Jump to content
Juoksufoorumi.fi
puujalka

puujalka (2020: 1500m 4.50 ja 5000m 18.00)

Recommended Posts

Varmaan moni ajattelee, ettei noita voi tehdä kun pitää juosta joka päivä. Ja monenko jalat kestäisi edes mitään loikkia tms. juoksun lisäksi.

Viime kesänä yhden kerran innostuin tekemään 5-loikkaa lyhyiden vetojen yhteydessä ja kyllähän se hyödyllistä olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni loikat parantaa juoksun hyötysuhdetta ihan huomattavasti, tietysti jos loikilla saa paikat rikki, on hyöty negatiivinen, mutta varovaisesti aloittaen niistä saattaa saada kyllä merkittävästi hyötyä. Sanoisin kyllä sen, että vedoilla saa aiemmin reenannut nopeasti hyötyä, mutta sekään kauhean pitkälle kanna. Ainakin itse sain 3kk aikana löysät pois kilsan vedoilla ja 6kg painon pudotuksella, tosin sen jälkeen kunto ei ole paljoakaan parantunut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yli 50v tai jopa +40v voi unohtaa yli 4 krt viikossa juoksut ja tämä oli fakta. 

Tekniikkaharjoituksia lisäksi ja punttia 2krt/vko. 

Tuolla pääsee potentiaalistaan 90%.

Enempää ei kannata yrittääkään kilpakuntoilijana. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, kimmoke kirjoitti:

Yli 50v tai jopa +40v voi unohtaa yli 4 krt viikossa juoksut ja tämä oli fakta. 

 

Ikä on vain hidaste, mutta tuskin se treenikertoihin vaikuttaa jos vauhdit on kunnon mukaiset.

 

Nämä loikat ja mäkivedot on kyllä niin rajua hommaa, että tuskin niitä itse enää teen tosissaan. Niiden tarkoitushan on Lydiardin systemissä voiman lisääminen, ja mäkikautta sitten vasta seuraa varsinainen ratakausi, jossa tehdään vetoja, nopeutta ja tekniikkaa. Punttis on paljon turvallisempi voiman lähde, mutta ei pienet loikat pahaa tee, jos on sellaisessa kunnossa että paikat kestää.

 

Mutta nämä ovat niitä nuorten urheilijoiden hommia. Voihan niitä seniorikin kokeilla, mutta aika hiton varovasti aloittelisin.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikke hyvin voi varioida itselleen mäkiloikkia vanhuskin. 300m mäki riittää kuolemaan loistavasti, ilman iskutuksen tuomaa riskiä, hyötyen kuitenkin täysimääräisesti mäkihyppelyn hapenoton jalostavan vaikutuksen. Ei se mäkihyppely ole pelkkä voimaharjoitus, rassaa tosissaan tehtynä nimittäin hapenottoa siinä missä 600m ratavedot ja on erittäin hyvää valmistautumista siis kesän kipakampiin ratahommeleihin: 

Teeppä ensin vaikka 10 maksimaalista jännehyppyä, kipaise heti perään huom pitkällä voimakkaalla askeleella työntäen 100m mäkeen, jossa kohtaa taas 10 maksimaalista jännehyppyä, johon perään 100m taas ylöspäin voimakkaasti askelpituuteen ja työntöön keskittyen, jännehypyt ja viimeinen 100m jossa päällä optiona jännehypyt. Kävele pelon ja hämmennyksen vallassa mäki alas ja toista suoritusta niin monta kertaa kuin viitsit. Tärkeää on, että juoksuosio pysyy voimaa uhkuvana, keskittyen työntöön ja keskity myös käsityöskentelyyn, hartiat rentoina, kädet tehokkaasti juoksua ja rytmiä ohjaten. Tällainen treeni vie juoksukuntoa ja kykyä voimakkaasti eteenpäin, puntit voi jättää marraskuulle paitsi hauiskääntö:)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Ikä on vain hidaste, mutta tuskin se treenikertoihin vaikuttaa jos vauhdit on kunnon mukaiset.

 

Ei, vaan ikä hidastaa ja myös palautumiskyky heikkenee. 

Voihan sitä treenata vaikka 3krt päivässä, kuten japsi maratoonarit. 

Kaikki heistä on sitten alle 40v.

Ite treenaan periaatteella Min. Määrällä max. hyöty. 

Terveyspainotteisempaa eikä kilpatulosten parantamista enää tällä ikää Ns. terveysliikuntaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 20.4.2019 at 09.25, kimmoke kirjoitti:

Ei, vaan ikä hidastaa ja myös palautumiskyky heikkenee. 

Voihan sitä treenata vaikka 3krt päivässä, kuten japsi maratoonarit. 

Kaikki heistä on sitten alle 40v.

Ite treenaan periaatteella Min. Määrällä max. hyöty. 

Terveyspainotteisempaa eikä kilpatulosten parantamista enää tällä ikää Ns. terveysliikuntaa. 

Kai sitä yli nelikymppisenä kevyttä treeniä voi tehdä vaikka joka päivä, jos on pohjat kunnossa eikä ylipainoa rasitteena. Kovista treeneistä ja pitkästä täytyy palautua. Riittävän kevyt treeni on jo palauttavaa jos on väljyyttä juoksuvauhdeissa. Tämä pätee hyväkuntoiseen lenkkeilijään.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

miks pitäs nylkyttää jos voi juosta ..vaik ikää tulee lisää...ei yli kuntoo- paikat ehjinä- mielekkyys...vaik ei juoksis koskaan edes kovaa....

 ei palaudu niin hyvin enää..ni vähän reeniä - kovat tehot...näin...

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuuttia sitten, Hjar kirjoitti:

Kai sitä yli nelikymppisenä kevyttä treeniä voi tehdä vaikka joka päivä, jos on pohjat kunnossa eikä ylipainoa rasitteena. Kovista treeneistä ja pitkästä täytyy palautua. Riittävän kevyt treeni on jo palauttavaa jos on väljyyttä juoksuvauhdeissa. Tämä pätee hyväkuntoiseen lenkkeilijään.

Edelleen perustelin ihan järkevästi, että 4krt viikossa juoksua riittää yli 40v ja sillä pääsee 90 % potentiaalistaan. 

Heti pitää tulla selittään, että voi juosta joka päivä. Ei tämä ole mikään kilpailu, kuka sanoo enimmät harjoituskerrat viikossa. 

 

Toi mun perustuu ihan tieteeseen. 

En näe mitään perusteita juosta joka päivä näillä perusteilla, jotka jo kerroin. 

Pysyy varmasti terveempänä Huom! Yli 40v.

Jaa no laitetaan vielä ne viikkokilometritkin. Eli riittää 40-60mile/ viikko 64km-97km (nyt puhun itsestäni) eikä pitäisi rasitusvammoja ja ei varmasti myös ylikuntoa tulla. 

Itselle tulee myös pyöräilykilometrejä, joten välttämättä juoksukm ei tule välillä kuin n. 42km/ vko. 

Harjoituskertoja voi joskus tulla joka päiväkin, mutta ei pelkästään juoksua. Lasken salitreenitkin mukaan. On sekin aerobista. 

Pari viikkoa niin olisi telakalla jos joka päivä juoksisi. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuuttia sitten, kimmoke kirjoitti:

Edelleen perustelin ihan järkevästi, että 4krt viikossa juoksua riittää yli 40v ja sillä pääsee 90 % potentiaalistaan. 

Heti pitää tulla selittään, että voi juosta joka päivä. Ei tämä ole mikään kilpailu, kuka sanoo enimmät harjoituskerrat viikossa. 

 

Toi mun perustuu ihan tieteeseen. 

En näe mitään perusteita juosta joka päivä näillä perusteilla, jotka jo kerroin. 

Pysyy varmasti terveempänä Huom! Yli 40v.

Jaa no laitetaan vielä ne viikkokilometritkin. Eli riittää 40-60mile/ viikko 64km-97km (nyt puhun itsestäni) eikä pitäisi rasitusvammoja ja ei varmasti myös ylikuntoa tulla. 

Itselle tulee myös pyöräilykilometrejä, joten välttämättä juoksukm ei tule välillä kuin n. 42km/ vko. 

Harjoituskertoja voi joskus tulla joka päiväkin, mutta ei pelkästään juoksua. Lasken salitreenitkin mukaan. On sekin aerobista. 

Pari viikkoa niin olisi telakalla jos joka päivä juoksisi. 

 

Kukin treenaa niin kuin haluaa. Ei kenenkään kannata kylmiltään alkaa joka päivä juosta, nousujohteisella treenillä niin voi tehdä halutessaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olkaas varovaisia vanhat miehet niiden loikkien kanssa..:1st:

 

Pekka Vasala treenasi Lydiardin opeilla.. loikkia ylämäkeen ja kilometrejä toistasataa per viikko.. Wikipedia kertoo

 

Olympialaisten jälkeen Vasalan huhtikuussa loukkaantunut jalka operoitiin. Vasala oli juossut kauden kortisonin avulla. Leikkauksen piti olla vain arpikudoksen poistoa, mutta arpikudoksen alta paljastui, että jalkaholvia tukeva jänne oli osittain revennyt..

 

Siihen päättyi Vasalan ura.. mutta tavoite olikin jo saavutettu.

 

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.4.2019 at 13.04, Baltsu kirjoitti:

Lydiardillahan oli keväisin se kuukauden mäkihyppely. Ma-la tehtiin joka päivä mäkihyppelyä. Sunnuntaisin oli pitkis. Siinä taisi olla vielä niin että mäkihyppelyiden välissä juostiin intervalleja tasaisella. Joka päivä jos yhtään oikein muistan. 

Ei se niin tainnut olla... Lydiard kävi Suomessa 60-luvun lopussa ja opit on voineet laimentua matkalla, mutta  70-luvulla mäkihyppelyä harjoiteltiin huhti-toukuussa tyypillisesti kaksi kertaa viikossa. Omassa variaatiossa hyppelyyn kuului myös lyhyen hölkkäilyn jälkeen hypityn mäen juoksu alas kovaa ”kantapäät pakaraan” ylirytmillä. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy