Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (1500m 4.30)

Arvostele ketju:

Share

Recommended Posts

6 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Tänään se sitten alkoi, tasan 12 viikon juoksulakko. Jos nyt oikein laskin, se olisi sopivasti vuoden loppuun asti. Juoksukilometrejä kertyi tänä vuonna 3679 kpl, mikäli siis pystyn pitämään kiinni lakosta.

Tammikuun 3. päivä aloitan juoksun vähitellen niin, että korvailen aluksi normaaleja päivätreenejä juoksulla, lisäten vähitellen kevättä kohti ja toivottavasti sitten jo kesällä voisi vetää kaikki treenit juoksemalla. Eiköhän tällä suunnitelmalla selviä lopullisesti onko tämä mun vaiva itseaiheutettu rasitusvamma. Jos ei vaiva parannu talveksi, sitten se on vain hylättävä juoksu lopullisesti. .

Ilman muuta ehdoton juoksulakko on ainoa oikea ratkaisu, mutta 12 viikkoa / 3 kuukautta voi olla liian vähän, jos esim. rasitusmurtumaa lantionseudulla. Eli pitkässä juoksussa voisi olla järkevämpi pelata varman päälle ja pitää 2-3 kuukautta ekstraa. Eikö kannattaisi katsoa tämä kortti nyt oikeasti kunnolla, kun kerran siihen rupeaa? Se on aikalailla hukkaan heitettyä aikaa 12 viikkoa, jos rynnii takaisin liian aikaiseen takaisin ja palaa ruutuun 1... Mikä kiire sinne hankeen ja pimeään on tarpomaan, odottelee ennemmin maaliskuuta ja toivottavasti keväisempiä kelejä.

24 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

Mikä kiire sinne hankeen ja pimeään on tarpomaan, odottelee ennemmin maaliskuuta ja toivottavasti keväisempiä kelejä.

Matolle, lämpimässä shortikelissä toki 😄

Tottahan tuo on, samallahan se menisi kuukausi-pari vielä päälle. Kyllä sitä kesällä pääsee juoksukuntoon joka tapauksessa.

3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

samallahan se menisi kuukausi-pari vielä päälle. Kyllä sitä kesällä pääsee juoksukuntoon joka tapauksessa.

Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa että näin on. Viime syksyn tapaturmaisen lonkkamaljan hiusmurtuman ja häpyluun rasitusmurtuman takia pidin talvella 6kk juoksutaukoa. Alkuun lääkäri arveli että taukoa tulee 2-3 kk mutta suositteli/määräsi vielä 3kk lisää jotta paranee varmasti. Pidin kuntoa yllä Zwiftin kanssa polkemalla ja hiihtämällä, huhtikuussa aloitin juoksun uudelleen ja nyt syksyllä comeback-maraton meni tosi hyvin.

Kai se on nyt ryhdistäydyttävä ja viimeistään viikonloppuna perehdyttävä, että millä virityksillä tuon Zwiftin saisi toimimaan. Tähän mennessä olen vain läppäriltä (14") katsellut jotain Areenaa/Youtubea/Eurosporttia polkiessa, mutta Zwift käyttö vaatii varmaan ainakin isompaa näyttöä ja ties mitä muita lähettimiä yms. Kalliilta ja vaikealta kuullostaa, mutta toisaalta jos saa vehkeet kuntoon, että viihtyy, niin on hyvä sijoitus.

10 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

Kai se on nyt ryhdistäydyttävä ja viimeistään viikonloppuna perehdyttävä, että millä virityksillä tuon Zwiftin saisi toimimaan. Tähän mennessä olen vain läppäriltä (14") katsellut jotain Areenaa/Youtubea/Eurosporttia polkiessa, mutta Zwift käyttö vaatii varmaan ainakin isompaa näyttöä ja ties mitä muita lähettimiä yms. Kalliilta ja vaikealta kuullostaa, mutta toisaalta jos saa vehkeet kuntoon, että viihtyy, niin on hyvä sijoitus.

Ei se välttämättä vaadi sen isompaa. Jos pystyy jotakin elokuvaa katsomaan, niin pystyy kyllä sitä peliäkin. Tietysti isompi parempi.

Suosittelen ainakin kokeilemaan. Itse en jaksa edes elokuvia katsella kovin pitkään, mutta pelissä menee aika ihan hyvin, ainakin toistaiseksi. Next level on tosiaan ne ryhmäajot, audion yhdistäminen tuon Discordin kautta jne. Laittelen lisäinfoa kunhan saan näitä vehkeitä toimimaan paremmin.

Huudellaan nyt vielä tännekin, eli tarvitsen jonkun vapaaehtoisen koekaniinin Zwiftin säätämiseen, lisätiedot 

Eipä tässä paljon muuta päivitettävää ole. Joka päivä vähän totutellut taas tähän pyörähommaan ja ottanut haltuun telakka-ajojen vaatimaa tekniikkaa.

Suomi24:lla (kyllä, mulla on siellä nimikkoketju, en tiedä pitäisikö siitä olla ylpeä) arveltiin että en kestä juoksuttomuutta edes kuukautta, mikä kieltämättä on parina päivänä tuntunut ihan todennäköiseltä. Jalka on nimittäin ollut välillä taas niin kipeä, että tuntuu ihan hölmöltä olla juoksematta. Kipeämmäksi vain menee. Mutta ei se ole fillaroidessa koskaan kipeä, eikä välittömästi sen jälkeen, vaan yleensä aamulla tai muuten vain pitkän toimettomuuden jälkeen. Kokeillaan nyt joka tapauksessa vähintään sitä 3kk taukoa. En minä usko että tämä ongelma sillä poistuisi, tai edes puolen vuoden tauolla, mutta eipähän tarvitse arvuutella enää että onko pidetty kunnon taukoa.

Taas vähän zwiftailua. Nyt alkaa olemaan jo vehkeet kasassa, enää tarvitaan vain kovaa ajoa. Tuo on aika koukuttava peli nyt kun se kuvio alkaa vähitellen hahmottumaan. Ensimmäinen tavoite on päästä eroon Zwiftin karvalakkikalustosta, eli siis outfitti ja pyörä jne. Pelissä ansaitaan "hikipisteitä" ja edetään tasoilla. Suurin osa varusteista aukeaa vasta joskus 8:n tason jälkeen, ja olen itse vasta kutosella. Eikä niitä pisteitäkään ole vielä paljon ehtinyt. Eiköhän tuo muutu tässä syksyn ja talven mittaan.

Löysin mielenkiintoisen haastattelun Todd Hardgroven vlogista. Haastateltava on tutkija Stephan Guyenet, joka on viime aikoina tutkinut ylensyömisen biologiaa.

Sinänsä asia ei ole minulle uutta. Pähkinänkuoressa: ihminen on vuosituhansien aikana hionut erittäin pitkälle taidon tuottaa ruokia jotka triggaavat maksimaalisen dopamiinireaktion. Toisin sanoen, kun syömme ihan normaaleja kulttuurimme ruokia (puhumattakaan ns. roskaruoasta, esim. pitsasta), ruoan koostuksesta johtuen syömme enemmän kun olisi tarpeen koska se sekoittaa säätelymekanismin. Luonnossa ei esiinny sellaisia ruokia käytännössä ollenkaan. Haastattelussa tulee esille vain oikeastaan yksi esimerkki sen suuntaisesta ruoasta: pähkinät.

Millaisia siis ovat nämä ruoka-aineet? Niissä on makrot ja mikrot sopivassa suhteessa. Erityisesti rasvaa, hiilareita (hitaita sekä nopeita) ja suolaa täytyy löytyä sopivasti. Lisäksi on muitakin mausteita jotka lisäävät efektiä. Haastattelussa nousee useita kertoja esimerkkinä pitsa ja jäätelö. Tämähän on vain paraatiesimerkki siitä miksi markkinatalouden mekanismit ei välttämättä ole optimaaliset ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Tietenkin meille myydään ruokaa joka saa meidät ostamaan sitä lisää. Vaikutusmekanismi on hyvin pitkälle sama kuin kokaiinissa.

Mikä ratkaisuksi? Ei vaan syö sellaista ruokaa 😄. Olen itse esittänyt usein, että kannattaa valita oikeastaan vain kahdesta strategiasta: 1) rasva/proteiinidieetti (VHH) tai 2) vähärasvainen hiilaridieetti. Eikä sen tarvitse olla mitenkään ympärivuotinen strategia, vaan ateriakohtainen. Sinänsä on aivan sama mitkä ne makrot on, haastettelussakin otetaan esille että evoluution näkökulmasta ei ole oikeaa ihmisen ruokavaliota, vaan se on aina riippunut siinä missä ympäristössä yhteisö on elänyt. Pelkällä perunallakin elää ihan hiton pitkään.

Kun vielä pitää sen ruokavalion mahdollimman mauttomana (ei mausteita), läskit lähtee.

Vielä lisäyksenä: kaikki tämä koskee siis lähinnä ihan tavallisia kadun tallaajia, ei kestävyysurheilijoita, joilla on usein käänteinen ongelma, eli miten saada riittävästi energiaa. Heille herkuttelu saattaa sopia oikein hyvin.

Minulla on vähän toisenlainen ongelma: kun kaikki puhuu herkkumätöstä, niin ajattelen että tuotahan olisi kiva mättää itsekin (luulen että dopamiinit ryöpsähtelee). Sitten kuitenkaan ei välttämättä maistu ihmeemmin ja dopamiinit jäävät muuhun käyttöön. Esimerkiksi silloin tällöin kaupassa innostun ostamaan sipsejä ja ajattelen, että näitäpä mässäilen myöhemmin, mutta lopulta syön ehkä 1/4 pussillista ja loppu jää kaappiin eltaantumaan pitkäksi aikaa. Väkisin saatan syödä loppuun joskus viikkojen kuluttua kun ei muukaan perhe niitä saa hävitettyä. Tosin dopamiini taitaa vapautua kun odottaa tekemistä eikä sen aikana eli jo siellä kaupassa, pussia avatessa, ensimmäisiä rasahteluja kuunnellessa jne. Jäätelön kanssa vähän sama, tosin ne häviävät pakastimesta muutenkin. Osittain syötyä pitsaa en säästä, mutta normi pitsa ei myöskään ole kooltaan mikään ylivoimainen täysikasvuiselle miehelle. Toki on myös ruokia joita pystyn syömään enemmän kuin on hetkellinen tarve, mutta siihen joutuu aina melkeinpä tietoisesti keskittymään. Jos treenaan enemmän, niin ruokaakin kuluu paljon (ei tosin aina riittävästi), ja jos on kevyempi jakso niin ruokakaan ei maistu niin paljoa.

14 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Minulla on vähän toisenlainen ongelma

Aivan varmasti on niitä joita ongelma ei koske, mutta jos katsotaan yleiskuvaa kaupungilla, ongelma on laaja.

Olet ehkä niitä ihmisiä jotka mielestään syö mitä haluaa niin paljon kun haluaa, mutta ei liho? Jos näin on, onneksi olkoon!

Ite olen sellainen, että voin syödä itseni tosi sairaaksi jossain aasialaisessa buffassa koska ei vaan ole minkäänlaista säätelyä. Mutta jos syön mautonta ja kylmää perusbulkkimättöäni, säätely toimii. Sitten toki herkuttelenkin tarkoituksella pari kertaa kuussa, tai vaikka pari kertaa viikossa mikäli liikuntaa on riittävästi mukana viikko-ohjelmassa.

1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Olet ehkä niitä ihmisiä jotka mielestään syö mitä haluaa niin paljon kun haluaa, mutta ei liho? Jos näin on, onneksi olkoon!

Epäilin samaa vaimolleni ääneen, mutta hän ei vaikuttanut lainkaan siltä että haluaisi onnitella.

Kyllä joskus noissa aasialaisbuffissa myös saan itseni hyvin täyteen, mutta ei niihin tee mieli mennä ihan joka päivä.

8 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Epäilin samaa vaimolleni ääneen, mutta hän ei vaikuttanut lainkaan siltä että haluaisi onnitella.

Aha, no onnitellaan vielä uudestaan. Toimiiko sulla muutenkin erilaiset säätelymekanismit? Esim. näissä treenihommissa normaali ja terveellinen säätely toimii niin että kroppa sekä mieli väsyy (kyllästyy) ennen kuin mitään vakavampaa vammaa pääsee syntymään. Minulla ja kaltaisillani dopamiininarkeilla ei toimi, eli mun pitää perustaa kaikki tekeminen jotenkin historiaan ja vain "ymmärtää" miten paljon mitäkin asiaa voi tehdä. Hiton vaikeaa.

ps. syön nyt lounaaksi kylmiä keitettyjä perunoita, papuja ja raakaa valkokaalia. Sitä tulee syötyä sopivasti, tarpeen mukaan 😄

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy