty.

 

Eilen alkoi lounaan jälkeen möyriä mahassa ja herätessä oli vähän flunssainen ja yrjö olo. Päätin juosta kevennetyn puolipitkän ja jos käy oikein etomaan, käännyn takaisin. Lopulta hölköttelin sitten reilut 15 kilsaa, erittäin kevyellä tuntumalla. Olo parani koko ajan juostessa, ja nyt tässä aamupuuroa kauhoessa se on jo melkein normaali. Päätin kuitenkin skipata iltapäivälenkin.

 

Radiossa kuulutetiin juuri, että pessimismi tappaa, joten kaivellaan tilanteen positiiviset puolet. Erittäin ilahduttava huomata, että tuollainen 15km ei enää tunnu missään, ei edes keskellä nousujohteista treeniä. Sitten vielä sellainen näkökulma, että jos kerran olo parani lenkillä, ei tila voi olla kovin vakava. Täytyy vain miettiä että mitä sitä oikein voi syödä. Puuro, vaalea leipä, hedelmät ja jugurtti näyttävät uppoavan aika hyvin. Jos söisi sitten niitä kunnes pakki rauhoittuu. Eiköhän se siitä.

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, joukor kirjoitti:

 

Kuolema tulee, ja pessimisti ei pety. ☝️

 

Optimisti vahvistuu. Ennen se pitkä laiha kaveri, jolla on huppu, viikate ja kestohymy, kolkutteli pimeässä hiihtäessäni suksien kantoja. Nyt kun treeniä on tullut pakkiin, ei ole kaveria kuulunut. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleen vähän yrjö olo. Varovainen kympin lenkki, jonka lopussa vähän uskaliaammin jo normisettiä. Joku pöpö elimistössä nyt selvästi on, mutta ei niin pahasti vallalla että pitäisi panikoida. Sellainen 3/4-kunto, eli tarkasti kuulostellen täytyy mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikon yhteenveto:

 

Ma: 8,1 km kevyt

Ti: A: 3km vr + 6km TV-reipas (4.08/148) + 3km vr, I: 8km kevyt

Ke: 10km kevyt

To: 8,1 km vr + voima/nopeus/koordinaatio

Pe: 15,1 km kevyt

La: 10,1 km kevyt

Su: 21,3 km kevyt

 

Yhteensä 93 km.

 

Vaikea viikko. Tiistaina illalla alkoi mahatauti, joka teki olon hieman huteraksi. Ärsyttävä 3/4-kunto, joka vaikutti tekemiseen, mutta ei antanut vielä perusteita lepäilyyn. Yksi treeni jäi tekemättä taudin takia (Perjantain iltapäivähölkkä). Ensi viikko kevennettynä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy