Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (1500m 4.30)

Arvostele ketju:

Share

Recommended Posts

3 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

😲tsiisus! Nöyräksi veti taas... Tiedänpähän ainakin miksi itsellä ei juoksu kulje.

Noh kaikkihan on suhteellista. Palstalla on jäseniä, jotka mavettaa 140-150kg sarjoilla. Itse aloitin kyykyt 60kg mutta äkkiä ne kehittyy kun on huonossa kunnossa. Kyykyssä tavoitteena mulla on semmoinen 3x5x130-140kg

Jos yhtään lohduttaa, niin penkkipunnerrus 5x45kg ja kädet tärisee 😄

22 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Noh kaikkihan on suhteellista. Palstalla on jäseniä, jotka mavettaa 140-150kg sarjoilla. Itse aloitin kyykyt 60kg mutta äkkiä ne kehittyy kun on huonossa kunnossa. Kyykyssä tavoitteena mulla on semmoinen 3x5x130-140kg

Jos yhtään lohduttaa, niin penkkipunnerrus 5x45kg ja kädet tärisee 😄

Ihan hyvä tavoite, mutta veikkaisin kestävyysjuoksijalle optimiksi / riittäväksi 10x60-80 kg kyykkysarjat.  Optimi tässä liittyy lähinnä tarvittavaan voimaan, lihasmassaan ja loukkaantumisriskiin.  

2 minuuttia sitten, Ben! kirjoitti:

Ihan hyvä tavoite, mutta veikkaisin kestävyysjuoksijalle optimiksi / riittäväksi 10x60-80 kg kyykkysarjat.  Optimi tässä liittyy lähinnä tarvittavaan voimaan, lihasmassaan ja loukkaantumisriskiin.  

Aika kyseenalainen väite. Nyt täytyy tietysti tehdä selväksi sekin, että millaisista kyykyistä on kysymys. Itse en tee syväkyykkyjä, vaan n. 90 asteen.

Kyykkyjä on erilaisia. On meinaan "hivenen" eri asia tehdä suoralla jalkakulmalla vs. syväkyykkyä. Siinä painot vaihtuu aika reippaasti noiden kahden välillä! Kyykky on kaikessa yksinkertaisuudessaan yllättävän vaikea liike teknisesti, huomattavasti mavea hankalampi ainaskin itselle. Johtuu tosin varmaankin siitä, että liikkuvuus on onneton (eli en saa siis tehtyä yhtään "oikeata" kyykkyä edes 0kg painoilla).

Punttihommissa on vähän sama kuin kaikessa eli alkuun kehitystä tulee tosi railakasti, jos alkaa tehdä vaikkapa 2-3 krt/vko silleen tosissaan muttei vakavasti. Ja sitten kun tuota jonkun tovin jatkaa niin kehitys toppaa totaalisesti! Tuossa vaiheessa pitää sitten miettiä, että onko se kehityksen hakeminen salilta sen kehityksen takia vaiko sen takia, että kehitys tukee kestävyysurheilua. Omasta mielestäni nämä salihommat kestävyysurheilussa ovat tukevia juttuja ja voimatasojen nosto ei ole itseisarvo. Senpä takia itse jättänyt noita voimahommeleita vähemmälle, kun en usko siitä olevan kestokunnon kiinni. Toki nyt taas tarkoitus ottaa "punttikuuri", jossa uskon noin 8-12 viikon sisällä pääseväni taas 140kg mavesarjoihin (3x4-5) käsiksi! Mulle pääasiallinen tarkoitus on pitää kroppa ehjänä...

@AnttiSnolikin yksi jäsenistä jota ajattelin tuon maven kanssa. Itse en koskaan tule pääsemään 140kg mavesarjoihin, ellen sitten vaihda lajia kokonaan. Ja sama juttu minullakin tuon kyykyn kanssa, ei liikkuvuus riitä syväkyykkyyn. Mutta ei se syväkyykky ole ainoa oikea kyykky. Puolikyykky jota itse teen on myös erittäin hyvä liike, joka aktivoi lihaksia enemmän kuin voisi kuvitella. Pakkomielle syväkyykkyyn on salimakejen juttuja, vähän kuten juoksuniilojen pakkomielle "oikeaan" pitkikseen tms.

Mulla pääasiallinen tarkoitus on palauttaa menetettyjä voimatasoja ja lisätä siis juoksunopeutta.

Voimaharjoittelukin kannattaa olla jossain määrin nivelkulmaspesifistä, eikä syväkyykky taida juoksussa olla niin tarpeellista paitsi jos aikoo juosta niin että takapuoli hipoo asvalttia. Lisäksi pitäisi tarkastella painoja omaan kehonpainoon verrattuna eikä absoluuttisia määriä, ja voimantuottonopeutta eikä vain maksimipainoja. Juoksussa askeleen aikana voimantuotto pitää tapahtua melko lyhyenä aikana, ja jos tehdään absoluuttisia maksimeja salilla, niin liike on usein aika hidas. Vähän kevyempi paino ja rivakampi tekniikka voi olla parempi, kunhan tekniikka muuten pysyy kasassa. Mainio lähdeteos aiheeseen on esim. Rytkösen Voimaharjoittelun käsikirja.

7 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Mulla pääasiallinen tarkoitus on palauttaa menetettyjä voimatasoja ja lisätä siis juoksunopeutta.

Kyllähän tämä pisti taas miettimään pitäisikö sitä itsekin yrittää sittenkin aloittaa punttitouhut talvea vasten, niin vastenmielistä kuin se onkin. Parhaillaan taisi vajaa vuosi sitten mennä kyykyssä 3x5x70kg, nyt varmasti saisi ottaa ainakin kympin pois kun ei ole tullut käytyä ollenkaan. Eli kyllä tuossa varmasti yksi rajoittava tekijä omalle kehitykselle juoksussa on ja olenhan sen huomannutkin kun ei nopeutta ole ollenkaan... Jos saisi voimat sille tasolle, että toistot vastaisi 1RM 1,5xkehonpaino, niin sitten tuskin maksimivoima enää rajoittava tekijä?

4 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

Jos saisi voimat sille tasolle, että toistot vastaisi 1RM 1,5xkehonpaino, niin sitten tuskin maksimivoima enää rajoittava tekijä?

Ei varmaankaan, tai no en minä tiedä. Ajattelen tätä hyvin palikkamaisen yksinkertaisesti. Jos olen vahvempi ja about saman painoinen, juoksen kovempaa. Ja kun ikää on kohta se 50v, lihaskato käy. Parempi siis vain opetella tykkäämään siitä salihommasta.

43 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Aika kyseenalainen väite. Nyt täytyy tietysti tehdä selväksi sekin, että millaisista kyykyistä on kysymys. Itse en tee syväkyykkyjä, vaan n. 90 asteen.

Jonkun verran olen seurannut kestävyysjuoksijoiden painoharjoittelua. Nuo mainitut 10x60-80 kg ovat aikoinaan riittäneet Suomen ja Euroopan mestaruuksiin.  Ei lisävoimasta haittaakaan ole, mutta ei vastaavaa hyötyäkään.  Triatlon on sitten pyöräilypainotteisena taas eri asia…

1 minuutti sitten, Ben! kirjoitti:

Jonkun verran olen seurannut kestävyysjuoksijoiden painoharjoittelua. Nuo mainitut 10x60-80 kg ovat aikoinaan riittäneet Suomen ja Euroopan mestaruuksiin.  Ei lisävoimasta haittaakaan ole, mutta ei vastaavaa hyötyäkään.

Mutta millaisia kyykkyjä? Syväkyykkyinä ihan uskottavan kuuloiset numerot.

Juoksusta ja voimahommista tässä hyvää keskustelua ollutkin. Voimansiirto salilta juoksuradalle on vähän kinkkisempi juttu. Kuten @villea ansioituneesti todisti niin voimantuotto ei oikein vastaa perinteistä salipuuhastelua. Pitäisi tehdä enemmän semmoista modernia settiä kuten poksihyppyjä, kevennyshyppyjä (lisäpainoilla), erilaisia räjähtäviä liikkeitä ja nopeusvoimaa. Samalla hakea niitä lajinomaisia kulmia ja lihaksia (pakaraa, takareittä). Pyöräily on siitä miellyttävämpi, että voimantuotta tapahtuu huomattavasti hitaammin ja monipuolisemmin, joten ihan raaka voima siirtyy paremmin salilta satulaan. 

Itse ajattelen niin, että jos tulee lisää voimaa niin ei siitä koskaan haittaa ole. Lihaksilla niin väliä, kunnes ylittää tuon 50 vuotta jonka jälkeen varmasti lihasmassaa olisi hyvä olla jo ihan puhtaasti terveyden nimissä. Joten itekin kohta 40 vuotta lähentelevänä en katso pahakseni, jos muutama ylimääräinen lihaskilo kulkee mukana. 

6 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Voimansiirto salilta juoksuradalle on vähän kinkkisempi juttu

Maksimivoima onkin vasta "peruskuntoa". Sitä seuraa nopeusvoimakausi, joka sitten siirretään loikkien ja mäkivetojen kautta radalle. Ei ole suoraviivaista todellakaan. Ja jos olisin täysin terve, totta kai oikoisin mutkia ja panostaisin suoraan loikkiin ja mäkivetoihin ja koviin vetoihin. Näitä juttuja ne @Ben! mainitsemat mestarit takuulla tekivät perusteellisesti. Punttis on vain näitä tukevaa toimintaa.

Nämä punttikset siis toimivat mulla tällä hetkellä myös kovien treenien korvikkeena. Ne on välttämättömiä että ei menisi liian yksipuoliseksi tämä toiminta, ja myös hormonitoiminnan tasapainon kannalta. Pakkopullaahan ne on, ei siitä mihinkään pääse. Uskokaa pois, jos pystyisin, tekisin kovia vetoja paljon mielummin.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy