Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (pari maratonia 2022)


Recommended Posts

Lisäyksenä vielä, katselin päiväkirjasta että aika paljon on tullut juostua muutamalla mukavilla ns. luottokengillä, joilla on 500-700 km jo mittarissa. Joku voi nyt ajatella, että eihän tuo ole mitään, että kyllähän kengillä se 1500km juoksee. No juoksee juoksee, mutta fakta on, että vaimennus heikkenee oleellisesti jo 250-300km paikkeilla useimmilla malleilla. Monet valmistajat kehoittavat laittamaan kengät sivuun jo n. 600km jälkeen.

Sinänsä tuo ei ole mikään selitys, koska vaikka olisin juossut kaikki lenkit aina priimakengillä, siitä olisi ollut seurauksena vain sitten enemmän kilsoja, koska kenkien parempi vaimennus olisi mahdollistanut sen. Lopputulos on aina sama: kipuja ja vitutusta. Sellaista tämä juoksuhommeli on.

Mutta kyllä niitä kenkien kilsoja kannattaa tarkkailla ja juosta kovemmat treenit ja pitkät lenkit suhteellisen hyväkuntoisilla kengillä. Minulla se raja on tästä lähtien 500km. Kun mittari näyttää yli, kengät kelpaavat enää peruslenkeille.

 

Lisäys: Mo Farahilla on simppeli systeemi kenkien kanssa. Hän juoksee Pegasuksilla. Omien sanojensa mukaan hän juoksee neljä viikkoa ja ottaa sitten käyttöön uuden parin. Eli ehkä 700-800km / pari.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Mutta se siitä ulinasta. Nyt muutama viikko kevyesti ja katsotaan sitten taas miten tästä edetään kohti kesän tavoitteita. Jäljessä ollaan, mutta ei vielä kovin pahasti.

Sitkeetä ja säännöllistä tekemistä on siulla tekeminen ollut, peukut sille👍 Taitaa olla juoksupäivien putkikin hurja, ootko yhään välipäivää joutunut pitämään siitä kun uudelleen aloitit?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

33 minuuttia sitten, Pexrun kirjoitti:

Sitkeetä ja säännöllistä tekemistä on siulla tekeminen ollut, peukut sille👍 Taitaa olla juoksupäivien putkikin hurja, ootko yhään välipäivää joutunut pitämään siitä kun uudelleen aloitit?

 

Aloitin juoksemisen Maaliskuun 20.pv viime vuonna, ja silloin tuli vain pari-kolme varovaista hölkkää viikossa. Sitten Huhtikuussa aloitin säännöllisemmän treenin, jonka seurauksena petti selkä. Sen kun sain kestämään Toukokuun alussa, ei ole enää ollut tarvetta varsinaisille välipäiville. Tietysti joku voisi olla eri mieltä. Siis että jos on esim. lonkka romuna, tarvetta olisi 😄.  Mutta joo, siis kohta 300 päivää taitaa olla putki, vähintään 20min hölkkää joka päivä.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Nyt täytyy katsoa rehellisesti peiliin ja todeta, että tämä minun touhu on ollut liian ahnetta. Ei vielä riitä rahkeet näihin 10+ h viikkoihin. Jatkuvia ongelmia jo Joulukuulta alkaen. Toivoin, että flunssaviikkojen keventelyt olisivat taas laittaneet raattaat pyörimään, mutta pari viikkoa sitten ilmeni uutta ongelmaa, tällä kertaa vasemman jalan sääressä. Kuten tavallista, en välittänyt siitä koska suurin osa ongelmista menee ohi n. viikossa kun ei vain välitä, mutta tämä ei kuulunutkaan siihen joukkoon. Vaiva on pahentunut nyt niin ärsyttäväksi, että on aloitettava keventely.

Ajattelin nyt vain karkeasti puolittaa määrän ja toivoa, että tilanne selviäisi sillä. Ja jos nämä riivatut jalat joskus hyväksyisivät mun hölkkäharrastuksen, voisin yrittää taas nostaa määriä jotenkin hallitummin. Eli seuraavat viikot sitten jotain 50-70 kilsaa. Sillä se jalka kyllä parantuu ellei siellä sitten ole rasitusmurtumaa (joka on kyllä täysin mahdollista, mutta toistaiseksi pidän sitä vähän epätodennäköisenä).

Ei kai tässä sinänsä ole mitään ihmeellistä. Ei ne jalat vaan vielä vuodessa ole sopeutunut siihen mihin peruskunto riittäisi. Se on nyt itse asiassa aika hyvällä tasolla. Tätä aihetta sivuttiinkin jo toisessa ketjussa. Minun oli aika vaivatonta nostaa peruskunto yllättävänkin hyvälle tasolle, mutta raajat eivät oikein tahdo pysyä mukana tahdissa. Säännöllistä juoksua pitäisi olla sellainen 5-7 vuotta alla, vasta sitten jänteet, nivelet ja luusto kestää.

Tiedättekö mikä on todellista lahjakkuutta näissä treenihommissa? Sellainen luontainen taito treenata oikea määrä. Se on siis vähän samanlainen taito kuin syödä oikea määrä. Kaikki tietävät varmaan sellaisia ihmisiä, joilla on luonnostaan taito säännöstellä näitä asioita. Ei heidän tarvitse laittaa exceliin kilometreja ja kaloreita, he vaan tuntevat mikä riittää. Minä olen täysin päinvastainen. Täysin tolkuton ja hillitön kaikessa. Joku bugi aivoissa kaiketi. Vai onko sellaisia luonnonlapsia edes? Ovatko taruolentoja?

Mutta se siitä ulinasta. Nyt muutama viikko kevyesti ja katsotaan sitten taas miten tästä edetään kohti kesän tavoitteita. Jäljessä ollaan, mutta ei vielä kovin pahasti.

 

Olisin voinut kirjoittaa tuon saman itsestäni miltei sanasta sanaan....😳🙄😬🙈🥶💩💩💩💩🌬😜😎😇💩💩💩...vitun urpo (siis minä, Raaka=raaka eli ei valmis koskaan, ei edes 30v raakakypsytyksen jälkeen...)

nimimerkki: päkiä paskana nyt neljättä viikkoa....

 

Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, Tumpelo kirjoitti:

Itellä myös säärikipuja oli, loppui kun rupesin juokseen kompressiosukilla. Sääriluun sisäsyrjällä hieman puolenvälin yläpuolella. Jonkun lihaksen kiinnitys kohta tms. Särky oli aika kamalaa, luulin kanssa joksikin marssimurtumaksi aluksi...  Välillä pysty juokseen jopa 500m ilman Kipuja. 

 

Okei...mul myös välil ala selkä kipiä...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, Raaka Arska kirjoitti:

 

Olisin voinut kirjoittaa tuon saman itsestäni miltei sanasta sanaan....😳🙄😬🙈🥶💩💩💩💩🌬😜😎😇💩💩💩...vitun urpo (siis minä, Raaka=raaka eli ei valmis koskaan, ei edes 30v raakakypsytyksen jälkeen...)

nimimerkki: päkiä paskana nyt neljättä viikkoa....

 

 

Tehdään Arska silleen, että kun tulee seuraava flunssapaska (toivottavasti ei tule), niin aloitellaan sen jälkeen maltilla. Mullakin oli siis melkein kolme viikkoa kunnon yskä ja eka viikko olin aika kipeä. Kai se syö kroppaa, ja vaatii vähän loivennusta treenien aloittelun suhteen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kun ei treenaa, voi ammentaa motivaatiota muiden treeneistä. Eräs kiehtovimmista hahmoista on belgialainen Karel Lismont, joka oli hopealla 1976 olympiamaratonilla.

Hän oli ammatiltaan verovirkailija, ja onnistui sovittamaan työpäivänsä ympärille simppelin treenisysteemin:

- Aamulla 10km
- Lounasaikaan 10km
- Töiden jälkeen 200-800m vetoja

Yhteensä 25-30 km juoksua arkipäivisin.

Viikonloppuisin juokseminen oli vähän vapaamuotoisempaa, mutta hän ei juuri koskaan juossut yli tunnin lenkkejä, koska piti niitä tylsinä. Lauantaisin hän juoksi 2x16 km, ja kokemuksensa mukaan se ajoi saman asian kuin yksi 32km lenkki.

Monta tietä Roomaan!

Lähde: https://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=8160693

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Muunnetaan vielä tuo Lismontin systeemi aikaperusteiseksi ja sellaiseksi, jota voisi kuka hyvänsä peruskuntoilija noudattaa jos olisi aikaa:

Ma-Pe:

- Aamulla 45min
- Päivällä 45min
- Iltapäivällä lyhyitä vetoja, strideja, drillejä tuntuman mukaan

La:
- Aamulla 1h
- Päivällä 1h

Su: Lepo tai kevyt vapaamuotoinen hölkkä

Kun kunto kasvaa, tahtia voi kiristää ja iltapäivisin ottaa pidempiä vetoja kerran-pari viikossa.


Juoksijalehti voi lainata vapaasti! :D

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy