Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puujalka (1500m 4.30)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

Hyvä tuo sushibuffa. Menetin eilen pitkällä lenkillä 3,1 kg painoa, ja kaikki tuli takaisin ja vielä vähän päälle 😄

 

Tänään kevyt päivä kaikin puolin, eli vain reilun puolen tunnin aamulenkki ja pientä jalkojen ravistelua päälle. Huomenna sitten taas rautojen kimppuun, eli voimaviikko 8/8 alkamaisillaan.

Link to comment
Share on other sites

Ylös kukonlaulun aikaan (kirjaimellisesti, kukko kiekuu pihassa), sitten Suomen peli pikakelauksella läpi, ja aamulenkki 11km. Edelleen puskee ulos vankasti sunnuntaista soijaa. Helteiden, suolan ja lääkkeiden yhteisvaikutuksesta jalkaterät ja nilkat on niin turvoksissa että arvellutti mahtuuko ne limput edes kenkien sisään. No ihan hyvin mahtui ja osa turvotuksesta jäi sinne tiestölle. Ei muuta kuin eteen päin.

Link to comment
Share on other sites

Tänään oli aika flegmaattinen olotila joten ajattelin vain juoksennella metsässä hissuksiin. Kokeilin kuitenkin tehdä muutamat kiihdytykset, ja nehän piristi aika hyvin, ja loppumatka tulikin sitten ihan eri ryhdillä. Olen ennenkin huomannut, että helteellä pitää vähän avata juoksua, muuten se on aika hankalaa pungertamista. Ei se sitä tarkoita että juoksu kulkisi kuin vettä vain, mutta ainakin siitä alkuvaiheen tukalasta olosta pääsee eroon. Soijaa toki sitten valuu silmille enemmän kuin tarvitsisi. Mittarissa +31, eli suorastaan kylmä verrattuna eiliseen +33.

 

Yhteensä 16km (6+10).

Link to comment
Share on other sites

Tänään aamulenkki 11km kipeillä pohkeilla. En tiedä mikä vaivaa, mutta jo pari viikkoa on pohkeet kramppailleet öisin. Milloin toinen, milloin molemmat. Että sikäli ihan hyvä et on symmetrinen pohkeiden ahistus. En muista että tällaista olisi koskaan ollut. Eli siis tuskin isompaa korjattavaa syömisissä ja juomisissa. Saattaa nuo lääkkeet vaikuttaa jotenkin nestekiertoon, ainakin turvotus on ollut melkoista välillä.

 

No, nyt on kuuri ohi toistaiseksi. Neljä viikkoa popsin arcoxiaa, ja ihan hyvin tuo nyt tepsi kun muuten on ottanut aika iisisiti. Parin-kolmen päivän kuluttua sen tosin vasta näkee onko ne tulehdukset lähteneet.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Tänään aamulenkki 11km kipeillä pohkeilla. En tiedä mikä vaivaa, mutta jo pari viikkoa on pohkeet kramppailleet öisin. Milloin toinen, milloin molemmat. Että sikäli ihan hyvä et on symmetrinen pohkeiden ahistus. En muista että tällaista olisi koskaan ollut. Eli siis tuskin isompaa korjattavaa syömisissä ja juomisissa. Saattaa nuo lääkkeet vaikuttaa jotenkin nestekiertoon, ainakin turvotus on ollut melkoista välillä.

Suolaa lisää? Runsas hikoilu helteillä poistanut suolan kropasta? 

Link to comment
Share on other sites

Tänään kevyt päivä 17km (6+11). Olin vielä aamusta ihan avoin ajatukselle kokeilla vähän kovempaa juoksua, mutta pohkeet ovat vieläkin niin tohjona, että ei huvittanut koittaa. Huomenna pitäisi kuitenkin taas juosta 2h lenkki, joten parempi vain vetää tosi kevyesti ja toivoa että pohkeet olisivat paremmat huomenna. On nuo jo nyt paremmat kuin eilen. Onnistuin välttämään krampit viime yönä, ehkä siitä syystä että napsin parit nokareet merisuolaa vesilasin kera pitkin päivää. Toisaalta onnistuin olemaan myös liiemmin nukkumatta, mikä sekin ehkä vaikuttaa (krampit iskee aina unessa) 😄

 

8 viikon voimakuuri on nyt takana päin, ja jotain uutta pitäisi kehittää. Ajatuksena on kokeilla nyt tosissaan Jay Dicharryn Running Rewired-ohjelmaa. Kokeilin tuota jo vähän puolivaloilla vuosi sitten, mutta se vaikutti makuuni vähän turhan monimutkaiselta. Mutta sehän oli vain tekosyy olla menemättä mukavuusalueen ulkopuolelle. Tätä 8 viikon kuuria voisi pitää jonkinlaisena totutteluna varsinaiselle salitreenille joka alkaa ensi viikolla. Eikä lopu koskaan. Teenkö sitten kirjaimellisesti ohjelmaa on toinen juttu. Luultavasti sovellan vähän koska osa harjoituksista on vaikeasti toteutettavissa mun vakkaripunttiksella.

 

Millainen ohjelma on sitten kyseessä? Siinä on ihan perusjuttuja ja päälle ympätty kaikenlaista täydentävää. Joka viikko kaksi salitreeniä, joissa yksi tai kaksi isoa pääliikettä (esim. kyykky) ja päälle pientä sitten apuliikkeitä monipuolisesti. Päälle vielä 1-2 kotijumppaa ilman välineitä.

 

Jay Dicharry ei ole ihan kuka tahansa somekoutsi, vaan melko kovat nimet ovat hänen ohjelmiinsa luottaneet. Tässä poiminta mittavista referensseistä:

 

“This is the best resource on running biomechanics and injury prevention. The corrective exercises have become part of my training routine, improved my performance, and reduced my injuries.” ―Alan Webb, American record holder in the mile (3:46.91)

Link to comment
Share on other sites

Nyt alkaa olemaan neste ja muutkin tasapainot kohillaan. Laskujeni mukaan olen juonut erilaisia nesteitä n. 2,5 litraa, syönyt 3 omenaa, banaanin, neljä lautasellista ruokaa, jätskin. Yhteensä noista tulee takuulla ainakin se 4 kiloa jonka menetin pitkiksellä. Ja eiköhän tässä joudu vielä jatkamaan tankkailua pitkin iltapäivää.

Link to comment
Share on other sites

Eipä ne pohkeet sitten tykänneet eilisestä. Varsinkin oikea pohje on mielestänsä aika kypsä jo eläkkeelle.

 

Tilanne ei minua vielä huolestuta, ja olen siitä joka jollakin kierolla tavalla iloinen. Siis kerrankin tällainen ihan aito ja rehellinen lihasongelma, eikä mikään haistapaska niveltulehdus joka menee ja tulee satunnaisesti.

 

Lievimmässä tapauksessa siellä on vain pieni jumi (triggeripiste) joka aukeaa itsekseen lähipäivinä. Pahimmassa tapauksessa sain sen eilen repeämään, ei näistä koskaan oikein voi tietää. Jälkimmäistä epäilen, koska lepokipua ja turvotusta ei ole. No katsellaan, eiköhän nuo lepy piakkioin. Täytyy juosta vähemmän jos tarve vaatii.

 

Huomenna sitten tosiaan ensimmäinen "Running Rewired"-salitreeni. Käytännössä kyykkäämistä ja kaikenlaista sälää päälle.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy